1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Eigen CI+ modules na 27 januari weer mogelijk.

Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.

 

Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.

 

Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.

617 Reacties 617
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar  schreef:

@RoWi. 

Dat zal niet makkelijk zijn. Zo'n kaartje kost geen drol, en werd altijd gratis afgegeven. Sterker nog, ik heb er drie waar ik niets voor betaal. Als ze plotseling huur gaan vragen, dan kun je dat zeer waarschijnlijk aanvechten bij de geschillencommissie telecom.


Het gaat niet om de kosten van het kaartje zelf, het gaat om de toegang tot het gecodeerde materiaal. Voor een 1e TV zijn de licentie rechten  inbegrepen. In dat geval kan Ziggo prima een losse smart card beschikbaar stellen daar ben ik het wel mee eens.

De 2 euro huur voor de module's en smart card is voor een extra TV dat zal echt niet alleen voor de module zijn ook voor de kijk rechten. Kortom verwacht je dat Ziggo voor elke extra TV zomaar een smartcard zal activeren zonder bijkomende kosten, ik niet. In het meest gunstige geval eenmalig € 19,95 wat nu ook de standaard administratie kosten zijn.

 

We mogen ons gelukkig prijzen dat we de apps en website kosteloos kunnen gebruiken  hoewel dat ook wel verwerkt zit in de maandlasten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Nu een andere benadering, kopen heeft wezenlijk enkel zin als je klant blijft. Stap je ooit over heb je niet veel meer aan een eigen ci module.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Sorry, maar er is geen enkel logisch verband tussen huurkosten voor een CAM module en uitzendrechten. Tussen een smartcard en uitzendrechten zou kunnen, maar dat moet dan wel bewezen worden.

 

Op dit moment verhindert Ziggo dat je een Humax 5300 PVR kunt gebruiken om gecodeerde zenders te bekijken, en dat is vanaf 27 januari verboden.

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

@caesar de smartcard zelf kost inderdaad slechts enkele euro. Maar de licentiekosten voor de gebruikte codering kost Ziggo veel meer. Aanvechten bij de geschillencommissie of een soortgelijke instantie heeft weinig zin. In het verleden hebben klanten van andere providers dit ook al gedaan. Bijvoorbeeld Canal Digitaal verkocht de smartcard voor enkele tientallen euro. Deze procedures werden verloren en prijzen van smartcards bleven hierdoor gelijk.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar  schreef:

Sorry, maar er is geen enkel logisch verband tussen huurkosten voor een CAM module en uitzendrechten. Tussen een smartcard en uitzendrechten zou kunnen, maar dat moet dan wel bewezen worden.

 

Op dit moment verhindert Ziggo dat je een Humax 5300 PVR kunt gebruiken om gecodeerde zenders te bekijken, en dat is vanaf 27 januari verboden.


Ik benoem toch enkel de smartcard in combinatie met de licentiekosten? Voor een 2e of 3e betaal je die 2 euro, en ik ben er van overtuigd dat een deel van dat bedrag huur van de module zelf is en een deel licentie bijdragen. Inderdaad is daar niks over bekend, toch betwijfel ik ten zeerste of die € 2,00 enkel voor de fysieke module is.

 

De TV pakketten zijn een eigen dienst van Ziggo, dus het is Ziggo's goed recht om een beperkt aantal kanalen ongecodeerd aan te bieden voor € 20,95 p/m. Die kan je via elke DVB tuner ontvangen daar is geen smartcard voor nodig, het grootste nadeel is de prijs ten opzichte van de kwaliteit.

 

@Ronald B. Noemde Digitenne al, ook daar kan je geen smartcards meer voor bestellen als je zelf een DVB-T2 (HEVC, H265) tuner zou kopen, dan kan je enkel de echte Nederlandse Free to Air zenders ontvangen NPO 1, 2 en 3 en een regionaal kanaal. 

 

Ik verwacht niet echt dat KPN/ Digitenne  ook losse smartcards gaat leveren. Want wat de ACM aan @caesar vertelde over DVB-C is ook toepasbaar op DVB-T2.

 

 

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Ik denk dat @Cesar in een heel andere wereld leeft als ik.

 

Als Provider heeft Ziggo het recht om op een bepaalde manier zijn diensten aan te bieden en de ACM mag er ook wat van vinden , alhoewel ik dat een beetje raar vind maar dat is een andere discussie.

 

Zou toch heel gek zijn dat na 27 januari Ziggo geen vergoedingen meer zou mogen vragen voor geleverde diensten.

En nog gekker dat Ziggo dan maar ff gratis een smartcard moet uitdelen......om in de door TS gekochte CI+ module te steken...... krommer kan het niet..........

 

Voorheen bij F Ziggo kon je max 5 kaarten actief hebben maar dat is in de loop dan de jaren allemaal veranderd vooral na de fusie.

 

In F Ziggo kan en mag je nog steeds je eigen module + smartcard gebruiken en je je kan nu in F Ziggo en F UPC nu een smartcard huren met een module.

 

Dienstverlening die de provider je aanbied tegen een vergoeding.

Hetzelfde als je pakket X afneemt voor X euro en het andere pakket kan of duurder of goedkoper zijn.

 

 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Heren,

 

Ik heb geen zin in dit geneuzel. Lees paragraaf 3.1.2 van de toelichting op de beleidsregel maar eens door.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Ronihd het enige wat eventueel zal kunnen is dat Ziggo weer losse smartcards gaat aanbieden, niks meer dan dat, echter voor extra smart cards niet meer kosteloos.

 

We moeten trouwens wel het onderscheid maken tussen de 1e en de 2e of 3e ci module en smartcard. De 1e zit hoe dan ook verrekend in het abonnement.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@caesar  schreef:

Heren,

 

Ik heb geen zin in dit geneuzel. Lees paragraaf 3.1.2 van de toelichting op de beleidsregel maar eens door.


Gelezen maar ik zie niet in dat dit er voor zorgt draagt dat jij gelijk hebt.

 

Overigens jij begint moet dit volledige onzinverhaal........ over geneuzel te beginnen....

 

Ik ben er klaar mee.

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

@Ronihd, daar gaat het helemaal niet over en dat bedoelt @caesar  ook niet, het gaat erom dat je zeggenschap hebt over je eigen apparatuur, zowel modem als decoder.  😀. Misschien is over een paar jaar dat hele geouweneel met die kaarten sowieso over, ook voor fZiggo (net zoals bij Digitenne). Dat er andere apparatuur komt met bijvoorbeeld een soort esim 😁

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar  schreef:

Heren,

 

Ik heb geen zin in dit geneuzel. Lees paragraaf 3.1.2 van de toelichting op de beleidsregel maar eens door.


Als je er geen zin in hebt moet je geen topic starten, je weet dat je dan reacties kan en zal krijgen die niet helemaal zijn wat je hoopt.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Ronald B.  schreef:

@Ronihd, daar gaat het helemaal niet over en dat bedoelt @caesar  ook niet, het gaat erom dat je zeggenschap hebt over je eigen apparatuur, zowel modem als decoder.  😀. Misschien is over een paar jaar dat hele geouweneel met die kaarten sowieso over, ook voor fZiggo (net zoals bij Digitenne). Dat er andere apparatuur komt met bijvoorbeeld een soort esim 😁


@Ronald B. 

Dat bestrijden we (ik) ook niet we kunnen en mogen nu al eigen dvb-c apparatuur kopen. Echter Ziggo levert sinds de fusie's geen losse smart cards meer. Zonder smart card heb je niet veel aan een CI module.

 

Waar wij (ik) op wijzen is het punt dat al gaat Ziggo weer losse smar cards aanbieden dit niet zonder kosten zal zijn zeker niet voor een 2e of 3e tv.

 

Wat je noemt dat is er al de Mediabox XL en de Next deze hebben de decoderings software ingebakken.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi. 

Je kunt inderdaad eigen DVB-C apparatuur zoals een TV kopen. Als je echter een DVB-C apparaat met een embedded Irdeto CAM koopt, dan ben je zuur want Ziggo verdomt het om jou een kaartje voor dat apparaat te leveren.

 

Een paar jaar geleden was er iemand op dit forum die van Ziggo een PVR gekocht had. Dat ding maakte natuurlijk ook gebruik van een losse smartcard. Die smartcard raakte defect, en Ziggo verdomde het om hem een nieuwe smartcard te leveren, zodat zijn PVR voor hem waardeloos was.

 

Dat soort praktijken zijn na 27 januari niet meer toegestaan.

 

In je abonnement zijn alle kosten voor uitzendrechten verrekend. Ik zou niet weten welke kosten Ziggo in rekening zou moeten brengen voor het kaartje, en al helemaal niet als er vele mensen zijn (zoals ik) die drie kaartjes in gebruik hebben zonder dat daar kosten aan verbonden zijn.

 

Jij betaalt toch ook geen toeslag voor de SIM kaart in jouw slimme energie meter?

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

@caesar je maakt mijn inziens een fout door uitzendrechten en licentierechten voor codering door elkaar te halen. Uitzendrechten zijn de rechten die Ziggo aan de zenders moete betalen om deze te mogen doorgeven. Licentiekosten zijn de kosten die aan de coderingleverancier, in het geval van Ziggo Irdeto en Kudelski, betaald moeten worden. Bij huurdecoders als XL en Next zijn deze licentiekosten in het maandelijkse huurbedrag doorberekend. Het zou dus inderdaad niet ondenkbaar zijn dat de smartcard gehuurd dient te worden of dat per smartcard die bij een abonnement wordt gebruikt maandelijks een extra toeslag op het abonnement betaald moet gaan worden.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat is dat nu weer voor een krom vergelijk? Die Sim in de slimme meter heb ik geen baat bij, daar heeft enkel de stroom leverancier baat bij. En die energie boeren zullen ons daar ongetwijfeld voor laten opdraaien.

 

En inderdaad fZiggo klanten hebben nog oude rechten. Dat is niet meer aan de orde.

 

Stelt Ziggo een tweede Mediabox kosteloos beschikbaar nee, je kan een tweede Humax bestellen voor € 4,00 per maand dat zal echt niet alleen voor het fysieke apparaat zijn.

 

Ik ben het met je eens dat Ziggo prima een smartcard los beschikbaar kan stellen, en de eerste zonder bijkomende kosten, voor een tweede of derde zie ik die noodzaak niet. 

 

Begrijp me niet verkeerd Ziggo verdient genoeg aan ons, toch is op meer dan 1 scherm TV kunnen kijken een luxe.

 

Elke werkende Nederlander heeft het recht om NPO 1, 2 en 3 via de ether te kijken daarvoor betalen we belasting.

En al ben ik het niet altijd met @w.j.b eens heeft hij gelijk in zijn stelling dat TV providers hun product niet zomaar ter beschikking hoeven te stellen al zijn het geen maandelijkse kosten voor elke extra smartcard administratie/activatie kosten lijkt mij normaal.

 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@VZWatcher 

Ik begrijp wat je bedoeld. Echter, ook die kosten behoren in het abonnement verdisconteerd te zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@VZWatcher ik maak mogelijk diezelfde denkfout. Maar deze redenatie is inderdaad vrij logisch, hoewel ik het ook niet vreemd zal vinden dat de content leveranciers ook per scherm/ stream betaald willen worden.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Voor het kijken op 1 scherm wel, niet voor het kunnen en mogen kijken op meerdere schermen!! Daarom zijn er de ongecodeerde kanalen. Voor het zonder kosten kunnen kijken op meer schermen zijn er genoeg andere opties, met meer functionaliteit dan een CI module en smartcard zoals terugkijken(Replay) op alle kanalen.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi. 

Ik heb bij die smartcard ook geen belang. Ziggo mag rustig onversleuteld uitzenden, daar heb ik geen probleem mee. Ziggo gebruikt die kaart alleen maar om te voorkomen dat ik naar zenders kan kijken waar Ziggo extra geld voor wil ontvangen. Met andere woorden, die kaart heeft hetzelfde doel als de SIM kaart in de slimme meter, het bedrijf geld verschaffen.

 

Ziggo verdient zeker genoeg geld. Er wordt geschat dat Ziggo ca. 1 miljard netto oplevert an zijn eigenaars.

 

Niemand zegt dat Ziggo zijn diensten gratis ter beschikking moet stellen, echter je betaalt al heel flink voor je abonnement. Verder ligt het aan de licentie structuur van de content aanbieders waar je voor moet betalen. Gaat dat per huishouden, of per aansluiting?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De kabel TV klanten en vooral de profiteurs bij andere providers mogen blij zijn dat het basis abonnement niet met een smartcard versleuteld is. Vooral omdat Ziggo lange tijd vrij laks was met het loskoppelen kunnen vrij veel niet Ziggo klanten kanaal 14 in HD kijken zonder kosten.

 

Via de smartcard kan Ziggo de door mij extra gekochte content leveren. Ziggo zal de leveranciers van die content ook weer extra moeten betalen, dus kan Ziggo niet zomaar alles ongecodeerd vrijgeven, dan worden onze abonnementen nog duurder.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic