Naar aanleiding van twee topics (zie links hieronder) waar het al deels daarover ging even een algemeen topic erover.
- https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Slechte-resolutie-na-update/td-p/767185
- https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Na-update-Next-Ziggo-Sport-kanaal-14-4K-melding/td-p/744787
Het probleem eerst
Tot de afgelopen update had je het probleem (at least heel veel mensen) dat wanneer je op 4K (instelling Mediabox Next) je te maken had met een wat minder scherp beeld (upscaling omdat de meeste zenders nog geen 4K zijn?) en vooral de fletse kleuren. Alsof er een soort grijze gloed eroverheen zit en alles minder kleurrijk is. Voorbeeld: wat eerst vol fel rood was is nu donkerrood of neigt naar dof oranje (je ziet het, ik althans, al als je van zender wisselt en je kijkt naar een rode NPO 1 logo wat verschijnt wanneer je van zender wisselt beneden). En zo is het met alle kleuren.
Tot voor kort kon je dat ontlopen door de Mediabox Next instelling op 1080i/p te zetten. Sinds een behoorlijke tijd kreeg je dan op sommige kanalen (bijv kanaal 14 Ziggo Sport) een melding dat je het desbetreffende kanaal niet kan kijken zolang je de instelling niet op 4K hebt staan. Wat irritant is want dan moet je steeds voor dat kanaal de instellingen wijzigen, maak dat je ouders van 70 maar eens wijs. zie topic https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Na-update-Next-Ziggo-Sport-kanaal-14-4K-melding/td-p/744787
In dat topic werd gesproken van ''opgelost'' wat in mijn ogen helemaal niet zo was. Enfin.
Het probleem nu
Je zou denken dat Ziggo dan aan de slag gaat om het gebruiksvriendelijker te maken. Dat stond immers ook in de update van de Next die laatst kwam. Ik citeer ''verbetering gebruikservaring''. Maar in plaats van dat er verbetering optreed wordt het allemaal nog veel erger. Het probleem werd niet verholpen, sterker nog.. Vanaf de update die afgelopen dagen binnen kwam rollen is nu ook op de instelling 1080p/i de fletse kleur te zien die eerst alleen dat probleem gaf op de 4K setting van de Next. Nu heb ik mij hier laten vertellen dat dat zo is doordat nu ook de 1080i/p instelling net als de 4K een kleurruimte BT2020 heeft ipv BT709 (correct me if im wrong). Nu vraag ik mij gelijk af, hoort het zo flets te zijn qua kleur, of gaat er echt iets mis ergens? En natuurlijk zal het per TV verschillen hoe erg je het verschil ziet vergeleken met ''eerst'' maar als ik specifiek om mij heen vraag aan de mensen met zowel Ziggo als de next box is dit niet een sporadisch probleempje..
Probleem bekend bij Ziggo?
Is dit probleem wel écht bekend bij Ziggo vraag ik mij dan af. Toen ik de klantenservice belde werd er laagdunkend gereageerd dat het wel aan mijn instellingen zelf lag (terwijl ik niks had veranderd tov voor de update). Ook zag ik een post van iemand anders in een topic (link staat bovenaan deze post) @Lmk dat ze er nog nooit van gehoord hebben en diegene zelfs 50 euro moest betalen voor de komst van een monteur. Schandalig en ik neem aan dat hier iets mee gedaan wordt..
Vragen aan Ziggo
Geen idee in hoeverre de link hier zit tussen moderators en medewerkers maar ik heb wel de volgende vragen:
- Is Ziggo zich bewust van dit probleem en dat dit bij veel mensen speelt (ook mensen die er niet over klagen maar het allemaal niet zo relevant vinden omdat zij er minder waarde aan hechten, zo kwam ik erachter dat dit bij al mn vrienden die Ziggo hebben icm Next box ook het geval is) ?
- Komt er een oplossing (zo ja, op welke termijn) zodat de kleuren weer normaal weergegeven worden op 1080i/p zoals dat tot een paar dagen geleden was?
- Kan die blokkade omzeild worden die kanaal 14 bijv. had zonder dat je steeds handmatig je hele box op 4K resolutie moet zetten en weer terug naar 1080 als je de fletse kleuren niet wilt zien (dit was tot een paar dagen terug, nu is alles sowieso flets, ook 1080)?
- Nu we het toch over 4K hebben. Mocht alles steeds meer 4K worden in de toekomst (de zenders). Zitten we dan sowieso vast aan de nieuwe kleurruimte BT2020 en dat het zelfs op 4K flets is en blijft ook al is het dan straks veel scherper? Laatst de F1 gekeken in 4K, mooi scherp hoor maar ook daar de fletse kleuren (en dit was zowel bij mij als mijn ouders, totaal verschillende TV's, Samsung, Philips.. ligt dus niet aan de instelling). Moet je dan opeens heel je instellingen handmatig gaan aanpassen om het kleurrijker te maken in 4K? Lijkt mij raar?