JeffreyVB

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Fletse kleuren Mediabox Next en 4K/1080p/i problematiek en kleurruimte BT2020/BT709 na update erger

Naar aanleiding van twee topics (zie links hieronder) waar het al deels daarover ging even een algemeen topic erover.
https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Slechte-resolutie-na-update/td-p/767185
https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Na-update-Next-Ziggo-Sport-kanaal-14-4K-melding/td-p/744787

Het probleem eerst
Tot de afgelopen update had je het probleem (at least heel veel mensen) dat wanneer je op 4K (instelling Mediabox Next) je te maken had met een wat minder scherp beeld (upscaling omdat de meeste zenders nog geen 4K zijn?) en vooral de fletse kleuren. Alsof er een soort grijze gloed eroverheen zit en alles minder kleurrijk is. Voorbeeld: wat eerst vol fel rood was is nu donkerrood of neigt naar dof oranje (je ziet het, ik althans, al als je van zender wisselt en je kijkt naar een rode NPO 1 logo wat verschijnt wanneer je van zender wisselt beneden). En zo is het met alle kleuren.
Tot voor kort kon je dat ontlopen door de Mediabox Next instelling op 1080i/p te zetten. Sinds een behoorlijke tijd kreeg je dan op sommige kanalen (bijv kanaal 14 Ziggo Sport) een melding dat je het desbetreffende kanaal niet kan kijken zolang je de instelling niet op 4K hebt staan. Wat irritant is want dan moet je steeds voor dat kanaal de instellingen wijzigen, maak dat je ouders van 70 maar eens wijs. zie topic https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Na-update-Next-Ziggo-Sport-kanaal-14-4K-melding/td-p/744787
In dat topic werd gesproken van ''opgelost'' wat in mijn ogen helemaal niet zo was. Enfin.

Het probleem nu
Je zou denken dat Ziggo dan aan de slag gaat om het gebruiksvriendelijker te maken. Dat stond immers ook in de update van de Next die laatst kwam. Ik citeer ''verbetering gebruikservaring''. Maar in plaats van dat er verbetering optreed wordt het allemaal nog veel erger. Het probleem werd niet verholpen, sterker nog.. Vanaf de update die afgelopen dagen binnen kwam rollen is nu ook op de instelling 1080p/i de fletse kleur te zien die eerst alleen dat probleem gaf op de 4K setting van de Next. Nu heb ik mij hier laten vertellen dat dat zo is doordat nu ook de 1080i/p instelling net als de 4K een kleurruimte BT2020 heeft ipv BT709 (correct me if im wrong). Nu vraag ik mij gelijk af, hoort het zo flets te zijn qua kleur, of gaat er echt iets mis ergens? En natuurlijk zal het per TV verschillen hoe erg je het verschil ziet vergeleken met ''eerst'' maar als ik specifiek om mij heen vraag aan de mensen met zowel Ziggo als de next box is dit niet een sporadisch probleempje..

Probleem bekend bij Ziggo?
Is dit probleem wel écht bekend bij Ziggo vraag ik mij dan af. Toen ik de klantenservice belde werd er laagdunkend gereageerd dat het wel aan mijn instellingen zelf lag (terwijl ik niks had veranderd tov voor de update). Ook zag ik een post van iemand anders in een topic (link staat bovenaan deze post) @Lmk  dat ze er nog nooit van gehoord hebben en diegene zelfs 50 euro moest betalen voor de komst van een monteur. Schandalig en ik neem aan dat hier iets mee gedaan wordt..

Vragen aan Ziggo
Geen idee in hoeverre de link hier zit tussen moderators en medewerkers maar ik heb wel de volgende vragen:
- Is Ziggo zich bewust van dit probleem en dat dit bij veel mensen speelt (ook mensen die er niet over klagen maar het allemaal niet zo relevant vinden omdat zij er minder waarde aan hechten, zo kwam ik erachter dat dit bij al mn vrienden die Ziggo hebben icm Next box ook het geval is) ?

- Komt er een oplossing (zo ja, op welke termijn) zodat de kleuren weer normaal weergegeven worden op 1080i/p zoals dat tot een paar dagen geleden was?


- Kan die blokkade omzeild worden die kanaal 14 bijv. had zonder dat je steeds handmatig je hele box op 4K resolutie moet zetten en weer terug naar 1080 als je de fletse kleuren niet wilt zien (dit was tot een paar dagen terug, nu is alles sowieso flets, ook 1080)?


- Nu we het toch over 4K hebben. Mocht alles steeds meer 4K worden in de toekomst (de zenders). Zitten we dan sowieso vast aan de nieuwe kleurruimte BT2020 en dat het zelfs op 4K flets is en blijft ook al is het dan straks veel scherper? Laatst de F1 gekeken in 4K, mooi scherp hoor maar ook daar de fletse kleuren (en dit was zowel bij mij als mijn ouders, totaal verschillende TV's, Samsung, Philips.. ligt dus niet aan de instelling). Moet je dan opeens heel je instellingen handmatig gaan aanpassen om het kleurrijker te maken in 4K? Lijkt mij raar?


34 Reacties 34
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Bij de Samsung en Philips is het van belang dat je bij instellingen van de TV de HDMI UHD Color uitzetten, ondersteuning uit hebt staan. Zo komen de kleuren van de Next weer terug en is beeld weer mooi van kleur.

 

Waarom de  HDMI UHD Color uitzetten, uit, er kom een dubbele input 2x 4K en dat vind de Next niet fijn

 

D50E4A90-D389-4E76-AED3-D02635DC37EA.jpeg

6985AE4A-8993-43EA-8191-A54587395C70.jpeg

45091F44-9C1D-4C05-BCDF-1BFC189C04C3.jpeg

sjdjong

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat kan niet op de LG oled tv's. En dit probleem lijkt altijd op de LG oleds te spelen. Ik heb het nu ook en er is zoals TS zegt geen workaround meer sinds de laatste update. Schandalig. Hoop dat Ziggo het snel oplost, anders zeg ik m'n abo op... 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Hey @JeffreyVB en welkom op de Community! Je bent niet de enige die problemen ondervind met de kleurruimtes, getuige meerdere topics op de Community. 

Het probleem is bekend en in onderzoek. Er zijn vorderingen, maar we hebben nog geen structurele oplossing. Wel hebben een workaround om BT709 weer te activeren. Eerder vandaag heb ik namelijk dit topic behandeld en de users gevraagd om 'snelle start' in te schakelen op de box. Voorzie je profiel daarnaast ook van de actuele adresgegevens. Zodra je dit hebt gedaan, laat het me weten. Ik zet je gegevens dan door zodat we een configuratiewijziging door kunnen voeren, waarbij de Mediabox de kleurruimte weer van de bron volgt. 

@sjdjong Bovenstaande geldt ook voor jou. Ik hoor graag van je zodat ik het door kan zetten. 

JeffreyVB
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

@Vincent Snelle start staat al ingeschakeld bij mij. Heb nu mijn adresgegevens aangepast. Ik wil graag ook dat het geregeld wordt bij mijn ouders (ik weet dat bij hun snelle start ook aan staat). Kan ik hun adres doorgeven via een prive bericht oid?

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@JeffreyVB Ik heb je een privébericht gestuurd waarop je mag reageren. Zodra ik de gegevens van je ouders heb, zet ik dit samen met jouw gegevens door voor de configuratiewijziging. 

JeffreyVB
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

@Vincent Done

Tonnie52

Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Deze tip had ik al eens gegeven maar doe het graag nog eens:

 

Bij mijn vroegere Humax recorder had je een instelling die de HDMI resolutie automatisch volgt van de uitzending, bijv. bij 1080i wordt de resolutie automatisch gezet op 1080i. Dat moet uiteraard alleen gebeuren als de resolutie veranderd (bijv. van 1080i naar 4k) en niet steeds bij iedere zenderwissel.

 

Is dit ook mogelijk voor de Mediabox Next, wellicht in een van de volgende software versies?

moertje

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Goedenavond,

Bij mij speelt het zelfde probleem. Fletse kleuren op mijn Philips 4K televisie ivm de Next.

mvg. Martin

Leonard_

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hier precies het zelfde probleem. Fletse kleuren icm Philips The One 4K tv. Voor de update was er op 1080p wel te kijken maar op de 4K en automatische stand fletse kleuren. Na de laatste update op alle instellingen fletse kleuren. Ik hoor graag wat de oplossing is!

TV kijken via de ziggo go app op de android TV is geen pretje 🙂

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Heb je deze reactie dit topic al gelezen, want dit speelt al een aantal jaren met de Next.

moertje

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Dave:Ik heb bovenstaande topic idd gezien. Helaas helpt het hier niet.
Voor de laatste update was de kleur goed op 1080p. Nu is de kleur erg flets op alle resoluties. 
* voor de moderators: mijn Next staat op snel opstarten en mijn adresgegevens zijn volledig ingevuld.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het kanaal 14 probleem kan alleen worden opgelost als Ziggo een kanaal 14b voor het UHD gebeuren in het leven roept de huidige methode is echt vragen om problemen. En verder moeten ze zich aan de normen houden, eerst iets vernielen om daarna op te lossen is niet hoe het hoort.

Ramon1908

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Goedemiddag. Zou bij mij de configuratie wijziging voor de kleurruimte ook kunnen worden doorgevoerd? Alvast bedankt! 

Ramon1908

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Niemand? Zie meer eerdere bericht van een week geleden. Kan het bij mij aangepast worden? 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Sorry voor de late reactie, dit topic is tussen wal en schip beland waardoor we niet weer hebben gereageerd. 

@moertje Voor jou zet ik het graag door naar de juiste afdeling. Wat is het type Philips tv die je hebt?

@Ramon1908 Ik zie dat je intussen zelf een topic hebt geopend en Steven daar zojuist op heeft gereageerd 🙂 

moertje

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Mariska,

Bij mij zijn de klachten inmiddels verholpen mbv je collega Anne.

gr. Martin

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Top om te lezen, thanks voor de terugkoppeling!

Toon

Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

Ik heb hetzelfde probleem met zender 999, flets, grouw en onscherp beeld. De overige zenders werken correct. Ik heb een sony 4k TV. Wat ik mij afvraag het signaal van zendert 999 komt dat binnen via coax of utp.

moertje

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bij is het voetbal op 4K toch nog steeds niet goed helaas. Erg flets beeld maar niet op 1080i

 

Uitgelicht topic