1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Eigen CI+ modules na 27 januari weer mogelijk.

Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.

 

Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.

 

Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.

617 Reacties 617
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@RoWi. Poeh ik dacht het wel . Niet aan de voorkant . Maar zijkant . Ik ga voor de zekerheid even google. 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@RoWi. Ja iets gevonden. Mijn hgeheugen doet het nog 😀! Een topic waar Willem de 1e ook nog aan deelnam  @Willem-A1 😁 https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Smartcard-Fout/m-p/90552#M25869

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@robbo dank! Dat is me echt totaal ontgaan, terwijl ik het toch in het topic meteen over een box met smartcard had... Te lang geleden. Maar ja, als je meer dan 10.000 reacties hebt geplaatst, kan je onmogelijk alles onthouden.... 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ten opzichte van Replay via Ziggo Go stelt uitzending gemist met een smartcard en Ci module of Humax niet veel voor, daar mis je in UPC gebied niet veel aan, voor het films en series deel ligt dat anders.

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Daarom wil ik met de verplichte vrije hardware keuze een Irdeto module. Ik zou niet weten waarom mij straks bepaalde mogelijkheden langer ontzegd kunnen worden terwijl ik hetzelfde of zelfs meer betaal dan klanten in voormalig Ziggo gebied.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@wewanl dat zelfs meer mag je toch echt uitleggen, hetzelfde voor iets minder ok, dat gaat voor mij als TV Start klant met een Humax in fziggo gebied net zo goed op. Klanten met een mediabox Xl bij TV Start kunnen ook net iets meer. 

 

Er zitten best nog wat vreemde verschillen tussen fUPC en fZiggo, maar de prijs nee, eerder andersom. Sinds de fusies moeten nieuwe klanten in Ziggo gebied juist meer betalen.

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik bedoel hiermee dat voormalig Ziggo gebied klanten geen huur betalen tot vijf smartcards toe! 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@wewanl  schreef:

Ik bedoel hiermee dat voormalig Ziggo gebied klanten geen huur betalen tot vijf smartcards toe! 


Dat is alleen voor de bestaande klanten, die voor de fusies al klant waren. Elke nieuwe klant in fziggo gebied zal per extra ci module en smartcard € 2,00 per maand moeten ophoesten, en maximaal 2 extra naast een mediabox.

 

Ook ik in fziggo gebied kan en mag ik echt geen 5 activaties hebben. Het is 1 mediabox en 2 modules/smartcard of 2 boxen en 1 smartcard of 3 smartcards meer niet. En elke extra activatie of het nu een smartcard is of mediabox kost mij een extra maandbedrag.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Wij zijn in 2012 van een UPC-gemeente naar een Ziggo-gemeente verhuisd. Er waren opvallende verschillen. Bij UPC moest je verplicht een mediabox gebruiken voor digitale tv. Daar zijn we nooit aan begonnen. We keken in die tijd analoog bij UPC.

In de Ziggo-gemeente kwamen we meteen tot de conclusie dat we digitaal moesten gaan kijken om bepaalde zenders te kunnen blijven kijken. We zijn toen begonnen met het via Ziggo kopen van een Cisco 8485. Daar kregen we een smartcard bij. Later hebben we een nieuwe tv gekocht met een CI+ module en een Humax 5200c met smartcard. De module en de 3 smartcards doen het nog steeds. Voor een eventuele nieuwe tv zullen we wel een nieuwe module moeten kopen omdat die van ons de standaard 1.2 heeft. (We hebben tweedehands nog een tweede Humax 5200c gekocht omdat het een veel handiger apparaat is dan de Cisco. Die doet het overigens nog wel.)

Mijn conclusie is dat je als consument op de lange termijn (veel) goedkoper uit bent met kopen dan met huren. 

We zijn natuurlijk wel een beetje ouderwets zonder Next. Maar we missen de Next totaal niet. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@iMark ik kan mij bijna niet voorstellen dat er in 2012 bij het analoge signaal verschil zat in het aanbod, maar dat is zeker niet onmogelijk.

Dat verschilde heel lang zelfs per gemeente.

 

Wat het huren betreft dat hangt af van de periode waarover dit wordt uitgesmeerd. Er komt inderdaad een omslagpunt dat huren duurder wordt.

Je hebt wel iets meer recht op ondersteuning, dus bij defect een vervangend apparaat voor beiden is iets te zeggen.

Punt is wie nu op meer schermen wil kijken moet extra betalen, of genoegen nemen met het ongecodeerde aanbod of een andere methode zoals de apps.

 

Het prijs verschil is iets uit het verleden, dat wordt steeds meer rechtgetrokken. Wie zijn smartcards niet actief houd heeft nu echt pech. Die zal echt € ,2,00 per maand gaan betalen ongeacht hoe lang je klant bent of in welk gebied.

 

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Off Topic ( maar aangezien we toch moeten wachten tot 28 jan. is dat waarschijnlijk geen bezwaar ).

Het samenvoegen van Ziggo en UPC is natuurlijk niet gedaan voor de klant. De enige reden voor die samenvoeging is schaalvergroting, dus om meer inkomsten te genereren. Als dan ook alle nodige aanpassingen ( om beide regio's hetzelfde te bieden ) niet worden uitgevoerd, dan zijn ook alle aanloop investeringen niet nodig en wordt er direct veel winst gemaakt. Zo bekeken, is de huidige situatie met 2 'hardware' regio's uit pure winst bejag ontstaan en met voor bedacht rade.

Daarom verwacht ik ook niet dat de fZiggo en fUPC regio's ooit qua mogelijkheden gelijk zullen worden. De kosten daarvan zullen een groot deel van de winst opslokken en dat is iets wat de aandeelhouders natuurlijk nooit toelaten. Vooral nu, met de komende verglazing, zal geen enkele investeerder nog veel geld in dit coax netwerk willen stoppen.
Wat dat aangaat lijkt Ziggo op KPN, die op haar beurt zolang mogelijk aan haar 'twist pair' netwerk blijft hangen, met dezelfde problemen en gevolgen. Ondanks dat beide bedrijven hun best doen, om de aanleg van glasvezel zoveel mogelijk tegen te werken, blijkt hun eigen monopolie rap af te brokkelen. Dus is het tijd voor grote investeringen, iets waar grote investeerders van schrikken en dus gezwind zullen vertrekken naar meer winstgevende projecten. Die komen pas weer terug, als de burger de verglazing heeft betaald en kopen dan de ( bijna failliete ) boedel weer op, om zo weer makkelijk winst is te behalen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi deels begrijpelijk de keuze van KPN, ook die netwerkbeheerder KPN netwerk NL is van investeerders afhankelijk, zonder deze kwam er zelf nu geen meter glasvezel in de grond. Elke ongebruikte huisaansluiting is er 1 teveel. Het is niet voor niks dat Delta  alleen naar binnen gaat als er daadwerkelijk een abonnement is verkocht, althans mogelijk is dit nu veranderd, zo was de situatie wel. KPN netwerk NL voorheen Reggefiber is altijd zonder een verkocht glasvezelabonnement naar binnengegaan. Er liggen in mijn woonplaats genoeg ongebruikte glas aansluitingen omdat 100 MB via dsl genoeg is voor velen. Of verstokte Ziggo klanten, en dat is niet erg.

 

Je hebt wel gelijk ondanks het VodafoneZiggo Giganet is in fZiggo gebied wel IPv6 mogelijk bij bridge en in fUPC gebied niet, kortom nu nog steeds die verschillen?

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

KPN Netwerk zet juist vol in op glasvezel en heeft volledig afscheid genomen van koper. In gebieden waar zowel koper als glas ligt wordt koper op non actief gezet en worden abonnees actief op glas overgezet. Qua kosten voor de consument maakt het ook niets uit immers de abonnementsprijs is 100% hetzelfde.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

...KPN netwerk NL voorheen Reggefiber is altijd zonder een verkocht glasvezelabonnement naar binnengegaan...


Maar bedrijven zoals 'KPN netwerk Nl' kunnen t.z.t. zonder problemen failliet gaat, terwijl KPN dan direct vooraan staat om e.e.a. goedkoop over te nemen. Dan heeft KPN goedkoop een extra netwerk en kan de burger ( i.v.m. het failliet gaan ) het betalen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi welke KPN bedoel je provider of de NV? Netwerk NL is gewoon onderdeel van de NV. Zonder de provider kan de KPN NV zich best redden uit de inkomsten van de andere providers die hun lijnen huren.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@Pasi  schreef:

@RoWi.  schreef:

...KPN netwerk NL voorheen Reggefiber is altijd zonder een verkocht glasvezelabonnement naar binnengegaan...


Maar bedrijven zoals 'KPN netwerk Nl' kunnen t.z.t. zonder problemen failliet gaat, terwijl KPN dan direct vooraan staat om e.e.a. goedkoop over te nemen. Dan heeft KPN goedkoop een extra netwerk en kan de burger ( i.v.m. het failliet gaan ) het betalen.


KPN (de provider) heeft helemaal geen netwerk, het is het bedrijf "KPN Netwerk" (tegenwoordig zonder NL) die eigenaar van het netwerk is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@w.j.b  schreef:

KPN Netwerk zet juist vol in op glasvezel en heeft volledig afscheid genomen van koper. In gebieden waar zowel koper als glas ligt wordt koper op non actief gezet en worden abonnees actief op glas overgezet. Qua kosten voor de consument maakt het ook niets uit immers de abonnementsprijs is 100% hetzelfde.


Inderdaad, maar dat komt omdat KPN's 'twisted pair' netwerk eigenlijk allang achterhaald is, terwijl Ziggo's coax netwerk net de top heeft gehad

Maar het was toch wel opvallend, dat KPN ( en later ook Ziggo ) spontaan allerlei projecten startte, waar ook al andere bedrijven glasvezel wilden leggen. Door de tweedeling was er vaak te weinig animo en stopte de glasvezel aanleg volledig,

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@w.j.b  schreef:

@Pasi  schreef:

@RoWi.  schreef:

...KPN netwerk NL voorheen Reggefiber is altijd zonder een verkocht glasvezelabonnement naar binnengegaan...


Maar bedrijven zoals 'KPN netwerk Nl' kunnen t.z.t. zonder problemen failliet gaat, terwijl KPN dan direct vooraan staat om e.e.a. goedkoop over te nemen. Dan heeft KPN goedkoop een extra netwerk en kan de burger ( i.v.m. het failliet gaan ) het betalen.


KPN (de provider) heeft helemaal geen netwerk, het is het bedrijf "KPN Netwerk" (tegenwoordig zonder NL) die eigenaar van het netwerk is.


Het maakt niet uit wie/welk bedrijf wat heeft. Daar waar de kosten worden gemaakt, dat wordt afgescheiden en kan/mag t.z.t. ( bijna ) failliet gaan. Waarna een ander bedrijf graag de 'kruimels' overneemt en de winst neemt.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@w.j.b we weten allebei, dat dit pas sinds kort is, hoeveel kapitaal heeft het opwaarderen naar vvdsl opgeslokt? Zoals ik al schreef zou dit echt niet gebeuren zonder de nodige investeerders.

En voor de KPN abonnee zal het mogelijk weinig verschil maken, voor de DSL providers wel degelijk een provider die nu een abonnement van €20 via DSL kan aanbieden, gaat dat via glasvezel niet redden, dus per saldo gaan genoeg klanten dit zeker merken. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is de fout van Den haag zie je het voor je per energie leverancier een meter? Ik pleit al jaren voor een onafhankelijk netwerk. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic