Ik vind het altijd zo bijzonder wanneer forumleden precies weten te vertellen hoe de overeenkomsten tussen vodafoneziggo en contentaanbieders in elkaar steken. Om dan te concluderen dat die precieze overeenkomsten helemaal niet zijn gepubliceerd en men dus weinig zinnigs kan zeggen over hoe de vork precies in de steel zit.
Hoe de situatie bij ziggo was voor de overname door libertyglobal: ten tijde van het "oude" ziggo, mochten abonnees t/m vijf smartcards in gebruik hebben/bezitten. Die smartcards huurde je niet, maar kocht je voor €12,50 per stuk. In die tijd werkte ziggo samen met elektronicadealers zodat je lokale tv dealer je bij een tv meteen een smartcard en eventueel ci / ci+ kon verkopen (afhankelijk vd tv). Hier zaten, los van het normale tv abonnement wat je afsluit, geen verdere kosten aan vast. Dus ook geen €2,- per maand.
Men was in die tijd zelfs zo coulant dat, wanneer je bijv een smartcard uit een gebuikte ontvanger had (bijv uit een 2e hands gekochte ontvanger), je ziggo kon bellen. Ze checkte dan of de kaart nog op iemands naam stond, en was dat niet het geval, dan kon je kosteloos de smartcard op je naam gezet krijgen. Scheelde toch mooi weer €12,50 . De smartcards waren (zoals nu nog steeds niet in fziggo gebied) gekoppeld aan ci/ci+ modules, dus die konden gewoon nieuw of gebruikt gekocht en gebruikt worden.
Ziggo was toen veel "vriendelijker" naar de klant en er kon veel meer. Op het moment dat libertyglobal de boel overnam, was het afgelopen met dealers die losse ziggo producten verkochten, konden smartcards en ci+ modules alleen via een huurconstructie bemachtigd worden, en werd het aantal smartcards per abonnee terug gebracht tot een maximum van drie stuks (ziggo abonnees van voor de overname mochten hun vijf zelf gekochte smartcards behouden).
Om dan nu te stellen dat bovengenoemde allemaal niet mogelijk zou zijn is grote onzin. Het is een bewuste policy die door libertyglobal/ziggo na de overname is ingezet. Net zoals dat je bij het vroegere ziggo ontvangers zelf kon kopen, ze soms zelfs cadeau kreeg (bijv bij een nieuw abonnement) en hier nu niets meer in mogelijk is.
Ik zou vooral uitkijken met stellingnames waarin zomaar even wordt beweerd hoe de vork in de steel zit; abonnees die jarenlang klant bij ziggo zijn geweest voor de overname weten dat zaken heel anders kunnen zijn.
Hoe de zaken voor de overname bij upc geregeld waren weet ik niet. Ik weet alleen dat ik er weinig goeds over hoorde in die tijd (nagra etc.)