1
Vraag
2
Reacties
cee-ooo-cee-kaa

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Externe harde schijf Humax 5300

Ik heb nu 2 externe harde schijven geprobeerd te formateren op de Humax 5300, Niet gelukt. En daarna zijn ze ook niet meer toegankelijk in Windows 10 verkenner. Er wordt geen stationsletter aan toegekend. 

Al van alles geprobeerd en gegoogled. Heeft iemand tips? Ik wil ze graag weer gebruiken onder Windows. Ik neem aan dat het aan de Humax ligt dat daar het formateren niet lukt. Dat is dan maar zo. Of kan ik de Humax bij Ziggo omruilen?

15 Reacties 15
Meldingen
Aan Uit
PJD_

Level 10
  • 474Posts
  • 8Oplossingen
  • 367Likes
PatrickDB1

Level 7
  • 136Posts
  • 1Oplossingen
  • 61Likes

Humax formatteert zijn hard schijf onder linux waardoor het klopt dat je hem niet kunt zien onder windows.
Ik dacht ext3/4 formaat.

Zijn programma's onder windows om het te zien, of je kunt uiteraard ook een bootable linux (Ubuntu) usb opstart disk maken.
Ofwel linux opstarten via een usb zonder je windows kwijt te raken.

PatrickDB1

Level 7
  • 136Posts
  • 1Oplossingen
  • 61Likes

Bijlage voor procedure.. (je hebt geluk, had hem nog op de pc staan)
Gaat over een 5050c maar 5300 zelfde werking

*Ofwel omgekeerd uitvoeren als je HDD weer op de normale manier wilt gebruiken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78329Posts
  • 5295Oplossingen
  • 23349Likes

De Humax 5300c is niet blij met een aantal merken harde externe schijven.

Voor zover ik weet en ook hier in het verleden, werken een Western Digital Elements 500 MB en 1Gb vrijwel altijd op de Humax.

Steefb

Level 20
  • 16680Posts
  • 3075Oplossingen
  • 7900Likes

Niet alle harde schijven kunnen voor de humax gebruikt worden.

Veelgestelde vragen HUMAX IRHD-5300C, HUMAX - NL (myhumax.info)

Welke externe harde schijf kan ik aansluiten op mijn HUMAX-ontvanger?

U kunt een harde schijf aansluiten van max. 1TB bestaande uit één partitie. Er mag geen zelf opstartende software op de harde schijf staan. U dient de harde schijf te formatteren via de HUMAX-ontvanger voordat u hem gebruikt.
Let op: de stroomafname van de externe harde schijf mag de max. toegestane waarde van 500mA (front USB-aansluiting) of 350mA (USB-aansluiting achterpaneel) niet overschrijden.

Een aangesloten externe harde schijf wordt wel herkend maar ik kan er vervolgens niets mee. Ook niet Formatteren.

Sluit de harde schijf aan op uw PC. Maak van de hele schijf één partitie en formatteer de harde schijf opnieuw. Sluit de harde schijf vervolgens aan op uw HUMAX-ontvanger. Formatteer de harde schijf nu nogmaals via de HUMAX-ontvanger. Druk op de ‘Menu’-knop op de afstandsbediening. Ga naar: ‘Instellingen’ – ‘Systeem’ – ‘Gegevensopslag’ – ‘Formatteren’. Let op: selecteer de externe harde schijf.

Karel.

Level 16
  • 2244Posts
  • 283Oplossingen
  • 1565Likes

Je kan het proberen in windows met disk manager om partities van schijfletter te voorzien of te verwijderen.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/overview-of-disk-management

Je kan met Gparted proberen de partities op de externe harde schijven te wissen.

https://gparted.org/

of met Diskpart

https://toolbox.easeus.com/hdd-wipe/diskpart-clean.html

Maar wees voorzichtig als je de verkeerde disk kiest kan je de installatie van je computer om zeep helpen.

Als de schijven weer leeg zijn kan je ze daarna in windows weer opnieuw partitioneren en formateren voor gebruik.

Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24594Posts
  • 1067Oplossingen
  • 7990Likes

Ik weet in ieder geval dat 1TB niet de Humax 5300c red dit heb ik geprobeerd met een WD Digital en een Hitachi en Seagate

Heb wel 500gb WD en Seagate geprobeerd in een externe behuizing en dat ging goed, schijven wel geformatteerd FAT32 

Voor de 1TB zal je de goede Harde schijf moeten hebben, zelf denk ik dat deze te hoog is aan opslag.

Je kan proberen je TB HD splitsen om te beginnen bij 320gb ik gebruik altijd EaseUS Free Partition Manager Software 

Dan maakte ik een partitie van 320 en liet ik de rest staan. 

Je plugt de Externe HD in de USB als je een 3.0 hebt gaat het wat sneller

Dan Formateer je eerst de schijf (zodat deze geheel leeg is) niet op de snelle stand

Daarna stel je de schijf in op beginnen bij 320 gb en laat je de rest gewoon wat het is.

Wat je niet gebruikt kan je altijd aanvullen door de schuifbalk naar rechts te schuiven dan loopt je grote van de schijf ook op.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78329Posts
  • 5295Oplossingen
  • 23349Likes

01_Notice 5300c_NL.indd (myhumax.info)

Opmerking:
• U kunt geen programma’s opnemen op de USB-geheugenstick.
• Het wordt aanbevolen externe vaste schijven van minder dan 500 GB te gebruiken.
• Het worden aanbevolen externe vaste schijven te gebruiken die zijn geformatteerd door de
bestandssystemen ext3, FAT/FAT32 of NTFS.
• Als u de externe vaste schijf aansluit en het bestandssysteem ext3, FAT32 of NTFS wordt niet
ondersteund, kunt u de vaste schijf formatteren en toewijzen voor opname in Instellingen > Systeem
> Gegevensopslag.

jansmarcel

Level 16
  • 1611Posts
  • 79Oplossingen
  • 762Likes

@cee-ooo-cee-kaa  ik verwacht dat met het volgende programma de harde schijf uitgelezen kan worden:
https://www.diskpart.com/free-partition-manager.html
Als dan de partities te zien zijn, deze verwijderen en vervolgens een partitie in NTFS of Fat32 aanmaken. Dan zou de schijf weer te gebruiken moeten zijn onder windows. Eventueel na formatteren van de harde schijf.

jansmarcel

Level 16
  • 1611Posts
  • 79Oplossingen
  • 762Likes

@Bert  er zijn overigens voor windows plugins om het eXtended File System te kunnen lezen. In dit geval bedoelt om bijvoorbeeld humax opnames op een windows PC te kunnen verwerken maar dat zal niet de bedoeling zijn van de TS verwacht ik. Hij zal de schijfruimte gewoon weer willen benutten onder Windows

cee-ooo-cee-kaa
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Helaas. Nu uren "please wait" kwam de mededeling: "unable to wipe, try again". Ook op andere manieren heb ik geprobeerd een stationsletter toe te voegen of de inhoud te wissen. 

Ik vrees dat dit mijn kennisniveau voorbij gaat. Hoewel het zo simpel klinkt. Humax heeft er Linux opgezet, dat moet er af en dan windows er weer op. Uit duurzaamheidsoogpunt vind ik het wel zonde dat een goed werkende schijf (althans een week geleden) nu door de Humax tot afval is gemaakt.

Karel.

Level 16
  • 2244Posts
  • 283Oplossingen
  • 1565Likes

De externe harde schijven zijn niet defect, maar moeten gereed gemaakt worden voor windows

• Start windows zonder dat de externe harde schijf of schijven zijn aangesloten.
  • type in het zoekveld (vergrootglaasje naast start) cmd.exe voer die uit als administrator
  • type:  diskpart
  • type:  list disk
  • Nu krijg je overzicht van de interne harde schijven van de pc
  • Sluit de externe harde schijf aan
  • type: list disk
  • Nu moet er in het lijstje de externe disk bijgekomen zijn       (in mijn voorbeeld disk 3 !!!!)
  • type: select disk 3           ( selecteer de nieuw bijgekomen disk in mijn voorbeeld dus 3 !!!! kan bij jouw een ander nummer zijn !!!!)
  • type: clean
  • De schijf is nu direct helemaal leeg gemaakt. Maar dan ook echt leeg!!!
  • type: exit
  • type: diskmgmt.msc
  • Schijfbeheer start nu op en vraagt om initialisatie.
  • klik op ok
  • maak het window van schijfbeheer wat groter en scroll naar de schijf met de zwarte balk en Niet-toegewezen ruimte.
  • Rechts-Klik op de niet-toegewezen ruimte en maak een nieuw eenvoudig volume, en klik steeds op volgende en uiteindelijk voltooien.
  • De schijf wordt geformateerd en is weer bruikbaar onder windows

Voorbeeld:
C:\WINDOWS\system32>diskpart

Microsoft DiskPart version 10.0.19041.964

Copyright (C) Microsoft Corporation.
On computer: NUC6I5SYH

DISKPART> list disk

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
Disk 0 Online 931 GB 0 B *
Disk 1 Online 223 GB 0 B *

DISKPART> list disk

Disk 3 Online 465 GB 3072 KB

DISKPART> select disk 3

Disk 3 is now the selected disk.

DISKPART> clean

DiskPart succeeded in cleaning the disk.

DISKPART> list disk

* Disk 3 Online 465 GB 465 GB

DISKPART> exit

Leaving DiskPart...

C:\WINDOWS\system32>diskmgmt.msc

C:\WINDOWS\system32>

Karel.

Level 16
  • 2244Posts
  • 283Oplossingen
  • 1565Likes

Het kan ook zonder diskpart

• start schijfbeheer of ook wel diskmgmt.msc
  • Maak het schijfbeheer window groter.
  • sluit de externe harde schijf aan.
  • Scroll onderste gedeelte met schijven naar beneden en de schijf die er bijgekomen is met aansluiten en die zal 1 of meerder partities bevatten.
  • Op de nieuw toegevoegde schijf, rechts-klik op die partitie(s) apart en kies volume verwijderen er zal een pop-up verschijnen met de tekst dat de partitie niet door windows is gemaakt en of je deze toch wilt verwijderen. Klik op Ja.
  • De partitie zal gewist worden en de blauwe balk van de schijf wordt zwart en de tekst "Niet-toegewezen" verschijnt.
  • Als er geen partities meer op de schijf zijn, klik met de rechter muisknop in het niet toegewezen gedeelte en voeg een nieuw eenvoudig volume toe. Klik steeds op volgende en uiteindelijk voltooien.
  • De schijf wordt geformatteerd en is weer bruikbaar onder windows
jansmarcel

Level 16
  • 1611Posts
  • 79Oplossingen
  • 762Likes

Dit is vergelijkbaar, met het programma wat ik eerder aanhaalde. Ik dacht dat @cee-ooo-cee-kaa  zoiets al geprobeerd had en dat het niet lukte vandaar dat ik met de suggestie van een 'extern' programma kwam.

Karel.

Level 16
  • 2244Posts
  • 283Oplossingen
  • 1565Likes

Klopt maar de diskpart die ik noemde is gewoon een onderdeel van windows zelf, maar wat minder geschikt voor minder ervaren windows gebruikers wat beheer via de cmd prompt betreft.