1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Eigen CI+ modules na 27 januari weer mogelijk.

Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.

 

Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.

 

Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.

617 Reacties 617
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi  schreef:

@RoWi.  schreef:

SKV is dan ook een Stichting kortom geen winstoogmerk, dat is niet te vergelijken met het VodafoneZiggo consortium.


.... dus .... doen wij dan wat fout .... of laten we ons door Ziggo gebruiken .... ?


We ( als je daarmee de VodafoneZiggo klanten bedoeld )hebben ons door alle fuseringen en marketing in de luren laten leggen. En de instantie die over de consumenten belangen moet waken ziet/zag in al die fuseringen en overige ontwikkelingen geen problemen voor de consument.

 

Ja we hebben keuze's hoewel dat er door diverse omstandigheden er eigenlijk niet is of was, die keuze mogelijkheden worden wel steeds groter. Doordat er wezenlijk maar een paar grote netwerkbeheerders zijn met een open net bepalen deze de prijs, want een provider kan natuurlijk niet onder een bepaalde prijs zijn product leveren en dan nog een klein beetje marge overhouden.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@RoWi.  schreef:

@Ronihd de TV is hoe dan ook een eind apparaat, en daarmee vallend onder de eindapparaten keuze. Ziggo ziet zelf in veel uitingen een CI module ook als een STB.

Verder is er in mijn ogen geen nieuw beleid ontwikkeld, Liberty Global die al moeder was van UPC heeft het UPC beleid door getrokken naar alle Ziggo klanten. Omdat UPC links en rechts een iets mindere reputatie had dan Ziggo is voor deze naam gekozen, pure marketing.

 

En inderdaad deel ik de optiek dat Ziggo niks moet, tenzij dit zo is bepaald. TV via Ziggo is een product/ dienst van Ziggo dus zelfs al kunnen we weer eigen CI modules aanschaffen is het een illusie te denken dat een smartcard zonder kosten word geactiveerd, kortom financieel schieten we er niks mee op. 

 


DE TV is een eind apparaat maar is al 40 + jaar een apparaat wat je aansluit op de AOP wat eigenlijk een zeer veredelde antenne is 😉 

Maar hij werkt prima zonder de cI+ module , en daarom als je er een module insteekt zou het onder de beleidsmaatregel vallen..... ? ik vind het uitzonderlijk vergezocht.

 

Overigens een module kan je nu ook gewoon kopen hoor !  

https://www.allekabels.nl/tv_en_video_accessoires/ci_module.html

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Met of zonder die  module valt een TV onder het besluit, dat we de modules al kunnen kopen is leuk maar we kunnen via Ziggo geen losse smart card aanvragen en daar wringt de schoen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@RoWi.  schreef:

Met of zonder module valt het onder het besluit, dat we de modules al kunnen kopen is leuk maar we kunnen via Ziggo geen losse smart card aanvragen en daar wringt de schoen.


Ja dat laatste begrijp ik en dat is wat het is.

Maar ik vind de stelling die TS oppert gewoon onzin.......

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Ronihd  schreef:

@RoWi.  schreef:

Met of zonder module valt het onder het besluit, dat we de modules al kunnen kopen is leuk maar we kunnen via Ziggo geen losse smart card aanvragen en daar wringt de schoen.


Ja dat laatste begrijp ik en dat is wat het is.

Maar ik vind de stelling die TS oppert gewoon onzin.......


Een betere titel zou zijn: Losse smart cards na 27 januari weer mogelijk , dat zou de bedoeling beter omschrijven. 

 

En nee het is geen onzin, want wat VodafoneZiggo nu doet is pure koppelverkoop.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Ronihd 

Neen, die stelling is geen onzin. Een smartcard heb je altijd nodig, en die moet (bij een TV) in een CI+ CAM. Op dit moment weigert Ziggo kaartjes in eigen CI+ modules te activeren, en dat veranderd na 27 januari.

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

Laten we het hopen @caesar ... Geldt dit ook voor eigen decoders in fUPC gebied of treedt dan de achterstandwijkenregeling weer in werking ?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Volgens de ACM kan dat mogelijk veranderen. Dat wil niet zeggen dat dit daadwerkelijk zo zal zijn. En dan nog zal het wat ik al eerder schreef niet kosteloos zijn, kortom wat schieten we ermee op?

 

We hebben voor kabel TV geen smartcard nodig enkel voor de gedecoreerde HD kanalen lees TV Start.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Ronald B. 

Dit is allemaal nationale wet- en regelgeving, het geldt voor iedere provider.

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Dan blijft hier dus de situatie hetzelfde na 27 januari 2022.

Smartcards aangeschaft waarvan 1 in Casema tijd en andere 2 in 2009 en 2010 dat Ziggo nog op zijn best was. Werkend in de TV en Humax decoder.

 

Als mijn ci+ module in de TV defect is, kan ik gewoon een nieuwe bestellen en dan blijft hij werken.

Alleen als de smartcard defect raakt dan zal ik geen nieuwe kosteloos krijgen 😊 , maar dan gaan we niet huren. Genoeg andere opties om over na te denken.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Als de smartcards net zoals vroeger bij het oude Ziggo geen huurkosten vergen, zie ik het wel zitten om een eigen CI+ module aan te schaffen, maar als je straks voor een smartcard huur hetzelfde maandelijks betaalt als nu met Ci+ module inclusief smartcard, vraag ik me af wat we er mee opschieten.

 

Wel vind ik het geweldig dat straks alle UHD kanalen zichtbaar moeten worden met een CI+ module en de Mediabox Next geen vereiste meer is daarvoor. 

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

@wewanlje weet nooit wat de toekomst brengt en dat is maar goed ook,  Ook al heb je eigen (koop)kaarten en apparatuur, als het op een gegeven moment niet meer ondersteund wordt dan ben je alsnog de sjaak. Ik had Digitenne (oude versie) met eigen kaart.  Nu onbruikbaar, want er wordt nu volgens een andere techniek uitgezonden (ander formaat).  Eigen videorecorders: alleen afspelen nog mogelijk.  Computers / besturingssysteem: probeer maar met een hele oude computer het net op te gaan, het is niet alleen een veiligheidsprobleem maar de meeste webpagina's kan je gewoon niet meer inladen.  Wie had 5 jaar terug verwacht dat je radio ging beluisteren uit de TV aansluiting van je AOP aansluiting ? Iedereen denkt een sim/smart/bankkaart is een kaart, het ziet er allemaal hetzelfde uit, maar de techniek hierin kan veranderen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@wewanl ik vraag me toch echt af waar je die uitspraak op baseert, een eigen CI- module mogen aanschaffen houd niet automatisch in dat Ziggo het volledige zender aanbod in alle kwaliteiten moet aanbieden aan klanten met een CI module en smartcard. Het zou zeker fijn zijn, maar ik zie het niet gebeuren. Dan neemt geen een klant meer TV Compleet of TV Max af.

 

Wat je beschrijft kan wel dan zal er een TV Compleet of Max met smartcard pakket geïntroduceerd kunnen worden.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

...Wat je beschrijft kan wel dan zal er een TV Compleet of Max met smartcard pakket geïntroduceerd kunnen worden.


Wat dan weer voor dezelfde prijs verkocht wordt. Prijs technisch weet Ziggo exact wat de commerciële prijs moet zijn. Maar dan zouden we wel van de Ziggo boxen verlost zijn.

Mocht mijn Humax het begeven, dan wordt het beslist een CI+ module en geen Ziggo box. Want voordat die 4K beelden bij Ziggo meanstream worden, zijn we jaren verder.

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

Reken je niet rijk. Er zijn meer manieren om als Ziggo de boel af te schermen en het vrijwel gelijk als nu te houden.

 

Ziggo kan bijvoorbeeld in het meest extreme geval besluiten om in het geheel met ee CI+ module en smartcard te stoppen. En dus net zoals KPN alleen televisies via de eigen decoders XL en Next te gaan aanbieden.

