1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Eigen CI+ modules na 27 januari weer mogelijk.

Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.

 

Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.

 

Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.

617 Reacties 617
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar  schreef:

@m.vd.vlist 

De smart card is eigendom van Ziggo, en dat staat er ook op. Dat is net zo als bij een bierflesje, dat blijft ook eigendom van de brouwerij.


Op de huidige smartcards staat dit niet ik kan het niet vinden. Enkel dat deze alleen bruikbaar is in door Ziggo gecertificeerde apparatuur. Op zich lijkt het mij wel logisch dat de kaart eigendom van Ziggo services bv is.

 

Aanvulling op een oude casema smartcard staat eigendom van IR Deto!!

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@caesar  schreef:

@m.vd.vlist 

De smart card is eigendom van Ziggo, en dat staat er ook op. Dat is net zo als bij een bierflesje, dat blijft ook eigendom van de brouwerij.


Dat zal er tegenwoordig vast wel op staan, maar toen ik die kaart "kocht" bestond Ziggo nog niet. En ergens op zetten "eigendom van mij" betekent niet per sé  dat dat eigendom blijft bestaan als je het aan iemand anders overdraagt.

 

Ik zie die eigendomsclaim overigens niet staan op het flesje bier dat ik vanmorgen bij AH gekocht heb. Daar staat wel op dat ze het van mij willen "terugkopen" voor €0,10.

 

Zoals ik al schreef: het zal me worst wezen of je het nu "eigendom" of  "in bruikleen voor onbepaalde tijd noemt. Zolang ik maar geen "huur" hoef te betalen. 

 

amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 190Likes

Dat van het statiegeld van je bierflesje zie je compleet fout.

Dat wordt niet aan je verkocht, dit wordt alleen aan bruikleen aan je gegeven.

De rede is dat er geen belasting (BTW) over en mag worden geheven.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@w.j.b  schreef:

@RoWi.  schreef:
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Voor Nederland mischien wel maar wereldwijd?

Ik denk dat @Pasi daar wel eens gelijk zou kunnen gaan krijgen al zal het nog wel even duren voordat het zover is. Liberty Global is al bezig met het uitfaseren van DVB-C en zelfs in Nederland is er al een test gaande.

Het zou mij niets verbazen dat IPTV ook bij Ziggo binnenkort haar intrede zal gaan doen en dat nieuwe abonnees alleen nog maar televisie o.b.v. IPTV kunnen contracteren. Zij kunnen dan geen (virtuele) smartcards meer laten activeren op hun abonnement. De stap daarna is dat bij vervanging van bruikleen apparatuur abonnees ook overgezet gaan worden naar IPTV en dat er vervolgens een fase gaat komen dat DVB-C pro-actief afgesloten gaat worden. Wanneer dat zal zijn ... ik weet het niet ... net zo min als dat ik weet of DVB-C 2030 nog gaat halen. 

 


@RoWi.  schreef:
Tv via 5G zal wereldwijd meer kans maken. 

Dat zal dan ook IPTV zijn.


De eerste stap naar het uitfaseren van DVB-C lijkt een feit nu de Mediabox Next mini uitgerold wordt.

Zie https://tweakers.net/nieuws/195754/ziggo-biedt-mediabox-next-mini-aan-bij-twee-goedkope-abos-en-als-...

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat valt wel mee, want de CI modules zijn nog steeds huurbaar en de 'gewone' Next is nog niet volwaardig bruikbaar zonder DVB-C signaal. Je moet om lineair te kunnen kijken nog steeds de Coax aansluiten.

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Met de Mediabox Next mini kan je gewoon lineair televisie kijken zonder coax aansluiting.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@wewanl  schreef:

Met de Mediabox Next mini kan je gewoon lineair televisie kijken zonder coax aansluiting.


Klopt, dat kan niet anders, datzelfde kan met de Ziggo Go app ook, dat zegt verder helemaal niks over het mogelijk uitfaseren van DVB-C het enige pluspunt om nog voor Ziggo te kiezen.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@wewanl  schreef:

Met de Mediabox Next mini kan je gewoon lineair televisie kijken zonder coax aansluiting.


Precies en dat is dus geen DVB-C maar IPTV.

Zie ook dit topic.

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik denk persoonlijk dat dit voorsorteren is voor ftth door Ziggo. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@wewanl  schreef:

Ik denk persoonlijk dat dit voorsorteren is voor ftth door Ziggo. 


Ook dat voorlopig nog niet, wat denk je dat het Ziggo gaat kosten het laatste stuk te verglazen.

 

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Misschien kost alles opwaarderen naar Docsis 4 wel meer . 

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

De DVB-C band blijft zeker nog jaren actief voor digitale TV en er is nog genoeg ruimte voor flinke uitbreidingen. De Mediabox Next heeft naast coax ook de mogelijkheid voor IPTV waar momenteel het ook nog in die 3 jaar tijd sinds de introductie bij 1 hele zender is gebleven met Love Nature 4K. Daar zit ook geen beweging in. Dus uitbreiden maar, ook voor de Ci+ module...

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@sebas14  schreef:

De DVB-C band blijft zeker nog jaren actief voor digitale TV en er is nog genoeg ruimte voor flinke uitbreidingen. De Mediabox Next heeft naast coax ook de mogelijkheid voor IPTV waar momenteel het ook nog in die 3 jaar tijd sinds de introductie bij 1 hele zender is gebleven met Love Nature 4K. Daar zit ook geen beweging in. Dus uitbreiden maar, ook voor de Ci+ module...


Op de Mediabox mini zijn alle zenders IPTV en deze wordt vanaf nu dus blijkbaar standaard geleverd bij de TV-Start abonnementen. Daarnaast begrijp ik dat een 2e Mediabox ook zo'n mini zal worden en dat de Mediabox XL tegen éénmalige activeringskosten omgeruild kan worden voor een Mediabox mini. 

Dat zijn mijns inziens toch wel een significantie wijzigingen in de manier waarop televisie gedistribueerd wordt.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@w.j.b  schreef:

@sebas14  schreef:

De DVB-C band blijft zeker nog jaren actief voor digitale TV en er is nog genoeg ruimte voor flinke uitbreidingen. De Mediabox Next heeft naast coax ook de mogelijkheid voor IPTV waar momenteel het ook nog in die 3 jaar tijd sinds de introductie bij 1 hele zender is gebleven met Love Nature 4K. Daar zit ook geen beweging in. Dus uitbreiden maar, ook voor de Ci+ module...


Op de Mediabox mini zijn alle zenders IPTV en deze wordt vanaf nu dus blijkbaar standaard geleverd bij de TV-Start abonnementen. Daarnaast begrijp ik dat een 2e Mediabox ook zo'n mini zal worden en dat de Mediabox XL tegen éénmalige activeringskosten omgeruild kan worden voor een Mediabox mini. 

Dat zijn mijns inziens toch wel een significantie wijzigingen in de manier waarop televisie gedistribueerd wordt.


Dan nog zal het zeker een jaar of 5 duren voor DVB-C niet meer wordt gebruikt. De enige unique selling point die Ziggo nog heeft.

Als ik de diverse nummers mag geloven die hier wel eens voorbij komen kijkt minstens de helft van de Ziggo klanten nog via DVB-C neem maar eens de klanten met het KabelTV pakket. Die krijg je niet zo snel aan een losse box.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Dat Ziggo nog vast houdt aan de coax kabel ( DVB-C ) is logisch. Want daar heeft Ziggo een monopolie op en aangezien vele coax klanten ( nog ) geen andere keuze hebben, heeft Ziggo zo een grote groep vaste klanten als basis en dus redelijk 'gegarandeerde' inkomsten.

Maar Ziggo heeft natuurlijk ook gezien dat IPTV ( met glasvezel ) de toekomst is en kan deze ontwikkeling niet terzijde schuiven, anders mist Ziggo helemaal de boot. Dat de Mini nu wordt vrijgegeven, betekend natuurlijk ook dat alle zenders e.d. via IPTV worden aangeboden, dus is Ziggo rap bezig haar netwerk daarop aan te passen.
Ondanks de implementatie van IPTV, heeft Ziggo voor veel klanten, natuurlijk nog steeds de enige mogelijkheid voor snel internet in huis, namelijk de coax kabel.
Niet iedereen heeft 1Gbit nodig, dus in feite kan die coax kabel met DOCSIS 3.xxx voldoende capaciteit leveren. Tevens zal, in de komende jaren, een groep klanten kunnen overstappen naar glasvezel, waardoor er t.z.t. nog meer capaciteit op de coax vrijkomt.
Dus die coax is nog jaren te gebruiken en zal pas vervangen worden, als de fysieke kabel dusdanig slecht wordt, dat de modems het niet meer kunnen opvangen. Pas dan, zal Ziggo de coax loslaten.

Nu Ziggo ook IPTV kan leveren, zou Ziggo misschien ook IPTV via de concurrent kunnen gaan leveren. Maar of dat ooit gaat gebeuren, want dan kan men Ziggo direct ( 1 op 1 ) vergelijken met alle andere IPTV leveranciers en is het geen appels met peren vergelijken. Iets wat Ziggo ( Nu ) waarschijnlijk helemaal ( nog ) niet wil.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het TV product blijft voor de providers een koppelverkoop geen internet dan geen TV. Of zoals bij Ziggo geen TV dan geen internet. Dat is nu op papier iets anders. Los van dat al, is een dit model Mediabox nog niet echt een reden tot speculaties. Daar komt nog wel meer bij kijken.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

...Los van dat al, is een dit model Mediabox nog niet echt een reden tot speculaties. Daar komt nog wel meer bij kijken.


Inderdaad. Maar alle benodigde wijzigingen die Ziggo daarvoor aan haar netwerk moet doen, geven Ziggo ook toegang tot al die moderne technieken en apparatuur, die ondertussen de hele wereld al gebruikt en waarvoor/waardoor de ontwikkeling steeds harder gaat.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@w.j.b en overige meelezers.

 

Er is vandaag een vraag beantwoord die hint in de denkrichting van het ooit uitschakelen van DVB-C. Onderstaande antwoord radio via de Next Mini is enkel mogelijk als Ziggo dit als IP stream aanbied. Wat ik uit andere topics opmaak is dat de Next wel een app voor de radio heeft, maar deze lijkt daar het DvB signaal voor te gebruiken. Dit maakt dan wezenlijk de weg vrij om de radio kanalen ook via de Ziggo Go app aan te bieden.

 

Wat ik mis is het stukje radio.

Gezien het gemis van de coax aansluiting en ik enkel iets lees over TV apps kunnen we met de Mini dus geen radio luisteren!!!

Dan is deze mini gewoonweg niet gelijkwaardig aan de gewone Next!

Hoi @RoWi., gelukkig is radio is ook beschikbaar via de Next Mini 🙂 Al je favoriete radiozenders die je via de 'normale' Next kunt beluisteren vind je ook terug op de Next Mini.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic