Vraag
Reacties
caesar
Level 17

Eigen CI+ modules na 27 januari weer mogelijk.

Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.

Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.

Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.

e-mail meldingen
Aan Uit
617 Reacties 617
Pasi
Level 19

@Willem-A1  schreef:

Maar je kocht eerder wel een starterspakket met smartcard in winkels... Hoe zat het toen dan ook weer? Dat staat me eigenlijk niet meer zo helder bij. hik. 

Inderdaad.

Als je b.v. een Humax e.d. in de winkel kocht, dan kreeg je vaak een gratis smartcard erbij. Die zat in plastic blister van A5 ( ? ) formaat en zo'n centimeter dik.

0 Kudos
RoWi
Level 20

@wewanl  schreef:

Zal Humax geen nieuwe modellen meer uitbrengen voor Nederland nu de vrije hardware keuze er is? 
Een 4K model zal toch wel fijn zijn.

De laatste model die Humax/Quantis onder hun naam heeft uitgebracht is de QE317 de kabelradio. En alweer iets ouder de 5550C voor de ongecodeerde kabelzenders. En Humax heeft een Next variant voor Ziggo uit gebracht.

@Willem-A1 kan er mischien meer over schrijven.

Voor de UK heeft Humax de Aura op de markt een UHD Android box!!

https://uk.humaxdigital.com/product/aura-uhd-android-tv-recorder/

Als ik het goed zie is deze niet DVB-C geschikt. Althans ik zie het bij de specificaties niet terug wel dvb-t.

@Pasi Humax kijkt wel iets verder dan Nederland hier verwacht ik ook nog niet veel verandering.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@w.j.b  schreef:

@wewanl  schreef:

Zal Humax geen nieuwe modellen meer uitbrengen voor Nederland nu de vrije hardware keuze er is? 

Als ze die gaan uitbrengen dan doen ze er verstandig aan om die te voorzien van een ci slot de de CAM van Ziggo ondersteunt.

Voor zo'n kleine markt ( alleen Ziggo ? ), gaat een bedrijf toch geen box ontwikkelen.

Zoals @Willem-A1 al schrijft ( en hij zit het dichts bij het vuur ), komt van Humax geen box meer.

0 Kudos
w.j.b
Level 14

@Pasi  schreef:

@w.j.b  schreef:

@wewanl  schreef:

Als ze die gaan uitbrengen dan doen ze er verstandig aan om die te voorzien van een ci slot de de CAM van Ziggo ondersteunt.

Voor zo'n kleine markt ( alleen Ziggo ? ), gaat een bedrijf toch geen box ontwikkelen.

Zoals @Willem-A1 al schrijft ( en hij zit het dichts bij het vuur ), komt van Humax geen box meer.

Ook ik verwacht geen nieuwe Humax met een geschikt ci slot en al helemaal niet omdat de Mediabox Next 2.0 ook van Humax is en Humax de relatie met Ziggo daarom vast en zeker goed wil houden.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@RoWi  schreef:

....Voor de UK heeft Humax de Aura op de markt een UHD Android box!!

https://uk.humaxdigital.com/product/aura-uhd-android-tv-recorder/

Maar dat is gewoon een IPtv box. Dat is de toekomst ....

Ik bedoelde juist mediaboxen met Smartcards en coax aansluitingen, die vindt je alleen hier bij Ziggo, op de Nederlandse markt.

0 Kudos
RoWi
Level 20

Je bedoeld een DVB-C box die enkel via Ziggo verkrijgbaar zijn?

En  kijk eens bij Cardwriter bijvoorbeeld nog nooit van Vu+ gehoord of Edision?

https://www.cardwriter.nl/digitale-ontvangers/kabel-tv-dvb-c-ontvangers/

De Aura is een mediaspeler annex DVB-T box dus voor ether ontvangst. Als deze niet DVBT2 ondersteund hebben we er in  Nederland niks aan.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@RoWi  schreef

....Je bedoeld een DVB-C box die enkel via Ziggo verkrijgbaar zijn?

De Aura is een mediaspeler annex DVB-T box dus voor ether ontvangst. Als deze niet DVBT2 ondersteund hebben we er in  Nederland niks aan.

Nee, ik bedoel een DVB box in het algemeen! Dat is een aflopen zaak, want IPtv is de toekomst.

0 Kudos
RoWi
Level 20

@Pasi  schreef:

@RoWi  schreef

....Je bedoeld een DVB-C box die enkel via Ziggo verkrijgbaar zijn?

Nee, ik bedoel een DVB box in het algemeen! Dat is een aflopen zaak, want IPtv is de toekomst.

Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Voor Nederland mischien wel maar wereldwijd? Tv via 5G zal wereldwijd meer kans maken. 

0 Kudos
w.j.b
Level 14

@RoWi  schreef:
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Voor Nederland mischien wel maar wereldwijd?

Ik denk dat @Pasi daar wel eens gelijk zou kunnen gaan krijgen al zal het nog wel even duren voordat het zover is. Liberty Global is al bezig met het uitfaseren van DVB-C en zelfs in Nederland is er al een test gaande.

Het zou mij niets verbazen dat IPTV ook bij Ziggo binnenkort haar intrede zal gaan doen en dat nieuwe abonnees alleen nog maar televisie o.b.v. IPTV kunnen contracteren. Zij kunnen dan geen (virtuele) smartcards meer laten activeren op hun abonnement. De stap daarna is dat bij vervanging van bruikleen apparatuur abonnees ook overgezet gaan worden naar IPTV en dat er vervolgens een fase gaat komen dat DVB-C pro-actief afgesloten gaat worden. Wanneer dat zal zijn ... ik weet het niet ... net zo min als dat ik weet of DVB-C 2030 nog gaat halen. 

@RoWi  schreef:
Tv via 5G zal wereldwijd meer kans maken. 

Dat zal dan ook IPTV zijn.

0 Kudos
iMark
Level 16

In Duitsland kun je recorders van Panasonic kopen. DVB-C en DVB-T2 met CI+ CAM-slots, harde schijf en DVD of Bluray schrijver. 
Een merk als Panasonic heeft op het moment geen interesse in de Nederlandse markt. Maar dat kan natuurlijk snel veranderen.

RoWi
Level 20

@w.j.b over de Next Mini hebben we het al gehad, dat zegt voor Nederland nog niet heel veel. 

Aangezien Ziggo net klanten op kosten heeft gejaagd door het uitschakelen van FM via de kabel is op korte termijn DVB-C volledig uitschakelen voor diverse klanten de druppel.

Die luxe heeft Ziggo simpelweg niet. Of Ziggo moet bereid zijn alle KabelTV klanten kwijt te raken aan andere leveranciers.

Aanvulling de DVB organisatie heeft DVB i aangekondigd.

0 Kudos
w.j.b
Level 14

@RoWi  schreef:

@w.j.b over de Next Mini hebben we het al gehad, dat zegt voor Nederland nog niet heel veel. 

Aangezien Ziggo net klanten op kosten heeft gejaagd door het uitschakelen van FM via de kabel is op korte termijn DVB-C volledig uitschakelen voor diverse klanten de druppel.

Die luxe heeft Ziggo simpelweg niet. Of Ziggo moet bereid zijn alle KabelTV klanten kwijt te raken aan andere leveranciers.

Vandaar dat ik ook zeg dat het zo zou kunnen zijn dat NIEUWE abonnees alleen nog maar televisie o.b.v. IPTV kunnen contracteren en dat ik aangeef dat ik niet weet wanneer DVB-C pro-actief uitgefaseerd zal gaan worden.

0 Kudos
m.vd.vlist
Level 13

@w.j.b 

"Wanneer dat zal zijn ... ik weet het niet ... net zo min als ik weet of DVB-C 2030 nog gaat halen. "

Ik weet het ook niet uiteraard, maar de vraag zal dan eerder zijn of de coax 2030 nog gaat halen.  Vanuit mijn perspectief bezien is DVB-C nu juist één van de pluspunten van Ziggo. Ik vind het veel prettiger in de omgang en de bediening dan iptv. En ook de beeldqualitejt is prima. Als ik een nieuwe klant zou zijn en Ziggo zou mij alleen nog maar iptv kunnen/willen bieden, net als de glasvezelboer, waarom zou ik dan nog voor Ziggo kiezen?  DVB-C zou voor mij juist een reden zijn om bij Ziggo te blijven. De houdbaarheidsdatum  van de coax is in zicht dus of die nog 2030 haalt is de vraag. Ik denk het eigenlijk niet. Maar zolang als er nog coax is, mogen ze van mij DVB-C er in houden.

RoWi
Level 20

Dat het 'zo zou kunnen zijn' lijkt het uiteraard heel sterk op omdat de TV Compleet klanten ook bijna standaard de Mediabox Next krijgen.

Ik mag toch hopen Ziggo mocht het zover komen dit beter zal doen dan KPN destijds met de Telfort klanten deed. Niet dat het heel slecht ging maar het kon beter.

0 Kudos
RoWi
Level 20

@m.vd.vlist DVB hoeft ook niet weg dat is prima leverbaar via glasvezel dat doet Ziggo nu al tot in de wijk.

Jonaz doet dit bijvoorbeeld en eerder in dit topic genoemd Trined, en de KPN dochter nu verdwenen Telfort.

De bediening is trouwens gelijk zoveel verschil zit er niet in de KPN box en de Next. Wat de methode betreft om een zender te kiezen.

0 Kudos
m.vd.vlist
Level 13

@RoWi  schreef:

@m.vd.vlist DVB hoeft ook niet weg dat is prima leverbaar via glasvezel dat doet Ziggo nu al tot in de wijk.

Ja, het kan. Je kan ook V32 doen over VOIP. En je kan een paard met ruiter in een aanhangwagen achter een auto vervoeren.  Allemaal niet de meest efficiënte manier om iets van A naar B te krijgen.

0 Kudos
RoWi
Level 20

@m.vd.vlist  schreef:

@RoWi  schreef:

Ja, het kan. Je kan ook V32 doen over VOIP. En je kan een paard met ruiter in een aanhangwagen achter een auto vervoeren.  Allemaal niet de meest efficiënte manier om iets van A naar B te krijgen.

De signaal drager doet er niks toe, dat is wat ik hiermee wil aangeven, het nadeel is dat er op het punt van binnenkomst een licht naar RF converter moet komen. Als Ziggo aan Docsis via glasvezel tot in huis blijft vasthouden is een zelfde converter nodig voor de kabelmodem.

Ruimte technisch is DVB hoe dan ook niet efficient. Elk kanaal is altijd beschikbaar daar veranderd de signaal drager niks aan.

Het is zelfs maar de vraag of Ziggo nog als merk bestaat in 2030. Ik kijk er niet vreemd van op als we volledig Vodafone worden, dat Liberty Global het belang over doet.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@RoWi  schreef:

...De signaal drager doet er niks toe, dat is wat ik hiermee wil aangeven, het nadeel is dat er op het punt van binnenkomst een licht naar RF converter moet komen. Als Ziggo aan Docsis via glasvezel tot in huis blijft vasthouden is een zelfde converter nodig voor de kabelmodem.

Ruimte technisch is DVB hoe dan ook niet efficient. Elk kanaal is altijd beschikbaar daar veranderd de signaal drager niks aan..

Dat coax kabel gedoe is eigenlijk toch veel te onhandig. Al die dikke stugge kabels met altijd kans op instraling.

Niet dat wifi altijd makkelijk is, maar dat wordt toch de toekomst. Dus alles via wifi .... ook tv. Dan maakt het niet uit waar men een tv wilt neerzetten ... op de wc ? .... wat men ook maar wil .....
Zolang er spanning ( 230v ) is, is het mogelijk.

Ik zie coax net als vroeger met Twinax, voor de tijd misschien de beste oplossing, maar ....

0 Kudos
RoWi
Level 20

@Pasi  schreef:

@RoWi  schreef:

...De signaal drager doet er niks toe, dat is wat ik hiermee wil aangeven, het nadeel is dat er op het punt van binnenkomst een licht naar RF converter moet komen. Als Ziggo aan Docsis via glasvezel tot in huis blijft vasthouden is een zelfde converter nodig voor de kabelmodem.

Ruimte technisch is DVB hoe dan ook niet efficient. Elk kanaal is altijd beschikbaar daar veranderd de signaal drager niks aan..

Dat coax kabel gedoe is eigenlijk toch veel te onhandig. Al die dikke stugge kabels met altijd kans op instraling.

Niet dat wifi altijd makkelijk is, maar dat wordt toch de toekomst. Dus alles via wifi .... ook tv. Dan maakt het niet uit waar men een tv wilt neerzetten ... op de wc ? .... wat men ook maar wil .....
Zolang er spanning ( 230v ) is, is het mogelijk.

Ik zie coax net als vroeger met Twinax, voor de tijd misschien de beste oplossing, maar ....

Wifi? Echt niet, zo min mogelijk dan liever een cat kabel. De instraling is Ziggo's eigen schuld, door te werken op bewust gekozen frequenties die overlappen met de DVB T2 en 4 en 5 g signalen.

0 Kudos
m.vd.vlist
Level 13

@RoWi  schreef:

De signaal drager doet er niks toe, dat is wat ik hiermee wil aangeven,

De signaaldrager  doet er wel degelijk toe. V32 is ontworpen voor de koperdraadjes van de analoge telefonie. V32 over VOIP is dubbel moduleren. Eerst de bitjes overzetten in een analoog signaal en dat vervolgens weer digitaliseren.  En dat dan weer omzetten in een analoog signaal om het over koper/coax/glas te versturen. Net als DVB-C over glas. Dat is ook dubbelop moduleren.

@RoWi  schreef:

.

Ruimte technisch is DVB hoe dan ook niet efficient. Elk kanaal is altijd beschikbaar daar veranderd de signaal drager niks aan.

Efficiënt is relatief. DVB-C is omroep en omroep is efficiënt in de zin dat je aan de top van de pyramide alles maar één keer in één pakket hoeft aan te maken.  Bij iptv heeft iedere klant zijn eigen "momentaan pakket" dat vergt veel meer rekenkracht aan de top van de pyramide.  DVB-C is qua bandbreedte minder efficiënt op de laatste kilometer. Maar dat is alleen een probleem als er schaarste is op die laatste kilometer.

@RoWi  schreef:

Het is zelfs maar de vraag of Ziggo nog als merk bestaat in 2030. Ik kijk er niet vreemd van op als we volledig Vodafone worden, dat Liberty Global het belang over doet.

Het is inderdaad maar de vraag wat gaat er gebeuren als de opruimploegen de groene coax uit de straat gaan trekken. Of moet ik zeggen "wanneer"?  Er is tegenwoordig een opruimplicht voor ongebruikte kabels en leidingen, dus dat gaat een keer gebeuren.     

Om mee te blijven spelen zal Ziggo ook aan het glas moeten. Maar het zou kunnen dat ze die boot al gemist heeft. Dus misschien stoot Liberty Global Ziggo dan wel af om die failliet te laten gaan. En blijft Vodafone actief op de mobiele markt. 

Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.....

0 Kudos