1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Eigen CI+ modules na 27 januari weer mogelijk.

Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.

 

Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.

 

Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.

617 Reacties 617
w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

Ik vind dit een vorm van een vendor lock-in, het voorkomt dat ik overstap naar een andere aanbieder. Want bij een eventuele terugkomst bij Ziggo moet ik voor het gebruik van hetzelfde aantal TV’s meer gaan betalen en daar pas ik voor.

Dat zie je niet vaak, een vendor lock-in waar ook de vendor zo snel mogelijk vanaf wil. 😉 Het liefst zou Ziggo morgen alle smartcards die in eigendom zijn deactiveren en volledig overstappen op het "huur"model. 

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@w.j.b  schreef:

Het liefst zou Ziggo morgen alle smartcards die in eigendom zijn deactiveren en volledig overstappen op het "huur"model. 


Daar staat dan tegenover dat ik het liefst zo snel mogelijk af scheid wil nemen van een provider die het "huur" model hanteert.  🙂

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@m.vd.vlist  schreef:

@w.j.b  schreef:

Het liefst zou Ziggo morgen alle smartcards die in eigendom zijn deactiveren en volledig overstappen op het "huur"model. 


Daar staat dan tegenover dat ik het liefst zo snel mogelijk af scheid wil nemen van een provider die het "huur" model hanteert.  🙂


Dan ben ik benieuwd welke provider bij jou nog in aanmerking komt want ik geloof niet dat er nog (veel) providers zijn die een koopmodel hanteren.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Elke provider met ongecodeerde DVB-C kanalen en inderdaad dat zijn er niet veel en zeker niet landelijk dekkend. Dit betreft lokalere providers.

 

Op zich hebben we voor TV geen provider nodig, enkel voor internet. En daarnaast een paar stream diensten, wat uiteraard wel iets duurder zal zijn.  En je zal een aantal kanalen gaan missen.

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@w.j.b  schreef:

@m.vd.vlist  schreef:

@w.j.b  schreef:

Het liefst zou Ziggo morgen alle smartcards die in eigendom zijn deactiveren en volledig overstappen op het "huur"model. 


Daar staat dan tegenover dat ik het liefst zo snel mogelijk af scheid wil nemen van een provider die het "huur" model hanteert.  🙂


Dan ben ik benieuwd welke provider bij jou nog in aanmerking komt want ik geloof niet dat er nog (veel) providers zijn die een koopmodel hanteren.


Die zijn inderdaad met een lantaarntje te zoeken, maar dat ik de keus niet heb om zo'n provider te kiezen wil niet zeggen dat me dat bevalt. Ik houd niet van huurmodellen en het feit dat de markt mij dat wel door de strot duwt maakt me niet blij.  Het is voor mij het zoveelste voorbeeld dat Ziggo niet maalt om wat de klant wil.  😞

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@m.vd.vlist dat is natuurlijk niet alleen bij Ziggo. En we mogen uiteraard best eigen hardware kopen neem een Apple tv of een Android TV box. Of zelfs een Laptop als we Ziggo Go maar kunnen benaderen. 

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Maar de Apple TV wordt niet op de meest optimale manier gebruikt door Ziggo.

Je kan namelijk in je Apple TV je televisie aanbieder invoeren. Ik weet niet hoe het dan verder werkt, maar in diverse landen is dat beschikbaar. 

In Nederland doet nog geen enkele provider hieraan mee, helaas.

Misschien een manier om IPTV in hoge kwaliteit door te geven?

 

Tv-aanbieder instelling bij Apple TV en iPhone: dit kun je ermee (iculture.nl)

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@RoWi. 

Het ging nu even specifiek over de eigen CI+ module. Ik heb er één in gebruik met een oude smart card uit de Casema tijd. Ik heb er nog één liggen uit een erfenis, maar daar heb ik dus niets aan, want ik krijg er geen smart card bij.  Ik weet dat het niet gaat gebeuren, maar ik wil terug naar het oude Casema model met smart cards in eigendom.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@m.vd.vlist  schreef:

@RoWi. 

Het ging nu even specifiek over de eigen CI+ module. Ik heb er één in gebruik met een oude smart card uit de Casema tijd. Ik heb er nog één liggen uit een erfenis, maar daar heb ik dus niets aan, want ik krijg er geen smart card bij.  Ik weet dat het niet gaat gebeuren, maar ik wil terug naar het oude Casema model met smart cards in eigendom.


Ik betwijfel eerlijk gezegd of we bij de smartcards wel van een eigendomsrecht kunnen praten. De CI module's uiteraard wel, de smartcard werdt er bij geleverd maar of je dat dan als je eigendom kan zien? Het gaat om het ontsleutelen van het Ziggo product.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@wewanl  schreef:

Maar de Apple TV wordt niet op de meest optimale manier gebruikt door Ziggo.

Je kan namelijk in je Apple TV je televisie aanbieder invoeren. Ik weet niet hoe het dan verder werkt, maar in diverse landen is dat beschikbaar. 

In Nederland doet nog geen enkele provider hieraan mee, helaas.

Misschien een manier om IPTV in hoge kwaliteit door te geven?

 

Tv-aanbieder instelling bij Apple TV en iPhone: dit kun je ermee (iculture.nl)


Dat slaat op eenmalig inloggen, wezenlijk niet veel anders dan nu het geval is.

 

Dat is nuttig voor tablets of smartphones waar je zowel de Mijn Ziggo app en Ziggo Go op gebruikt. Veel meer niet, je zou eenmalig je Ziggo aanmeld gegevens hoeven in te geven. 

Als je het artikel leest zie je dat het niet heel veel anders is dan nu het geval is.

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@RoWi.  schreef:

@m.vd.vlist  schreef:

 


Ik betwijfel eerlijk gezegd of we bij de smartcards wel van een eigendomsrecht kunnen praten. De CI module's uiteraard wel, de smartcard werdt er bij geleverd maar of je dat dan als je eigendom kan zien? Het gaat om het ontsleutelen van het Ziggo product.


Dat is juridische haarkloverij die mij niet bijzonder boeit. Die smartcard heb ik in 2008  verkregen door bij een winkeltje in het dorp een pakket te kopen dat o.a bestond uit een Samsung STB en een smart card. Ik heb daarvoor een eenmalig bedrag neergeteld en sindsdien zijn zowel die STB als de kaart in mijn bezit. Ik heb er ook nergens voor hoeven tekenen dat ik die kaart terug moet geven als ik mijn relatie met Ziggo beëindig. Een bevriend jurist vertelde mij: "bezit is 90% van het eigendom".  Het maakt mij verder niet uit, praktisch gezien beschouw ik die kaart als mijn eigendom.  

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@m.vd.vlist  schreef:
Het maakt mij verder niet uit, praktisch gezien beschouw ik die kaart als mijn eigendom.  

Alleen heb je niets aan die smartcard als deze niet geactiveerd is. De waarde van dat stukje plastic is daarmee nagenoeg nihil.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@m.vd.vlist  schreef:

@RoWi.  schreef:

@m.vd.vlist  schreef:

 


Ik betwijfel eerlijk gezegd of we bij de smartcards wel van een eigendomsrecht kunnen praten. De CI module's uiteraard wel, de smartcard werdt er bij geleverd maar of je dat dan als je eigendom kan zien? Het gaat om het ontsleutelen van het Ziggo product.


Dat is juridische haarkloverij die mij niet bijzonder boeit. Die smartcard heb ik in 2008  verkregen door bij een winkeltje in het dorp een pakket te kopen dat o.a bestond uit een Samsung STB en een smart card. Ik heb daarvoor een eenmalig bedrag neergeteld en sindsdien zijn zowel die STB als de kaart in mijn bezit. Ik heb er ook nergens voor hoeven tekenen dat ik die kaart terug moet geven als ik mijn relatie met Ziggo beëindig. Een bevriend jurist vertelde mij: "bezit is 90% van het eigendom".  Het maakt mij verder niet uit, praktisch gezien beschouw ik die kaart als mijn eigendom.  


Ik heb hier ook nog een casema smart card die bij de destijds gekochte module zat.  

 

De haarkloverij gaat om het kijkrecht, dus zou je maandelijks er 2euro voor over hebben, mocht ziggo een losse smartcard gaan leveren?

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@RoWi.  schreef:

De haarkloverij gaat om het kijkrecht, dus zou je maandelijks er 2euro voor over hebben, mocht ziggo een losse smartcard gaan leveren?


Zoals ik schreef: ik wil terug naar het oude Casema model waarbij je tegen eenmalige betaling tot maximaal vijf smart cards kon krijgen en die kon laten activeren. Of je dat nu "eigendom" of "in bruikleen voor onbepaalde tijd" wil noemen zal me worst wezen.  Waar het om gaat is neertellen van een eenmalig bedrag in plaats van een maandelijks terugkerend bedrag.

 

Dus nee, ik wil geen €2 per maand neertellen voor een losse smart card.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@m.vd.vlist  schreef:
Dus nee, ik wil geen €2 per maand neertellen voor een losse smart card.

Dan wordt dat dus geen televisie kijken via Ziggo en ook bij vrijwel alle andere providers zal dat dus niet gaan lukken want anno 2022 zal je toch echt zo'n smartcard moeten "huren".

Ik zie dat ook nooit meer veranderen en ik denk ook dat het een uitzichtloos iets zal zijn om je hiertegen te verzetten. Het "koop"model is passé en zal ook niet terugkeren.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@m.vd.vlist  schreef:

@RoWi.  schreef:

De haarkloverij gaat om het kijkrecht, dus zou je maandelijks er 2euro voor over hebben, mocht ziggo een losse smartcard gaan leveren?


Zoals ik schreef: ik wil terug naar het oude Casema model waarbij je tegen eenmalige betaling tot maximaal vijf smart cards kon krijgen en die kon laten activeren. Of je dat nu "eigendom" of "in bruikleen voor onbepaalde tijd" wil noemen zal me worst wezen.  Waar het om gaat is neertellen van een eenmalig bedrag in plaats van een maandelijks terugkerend bedrag.

 

Dus nee, ik wil geen €2 per maand neertellen voor een losse smart card.


Of die kaart wel of geen eigendom genoemd kan worden maakt mij ook niet heel veel uit.

Ook hier een "denkfout", je betaald niet voor die smartcard je betaald voor toegang tot het gecodeerde product.

 

Even uitgaande van TV Start geen internet of wat dan ook. Dan is die € 28,45 in mijn ogen wel dekkend om tot in ieder geval 3 kaarten te kunnen activeren zonder extra kosten.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@w.j.b  schreef:

@m.vd.vlist  schreef:
Dus nee, ik wil geen €2 per maand neertellen voor een losse smart card.

Dan wordt dat dus geen televisie kijken via Ziggo en ook bij vrijwel alle andere providers zal dat dus niet gaan lukken want anno 2022 zal je toch echt zo'n smartcard moeten "huren".

Ik zie dat ook nooit meer veranderen en ik denk ook dat het een uitzichtloos iets zal zijn om je hiertegen te verzetten. Het "koop"model is passé en zal ook niet terugkeren.


Niet correct, dat wordt geen 80+ (36 HD) kanalen. Met het Kabel TV pakket is de smartcard niet nodig. Dan krijg je  50+ (4 HD) zenders, 50 radiozenders.

 

In dat ongecodeerde pakket zit de meerwaarde voor Ziggo.

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@w.j.b 

Ik realiseer me ook wel dat de kans dat het oude Casema model weer terugkomt erg klein is. Zeker zolang Ziggo hier en daar nog een quasi monopolie positie heeft. Maar zeg nooit "nooit". Wie weet als er nog eens echte concurrentie komt en voldoende (potentiële) klanten het willen dat er toch weer eens een provider komt die  er brood in ziet.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@m.vd.vlist  schreef:

@w.j.b 

Ik realiseer me ook wel dat de kans dat het oude Casema model weer terugkomt erg klein is. Zeker zolang Ziggo hier en daar nog een quasi monopolie positie heeft. Maar zeg nooit "nooit". Wie weet als er nog eens echte concurrentie komt en voldoende (potentiële) klanten het willen dat er toch weer eens een provider komt die  er brood in ziet.


Dat is meteen het probleem elke provider heeft ook een operator en netwerk beheerder nodig. Daar zie je ook het probleem op het KPN netwerk het is bijna allemaal dezelfde WBA eenheidsworst. En er is geen of nauwekijks concurrentie mogelijk. 

 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@m.vd.vlist 

De smart card is eigendom van Ziggo, en dat staat er ook op. Dat is net zo als bij een bierflesje, dat blijft ook eigendom van de brouwerij.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic