1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Eigen CI+ modules na 27 januari weer mogelijk.

Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.

 

Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.

 

Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.

617 Reacties 617
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

"Opnames oplsaan buiten een door Ziggo beheerde omgeving? Grote kans dat Ziggo dat gaat beperken of dat dit alleen in SD mogelijk is/wordt."

 

Dit kan sinds jaar en dag, met ontvangers verhuurd/verkocht door ziggo zelf (humax varianten). Staat zelfs in de handleiding, te downloaden op ziggo's eigen website, waar ook valt te lezen hoe je dat moet doen (via ftp).

 

Is overigens vrij normaal, dit hoort bij een open standaard zoals dvb-c. Te weten, in het analoge tijdperk kon je ook gewoon met je videorecorder een programma opnemen, daar was toen ook geen toestemming van de provider voor nodig (uiteraard alles voor eigen gebruik).

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ziggo is niet op de hoogte van Edison of de Vu+ bijzonder. En niet te vergeten de Humax boxen.

Toch jammer dat dit verstopt zit op de modem pagina, wie kijkt daar nou voor een eigen mediabox.

 

Maar geen verwijzing over het bestellen van losse smartcards.

 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@dipswitch ik weet niet of je op mij reageert, maar het verhaal wat je schrijft klopte tot het moment dat de humax ontvangers nog vrij en gemakkelijk verkrijgbaar waren. Nu krijg je zo'n recorder niet meer van ziggo. in ieder geval geen waar je zelf kon bepalen hoe lang je iets wilde bewaren en of je het van het apparaat wilde halen.

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Ziggo verkocht/verhuurde de humax boxen zelf , en heeft uitgebreide informatie over ze op haar website staan, evenals de handleidingen ervoor. Dus je kletst.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Zozo eindelijk een apart kanaal voor Ziggo Sport UHD.

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Nee, ik reageerde niet op je. Dat de humax boxen niet meer direct door ziggo geleverd worden betekend niet dat ze er niet meer zijn. Ze zijn 2e hands/overstock nog volop te vinden voor een kleine prijs, en sommigen bieden ook een interactieve online omgeving. Zeker voor ziggo abonnees die al abonnee waren voor de overname door liberty global, en hun eigen smartcards bezitten, is het vaak slim om een humax ontvanger te gebruiken. Ze werken prettig en snel , het waren jarenlang zeer fijne ontvangers. Vergeet niet: niet iedereen zit te springen om een horizon next 4k enabled settopbox. Er zijn genoeg mensen die geen belang hebben met hdr, 4k, online diensten, maar "gewoon" tv willen kijken met een eenvoudige ontvanger.

Dan is er nog het milieu aspect: het is zinnig om 2e handse apparatuur te gebruiken. Ziggo zou dit zelfs moeten stimuleren. Dit zorgt voor een kleinere algemene impact op het klimaat. Des te meer we kunnen recyclen, des te kleiner de uiteindelijke totale co2 uitstoot.

Zo is er bijvoorbeeld de "right to repair" movement, mensen die ook op deze manier denken en graag hun apparatuur een 2e leven geven. Ik neem aan dat ziggo zich ook bekommert om het millieu (zoals ook (naar ik hoop)) haar klanten?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@dipswitch  schreef:

Ziggo verkocht/verhuurde de humax boxen zelf , en heeft uitgebreide informatie over ze op haar website staan, evenals de handleidingen ervoor. Dus je kletst.


Wie kletst? Ziggo levert zelf enkel nog de Mediabox XL en de Next uit. De Humax pagina's is voor de klanten die deze nog hebben.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Kan je nu ook in voormalig UPC gebied een Irdeto CI plus module  gebruiken zodat je ermee interactief kan kijken? 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@wewanl  schreef:

Kan je nu ook in voormalig UPC gebied een Irdeto CI plus module  gebruiken zodat je ermee interactief kan kijken? 


VodafoneZiggo blijft NagraVision gebruiken volgens de tekst, dan is het inderdaad de vraag of Interactieve TV in fupc gebied mogelijk wordt. Ik vermoed van niet, dat was uiteraard altijd al een verkoop model van upc, naar ik aan neem. Kortom daar zal je toch vast ziten aan een box van Ziggo, met zo goed dat de DVB-C tuners op de markt wel de gewone TV zenders kunnen weergeven, maar zover ik weet niet interactieve TV (on demand films en series)

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

KPN heeft sinds vandaag de ci+ insteekkaart voor Digitenne.

Solhus16

Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Had vandaag (31.01.2022) contact met Ziggo: ik wil van  de huur van een CI-1.3 module af maar niet van de kaart. Ziggo: gaat niet, geen losse kaarten meer! Als je bv een kaart wil hebben voor je Humax, moet je er een CI-module bijhuren, die je vervolgens in een la legt? Ziggo geeft ontwijkende antwoord: iedereen doet dat nu maar je mag nu wel zelf je modem kiezen:?!? We hebben het niet over modems!  Welke 27 januari wordt hierboven bedoeld? 2022 neem ik aan? Ik zie niet in welk jaar die post is geplaatst.

Wie weet meer, want deze gedwongen winkelnering moet niet mogen.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Solhus16 je verwacht toch niet dat je een smartcard zonder kosten kan gebruiken?

 

Zelfs al gaat Ziggo losse smart cards beschikbaar stellen, zal je hier gewoon een maandelijks bedrag voor moeten neertellen.

Wie zonder 'extra' kosten TV wil kijken moet tevreden zijn met de ongecodeerde kanalen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

...Zelfs al gaat Ziggo losse smart cards beschikbaar stellen, zal je hier gewoon een maandelijks bedrag voor moeten neertellen.


Inderdaad, links- of rechts om betaald men €2-. Of men nu een CI+ module wil ( met extra smartcard ) of een smartcard ( met extra CI+ module ), de prijs is €2,-

Overigens vind ik dat een prima prijs prima!

Solhus16

Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Je betaalt in je abonnement voor het aanbod. Verder koop je een module en moet je niet verplicht worden die te huren (want in de loop van de tijd betaal

je die tig keer op die manier: verdienmodel dus. Als je een auto koopt, krijg je er de sleutel ook bij zonder extra te betalen. 

Het gaat er om dat ze die regeling op een gegeven moment hebben ingevoerd  want voorheen was dat anders. Verkapte verhoging van abonnement kosten.

Bovendien betreft je reactie niet waar het over gaat; zoiets zou Ziggo hebben kunnen zeggen….

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ver voor VodafoneZiggo was bij Casema alle digitale tv versleuteld. Hoe het exact voor een tweede smartcard zat weet ik niet meer. Je kocht toen je ontvangers ofwel een CI module ofwel een Humax.

 

Waar het omgaat Ziggo zal voor elk scherm licentie rechten moeten afdragen aan de belanghebbenden, van die belanghebbenden mag VodafoneZiggo de SD kanalen en een paar must carry HD kanalen ongecodeerd doorgeven en deels is dat eigen keuze, wie deze kanalen in HD wilt zien zal in de buidel moeten tasten.

 

Voor een eerste CI module/mediabox betalen we geen huur, althans dat zit verrekent in de maandlasten.

 

De koppel verkoop van CI module en Smart card zal inderdaad verleden tijd moeten zijn.

Maar nogmaals hoeft Ziggo die smartcard niet zonder kosten beschikbaar te stellen, ze zullen minimaal een bedrag voor het activeren in rekening brengen, en een maximum van drie actieve smartcards.

Solhus16

Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Voor niets gaat de zon op. Een tweede en derde kaart: daar mag je zeker kosten voor rekenen. Of  dat via huur moet, is wat anders: als je die kaarten bijv. 10 jaar hebt (zoals in mijn geval, al begon de huur pas later), dan betaal je 10x 12x €2 = € 240. Dat lijkt me wat veel van het giede en daarom zal de ACM daar een streep doorzetten. Laat de klant eenmalig betalen (met €10 is dat zeker betaald) ipv dit soort geniepige methodes toe te passen.

 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@Solhus16  schreef:

Dat lijkt me wat veel van het giede en daarom zal de ACM daar een streep doorzetten. 


Daar zal de ACM zeer zeker geen streep door zetten. Je betaalt geen 2 euro per maand voor die ci+ module maar om met die ci+ module naar uitzendingen te kunnen kijken op een scherm. Je betaalt dus voor een dienst, niet voor een product.

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Ik vind het altijd zo bijzonder wanneer forumleden precies weten te vertellen hoe de overeenkomsten tussen vodafoneziggo en contentaanbieders in elkaar steken. Om dan te concluderen dat die precieze overeenkomsten helemaal niet zijn gepubliceerd en men dus weinig zinnigs kan zeggen over hoe de vork precies in de steel zit.

 

Hoe de situatie bij ziggo was voor de overname door libertyglobal: ten tijde van het "oude" ziggo, mochten abonnees t/m vijf smartcards in gebruik hebben/bezitten. Die smartcards huurde je niet, maar kocht je voor €12,50 per stuk. In die tijd werkte ziggo samen met elektronicadealers zodat je lokale tv dealer je bij een tv meteen een smartcard en eventueel ci / ci+ kon verkopen (afhankelijk vd tv). Hier zaten, los van het normale tv abonnement wat je afsluit, geen verdere kosten aan vast. Dus ook geen €2,- per maand.

 

Men was in die tijd zelfs zo coulant dat, wanneer je bijv een smartcard uit een gebuikte ontvanger had (bijv uit een 2e hands gekochte ontvanger), je ziggo kon bellen. Ze checkte dan of de kaart nog op iemands naam stond, en was dat niet het geval, dan kon je kosteloos de smartcard op je naam gezet krijgen. Scheelde toch mooi weer €12,50 . De smartcards waren (zoals nu nog steeds niet in fziggo gebied) gekoppeld aan ci/ci+ modules, dus die konden gewoon nieuw of gebruikt gekocht en gebruikt worden.

Ziggo was toen veel "vriendelijker" naar de klant en er kon veel meer. Op het moment dat libertyglobal de boel overnam, was het afgelopen met dealers die losse ziggo producten verkochten, konden smartcards en ci+ modules alleen via een huurconstructie bemachtigd worden, en werd het aantal smartcards per abonnee terug gebracht tot een maximum van drie stuks (ziggo abonnees van voor de overname mochten hun vijf zelf gekochte smartcards behouden).

Om dan nu te stellen dat bovengenoemde allemaal niet mogelijk zou zijn is grote onzin. Het is een bewuste policy die door libertyglobal/ziggo na de overname is ingezet. Net zoals dat je bij het vroegere ziggo ontvangers zelf kon kopen, ze soms zelfs cadeau kreeg (bijv bij een nieuw abonnement) en hier nu niets meer in mogelijk is.

Ik zou vooral uitkijken met stellingnames waarin zomaar even wordt beweerd hoe de vork in de steel zit; abonnees die jarenlang klant bij ziggo zijn geweest voor de overname weten dat zaken heel anders kunnen zijn.

Hoe de zaken voor de overname bij upc geregeld waren weet ik niet. Ik weet alleen dat ik er weinig goeds over hoorde in die tijd (nagra etc.)

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@dipswitch  ik moet zeggen dat ik je verhaal kan bevestigen. Ik zit in het fZiggo gebied en al ruim voor de overname. Voor de overname kende ik ook het UPC gebied en wel van binnenuit. Ik ben een voormalig SDD medewerker Digitale TV.

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Daar klopt heel weinig van. Je betaald voor een dienst? Waar betaal ik dan abonneegeld (abonnement digitale tv) en kijk en luistergeld (via de fiscus) voor?? En waarom betaalde je voor de overname éénmalig een bedrag van ca. 50 euro voor een ci+ module en verder niets (of je kocht er één 2e hands).

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic