1
Vraag
2
Reacties
bmmlieshout

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Externe harde schijf installeren op een Humax 5300

Ik heb twee vragen over de installatie van een externe harde schijf op de Humax box.

Ik heb een Mediabox XL op de hoofdaansluiting TV, en een Humax box IRHD-5300C voor de 2e TV aansluiting.

Nu wil ik een externe harde schijf installeren op de Humax box, zodat ik vandaar programma's kan opnemen en kan afkijken. Twee vragen daarbij:


  • Is er een merk en type van een externe harde schijf die relatief simpel is aan te sluiten op de Humax box 5300C?
  • Is er ergens een gebruiksaanwijzing te vinden voor de installatie van de externe harde schijf (voor het geval de gebruiksaanwijzing bij de harde schijf zelf toch onverhoopt moeilijk en/of onduidelijk is)?

Dank voor jullie suggesties!!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
De handleiding staat alles in.


U kunt programma's opnemen op de externe vaste schijf en de opgenomen programma's wanneer u wilt
afspelen.
Deze functie is alleen beschikbaar als de externe vaste schijf op het product is aangesloten via de USB-poort.
Verbinding maken met de externe vaste schijf
Als u de externe vaste schijf voor de eerste keer aansluit, wordt u gevraagd de vaste schijf te formatteren
voor opname.
1. Sluit de externe vaste schijf aan op de USB-poort.
Het bericht waarin u wordt gevraagd om de vaste schijf te formatteren of toe te wijzen voor opnamen
wordt automatisch weergegeven.
2. Selecteer Ja en druk op OK.
Het formatteren kan, afhankelijk van de capaciteit van de vaste schijf, verschillende minuten duren.
Opmerking:
• U kunt geen programma’s opnemen op de USB-geheugenstick.
• Het wordt aanbevolen externe vaste schijven van minder dan 500 GB te gebruiken.
• Het worden aanbevolen externe vaste schijven te gebruiken die zijn geformatteerd door de
bestandssystemen ext3, FAT/FAT32 of NTFS.
• Als u de externe vaste schijf aansluit en het bestandssysteem ext3, FAT32 of NTFS wordt niet
ondersteund, kunt u de vaste schijf formatteren en toewijzen voor opname in Instellingen > Systeem
> Gegevensopslag.

Ondersteunde functies volgens het USB-bestandssysteem
ext3: opnemen, lezen, kopiëren (digitale tv/radio, MP3, JPEG, XviD)
FAT: lezen, kopiëren (MP3, JPEG, XviD)
NTFS: lezen (MP3, JPEG, XviD)
• Zelfs als u meer dan twee externe vaste schijven hebt aangesloten, kunt u er slechts één gebruiken om
op te nemen.
• De USB-poorten van het product leveren in totaal 850 mA. Deze 850mA wordt verdeeld over alle
apparaten die op het product zijn aangesloten.
• Sluit de voeding aan van een USB-opslagapparaat dat externe voeding nodig heeft. Anders wordt het
apparaat mogelijk niet herkend.
• Sluit een USB-opslagapparaat aan met de kabel die wordt geleverd door de leverancier. Als u een
andere kabel of een extreem lange kabel (max. 5 m) gebruikt, wordt het apparaat mogelijk niet
herkend.
• Als het USB-opslagapparaat is aangesloten in de stand-bymodus, wordt het automatisch herkend
wanneer het product aan wordt gezet.
• Ontkoppel het USB-opslagapparaat niet terwijl u opneemt of afspeelt en zet het apparaat ook niet
uit. Als het USB-opslagapparaat plotseling wordt ontkoppeld of uitgezet, kunnen de opgeslagen
bestanden of het USB-opslagapparaat beschadigd raken.
• Zorg ervoor dat u een back-up maakt van belangrijke bestanden omdat de gegevens op het USBopslagapparaat
beschadigd kunnen raken. We zijn niet aansprakelijk voor enig gegevensverlies.
• Sommige USB-opslagapparaten worden mogelijk niet ondersteund of werken mogelijk niet goed.
• Hoe snel een USB-opslagapparaat wordt herkend, verschilt per apparaat.
• USB-opslagapparaten onder USB 2.0 worden ook ondersteund. Ze werken echter mogelijk niet goed

Bekijk in context

21 Reacties 21
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
De handleiding staat alles in.


U kunt programma's opnemen op de externe vaste schijf en de opgenomen programma's wanneer u wilt
afspelen.
Deze functie is alleen beschikbaar als de externe vaste schijf op het product is aangesloten via de USB-poort.
Verbinding maken met de externe vaste schijf
Als u de externe vaste schijf voor de eerste keer aansluit, wordt u gevraagd de vaste schijf te formatteren
voor opname.
1. Sluit de externe vaste schijf aan op de USB-poort.
Het bericht waarin u wordt gevraagd om de vaste schijf te formatteren of toe te wijzen voor opnamen
wordt automatisch weergegeven.
2. Selecteer Ja en druk op OK.
Het formatteren kan, afhankelijk van de capaciteit van de vaste schijf, verschillende minuten duren.
Opmerking:
• U kunt geen programma’s opnemen op de USB-geheugenstick.
• Het wordt aanbevolen externe vaste schijven van minder dan 500 GB te gebruiken.
• Het worden aanbevolen externe vaste schijven te gebruiken die zijn geformatteerd door de
bestandssystemen ext3, FAT/FAT32 of NTFS.
• Als u de externe vaste schijf aansluit en het bestandssysteem ext3, FAT32 of NTFS wordt niet
ondersteund, kunt u de vaste schijf formatteren en toewijzen voor opname in Instellingen > Systeem
> Gegevensopslag.

Ondersteunde functies volgens het USB-bestandssysteem
ext3: opnemen, lezen, kopiëren (digitale tv/radio, MP3, JPEG, XviD)
FAT: lezen, kopiëren (MP3, JPEG, XviD)
NTFS: lezen (MP3, JPEG, XviD)
• Zelfs als u meer dan twee externe vaste schijven hebt aangesloten, kunt u er slechts één gebruiken om
op te nemen.
• De USB-poorten van het product leveren in totaal 850 mA. Deze 850mA wordt verdeeld over alle
apparaten die op het product zijn aangesloten.
• Sluit de voeding aan van een USB-opslagapparaat dat externe voeding nodig heeft. Anders wordt het
apparaat mogelijk niet herkend.
• Sluit een USB-opslagapparaat aan met de kabel die wordt geleverd door de leverancier. Als u een
andere kabel of een extreem lange kabel (max. 5 m) gebruikt, wordt het apparaat mogelijk niet
herkend.
• Als het USB-opslagapparaat is aangesloten in de stand-bymodus, wordt het automatisch herkend
wanneer het product aan wordt gezet.
• Ontkoppel het USB-opslagapparaat niet terwijl u opneemt of afspeelt en zet het apparaat ook niet
uit. Als het USB-opslagapparaat plotseling wordt ontkoppeld of uitgezet, kunnen de opgeslagen
bestanden of het USB-opslagapparaat beschadigd raken.
• Zorg ervoor dat u een back-up maakt van belangrijke bestanden omdat de gegevens op het USBopslagapparaat
beschadigd kunnen raken. We zijn niet aansprakelijk voor enig gegevensverlies.
• Sommige USB-opslagapparaten worden mogelijk niet ondersteund of werken mogelijk niet goed.
• Hoe snel een USB-opslagapparaat wordt herkend, verschilt per apparaat.
• USB-opslagapparaten onder USB 2.0 worden ook ondersteund. Ze werken echter mogelijk niet goed
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Bij deze de gebruiks aanwijzing. kom je er niet uit , gewoon vragen . !
https://myhumax.info/wp-content/uploads/2014/12/Gebruiksaanwijzing-IRHD-5300C.pdf

edit: oeps Steefb was eerder... maar als nog de pdf.

edit Ook live pauzeren behoort dan tot de mogelijkheid.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Je kan gewoon een willekeurige USB Harde Schijf aansluiten op de Humax 5300c volgens mij is 500gb de maximale grootte die is toegestaan.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
De schijf dient minimaal 100Gb te zijn en bij de 5300c maximaal 500Gb.

De beste schijf ervoor is die van WD elements, maar let op: de schijven voor Windows 10 willen nog weleens een bestandje meekrijgen wat de werking op een Humax wat moeilijker maakt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PS er lopen overigen meer topics waarin het aansluiten van een externe schijf op de Humax, dus ook de 5300c is genoemd. Kijk daar anders ook eens naar bmmlieshout

Niet elke schijf of merk is geschikt. Maar de WD elements doen het dus doorgaans prima icm de Humax modellen.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Willem-A wrote:
De schijf dient minimaal 100Gb te zijn en bij de 5300c maximaal 500Gb.

De beste schijf ervoor is die van WD elements, maar let op: de schijven voor Windows 10 willen nog weleens een bestandje meekrijgen wat de werking op een Humax wat moeilijker maakt.

Dat kan ik je helemaal toegeven dat dat klopt, heb zelf een 2 losse Harde schijf kastjes en 1 van 1TB en dat pikt de Humax niet en op de 500GB komt er een file bij
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
xGarfieldx-Dave

de 1Tb schijven zijn alleen geschikt voor bv de 5200c/5400c. Maar ook dan kan het soms niet werken, en vooral tegenwoordig zie ik dat nogal eens langskomen.

En heb je eenmaal een schijf in gebruik voor de Humax. is het het best om deze daarvoor te blijven gebruiken.
bmmlieshout
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank allen voor deze snelle tips. Ik ga ermee aan de slag.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Willem-A wrote:
xGarfieldx-Dave

de 1Tb schijven zijn alleen geschikt voor bv de 5200c/5400c. Maar ook dan kan het soms niet werken, en vooral tegenwoordig zie ik dat nogal eens langskomen.

En heb je eenmaal een schijf in gebruik voor de Humax. is het het best om deze daarvoor te blijven gebruiken.

Dank je voor de tip, heb nu geen Humax meer maar 2 CI+ module omdat smart tv voor de slaapkamer genoeg is. En me Humax zit weer netjes in de doos.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hi bmmlieshout, welkom op onze Community. Is het gelukt met al deze mooie adviezen?

Uitgebreid antwoord Steefb! #LekkerBezig 🙂
Jongwell

Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
In aanvulling op die uitgebreide informatie over aansluiting van een externe harde schijf: is de opslagmethode op die schijf generiek en kan vervolgens de hard disc op ieder ander medium (PC, andere TV etc.) worden afgespeeld OF wordt er een versleuteling toegepast voor uitsluitend gebruik via de Human 5300C??

Ik ben van plan om een WD Elements 500GB aan te schaffen en die (indien mogelijk) mee te nemen naar een andere locatie dan waar de Humax box zich bevindt (vakantie, e.d.).

Bij voorbaat dank voor een reactie en ... excuses als dit onderwerp eerder is behandeld (ik heb zoveel mogelijk in dit forum gelezen over dit item, maar geen antwoord kunnen vinden..)
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Jongwell

nee, de harde schijf word niet echt versleuteld, maar krijgt wel een codering mee. Dat betekent dus dat je de schijf niet op een andere Humax, dan een 5300c kan gebruiken. Een schijf, gebruikt voor een 5300c kan dus niet worden gebruikt op bv. de 5200c, 5400c of 5050. Maar een schijf, gebruikt op de 5200c zal dus niet werken p een 5300c.

Je zou dus wel een Humax 5300c kunnen aanschaffen voor de andere locatie, alwaar je dan de schijf gebruikt welke je eerder op de 5300c hebt gebruikt. Want dat lukt doorgaans wel.

Op een Tv is de schijf niet te gebruiken, maar bij een Tv ligt dat sowieso wat gevoelig, daar daarop alleen de schijf werkt die daarop eerder was aangesloten. En dat betekent dus dat die schijf zelfs niet op een identieke Tv zal werken, maar ook kan het voorkomen dat opnames maar een bepaalde tijd benaderbaar zijn. Dat werkt dus wezenlijk anders als bij de Humax, waarbij je de opnames op de eventueel interne schijf, als op de externe schijf kan blijven bewaren en terug kijken.

Je kan wel een schijf laten inlezen door de PC met een speciaal programma. Dat is ook genoemd in de uitleg dacht ik, maar let op: vaak zal de PC dan de schijf toch willen formatteren en dan is uiteraard alles weg... Een 2e 5300c van marktplaats plukken is dus de kortste klap.
Jongwell

Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Een uitgebreidere en heldere uitleg had ik me niet kunnen wensen!
Het is me helemaal duidelijk, hartelijk dank voor deze snelle reactie 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Jongwell

graag gedaan.

Succes met het maken van een keuze.
Jongwell

Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Dag Willem-A
Dank je wel!
Jij succes met het verder ondersteunen van Ziggo gebruikers 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dank,

ga ik zeker doen.

Mvg. Willem
andre1952

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

kan ik op deze wijze gefarmatteerde schijf ook "terug"formatteeren zodat mijn PC  de schijf kan zien.

ik de schijf  gebruiken voor back up maar de pc "ziet"de externe schijf niet

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@andre1952  schreef:

kan ik op deze wijze gefarmatteerde schijf ook "terug"formatteeren zodat mijn PC  de schijf kan zien.

 


Dat kan, maar bij formateren ben je je opnames kwijt, wil je de schijf later weer voor de humax gebruiken moet hij weer door de Humax geformatteerd worden.

Cengem

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een wd 500gb geïnstalleerd en er wordt opgenomen. Maar ik kan niet tegelijkertijd naar een andere zender kijken. Wat gaat er mis? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic