1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Eigen CI+ modules na 27 januari weer mogelijk.

Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.

 

Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.

 

Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.

617 Reacties 617
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Een intresante discusie! Iedereen heeft zeker een goed punt. Wel vind ik dat deze uitgebreide topic ea wel eens eerder is gemeld. Of van gelijkende strekking . Wellicht lees/ zie ik het verkeerd maar lijkt een beetje op een herhaling  . Dat mag betreft natuurlijk!!! Verschillen zijn er zeker. Fupc liep voor met wat meer tv mogelijk heden. Denk bv aan meer zenders en een veel eerdere interactieve diensten.. Fziggo weer vooruitlopend inz internet. Denk bv aan de dual steck modems die pas bij fupc met de horizon en conectbox was gerealiseerd.  ( zover mij bekend) dit moet zoveel mogelijk idd gelijkgetrokken worden. Ook al verschilllen was koop/ huur model etc etc. Dus ook zo bij module.. andere techniek.   Ondanks kosten wens op echt alles gelijk te trekken moet naar mijn idee toch gebeuren. Nu ja als klant afh. Waar je woont wel of geen voordelen hebt. Wat natuurlijk te maken hebt met de eigendom van mediabox/ module fziggo of huur fupc.. techniek etc etc

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

@RoWi. Er zat in 2012 een enorm verschil in het analoge aanbod tussen UPC en Ziggo. Bij Ziggo kregen we maar 18 kanalen analoog en ontbrak bijvoorbeeld BBC 2. Bij UPC hadden we meer dan 30 kanalen analoog.

In ieder geval was het meteen een uitgemaakte zaak dat we digitaal gingen kijken.

Geheel terzijde: ik heb nog 3D opnames van het toenmalige BBC HD-kanaal van de Olympische spelen in 2012. Met cloudopnames zouden die na een jaar gewist zijn. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@iMark dat is inderdaad een aanzienlijk verschil.

 

@robbo klopt dit soort topics, lopen het gevaar dat zaken worden herhaald, puur omdat heel veel in elkaar verweven zit.

 

Zullen we het los van het eigenlijke onderwerp wel met elkaar eens zijn dat technische verschillen niet meer zouden mogen voorkomen? Zeker niet met het één Giganet in gedachte, die eenheid lijkt er nog niet te zijn.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Waarom was er eenverschil van aanbod inz tv? Mn ook digitaal. Upc zette ook de gevoelige freq in . Waar Ziggo wat voorzichtig in was.  Bv allleen al door oudere niet goed afbeschermde aop en etc. Toen bij samen gaan of koop werd deze freq ook ingezet in Ziggo gebied. Toen kwamen er de storingen!!! Men vergat dat deze storing reeds aanwezig was , maar niet werd ontdekt omday die freq gewoon niet ingezet werden door ziggo  . Na aanpassing aop/ coax conectorren waren de meeste storringen over. Maar dit is /was de redxen inz meer zenders @iMark 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Feitelijk is er dus geen sprake van een storing athans dit is gewoon natuurkunde 1 op 1, en wezenlijk vragen om problemen, anders gezegd bewust opzoeken van problemen.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Goed punt😉. Maar ik denk ook dat het kwam dat nog  voor de Ziggo periode de kabel van nuts bedrijven of gemeente eigendom was. Door wetgeving moest dit afgestoten worden staat mij bij. Dus vlug de kabel inz transport verglazen. Om de boel zoveel mogelijk duurder te kunnen verkopen.  * maar men vergat de aop etc bij klant op te waarderen. ( altans multicabel waar ik in mijn gebied onder viel) etc etc 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Soms is het best nuttig om nog even terug te halen hoe dingen ontstaan zijn. Bij het "oude" Ziggo werd je eigenaar van recorders, CI+-modules en smartcards. Ik denk dat veel mensen het prima zouden vinden wanneer die situatie weer terug zou komen en zou worden uitgebreid naar het voormalige UPC-gebied. 

Ik kan overigens nog de fusieperiode van 2015 herinneren toen er een ruimer spectrum gebruikt ging worden in het fZiggo-gebied. Dat heeft geleid tot heel wat nieuwe kabels en connectoren om de storingen te verhelpen. Ik heb toen allerlei mensen geholpen bij het opnieuw instellen van apparatuur en het vervangen van oude kabelmeuk.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Template is daar best goed van op de hoogte, wetgeving durf ik niet te zeggen.

 

Het gebruik van naast elkaar liggende of overlappende frequenties of kanalen is gewoon natuurkunde neem de problemen met 2,4 ghz dat is pure natuurkunde.

 

Diezelfde problemen wat bekabeling en aansluitingen betreft komen vooral bij woningen waar nooit iets is veranderd nu steeds meer naar voren.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Inderdaad @iMark zie mijn vorige reactie. En dan hebben we het nog niet eens over de Horizon die toen in fziggo werd ingezet. Ik denk 8 van de 10 klanten die geen retour geschikte aop of splitters/ versterkers hadden. Wat allemaal vv moest worden. 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Had iets te maken met rijks overstellingen ( vrije markt ) die particulier moest worden???? Zie ziekenfonds ns > prorail etc  @

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het is zelfs noodzakelijk durf ik wel te stellen weten waar de oorsprong lag, Ziggo kampt met erfenisen uit het verleden en heeft dit nu als VodafoneZiggo nog steeds niet volledig op 1 lijn.

Ziggo zijn de samengevoegde lokale CAI's en KPN was een T van PTT, van overheid nu commercieel, waar de één nog een Nederlands bedrijf is kunnen we dat van de andere niet zeggen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@robbo  schreef:

Had iets te maken met rijks overstellingen ( vrije markt ) die particulier moest worden???? Zie ziekenfonds ns > prorail etc  @


Ach ja het begin van de huidige ellende privatisering.

Dit topic en die over de eigen modem/router vind de oorsprong in die periode zo eenvoudig kunnen we het wel stellen.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik hou me hierbuiten, maar heb wel 104 mails in mijn inbox vanuit de Community... WOW!

Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

@iMark Destijds wilde Ziggo al 100% digitale kabel worden. Analoog werd toen afgebouwd. Dit kwam mede door de programmaraad voor analoge tv. Die eiste van allerhande zenders in het pakket dat de klant niet wilde.

Ziggo had zelf een veel beter pakket samengesteld.

De programmaraden, zagen Ziggo en de programmaraad regelmatig in de rechtbank. Ziggo had altijd gelijk.

Door de mediawet kon fZiggo per direct analoge kabel uitzetten. Ziggo had dit al voorbereid dankzij de programmaraad.

Alle klanten hadden voortaan officieel digitale kabel en analoge werd een extra. Als de programmaraad zo dwars bleef, zou fZiggo analoog uitzetten en ze dus buitenspel zetten. Daarom had fZiggo een minmaal analoge pakket, want het moest digital only worden. Hadden ze dit gedaan, dan was het na het opheffen van UPC in Nederland tot Ziggo helemaal vreemd geweest. 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Toen wij van een UPC-gemeente naar een Ziggo-gemeente verhuisden was het eerste wat ons opviel dat bij UPC heel veel mensen nog analoog keken (vanwege alle problemen met de toenmalige Mediabox) en dat bij Ziggo bijna iedereen digitaal keek (met smartcard) omdat het analoge pakket zo uitgekleed was. 

Het ongecodeerd doorgeven van een beperkt digitaal pakket kwam pas een paar jaar later. UPC begon daar mee in april 2013 en in het voormalige Ziggogebied werd het na de fusie UPC geharmoniseerd: digitaal ongecodeerd basispakket. 

Wij vonden het indertijd een verademing om bij Ziggo digitaal te gaan kijken met apparatuur die van ons was en is. De Cisco 8485 was een beetje vreemde eend in de bijt. De monteur van Ziggo heeft indertijd nog het binnenwerk van een wandcontactdoos moeten vervangen omdat die niet retourgeschikt was.

Ik heb nog even wat spitwerk gedaan. Het analoge pakket bij Ziggo was in 2012 niet 18 maar 25 zenders. Maar juist een van de zenders waar we veel naar keken (BBC 2) zat er niet bij. Na de verhuizing zijn we meteen digitaal gaan kijken bij Ziggo.

Wij zitten inderdaad met allerlei legacy apparatuur in huis. Allemaal met smartcards en het werkt nog steeds prima. 😀

Maar tegenwoordig ook met een Apple TV met daarop de Ziggo Go app. Misschien is dat wel de toekomst. IPTV via apps op kastjes van andere leveranciers. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat de eigen modems betreft is er nieuws, nu hier nog duidelijkheid over.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@RoWi.  schreef:

Wat de eigen modems betreft is er nieuws, nu hier nog duidelijkheid over.


IMG_20220126_223354.png

 

Bron

Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

Indien Liberty fZiggo had gekocht en fUPC had omgevormd naar het beleid van fZiggo. Was de discussie er nooit geweest over eigen decoders en modules.

In fZiggo tijd was het beleid, Ziggo levert tot aan het AOP, decoders, tv's, modules zijn verantwoordelijkheid van de klant. Ziggo levert het signaal en levert en/of registreerd een smartcard. De klant is zelf verantwoordelijk voor apparatuur.

Het analoge pakket wilde fZiggo zo snel mogelijk van af, dankzij de programmaraad. De mediawet was immers al, dat analoge kabel niet verplicht was, de programmaraad ging over analoge pakketten, opgelegd door deAd Nuys in de jaren 90. Ziggo wijziging naar analoog is gratis bij digitaal, zodat analoog direct weg kon, klanten konden dit dan immers niet meer eisen en de programmaraad stond buitenspel.

Ziggo was dan ook nog niet eens verantwoordelijk voor ontvangst apparatuur.

 

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Voor de klanten met een ci+ module komt Ziggo sport 4K beschikbaar op kanaal 400.

 

Eurosport 4K tijdens de Olympische Winterspelen Beijing 2022 komt net als op de Mediabox Next beschikbaar op kanaal 999.

 

https://www.ziggo.nl/televisie/4k-tv

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

De eigen mediabox hebben ze vakkundig de nek om gedraaid een aantal jaren geleden. Er waren voor mijn gevoel fijne humax decoders met opname mogelijkheden. Die zijn nu heel moeilijk te vinden omdat het denk ik niet meer lonend was. Ziggo leek immers liever het eigen spul aan de man te willen brengen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic