Alles van Pathé Thuis beleef je bij Ziggo
Ziggo en Pathé Thuis slaan de handen ineen om klanten de beste TV-ervaring thuis te bieden. Daarmee breidt Ziggo het huurfilmaanbod uit naar meer dan 5000 films, direct beschikbaar voor Ziggo TV-klant...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Ik neem best veel op. Zit daardoor vaak boven 90% opnameruimte in gebruik. Twee weken geleden begon ik dagelijks te kijken naar de gebruikte ruimte. 's Nachts bv. 01:00u voor het uitschakelen 96%. 's Morgens 100%, zonder dat er "vandaag" (dus afgelopen nacht) iets is opgenomen. Als er een aflevering van een serie zou zijn opgenomen, dan was die met "vandaag" gelabeld daar de bovenste regel zijn verschoven. Onderzoek: 's nachts stekker er uit. Geen verschil. 's Morgens "fabrieksinstellingen". Geen verschil. 's Nachts aanlaten. Geen verschil. Ziggo bellen: Nooit van gehoord. Theorie: Ziggo doet 's nachts hertelling. Kan, maar toch niet dagelijks +4 verschil. Stoute theorie: Ziggo gaat lang-bewaren tegen door "verzwaring van oude opnames". Kan ik niet nagaan zonder de met zorg opgenomen oude series en mooie concerten weg te gooien. Gaat niet gebeuren. Hpelijk zitten er in de community members met weinig en met veel oude opnames. Die zouden hun ervaring kunnen delen. Een een paar dagen lang: voor 't slapen gebruikte ruimte opschrijven. 's morgens vergelijken.
Ben benieuwd.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Goed werk @bloemen64 ,
Dit ondergraaft de veronderstelling dat Ziggo oude opnames zwaarder laat wegen. Ik ben intussen doorgegaan met de opnamelijsten fotograferen en vervolgens die foto's in een spreadsheet zetten zodat ik mijn eigen optelling van weergegeven tijden krijg. Een voorbeeld van die foto's en de spreadsheet zie je bij mijn tekst van een paar dagen terug. Dus wat je voorstelde als ik zin en tijd had deed ik al.
Met het vorderen van ervaringen lijkt het er steeds meer op dat Ziggo overdag met beperkte nauwkeurigheid de totaaltelling met + en - bijwerkt en 's nachts omstreeks 05:00 uur de lijsten opnieuw optelt en het totaal bijwerkt. Ziggo lijkt daarbij marges toe te voegen omdat de weergave zo'n 5% lager is dan mijn optelling.
Aanloop en uitloop worden niet meegeteld. Allemaal prima. Wat mij betreft kunnen we dit topic nu als afgehandeld zien. Jammer dat Ziggo niet in de keuken heeft laten kijken. De eer zan de oplossing gaat hierbij.
Het was natuurlijk met een mediabox NEXT, software geheel up-to-date.
Misschien dubbele afleveringen ertussen?
automatisch verwijderen van opnames aanstaan?
4% verschil is best veel. Dan gaat het niet over een paar opnames.
4% van 400 uur = 16 uur aan opnames.
Er worden stiekem opnames verwijderd die ouder dan een jaar zijn.
Om te zien of dat gebeurd moet je sortering van de opname lijst naar oudste eerst zetten. Als daar niets te voorschijn komt om te verwijderen de komende nacht dan is het vreemd.
Het kan dan alleen een soort herberekening zijn van de ruimte in de cloud.
Ik ga er op letten of het ook bij mij gebeurd. Zit nu op 71%. Kijken wat het morgen is.
Vanmorgen gekeken en zit nu op 72%. Er is na mijn check gisterenavond niets opgenomen. Toch 1% erbij.
Ik blijf het nog even volgen.
Beste wewanl,
Het mooie van het Ziggo-systeem is dat afleveringen worden onthouden als seizoen nr + aflevering nr.
Dubbele opnamen kunnen daardoor alleen als het op een ander kanaal was, met een iets verschillende aanduiding.
Ik ben bijvoorbeeld nog steeds een "Trekkie". Wil alles nog een keer zien. Dus elke zondag staat Star Trek geprogrammeerd. Ook die zondagen komt een deel 2 keer langs. Toch 1x opnemen.
Als je naar de "opnamen"-lijs kijkt met nieuwste boven. Zie je vooraan de regel staan wanneer de laatste aflevering is toegevoegd. Als de bovenste regel begint met "gisteren" dan is er na 00:00u niets opgenomen.
Vannacht voor het slapen stond ik op 96%. Vanmorgen op 101%. Door afronding lijkt dat 5% = 20 uur.
Vanmorgen 6 afleveringen na herkenning gekiept. En nog 1 film met lage imdb waardering. En de Focus aflevering over kerncentrales afgekeken en gewist. Toen weer 99%.
Elke dag meer moeten wissen dan er bij kwam klopt niet. Er is iets geheimzinnigs aan de hand. Alsof elk programma een grotere bijtelling van reserveruimte krijgt.
Ik neem aan dat u dit als tip bedoeld. Nee, het staat natuurlijk niet aan. Oude series wil ik aflevering voor aflevering in de juiste volgorde zien. Nu oude Star Trek's. Wat ik nog goed weet gaat direct weg. Maar gek genoeg moet ik elke dag meer afdanken dan er bij is gekomen. Het zou mogelijk moeten zijn om de lijst te downloaden. Dan kan ik lijsten van verschillende dagen achtereen vergelijken.
Deze nacht zelfs 5% groei zonder ook maar iets te hebben opgenomen. Ik heb de NEXT pas sinds februari. Dus geen gedwongen wissers. Vanmorgen in snel tempo oude series stukje gedraaid. Bij eerste herkenning snel gewist. Zo nu 6 afleveringen verwijderd. En nog een film en laatste Focus van gisteravond weggekeken.
Daardoor van gisteren geen opnamen meer over. Hoe kan er dan toch ter waarde van 6 afleveringen en een film gewist moeten worden om van 101% naar 99% te zakken?
Na nog eens een paar dagen de lijst met opnames met de NEXT te hebben gevolgd heb ik een aanvulling op de theorieën. Nog even kort: ’s Avonds na 24:00 staat de opnameruimte voor 95% of 96% gevuld. ’s Morgens op 100% of 101%. Intussen niets opgenomen. Ik vroeg hoe dat kon. Intussen Bloemen64 die ongeveer dit ook er-vaart.
Hoe zou dat kunnen komen? Er volgt een bedenksel dat waar zou kunnen zijn.
’s Overdag (tussen 7:00u en 01:00u) neem ik gemiddeld ruim 10 programma’s en/of afleveringen op. Om te kijken zonder reclame en wanneer ik wil. Dat zal bovengemiddeld veel zijn vermoed ik. Elke opname krijgt vóór en achter extra tijd om programmaverschuivingen te kunnen opvangen. Geweldig! Een kwartier aan beide zijden is een halfuur per opname. (tenzij opnames op elkaar aansluiten). In deze roerige tijden met overstromingen, aardbevingen en Ouwehand spanningen is een kwartier extra ov verschoven nieuws veelvoorkomend.
Stel dat er nu bij elk programma dat je opneemt precies de EPG-duur (gidstijdsduur) bij je gebruikte opnameruimte wordt geteld, maar dat bij wissen (na het kijken) van dat programma tevens de reserveruimte in mindering wordt gebracht.
Dan gaat per gewist programma de vulgraad van je opnameruimte met bv. een half uur omlaag. Zo onstaat er een te lage waarde van de vulgraad.
Stel dat Ziggo elke nacht (tussen 01:00u en 07:00u) alle werkelijke (nuttige) tijds-duren optelt en als vulgraad invult, dan verbeteren ze elke nacht de te lage waarde van de vulgraad.
Als ik zelf ’s morgens alle waardes bij elkaar tel, kom ik op ongeveer de ochtend-waarde. Er zit natuurlijk in de aangegeven programmatijd enige onnauwkeurigheid. Per regel minstens +/_ een ½-minuut, maar gemiddeld niet alle fouten dezelfde kant op.
Dan blijft wel de constatering dat 4% nachtelijke verhoging op 16 uur duidt, ofwel 32 programmaregels met een kwartier vóór en een kwartier na. Zo hoog kom ik nooit dus moet er nog met meer tijd per regel worden gerekend. Zou kunnen. Let wel: regels met afleveringen tellen zovaak als er afleveringen vermeld staan.
Het zou toch wel leuk zijn als er een moderator in dit topic kwam ….Dave! misschien?
@Knoppelateur dit is niet iets voor een moderator. Meer iets voor een ontwikkelaar van de software.
Ik zal eens kijken of ik dit onderwerp onder de aandacht kan krijgen bij zo iemand.
Hoi @bloemen64 ,
Op zich een goed idee. Was dat ooit zelf. Denk daarom bij dit soort problemen als een programmeur.
Zou dan denken. "verkeerde variable" genoemd met "time" in de kreet. waardoor abusievelijk de volledige toegankelijke tijd wordt opgehaald. Een programmeur van Ziggo zou naar de code kunnen kijken en het verschil bij programmeren en wissen (qua time.variable) kunnen zien. Ik mompelde moderator om te zien of er nu sprake is van opzet (om tijdig wissen te stimuleren) of gewoon een bug. Geen kwalijke maar bij volle bak wel in het oog lopende. Zeer bedankt voor je topic-belangstellen. Strikt genomen zou ik na herstel eerder boven de 100% uitkomen.
In de ruimte berekening en checks eromheen zitten allerlei marges. Daar kan ook verschil door komen. Als je boven de 100% komt kun je toch nog programma's opnemen. Tot 450uur volgens mij. De opnames die geprogrammeerd staan lopen door. Nieuwe opnames er bij zetten zou niet meer moeten kunnen. Wat dat betreft is er wel over nagedacht.
Jou idee over de restjes zou kunnen maar ik verwacht dat er iets anders gebeurd. De opname lengte in de EPG kan anders zijn dan de werkelijke lengte. Dat kan 's nachts aangepast worden. Maar dan nog kan ik de grote verschillen bij jou niet verklaren.
Informatie hierover moet bij de software afdeling vandaan komen. Als het gedeeld mag worden natuurlijk.
Goedemorgen @Knoppelateur
Goed dat jullie je bevindingen hier kenbaar maken zodat we dit ook eens onder de loep konden nemen.
Wat ik in ieder geval zeker weet, is dat wij oudere opnames niet zwaarder laten wegen en een hoger percentage opslagruimte in beslag laten nemen, dit doen wij absoluut niet.
Wat wel zou kunnen is dat er een hercalculatie in de nacht plaats vind. Dat betekent dat er overdag/avond programma's worden opgenomen en er 's nachts een check wordt gedaan hoeveel er daadwerkelijk is opgenomen en het percentage dat hierop wordt aangepast.
De aanname dat Ziggo lang-bewaren ontmoedigt wordt door @Jamyla tegengesproken.
Qua programma zou het een peulenschil zijn. Hoe?
Op de server staat de lijst van mijn gewenste programma’s. (tussestappen sla ik over) Na de opname weet Ziggo de werkelijke nuttige speelduur en vult die in mijn programmalijst. Dezelfde waarde wordt in een tweede hulplocatie van mijn lijst gezet. Die hulpwaarde wordt in de volgende nachten steeds met bijvoorbeeld 4% verhoogd (x 1,04). De optelling van alle hulpwaarden, gedeeld door 400 wordt linksboven in beeld als percentage van de totale opslagruimte getoond. Daardoor is bij een vrijwel volle opneemruimte het totaalpercentage ’s morgens 4% hoger dan vóór de nacht. Tenzij er tussendoor ’s nachts is gewist of opgenomen.
Meten is weten. Er achter komen welk algoritme Ziggo toepast en waarom zal zonder medewerking van een Ziggo medewerker die van de “Internals” af weet niet lukken. Maar we hebben nu een Mediator aan boord. 1e stap is gezet. Een blik achter de schermen van Ziggo is boeiend. Wat ze ook doen, er is niets mis mee. Ik doe er nog een schepje bovenop met meetgegevens, vaststellingen, mogelijke conclusies tot slot. U zult dan zien dat het Ziggo beleid in elk geval soepel is.
Nu heb ik gisteravond voor het slapen de bovenkant van mijn opnamelijst gekiekt. (zie bijlagen). Toont 98% totaal. Vanmorgen de hele lijst op 3 kiekjes. Toont totaal 101%. Er is sinds de eerste kiek niets gewist of opgenomen. Alle tijden uit de lijst opgeteld komt uit op 421,6 ofwel 105,4%. Vervolgens de bovenste 5 programma’s gewist. Scherm toont 99%. Berekend gebruik nu 417,03 ofwel 104,3%.
Er is dus 1,1% gewist maar de linksboven getoonde waarde is 2% lager. dat kan als intern de waarde zakte van 100,5% (afgerond 101%) naar 99,4% (afgerond 99%).
Al met al iets wijzer. Het lijkt er op dat de weergegeven vullingsgraad ca 5% onder de berekende uitkomt na de nachtelijke kalibratie. Dat Ziggo daardoor ruimhartig (5%) laat opnemen. Het was al bekend dat programma’s die vóór het bereiken van de 100% al waren geprogrammeerd tot een overschrijding van 25% gewoon worden opgenomen. Hoe de nachtelijke hertelling 3 tot 5% hoger uitkomt bij volle ruimte is nog te bezien. Dan zou ik meerdere dagen achtereen niet moeten opnemen en ook niet wissen om te zien wat er dan met het totaal gebeurd. En maar kiekjes maken voor bewijsvoering. Niet nu want dan moet er eerst wel één en ander aan series zijn weggekeken. Vrijwilligers?
De nacalculatie kan een verschil geven. Maar na 1 nacht zou alles opnieuw berekend moeten zijn. De volgende nacht zou er alleen een verschil kunnen zitten in de opnames van die dag. Dat kan niet een aantal uren zijn.
Het probleem met narekenen is dat je de bitrate niet weet van de opnames.
Wat zou kunnen is verhuizen van de opnames na 4 dagen. Dan worden de gereserveerde opnames verhuisd naar een andere server. Die server kan ook een herberekening doen.
Het blijft lekker speculeren.
Hoi @bloemen64 en andere geïnteresseerden.
We zoeken het antwoord op de vraag: "Waarom is 's morgens het percentage dat de vullingsgraad van je opnameruimte tussen 1 en 5% hoger dan de avond tevoren?". Ook als 's nachts niets is opgenomen. Hoeveel % lijkt af te hangen van hoeveel ruimte al in gebruik is. Na alle proeven die ik deed moet ik wachten op een dag dat mijn vullingsgraad 10% ruimte toont. Dan moet ik meerdere dagen niets opnemen wat er de volgende ochtend nog is. Dan kan ik zien of de groei tenminste 2 dagen doorgroeit. Als dat niet zo is kunnen we stoppen met zoeken. Dan is waarschijnlijk dat overdag grof geteld wordt (bijtellen en weer verminderen met met mogelijk iets verschillende waardes) en 's nachts de hele lijst wordt opgeteld. Net als de politie bij snelheidsmetingen de snelheid op je bekeuring 4 km lager stelt om de onnauwkeurigheid van de meting te dekken, zo kan Ziggo in de linksboven hoek van je scherm de vullingsgraad 5% lager weergeven dan de telling opleverde.