 

Wat betreft het opnemen op bijvoorbeeld een Humax kan Ziggo dit onder restricties plaatsen. Je kan namelijk heel makkelijk de CI+ restricties aanzetten waardoor je beperkingen aan opnames kunt koppelen en zelfs het opnemen via CI+ helemaal kan blokkeren.

 

En 4K hoeft helemaal niet door Ziggo via CI+ aangeboden te worden. Daar gaat die hele beleidsregel niet over. Ziggo kan bijvoorbeeld 4K onderdeel van de duurdere pakketten maken waar de Next bij wordt geleverd. Of voor 4K overstappen op IPTV om maar wat mogelijkheden te noemen.

 

Daarnaast verwacht ik niet dat VodafoneZiggo zonder slag of stoot dit laat gebeuren. Ik zie alweer een nieuwe procedure bij het CBb op de rol staan.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@caesar  schreef:

@Ronihd 

Neen, die stelling is geen onzin. Een smartcard heb je altijd nodig, en die moet (bij een TV) in een CI+ CAM. Op dit moment weigert Ziggo kaartjes in eigen CI+ modules te activeren, en dat veranderd na 27 januari.


Best Man waar baseer je dit op ? 

Een kaartje hangt vast aan het soort van abonnement wat je hebt en zorgt er alleen maar voor dat de gecodeerde kanalen waarvoor je betaald kunnen worden gedecodeerd in samenwerking met de CI+ module.

Je kan ook kijken zonder module dus waar heb je het over.

 

En Ziggo heeft volledig het recht om een module te verhuren,

 

En als je in de PDF kijkt van de ACM , ik heb hem nu even niet bijdehand dan zie je een TV NIET genoemd bij de lijst van apparaten , dus jou stelling dit topic klopt gewoon niet ! je bent veel te voorbarig met wat je schrijft.

 

Weet je wat ?? @caesar stap hier ook voor naar de rechter.....

 

 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Ronihd 

Waar te beginnen, zucht .........

 

Als ik nu naar de winkel loop, en voor € 50 een Irdeto CAM koop, en vervolgens bij Ziggo een abonnement afneem en hun vraag om mij uitsluitend de smartcard toe te sturen, die ik dan in mijn eigen CAM wil steken, dan wil Ziggo dat niet doen. Ziggo wil mij per se eenzelfde CAM verhuren die ik al gekocht heb.

 

Dat mag niet meer na 27 januari.

 

En nee, dit valt niet onder TV's. Dit valt onder het hoofdstuk encryptie sleutels bij DVB.

 

Wil je weten waar deze informatie vandaan komt? Direct van de Autoriteit Consument en Markt., als antwoord op een vraag die ik hierover gesteld heb.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar maar dan nog kan, mag en zal Ziggo een bijdrage rekenen voor de smartcard en dat zal bijna zeker maandelijks zijn, kortom wat schieten we er mee op? Ik zie echt heel weinig voordeel zeker niet op, financieel gebied.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi. 

Dat zal niet makkelijk zijn. Zo'n kaartje kost geen drol, en werd altijd gratis afgegeven. Sterker nog, ik heb er drie waar ik niets voor betaal. Als ze plotseling huur gaan vragen, dan kun je dat zeer waarschijnlijk aanvechten bij de geschillencommissie telecom.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Precies naast het stukje opnemen wordt de prijs ook bepaald door Movies & Series en Movies & Series XL elke TV Start klant die Movies & Series XL erbij afneemt ( zoals ik) betaald maar een kleine tien euro minder dan TV Max. Aangezien we met een CI module in principe niet kunnen opnemen is een TV Compleet of Max met CI a € 60,00 of € 65,00 wat mij betreft prima zeker als we dan ook het movies en series aanbod in UHD kunnen zien via de module en smartcard. De huidige 2/3 tv kanalen dat is  het de kosten niet waard.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic