Ik heb nu 2 externe harde schijven geprobeerd te formateren op de Humax 5300, Niet gelukt. En daarna zijn ze ook niet meer toegankelijk in Windows 10 verkenner. Er wordt geen stationsletter aan toegekend.
Al van alles geprobeerd en gegoogled. Heeft iemand tips? Ik wil ze graag weer gebruiken onder Windows. Ik neem aan dat het aan de Humax ligt dat daar het formateren niet lukt. Dat is dan maar zo. Of kan ik de Humax bij Ziggo omruilen?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Humax formatteert zijn hard schijf onder linux waardoor het klopt dat je hem niet kunt zien onder windows.
Ik dacht ext3/4 formaat.
Zijn programma's onder windows om het te zien, of je kunt uiteraard ook een bootable linux (Ubuntu) usb opstart disk maken.
Ofwel linux opstarten via een usb zonder je windows kwijt te raken.
De Humax 5300c is niet blij met een aantal merken harde externe schijven.
Voor zover ik weet en ook hier in het verleden, werken een Western Digital Elements 500 MB en 1Gb vrijwel altijd op de Humax.
Niet alle harde schijven kunnen voor de humax gebruikt worden.
Veelgestelde vragen HUMAX IRHD-5300C, HUMAX - NL (myhumax.info)
Welke externe harde schijf kan ik aansluiten op mijn HUMAX-ontvanger?
U kunt een harde schijf aansluiten van max. 1TB bestaande uit één partitie. Er mag geen zelf opstartende software op de harde schijf staan. U dient de harde schijf te formatteren via de HUMAX-ontvanger voordat u hem gebruikt.
Let op: de stroomafname van de externe harde schijf mag de max. toegestane waarde van 500mA (front USB-aansluiting) of 350mA (USB-aansluiting achterpaneel) niet overschrijden.
Een aangesloten externe harde schijf wordt wel herkend maar ik kan er vervolgens niets mee. Ook niet Formatteren.
Sluit de harde schijf aan op uw PC. Maak van de hele schijf één partitie en formatteer de harde schijf opnieuw. Sluit de harde schijf vervolgens aan op uw HUMAX-ontvanger. Formatteer de harde schijf nu nogmaals via de HUMAX-ontvanger. Druk op de ‘Menu’-knop op de afstandsbediening. Ga naar: ‘Instellingen’ – ‘Systeem’ – ‘Gegevensopslag’ – ‘Formatteren’. Let op: selecteer de externe harde schijf.
Je kan het proberen in windows met disk manager om partities van schijfletter te voorzien of te verwijderen.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/overview-of-disk-management
Je kan met Gparted proberen de partities op de externe harde schijven te wissen.
of met Diskpart
https://toolbox.easeus.com/hdd-wipe/diskpart-clean.html
Maar wees voorzichtig als je de verkeerde disk kiest kan je de installatie van je computer om zeep helpen.
Als de schijven weer leeg zijn kan je ze daarna in windows weer opnieuw partitioneren en formateren voor gebruik.
Ik weet in ieder geval dat 1TB niet de Humax 5300c red dit heb ik geprobeerd met een WD Digital en een Hitachi en Seagate
Heb wel 500gb WD en Seagate geprobeerd in een externe behuizing en dat ging goed, schijven wel geformatteerd FAT32
Voor de 1TB zal je de goede Harde schijf moeten hebben, zelf denk ik dat deze te hoog is aan opslag.
Je kan proberen je TB HD splitsen om te beginnen bij 320gb ik gebruik altijd EaseUS Free Partition Manager Software
Dan maakte ik een partitie van 320 en liet ik de rest staan.
Je plugt de Externe HD in de USB als je een 3.0 hebt gaat het wat sneller
Dan Formateer je eerst de schijf (zodat deze geheel leeg is) niet op de snelle stand
Daarna stel je de schijf in op beginnen bij 320 gb en laat je de rest gewoon wat het is.
Wat je niet gebruikt kan je altijd aanvullen door de schuifbalk naar rechts te schuiven dan loopt je grote van de schijf ook op.
01_Notice 5300c_NL.indd (myhumax.info)
Opmerking:
• U kunt geen programma’s opnemen op de USB-geheugenstick.
• Het wordt aanbevolen externe vaste schijven van minder dan 500 GB te gebruiken.
• Het worden aanbevolen externe vaste schijven te gebruiken die zijn geformatteerd door de
bestandssystemen ext3, FAT/FAT32 of NTFS.
• Als u de externe vaste schijf aansluit en het bestandssysteem ext3, FAT32 of NTFS wordt niet
ondersteund, kunt u de vaste schijf formatteren en toewijzen voor opname in Instellingen > Systeem
> Gegevensopslag.
@cee-ooo-cee-kaa ik verwacht dat met het volgende programma de harde schijf uitgelezen kan worden:
https://www.diskpart.com/free-partition-manager.html
Als dan de partities te zien zijn, deze verwijderen en vervolgens een partitie in NTFS of Fat32 aanmaken. Dan zou de schijf weer te gebruiken moeten zijn onder windows. Eventueel na formatteren van de harde schijf.
@Bert er zijn overigens voor windows plugins om het eXtended File System te kunnen lezen. In dit geval bedoelt om bijvoorbeeld humax opnames op een windows PC te kunnen verwerken maar dat zal niet de bedoeling zijn van de TS verwacht ik. Hij zal de schijfruimte gewoon weer willen benutten onder Windows
Helaas. Nu uren "please wait" kwam de mededeling: "unable to wipe, try again". Ook op andere manieren heb ik geprobeerd een stationsletter toe te voegen of de inhoud te wissen.
Ik vrees dat dit mijn kennisniveau voorbij gaat. Hoewel het zo simpel klinkt. Humax heeft er Linux opgezet, dat moet er af en dan windows er weer op. Uit duurzaamheidsoogpunt vind ik het wel zonde dat een goed werkende schijf (althans een week geleden) nu door de Humax tot afval is gemaakt.
De externe harde schijven zijn niet defect, maar moeten gereed gemaakt worden voor windows
Voorbeeld:
C:\WINDOWS\system32>diskpart
Microsoft DiskPart version 10.0.19041.964
Copyright (C) Microsoft Corporation.
On computer: NUC6I5SYH
DISKPART> list disk
Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
Disk 0 Online 931 GB 0 B *
Disk 1 Online 223 GB 0 B *
DISKPART> list disk
Disk 3 Online 465 GB 3072 KB
DISKPART> select disk 3
Disk 3 is now the selected disk.
DISKPART> clean
DiskPart succeeded in cleaning the disk.
DISKPART> list disk
* Disk 3 Online 465 GB 465 GB
DISKPART> exit
Leaving DiskPart...
C:\WINDOWS\system32>diskmgmt.msc
C:\WINDOWS\system32>
Het kan ook zonder diskpart
Dit is vergelijkbaar, met het programma wat ik eerder aanhaalde. Ik dacht dat @cee-ooo-cee-kaa zoiets al geprobeerd had en dat het niet lukte vandaar dat ik met de suggestie van een 'extern' programma kwam.
Klopt maar de diskpart die ik noemde is gewoon een onderdeel van windows zelf, maar wat minder geschikt voor minder ervaren windows gebruikers wat beheer via de cmd prompt betreft.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.