Is er wel 2 dagen achtereen groei, dan begint de zoektocht naar het bewijs van sjoemelsoftware. Ik kon het niet laten het zo te noemen. Maar ik haast mij te zeggen dat als mijn "programmaatje" ongeveer waar blijkt te zijn dat een toelaatbare prikkel geeft niet te lang met terugkijken te wachten. Zolang een programma op de server staat voor meerdere abonnees is het gedeeld ruimtebeslag. Ben je de enige dan wordt je naar verhouding duur. Net als KRIPFLATIE niet op de verpakking staat, is het logisch dat Ziggo er niet mee adverteert.
Wat BITRATE betreft. Goed idee. Een hogere bitrate is vaak door hogere resolutie van de uitzending. Bij streamen is de compressie ook afhankelijk van het compressiealgoritme. Net als bij .zip en .rar kun je een hogere compressie toepassen als je door minder redundantie enig risico neemt op een expansiefout. Ook de variatie in beeld kan behoorlijk schelen. moderne compressie zoals bij DAB+ laat ook nog eens weg wat je toch niet kunt horen. Dat kan bij beeldcompressie ook. Overigens is bij Ziggo - dacht ik - de resolutie nog niet bepalend voor de aangerekende serverruimte.
Ooit schreef ik dat betalen per TB eerlijker zou zijn. Net als bij je mobieltje. Voor mijzelf een slecht advies want ik stream heeeeeel veel. Dat kan natuurlijk alleen als men de milieu-invloeden beter in de gaten krijgt en het met alle providers tegelijk invoert. Een datacenter kan wel CO2 neutraal zijn, maar is nog lang niet energie neutraal.
Ik heb een hoop opnames verwijderd en ben van 75% naar 70% gegaan. Nu na een paar dagen zit ik nog op 70%. Dat kan kloppen omdat we meestal de laatste opnames kijken en meteen verwijderen.
Wat je zou kunnen doen, als je zin en tijd hebt, is de totale geraporteerde tijd van de opnames zelf optellen en checken met het percentage.
Vergeet de 5 min voorloop en 15 min naloop. Die zou niet moeten meetellen.
Als de uitkomst klopt dan weet je dat er niet gesjoemeld wordt. De vraag is alleen welk percentage klopt. Van de avond of van de volgende morgen.
Goed werk @bloemen64 ,
Dit ondergraaft de veronderstelling dat Ziggo oude opnames zwaarder laat wegen. Ik ben intussen doorgegaan met de opnamelijsten fotograferen en vervolgens die foto's in een spreadsheet zetten zodat ik mijn eigen optelling van weergegeven tijden krijg. Een voorbeeld van die foto's en de spreadsheet zie je bij mijn tekst van een paar dagen terug. Dus wat je voorstelde als ik zin en tijd had deed ik al.
Met het vorderen van ervaringen lijkt het er steeds meer op dat Ziggo overdag met beperkte nauwkeurigheid de totaaltelling met + en - bijwerkt en 's nachts omstreeks 05:00 uur de lijsten opnieuw optelt en het totaal bijwerkt. Ziggo lijkt daarbij marges toe te voegen omdat de weergave zo'n 5% lager is dan mijn optelling.
Aanloop en uitloop worden niet meegeteld. Allemaal prima. Wat mij betreft kunnen we dit topic nu als afgehandeld zien. Jammer dat Ziggo niet in de keuken heeft laten kijken. De eer zan de oplossing gaat hierbij.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Ziggo en Pathé Thuis slaan de handen ineen om klanten de beste TV-ervaring thuis te bieden. Daarmee breidt Ziggo het huurfilmaanbod uit naar meer dan 5000 films, direct beschikbaar voor Ziggo TV-klant...