Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.
Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.
Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Willem-A1 sorry dat ik jouw helemaal niet genoemd, Mea Culpa.
Wat in fupc speelt is het nog steeds niet gebruik kunnen maken van het Movies & Series aanbod. De vraag is dus valt dat wel of niet onder dat besluit, of is het Huidige Ziggo vrij dat verschil te handhaven.
Ik hoop dat Ziggo verplicht is jet verschil tussen fupc en fziggo op heffen op alle gebie.
@wewanl schreef:Ik hoop dat Ziggo verplicht is jet verschil tussen fupc en fziggo op heffen op alle gebie.
Nog beter is dat Ziggo dit zelf opheft zonder enige plicht.
@RoWi. schreef:
Er is niks gepaird bij Ziggo waarom nu vast blijven houden aan die onzin?De enige pairing is het niet los kunnen afnemen van een Smartcard.
Het is @caesar die aangeeft dat er sprake is van pairing, ik trek dat juist in twijfel. En als er dan geen sprake is van pairing waar hebben we het dan over.
Dat je een CAM geleverd krijgt die je in een la kunt opbergen?
Is dat ook niet wat je doet met die Connectbox die je geleverd krijgt terwijl je een FRITZ!Box 6690 gaat gebruiken?
Als dat het is, wat is in vredesnaam het probleem?
@RoWi. schreef:
@wewanl schreef:Ik hoop dat Ziggo verplicht is jet verschil tussen fupc en fziggo op heffen op alle gebie.
Nog beter is dat Ziggo dit zelf opheft zonder enige plicht.
Nee, dat gaat nooit gebeuren, verwacht ik. Ziggo is daar de laatste jaren veel te commercieel voor en dat is waarschijnlijk ook de reden dat er, na jaren nog steeds verschil is tussen fUPC en fZiggo.
Waar het voordeel van de samenvoeging van UPC en Ziggo dan wel is gebleven, dat weet alleen de directie. Maar ik denk dat het waarschijnlijk via-via uiteindelijk in Amerikaanse zakken is verdwenen.
@w.j.b het probleem is dat als ik zelf een geschikte CI module koop, daar bij Ziggo geen smartcard voor kan bestellen.
Een eigen CI module kan al jaren. Wie een eigen module heeft die defect gaat kan en kon gewoon zonder probleem een vervanger kopen. Het probleem komt zodra de Chip van de smartcard defect gaat. Dan heb je bij Ziggo geen mogelijkheid enkel een kaart aan te vragen.
@Pasi ik zie het voor de CI modules ook niet veranderen, want met de Ziggo Go omgevingen en de mediabox XL en Next speelt dat verschil niet.
@RoWi. schreef:@w.j.b het probleem is dat als ik zelf een geschikte CI module koop, daar bij Ziggo geen smartcard voor kan bestellen.
Hoezo niet? Als die smartcard niet gepaired is met de CAM die via Ziggo geleverd wordt dan kan je die smartcard toch in die gekochte CAM en de CAM van Ziggo in de la leggen. Of speelt er dan toch nog iets anders?
@RoWi. schreef:Het probleem komt zodra de Chip van de smartcard defect gaat. Dan heb je bij Ziggo geen mogelijkheid enkel een kaart aan te vragen.
Je bedoelt dan waarschijnlijk een smartcard die je al langere tijd hebt en waar je dus geen huur voor betaalt. Ik hoop dat je begrijpt dat dat huurmodel een bewuste commerciële beslissing geweest is van Ziggo en dat dat door deze beleidsregel uiteraard niet zal gaan veranderen.
@w.j.b schreef:
@RoWi. schreef:@w.j.b het probleem is dat als ik zelf een geschikte CI module koop, daar bij Ziggo geen smartcard voor kan bestellen.
Hoezo niet? Als die smartcard niet gepaired is met de CAM die via Ziggo geleverd wordt dan kan je die smartcard toch in die gekochte CAM en de CAM van Ziggo in de la leggen. Of speelt er dan toch nog iets anders?
Schrijf ik Arabisch? Wat heb ik aan een gehuurde CI module die in de La verdwijnt als ik er zelf één heb? Waarom een complete set huren als enkel het stukje plastic met de chip nodig is?
En daarmee komen we in mijn ogen weer terug bij het begin het moeten betalen voor het gebruiken van die smartcard. En daar zit het grote probleem in mijn ogen. Betalen we alleen voor de module of ook voor het mogen kijken.
Want @w.j.b hoeveel van de €5,00 die KPN rekent is voor de hardware en hoeveel is voor het mogen kijken?
Tmobile rekent € 2,50 minder als je genoeg hebt aan de app.
Ach ja, jouw prangende vraag.
Het is heel simpel. Als een provider nu nog met losse kaartjes werk (zoals Ziggo), dan is zo'n provider verplicht zo'n kaartje te leveren aan iemand die een apparaat met een embedded CAM heeft, dan wel een apparaat met een zelf gekochte losse CAM. Dat is wat de ACM gezegd heeft.
Hoe dat zit met CAM's met een virtuele smartcard weet ik niet, ik heb mij daar niet in verdiept. Ik heb dat ook niet gevraagd aan de ACM, en ik kan je ook niet vertellen wat de ACM daar van vindt.
Dat heb ik je al ettelijke malen verteld, beklijft het nu eindelijk?
@RoWi. schreef:
@w.j.b schreef:
Schrijf ik Arabisch? Wat heb ik aan een gehuurde CI module die in de La verdwijnt als ik er zelf één heb? Waarom een complete set huren als enkel het stukje plastic met de chip nodig is?
Ik dacht dat ik schreef dat je blijkbaar wel een smartcard kunt bestellen en dat is toch ook zo? Of je nu €2,- per maand betaalt voor een smartcard of €2,- per maand voor een smartcard met CAM, wat is het probleem.
Sorry hoor maar waarom zou je in vredesnaam een eigen CAM aanschaffen als je die gratis en voor niets van Ziggo kunt krijgen.
Haha @RoWi. daar ging het niet om he, mij noemen. Ik wilde alleen nog maar eens bevestigen dat er geen sprake is van pairing...
@caesar schreef:Ach ja, jouw prangende vraag.
Het is heel simpel. Als een provider nu nog met losse kaartjes werk (zoals Ziggo), dan is zo'n provider verplicht zo'n kaartje te leveren aan iemand die een apparaat met een embedded CAM heeft, dan wel een apparaat met een zelf gekochte losse CAM. Dat is wat de ACM gezegd heeft.
Hoe dat zit met CAM's met een virtuele smartcard weet ik niet, ik heb mij daar niet in verdiept. Ik heb dat ook niet gevraagd aan de ACM, en ik kan je ook niet vertellen wat de ACM daar van vindt.
Dat heb ik je al ettelijke malen verteld, beklijft het nu eindelijk?
En weer geen antwoord op die simpele vraag en dat antwoord zullen we waarschijnlijk ook nooit gaan krijgen van @caesar.
Er staat nergens in de beleidsregel dat Ziggo verplicht is losse smartcards te leveren en als dat er wel zou staan, dan zou dat dus ook moeten gelden voor kpn en Canal Digitaal.
Zowel kpn als Canal Digitaal als Ziggo voldoen volledig aan dat wat in paragraaf 3.1.2 van de toelichting van de beleidsregel beschreven is.
Alledrie werken ze met encryptiekaarten die in het eindapparaat gestoken moeten worden en daar is niets mis mee.
@w.j.b vertel mij eens hoe we die 'gratis' via Ziggo kunnen 'krijgen?
Niks is gratis bij geen enkele provider.
En je gaat voorbij aan het belangrijkste punt. De klanten die al tientallen jaren klant zijn. De casema klanten moesten alles kopen ook hun CI module, als de chip van hun smartcard het begeeft, krijgen deze klanten simpelweg geen vervangende kaart.
Waarom beantwoord je mijn vraag niet? Oh wacht dat weet je niet, want dat weet niemand, behalve medewerkers van de provider.
Dat idee had ik ook al dagen geleden opgegeven toen mij verteld werd dat kaartjes ook in een Humax gebruikt konden worden. Dat pairing mogelijk is, en dat Ziggo dat zou gebruiken was mij verteld door iemand die dat heel goed kan weten. Hij heeft zich blijkbaar vergist met betrekking tot het pairen. Kan gebeuren, is geen ramp.
Sorry hoor dat blijven aanpassen van je reacties schiet niet op, maar dat zijn we ondertussen van je gewend. Ik stop met het volgen van dit topic het lijdt nergens toe enkel het eindeloos herhalen van de bekende feiten.
Ik hoef niks te begrijpen, ik weet dat dit sinds 2015 zo is, lees en onthoud je wel wat mensen schrijven of echt puur en alleen wat je wilt onthouden...... oh wacht het laatste uiteraard.
@caesar ik ken heel toevallig de situatie bij ACM persoonlijk. En ik kan je vertellen dat je de plank aardig misslaat. Natuurlijk weten Perswoordvoerder niet alles. Maar zeker bij ACM roepen ze niet zomaar iets en wordt alles vooraf met de juridische afdeling afgestemd en overleg. En wat betreft dat Whatsapp-kanaal……als ik zou moeten kiezen zou ik de directe benadering van de Persvoorlichting prefereren.
@RoWi. schreef:@w.j.b vertel mij eens hoe we die 'gratis' via Ziggo kunnen 'krijgen?
Klopt, ik had "gratis" inderdaad tussen aanhalingstekens moeten plaatsen.
Maar of je nu €2,- per maand moet betalen voor een smartcard of €2,- per maand voor een smartcard met CAM maakt natuurlijk niets uit.
En nu @caesar heeft aangegeven dat er toch geen sprake blijkt te zijn van pairing gaat de discussie dus blijkbaar alleen nog over het commerciële besluit van Ziggo om alleen nog maar een huurmodel te hanteren.
De ACM heeft natuurlijk niets te zeggen over het verdienmodel van een provider. Zij kan alleen grenzen stellen als er sprake is van regulering.
Nogmaals, persvoorlichters zijn er om vragen van de pers te beantwoorden, niet om diepgravende vragen van anderen te beantwoorden. Die vragen worden, zoals dat behoort, naar de desbetreffende afdeling doorgestuurd. Die geeft dan antwoord.
Onze nationale overheid heeft nu nog maar één kanaal waarover we als particulieren vragen kunnen stellen aan ministeries. De antwoorden die daar vandaan komen moeten we accepteren als waar, tenzij je het er niet mee eens bent, dan kun je via dat kanaal in discussie gaan. Maar uiteindelijk moet daar je antwoord vandaan komen.
De ACM heeft Consuwijzer ingericht als frontend, om het particulieren mogelijk te maken vragen te stellen en problemen te melden die op het werkterrein van de ACM liggen. Dat kan per contactformulier, telefonisch, of via WhatsApp. Als de ACM op die manier zijn communicatiekanalen inricht, dan moeten wij er vanuit kunnen gaan dat we langs deze weg adequate antwoorden krijgen.
Als jij het daarmee niet eens bent, vertel dat dan de ACM. Ik maak gebruik van de communicatiekanalen die de ACM mij biedt.
Overigens heb ik vroeger voor een krant gewerkt (niet als journalist), en ik weet dat journalisten in zijn algemeenheid niet echt thuis zijn in zaken als techniek. Ik kan je wat mooie uitglijders op dat gebied vertellen, en heb er wel eens voor gezorgd dat de voorpagina helemaal aangepast moest worden bij latere edities.
@w.j.b schreef:
@RoWi. schreef:@w.j.b vertel mij eens hoe we die 'gratis' via Ziggo kunnen 'krijgen?
Klopt, ik had "gratis" inderdaad tussen aanhalingstekens moeten plaatsen.
Maar of je nu €2,- per maand moet betalen voor een smartcard of €2,- per maand voor een smartcard met CAM maakt natuurlijk niets uit.
En nu @caesar heeft aangegeven dat er toch geen sprake blijkt te zijn van pairing gaat de discussie dus blijkbaar alleen nog over het commerciële besluit van Ziggo om alleen nog maar een huurmodel te hanteren.
De ACM heeft natuurlijk niets te zeggen over het verdienmodel van een provider. Zij kan alleen grenzen stellen als er sprake is van regulering.
Het maakt in zoverre uit dat de trouwe fZiggo klanten( 20 jaar of langer) door dat veranderde beleid nu financieel extra worden geraakt bij een defect van de smartcard. Die zij destijds nodig hadden omdat alleen de analoge kanalen niet waren versleuteld. Het pakket wat nu niet is versleuteld was dat destijds wel.
Dus nogmaals wie enkel een smartcard nodig heeft, zou hooguit activatie kosten moeten betalen of € 0,50 tot € 1,00 euro per maand omdat ze het stukje hardware niet nodig hebben.
We kunnen wel heel licht over die twee euro heen stappen, dan is het einde zoek. Een euro hier 2 euro daar dat tikt aan het eind toch behoorlijk op. Laat de providers maar duidelijker maken waar je voor betaald voor het fysieke apparaat, mediabox of module of het kijkrecht.
Een mediabox heb je bij Ziggo voor 4 of 5 euro, de module voor 2, ik wil weten wat nu de werkelijke huur prijs is en wat voor het mogen gebruiken/kijken is bestempeld.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.