1
Vraag
2
Reageer en help mee
Zeeburgia

Level 15
  • 1097Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Fan Alarm Mediabox XL - tip

Over dit onderwerp zijn in het verleden meerdere topics verschenen, maar zover ik kon nagaan zijn deze gesloten. Aangezien ik deze melding eergisteren in het led scherm van de XL kreeg, nadat het tv signaal was verdwenen en ik denk dat ik een oplossing voor het probleem heb gevonden, leek het mij nuttig een nieuw topic te starten.

Wat heb ik ondernomen?
Nadat ik iets meer dan 1 minuut de XL van stroom had gehaald en het probleem terugkeerde, heb ik de XL ontkoppeld en een tijdje laten afkoelen. Ik moet zeggen dat de mediabox altijd (ik heb deze 2½ jaar) flink warmte afgaf, maar nu was het apparaat wel superheet geworden. Vervolgens heb ik met de stofzuigerslang een tijdje de zijkant en onderkant van de XL gezogen en daarna een uurtje een ventilator erop gericht.
Toen de XL koud was, deze weer aangesloten. Het is nu 44 uur later na deze acties en de XL is wel lauw tot warm, maar niet meer heet en het fan alarm is dan ook niet meer teruggekomen.

Conclusie.
Niet te snel bellen met klantenservice wanneer dit probleem optreedt op je MBXL, want het is zinvol eerst de door mij beschreven acties te ondernemen. De kans is groot dat je op deze wijze het probleem verhelpt. Een probleem dat kan zijn veroorzaakt door teveel intern stof in de loop der tijd. Je kan hiermee evt. voorkomen dat Ziggo onnodig een nieuwe XL in bruikleen verstrekt.

Wanneer hier het fan alarm toch onverhoopt terugkeert, ga ik overigens niet klantenservice bellen maar de XL omruilen in de Ziggo winkel hier in Amsterdam. Maar ik weet dat dit voor de meeste Ziggo-klanten geen optie is om hardware na een defect om te ruilen in een winkel omdat er slechts weinig Ziggo winkels zijn (ik dacht 6 in Nederland).
5 Reacties 5
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6902Posts
  • 788Oplossingen
  • 1995Likes
Goeie tip! 🙂 Hebben anderen zeker wat aan! :thumbsup_tone3:
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1596Posts
  • 139Oplossingen
  • 1800Likes
Hi Zeeburgia, bedankt voor je mediabox-afkoel-tip! Goed dat je je tactiek in het geval van FAN alarm op de Mediabox XL met de Community deelt. Met de stofzuiger in de weer kost even wat tijd, maar is minder moeite dan het omwisselen van een nieuwe Mediabox XL. En op deze manier kan je je opnames blijven gebruiken 🙂

Ik zet je topic in de Mediabox XL categorie, zodat andere Mediabox XL gebruikers deze tip makkelijker tegenkomen.
Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1097Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes
*Berichten & Topics samengevoegd*

Mijn tip van 2 maanden geleden blijkt geen duurzame oplossing te zijn voor het probleem wanneer je MBXL vastloopt en je op het led scherm de waarschuwing ‘Fan Alarm’ ziet. Vier dagen geleden ontstond hetzelfde probleem, zodat ik heb gebeld voor een nieuwe XL, die ik vanmorgen heb geïnstalleerd.
Conclusie: voor een korte termijnoplossing ter overbrugging naar ontvangst van een nieuwe XL blijft het een bruikbare tip om de XL te ontkoppelen, versneld te laten afkoelen met een ventilator en vervolgens alle ventilatiegaten met een stofzuigerslang te zuigen. Maar het lijkt geen oplossing te zijn voor lange termijn.
Pasi

Level 18
  • 9668Posts
  • 492Oplossingen
  • 5356Likes
Zeeburgia wrote:
...versneld te laten afkoelen met een ventilator en vervolgens alle ventilatiegaten met een stofzuigerslang te zuigen. Maar het lijkt geen oplossing te zijn voor lange termijn.

Wel even opletten, dat je de ventilator niet over de toeren draait! Het zou niet de eerste ventilator zijn, die kapot draait ( of gaat brommen ) doordat er een stofzuiger is opgezet.

Een veilig methode is b.v met een rietje of een lange houten sateprikker de ventilator 'vast' te prikken en dan pas de stofzuiger te gaan gebruiken.
Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1097Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes
Waardevolle aanvullende tip!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic