Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

Einde FM radio Ziggo

Zoals hier te lezen, eindelijk einde FM radio bij Ziggo. Ziggo stopt met analoge tv, dus is wettelijk verplicht ook te stoppen met analoge radio. Ziggo heeft voor radio uitstel gekregen. Ziggo stopt eerder https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-herbevestigt-einde-analoge-fmkabelradio-nabij/

Dus analoge radio stopt niet bij Ziggo dat wil, het is dus zelfs opgelegd als een provider stopt met analoge tv 

64 Reacties 64
gewe

Level 1
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Wat is nu je vraag?

En hoezo “eindelijk einde FM radio”? Heb je er last van dan?

Ik heb er last van als FM radio verdwijnt. Mijn receiver kan overweg met FM, maar niet met digitale radio. Hoe moet ik dan radio gaan luisteren?

Template
Topicstarter
Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

@gewe Kon niet als medeling posten. Daarom staat het als vraag

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Bij deze is het topic omgezet naar een gesprek/discussie ipv een vraag 🙂 

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

Als Ziggo het analoge FM-radiosignaal uitschakelt blijft het altijd nog mogelijk om de FM-zenders uit de ether te ontvangen.

Ziggo zal het FM-signaal pas uitschakelen nadat eerst landelijk alle analoge tv-signalen zijn uitgeschakeld. De verwachting is dat ergens in 2021 de FM aan de beurt komt, hoewel Ziggo van het Commissariaat voor de Media toestemming heeft om FM tot 2023 door te blijven geven.

Het ministerie van Economische Zaken (EZK) heeft eerder laten weten dat pas tot het vaststellen van een datum voor het uitschakelen van de FM-zenders zal worden overgegaan als meer dan 50 procent van de huishoudens beschikt over de mogelijkheid om DAB+ te ontvangen. In een in opdracht van EZK opgesteld rapport wordt de periode 2027-2032 genoemd als mogelijke periode dat er gekeken kan worden naar de afschakeling van FM via de ether. De Publieke Omroep heeft in ieder geval contracten voor het doorgeven van haar programma's via FM tot 2030. De verwachting is dan ook dat er voorlopig nog niets verandert op FM in de ether. Deze zenders kunnen dan ook eenvoudig worden ontvangen door het aansluiten van een buitenantenne of een draadantenne binnen (lengte 75 of 150 centimeter).

Piet.

gewe

Level 1
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@PJM van der Vooren Bedankt voor je uitgebreide beschrijving.

Terug naar FM via de ether: dat voelt niet als vooruitgang.

Invisibleman

Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik vind het wel allemaal een beetje vreemd en verre weg van klant vriendelijkheid. Wanneer heeft Ziggo dit nu duidelijk gecommuniceerd naar de klanten toe? Ik kan me er zo weinig van herinneren. En als ze het gedaan hebben, hebben ze het wel niet echt actief gedaan, wat je wel mag verwachten. Ik kwam er vandaag per toeval achter. 

 

Dat met de TV's kon ik me nog voorstellen, hadden ze ruim vtv aangegeven en de meeste TV's zijn inmiddels digitaal. Maar bij de radio is het toch net ff iets anders. Als je nu naar de winkel gaat, zijn de meeste nog steeds analoog. Ook schrijft Ziggo zelf dat ze in 2021 willen doen om bandbreedte te krijgen voor hun andere activiteiten. Er staat nergens dat ze in 2021 ervan af moeten gaan. Zou wel zo netjes staan als ze ten eerste duidelijk en op tijd en zeker actief zijn richting hun klanten. En ten tweede dat ze hun klanten ruimte geven zodat ze niet direct een nieuwe radio moeten kopen. Want in niet iedere kamer, werkt het met een box of hoe ze het ook willen doen. En zo'n veredelde AM antenne, zal de kwaliteit niet echt beter gaan worden.

 

Maar zoals het bij Ziggo wel vaker duidelijker wordt, zijn hun klanten niet hetgeen waar ze nu direct aan denken.

janjanendekids

Level 7
  • 191Posts
  • 6Oplossingen
  • 36Likes

ze bieden dit aan  voor radio luisteren 

Digitale radio ontvanger | Ziggo

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ziggo stopt dit jaar met analoge radio via de kabel » Providernet

 

De eerste regio waar Ziggo stopt met het aanbieden van analoge radio, is Capelle aan den IJssel, op 24 februari. Hierna zet Ziggo stapsgewijs in alle andere regio’s de analoge kabelradio uit. Als alles volgens planning verloopt, zal eind 2021 in het hele Ziggo verzorgingsgebied de analoge FM-radio via de kabel uitgeschakeld zijn. Ben je Ziggo abonnee, dan krijg je ongeveer vijf weken voordat jouw regio aan de beurt is bericht.

c-w

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb een surround versterker met FM radio. Ik ga die dus echt niet aan een losse antenne hangen. We zitten niet meer in de jaren 70. Ook aansluiten aan de mediabox is alleen maar onhandig.

Maw. als gevolg van het afsluiten van FM kan ik nu mijn receiver vervangen door 1 die internetradio ondersteund. Hoe gaat Ziggo dit compenseren ?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 


@c-w  schreef:

 Hoe gaat Ziggo dit compenseren ?



Niet, '' is wettelijk verplicht ''

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Maw. als gevolg van het afsluiten van FM kan ik nu mijn receiver vervangen door 1 die internetradio ondersteund."

Een internetontvanger is niet per se nodig, op de coax aansluiting kan ook een digitale radio ontvanger of als je een Humax hebt staan, kan die ook de digital radiokanalen ontvangen en via een stereo uitgang of optische uitgang mogelijk naar je surround versterker.

twentonian

Level 3
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Kan Ziggo niet gewoon het digitale radiosignaal doorgeven waar nu het analoge radiosignaal wordt doorgegeven , simpele oplossing , geen extra kastje nodig . Zelf heb ik een tv met module/smartcard en een Samsung box om soms iets op te nemen , ik kan dus dan wel met  deze box met koptelefoon via de tuner/versterker luisteren naar de digitale radio en iemand anders kan gelijktijdig tv kijken . Als iemand geen box heeft en digitale radio wil luisteren zonder box moet de tv aanblijven , zonder van de extra stroom die het kost of er moet een extra radiootje komen of een settopbox , die je op m/p. nog wel voordelig kunt aanschaffen . Misschien is er iemand die kan teageren of het mogelijk is om het digitale radio signaal door te geven waar nu het analoge signaal nog zit . en hoe doe je het als je op het tv signaal al ook je tv op de slaapkamer hebt aangesloten , lukt het dan ook nog om hier het digitale radiosignaal te ontvangen , is er nog voldoende signaal ?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Misschien is er iemand die kan teageren of het mogelijk is om het digitale radio signaal door te geven waar nu het analoge signaal nog zit . en hoe doe je het als je op het tv signaal al ook je tv op de slaapkamer hebt aangesloten , lukt het dan ook nog om hier het digitale radiosignaal te ontvangen , is er nog voldoende signaal ?"

 

Het analoge signaal wordt uitgeschakeld, omdat in het Docsis systeem daar de upload zit en die gaat uitgebreid worden.

Maar of het digitale radio signaal nu op die frequenties zit of op hogere frequenties, maakt niet uit, je hebt altijd een digitale DVB-C ontvanger nodig voor de TV en radio kanalen, een analoge FM ontvanger kan niets met een digitaal signaal.

twentonian

Level 3
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Bert , 

Dat begrijp ik dat je een box nodig hebt voor het digitale signaal , maar zet dat signaal er gewoon op , zodat je die aansluiting gewoon nog kunt gebruiken . Veel mesen hebben net zoals ik op de tv aansluiting nog een tweede tv aangesloten voor b.v. de slaapkamer . Kan zonder signaalverlies daar nog een derde aansluiting komen voor het digitale radiogeluid ? 

 

vriendelijke groeten , 

 

 

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@twentonian Dat signaal staat al jarenlang op de kabel, want je kunt al heel lang via de TV radio luisteren als je het juiste kanaal kiest.

Radiozenderoverzicht (ziggo.nl)

Dat zijn de vrije kanalen Ongecodeerd vanaf kanaal 800 of in sommige regio's vanaf 1800, gecodeerde kanalen zijn op de mediaboxen of met een CI+ met smartcard te beluisteren.

 

Alleen niet via een FM radio uitgang te beluisteren uit een wandcontactdoos of splitter, omdat die vaak alleen de lagere kanalen doorgeeft, dus alleen via een TV uitgang, wat nu hetzelfde is radio/TV uitgang.

 

Met een extra splitter POA-01 B splitter kun je een 3 aansluiting maken.

 

Tegen kostprijs te verkrijgen via de Ziggo webshop: Ziggo Randapparatuur | Ziggo

Coax splitter | Ziggo

twentonian

Level 3
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Bert , 

Je weet er veel van , dat is mooi . Ik heb nog een aansluitdoos waar je het radiosignaal en tv signaal kunt ontvangen met coax kabel . Is het tegenwoordig niet zo dat 

de nieuwe  w.c. doos nu alleen bestaat uit de gecombineerde digitale radio/tv aansluiting en een aansluiting voor internet  , dan is de aparte aansluiting voor radiosignaal er niet meer , dus geen keus . Als de dubbele aansluiting voor radio en tv nog steeds wordt gebruikt wat is er dan op tegen om het analoge gedeelte op te waarderen ook naar digitaal , zodat je daar ook meerder apparaten kunt aansluiten . Vanmorgen gebeld met Ziggo , maar er was niemand die deze vraag kon beantwoorden , het zou een simpele oplossing kunnen zijn . 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Als de dubbele aansluiting voor radio en tv nog steeds wordt gebruikt wat is er dan op tegen om het analoge gedeelte op te waarderen ook naar digitaal ,"

 

Dat stuk wordt ook in de toekomst gebruikt voor digitaal, alleen digitaal voor internet upload, de upload kan in de gebruikte coax techniek niet ergens anders zitten dan onder de 258 MHz.

 

Op de kabel zaten de radio frequenties ergens tussen 65 en 85 MHz en de rest wordt weg gefilterd door een filter die in de radio uitgang zit en die kun je niet veranderen, die wandcontactdoos of splitter moet ertussenuit en een wandcontactdoos of splitter POA-01 B erin die alle frequenties doorgeeft alle radio splitters moeten vervangen worden.

 

De aansluiting voor internet en TV en radio is allemaal hetzelfde, alle frequenties worden doorgegeven.

Op de frequenties zit of radio of TV of internet volgens het frequentieschema hieronder en wordt opgepakt door het digitale modem of de digitale TV waar ook radio op te beluisteren is of de radio ontvanger die op een versterker aangesloten is.

 

1111.png

Invisibleman

Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Als ik het allemaal zo lees, dan vind ik het wel allemaal makkelijk gezegt. Koop maar ff 'n opzetbox erbij of doe via de TV. Maar veel mensen, willen geen TV aan hebben staan om radio te luisteren, Net zoals er veel mensen zijn die een receiver hebben voor de radio en er niet op zitten te wachten om er ergens een kast op te zetten. 

 

En zoals ik het laatste lees, komt dit Ziggo allemaal wel heel goed uit, En ook als ik het laatste lees, dan is er de analoge TV gedeelte vrij en kan dat voor de extra data gebruikt worden.

 

En of het nu wel allemaal wel of niet wettelijk is, dat weet ik niet zo. Maar een monopoly positie hebben is ook niet wettelijk en daar doet Ziggo alles aan om deze wel te behouden. En begin niet dat ze dat niet hebben, want dat hebben ze wel. En hierdoor is het ook dat Ziggo meer aan hun eigen denkt dan aan hun klanten. Het is hetzelfde als je destijds de complete DIGI pakketen van Ziggo overal kon krijgen welke van Ziggo zelf waren. Toen waren ze ermee gestopt en was de kaart of CI-module stuk van mijn moeder was stuk. Kon ze geen vervanging krijgen, ook niet tegen betaling, van Ziggo omdat ze deze niet bij Ziggo zelf had gekocht. Het enige wat Ziggo aan kon bieden was een nieuwe Kaart & CI Module als ze een nieuwe ABO zou nemen, wat ff EUR 30,00 per maand duurder zou zijn. Dat is de klanten service van Ziggo. En laat mooi zien waar hun focus ligt. en dat is niet bij hun klanten.

 

En net zoals met de digitale TV, daar kan ik nog mee leven. Daar dit op tijd is aangegeven en ook zodanig dat er geen analoge TV's meer werden verkocht. Bij de radio is dit geheel anders. Deze FM radios zijn nog volop te koop en menig een heeft er ook een gekocht en wil deze gewoon gebruiken. Als Ziggo nu hiervoor net zo zou vechten als hun eigen hachje. Of als Ziggo dit ook duidelijk eerder en misschien regelmatiger aan aangegeven, dan konden mensen hier ook op rekening en rekening mee houden. Maar nee, ook dat is niet iets wat Ziggo nodig vind. Wel de mails krijgen dat je korting krijgt als je ook bij Vodafoon gaat. Die mails kunnen ze regelmatig versturen. Maar het versturen om mensen er op te wijzen, dat vinden ze niet nodig.

twentonian

Level 3
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Bert ,

Het is mij nu helemaal duidelijk , jammer dat het niet kan , moeten sommige mensen een andere oplossing zoeken tot waarschijnlijk 2035 wanneer de FM verdwijnt en er DAB + of misschien weer iets anders komt . Heel erg bedankt voor de prima uitleg .

Uitgelicht topic