Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.
Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.
Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Willem-A1 schreef:@w.j.b schreef:
"En nu @caesar heeft aangegeven dat er toch geen sprake blijkt te zijn van pairing...."
Het maakt toch niet uit wat één of enkele personen zegt/zeggen? Er zijn toch ook anderen die weten hoe het in elkaar zit? Ook daar kan je je conclusies uit trekken, toch?
Klopt, maar het was met name @caesar die een heel groot issue maakt van dat "gepaired" zijn van de smartcard, vandaar dat ik hem even aanhaal.
Nu ook hij weet dat die smartcard gewoon in een andere (embedded) CAM gebruikt lijkt te kunnen worden is het enig overblijvende bezwaar puur een ordinaire centenkwestie. Een maandelijks huurbedrag versus eenmalige activatiekosten. En laat dat nu net iets zijn waar de ACM helemaal niets over te zeggen heeft.
En laat nu de gedwongen huur van een nutteloze CAM onder de noemer koppelverhuur vallen, en dat wordt door de ACM gezien als Economisch Machtsmisbruik, en dus heeft de ACM daar wel degelijk iets over te vertellen, alleen niet vanuit de Beleidsregel.
@RoWi. schreef:
We kunnen wel heel licht over die twee euro heen stappen, dan is het einde zoek. Een euro hier 2 euro daar dat tikt aan het eind toch behoorlijk op. Laat de providers maar duidelijker maken waar je voor betaald voor het fysieke apparaat, mediabox of module of het kijkrecht.
Een mediabox heb je bij Ziggo voor 4 of 5 euro, de module voor 2, ik wil weten wat nu de werkelijke huur prijs is en wat voor het mogen gebruiken/kijken is bestempeld.
Klopt, maar het is een illusie om te denken dat de beleidsregel handhaving besluit eindapparaten daar iets aan zal kunnen veranderen en dat is wat in dit draadje gesuggereerd lijkt te worden.
@caesar schreef:En laat nu de gedwongen huur van een nutteloze CAM onder de noemer koppelverhuur vallen, en dat wordt door de ACM gezien als Economisch Machtsmisbruik, en dus heeft de ACM daar wel degelijk iets over te vertellen, alleen niet vanuit de Beleidsregel.
Valt de gedwongen huur van een Connectbox dan ook niet onder "koppelverhuur" en hoeveel korting op jouw abonnement wil je daar dan voor hebben?
Bij Caiway kost de huur van smartcard 2 euro per maand. De huur van een CI plus module 3 euro vijftig per maand. Totaal betaal je bij Caiway dus vijf euro vijftig per maand .
Een splitsing van smartcard en module is dus niet bij voorbaat voordeliger.
@wewanl schreef:Bij Caiway kost de huur van smartcard 2 euro per maand.
Dat is precies even veel als wat de huur van een smartcard bij Ziggo kost. 😏
@wewanl dat moet je niet zien als huur maar als kijkrecht. Caiway rekent dus al een veel hoger bedrag voor de module zelf.
Klopt, maar het is een illusie om te denken dat de beleidsregel handhaving besluit eindapparaten daar iets aan zal kunnen veranderen en dat is wat in dit draadje gesuggereerd lijkt te worden.
Dat is inderdaad wat ik al meteen aangaf. We zullen hier niks mee opschieten, het veranderd niet veel aan het Ziggo beleid.
Dat is nog geen antwoord op mijn vraag. Welk deel van de twee euro is kijkrecht welk deel is huur. Of is het volle bedrag huur voor de module?
Wie al jaren TV Start afneemt, interactieve TV, betaalt nu € 28,95 nu heb je 1 eigen cam en smartcard van voor de fusies, de smart card gaat defect, zelfs dan zal je waarschijnlijk voor je eerste TV ineens € 30.95 kwijt zijn.
De Connectbox staat niet los genoemd in de abonnementskosten. Dat is het eerste probleem.
Het tweede probleem is dat Ziggo beweert dat die Connectbox nodig is om bij problemen met de kabelverbinding meetwaardes uit te kunnen lezen, we moeten dan onze eigen router vervangen door de connectbox. Dat is technisch gesproken nonsens, als Ziggo wil is het heel simpel om ook Fritz!boxen uit te kunnen lezen.
Dit is zeker een punt wat we nog eens voor kunnen leggen aan de ACM, maar zo kort na de invoering van de beleidsregel lijkt dat nog niet opportuun.
@caesar Jij hoeft mij niet uit te leggen wat de structuur binnen ACM is -:) Maar op bepaalde punten zit je er net even iets naast.
Het is wel vreemd dat je bij Ziggo moet betalen voor ieder toestel waarop je kijkt, terwijl dat voor Netflix en Videoland en andere streamingdiensten niet hoeft. Het model betalen per toestel raakt wel een beetje achterhaald.
Ik denk niet dat ik er naast zit. Kijk maar even:
Zo presenteert de ACM zich op WhatsApp, een officieel communicatiekanaal. Als jij het daarmee niet eens bent, neem dan contact op met de ACM.
Dit is het WhatsApp account van de rijksoverheid:
Ook een officieel communicatiekanaal van de rijksvoorlichtingsdienst.
@wewanl schreef:Het is wel vreemd dat je bij Ziggo moet betalen voor ieder toestel waarop je kijkt, terwijl dat voor Netflix en Videoland en andere streamingdiensten niet hoeft. Het model betalen per toestel raakt wel een beetje achterhaald.
Grappig want het zijn juist de streamingdiensten die de prijs afhankelijk gemaakt hebben van het aantal schermen waar tegelijkertijd op gekeken kan worden.
Netflix:
- Basic: €7,99 voor 1 scherm (SD 480p)
- Standaard: €11,99 voor 2 schermen (HD 1080p)
- Premium: €15,99 voor 4 schermen (4K 2160p)
Videoland
- Basis: €4,99 voor 1 scherm
- Plus: €8,99 voor 2 schermen
- Premium: €10,99 voor 4 schermen
Feitelijk betaal je daar dus ook een toeslag op het basis abonnement om op meer schermen te kunnen kijken. Het technisch voordeel dat die streaming diensten hebben is dat zij real-time kunnen zien hoeveel schermen ingelogd zijn en daarmee dus kunnen zorgen dat op veel meer schermen de app geïnstalleerd kan zijn terwijl er tegelijkertijd toch maar op het gecontracteerde aantal gekeken kan worden.
Deze technische mogelijkheid is er bij DVB-C niet en dus rest providers als Caiway en Ziggo niets anders dan een prijs per smartcard te vragen.
Bij IPTV is het wel mogelijk om te monitoren op hoeveel schermen er tegelijk gekeken wordt. Voor kpn is het dus mogelijk om een model à la Netflix te gebruiken. Dus niet een prijs per maand per TV ontvanger maar een prijs per maand voor een x aantal "TV streams". Dit heb ik jaren geleden ook voorgesteld bij kpn maar de praktijk is dat dat maar heel weinig voordelen biedt aangezien er relatief maar heel weinig abonnees zijn met meer dan twee TV ontvangers zonder het opnemen pakket waardoor je de tweede TV ontvanger alsnog "gratis" (€0,01) krijgt.
@w.j.b schreef:
@Willem-A1 schreef:
@w.j.b schreef:
"En nu @caesar heeft aangegeven dat er toch geen sprake blijkt te zijn van pairing...."
Het maakt toch niet uit wat één of enkele personen zegt/zeggen? Er zijn toch ook anderen die weten hoe het in elkaar zit? Ook daar kan je je conclusies uit trekken, toch?Klopt, maar het was met name @caesar die een heel groot issue maakt van dat "gepaired" zijn van de smartcard, vandaar dat ik hem even aanhaal.
Nu ook hij weet dat die smartcard gewoon in een andere (embedded) CAM gebruikt lijkt te kunnen worden is het enig overblijvende bezwaar puur een ordinaire centenkwestie. Een maandelijks huurbedrag versus eenmalige activatiekosten. En laat dat nu net iets zijn waar de ACM helemaal niets over te zeggen heeft.
Ik heb even gemist dat Caesar bijgedraaid is 😉
@caesar schreef:En laat nu de gedwongen huur van een nutteloze CAM onder de noemer koppelverhuur vallen, en dat wordt door de ACM gezien als Economisch Machtsmisbruik, en dus heeft de ACM daar wel degelijk iets over te vertellen, alleen niet vanuit de Beleidsregel.
Betalen we wel huur? Of enkel voor het kijkrecht om de 80(36HD) zenders van TV Start te mogen zien. Of betalen we alleen huur en geen kijkrecht ik weet het niet. Ik heb ook geen idee hoe dat op de facturen staat. Mijn mediabox wordt in ieder geval niet apart vermeld.
@RoWi. schreef:...Betalen we wel huur? Of enkel voor het kijkrecht om de 80(36HD) zenders van TV Start te mogen zien. Of betalen we alleen huur en geen kijkrecht ik weet het niet. Ik heb ook geen idee hoe dat op de facturen staat. Mijn mediabox wordt in ieder geval niet apart vermeld.
Ook dat wil Ziggo graag zo houden. Hoe minder bekend is, hoe de maandelijks bijdrage is opgebouwd, des te beter is dat voor Ziggo. Iedere echte specificatie geeft namelijk altijd interne informatie prijs.
@Pasi schreef:
@RoWi. schreef:...Betalen we wel huur? Of enkel voor het kijkrecht om de 80(36HD) zenders van TV Start te mogen zien. Of betalen we alleen huur en geen kijkrecht ik weet het niet. Ik heb ook geen idee hoe dat op de facturen staat. Mijn mediabox wordt in ieder geval niet apart vermeld.
Ook dat wil Ziggo graag zo houden. Hoe minder bekend is, hoe de maandelijks bijdrage is opgebouwd, des te beter is dat voor Ziggo. Iedere echte specificatie geeft namelijk altijd interne informatie prijs.
Mee eens.
Goed nieuws dat gebruikers hun eigen ci+ modules kunnen gebruiken. (Al hecht ik hier minder waarde aan dan aan een modem) Minder goed nieuws is het feit dat Ziggo nog steeds weigert smartcards te heractiveren van klanten die deze kaarten in eigendom hebben.
Ik vind dit een vorm van een vendor lock-in, het voorkomt dat ik overstap naar een andere aanbieder. Want bij een eventuele terugkomst bij Ziggo moet ik voor het gebruik van hetzelfde aantal TV’s meer gaan betalen en daar pas ik voor.
Je kunt een klacht indienend bij Consuwijzer, de consumententak van de ACM. Alles heel goed omschrijven, en dan afwachten wat de ACM gaat doen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.