1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Eigen CI+ modules na 27 januari weer mogelijk.

Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.

 

Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.

 

Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.

617 Reacties 617
Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

@caesar , allemaal waar maar wat jij aan mogelijkheden schetst is maar voor enkele van belang.  De over grote meerderheid wil gewoon tv kijken zonder allerlei theoretische mogelijkheden.  Overigens heb ik sinds deze maand ook geen CI+module meer, ik kijk nu met Apple TV, dat kan ik van harte aanbevelen, met kabel tv/digitale tv als tv pakket, dik tevreden. De Apple TV wordt nu hoofdzakelijk gebruikt voor you tube en Spotify, en soms om met ziggo go tv te kijken.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@caesar  schreef:

Voor extra TV's kan dit dus wel handig zijn. Maar met een Humax 5300 ontvanger wordt het helemaal leuk. Daar kun je dan weer alle programma's mee ontvangen, opnemen, en via het netwerk op je NAS zetten.

 

Ik kan mij ook voorstellen dat er DVB-C ontvangers op de markt komen met zo'n nieuwe USB smartcard stick, in plaats van die grote modules van nu.


Opnames oplsaan buiten een door Ziggo beheerde omgeving? Grote kans dat Ziggo dat gaat beperken of dat dit alleen in SD mogelijk is/wordt.

Geen idee wat het echte voordeel is van en USB smartcard en opzichte van de CI+ module. Behalve dat Usb natuurlijk veel flexibeler is in de basis.
Ik zie er wel een nadeel aan, namelijk dat Ziggo in haar weishijd ( speciaal zo geschreven ) altijd de Usb uitzet. En als die hiervoor weer moet aangezet worden, dan kunnen die Usb aansluitingen misschien ook voor wat anders gebruikt gaan worden. Met als gevolg dat we ( voor het aanzetten van de Usb ) misschien hetzelfde traject ingaan, als voor het recht voor een eigen modem.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar  schreef:

@RoWi. 

Nee, ik heb ook gevraagdhoe dat met Humax boxen zit. Daar moet Ziggo ook weer een kaartje voor leveren.


@caesar 

Ziggo heeft meer dan de Humax DVB ontvangers de MB XL en de Next, ik zou zelf de Vu+ of een Enigma willen die zijn ook UHD geschikt, echter hebben die op dit moment weinig nut. Een eigen CI module of Humax is leuk maar zolang de boel niet veranderd zie ik de meerwaarde niet, want ik ga er echt van uit dat we gewoon moeten blijven betalen, voor het mogen kijken, niet dat het UHD aanbod zo uitgebreid is toch zou ik daar ook met een eigen ontvanger gebruik van willen maken.

 

We zullen wjb maar niet taggen want die zal wel iets gaan schrijven wat er op neer komt dat het Ziggo's TV product is dus geen leverplicht op eigen apparatuur iets van die strekking. 

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi  Ziggo ( de provider) zal het prima vinden wat het opnemen betreft, de grootste belanghebbenden de content eigenaren/leveranciers die zullen er minder blij mee zijn.

 

Wat de usb betreft Ziggo mag op een zelf via een retailer gekocht apparaat niks uitzetten. Op een bruikleen apparaat is dat andere koek.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Pasi 

USB hardware is veel kleiner, universeler en goedkoper, dus een DVB-C box bouwen wordt veel eenvoudiger.

Als het je eigen box is, dan kan en mag Ziggo daar niets aan doen, net zo als opnemen op de Humax, daar kan Ziggo ook niets aan doen.

 

Naast het recht op een eigen modem, hebben we vanaf 27 januari ook het recht op een eigen settop box, met wat inperkingen, maar dan toch.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar  schreef:

@Pasi 

 

 

Naast het recht op een eigen modem, hebben we vanaf 27 januari ook het recht op een eigen settop box, met wat inperkingen, maar dan toch.


Ah, je noemt met beperkingen ik zie dit nog niet echt als heel veel keuze, of je nu een CI module en smart card huurt, of enkel betaalt voor het gebruik van een smart card, dat blijft echt gelijk.

 

Net als dat andere topic eerst maar zien wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

Maar voor dit onderwerp geldt eigenlijk hetzelfde als in het topic aangaande het gebruik van het eigen modem.

Voor 95%  voldoet het standaard modem van ziggo prima, wil je iets meer koop je je eigen router en laat je het modem in bridge zetten. Dus ik kan me voorstellen dat ziggo niet zo hard loopt om eea door te voeren.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat zal je altijd zien. Net nu Humax NL geen nieuwe ontvangers/PVR's meer gaat uitbrengen, begint @caesar over het gebruik van de Humax...

Nu zijn die er 2e hands nog wel even, maar de spoeling word wel dunner. En ik zie nog niet dat men deze vaker gaat inzetten als men weer 'recht heeft op een smartcard'. Dat 'recht op' moet ik nog zien gebeuren. 

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Door deze nieuwe regels mag Ziggo straks niet meer de UHD zenders exclusief mag doorgeven via de Mediabox Next.

De vrije hardware keuze houdt namelijk ook in dat je alle UHD kanalen gewoon moet kunnen zien met een CI+ module. Onder ander Kabel Veendam laat zien dat dit uitstekend werkt. Die geven naast UHD zenders ook Eurosport 1 en 2 via de coaxkabel door met 25 Mbps met CI + module.

Er gaat een hoop veranderen ten goede, gelukkig. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Willem-A1  schreef:

Dat zal je altijd zien. Net nu Humax NL geen nieuwe ontvangers/PVR's meer gaat uitbrengen, begint @caesar over het gebruik van de Humax...

Nu zijn die er 2e hands nog wel even, maar de spoeling word wel dunner. En ik zie nog niet dat men deze vaker gaat inzetten als men weer 'recht heeft op een smartcard'. Dat 'recht op' moet ik nog zien gebeuren. 


Er zijn meer fabrikanten van DVB-C tuners dan alleen Humax, het lijkt er meer om te gaan dat Ziggo geen koppelverkoop(verhuur) mag doen. Dus zoals nu dat een smart card enkel kan worden afgenomen in combinatie met een CI module.

 

Het huidige Ziggo beleid lijkt er hoe dan ook meer op te duiden dat eigen DVB-C apparatuur wordt ontmoedigd gezien nieuwe klanten via de reguliere manier enkel nog een MB XL of Next kunnen kiezen. Je moet even zoeken dan is TV Start met CI nog wel te vinden.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@caesar  schreef:

@Pasi 

USB hardware is veel kleiner, universeler en goedkoper, dus een DVB-C box bouwen wordt veel eenvoudiger.

Als het je eigen box is, dan kan en mag Ziggo daar niets aan doen, net zo als opnemen op de Humax, daar kan Ziggo ook niets aan doen.

 

Naast het recht op een eigen modem, hebben we vanaf 27 januari ook het recht op een eigen settop box, met wat inperkingen, maar dan toch.


Natuurlijk, ik snap het helemaal  en ook ik zie de voordelen ......... maar als Ziggo een USB smartcard niet 100% ( !! ) ondersteund, dan helpt het allemaal niet.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Over andere merken wil ik niks meer horen @RoWi. 😁

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@wewanl  schreef:

Door deze nieuwe regels mag Ziggo straks niet meer de UHD zenders exclusief mag doorgeven via de Mediabox Next.

De vrije hardware keuze houdt namelijk ook in dat je alle UHD kanalen gewoon moet kunnen zien met een CI+ module. Onder ander Kabel Veendam laat zien dat dit uitstekend werkt. Die geven naast UHD zenders ook Eurosport 1 en 2 via de coaxkabel door met 25 Mbps met CI + module.

Er gaat een hoop veranderen ten goede, gelukkig. 


En dat gaat dus echt niet veranderen zonder het overhoop gooien van de huidige pakketten. Ziggo kan er net als KPN heeft gedaan ervoor kiezen UHD/4K als optie aan te bieden net zo goed dat opnemen een losse optie is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

@Pasi  Ziggo ( de provider) zal het prima vinden wat het opnemen betreft, de grootste belanghebbenden de content eigenaren/leveranciers die zullen er minder blij mee zijn.

 

Wat de usb betreft Ziggo mag op een zelf via een retailer gekocht apparaat niks uitzetten. Op een bruikleen apparaat is dat andere koek.


Tuurlijk, dat weet ik ook wel.

Ziggo bepaald misschien wat ze op de kabel zet, maar als de content eigenaren/leveranciers niets eens zijn met onder welke regel Ziggo dit doet, dan zal Ziggo dit echt aan moeten passen.

Natuurlijk mag iedereen op een eigen apparaat bepalen wat hij/zij opneemt. Maar hoeveel ( type ) apparaten zijn dat, in welke kwaliteit? Voor beide stellingen heeft Ziggo en behoorlijk vinger in de pap.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Willem-A1  schreef:

Over andere merken wil ik niks meer horen @RoWi. 😁


VU+ UNO SE die een app heeft waarmee je overal alles kan zien en horen wat op de box binnen komt dus ook de radiokanalen, een vraag die ik hier af en toe voorbij heb zien komen.

 

😛

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@wewanl  schreef:

Door deze nieuwe regels mag Ziggo straks niet meer de UHD zenders exclusief mag doorgeven via de Mediabox Next.

De vrije hardware keuze houdt namelijk ook in dat je alle UHD kanalen gewoon moet kunnen zien met een CI+ module. Onder ander Kabel Veendam laat zien dat dit uitstekend werkt. Die geven naast UHD zenders ook Eurosport 1 en 2 via de coaxkabel door met 25 Mbps met CI + module.

Er gaat een hoop veranderen ten goede, gelukkig. 


T'is dat het Veendam is, anders ging ik direct verhuizen 😉😉😉 ( als ex stadjer, mag ik dat toch wel zeggen ?! ) 😉😉😉.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

SKV is dan ook een Stichting kortom geen winstoogmerk zover ik weet, dat is niet te vergelijken met het VodafoneZiggo consortium.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

SKV is dan ook een Stichting kortom geen winstoogmerk, dat is niet te vergelijken met het VodafoneZiggo consortium.


.... dus .... doen wij dan wat fout .... of laten we ons door Ziggo gebruiken .... ?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

OMG  weer een nieuw ellenlang ??? topic over wat Ziggo wel of niet zou MOETEN....

 

Vroeger was het zo dat je in F Ziggo gebied de CI+ module zelf moest kopen en kon je bij Ziggo tot maximaal 5 smartcards krijgen....... 

Of je de kaart nu in de cI + module gebruikte of in een Humax/Cisco stopte maakte niet uit.

Meestal kocht je de ontvanger in een huurkoop constructie en of andere constructie en kijken maar , hoe dit in het in f UPC gebied was/werkte weet ik niet.

 

Ziggo is gefuseerd en heeft een nieuw beleid ontwikkeld ( los van of je het daar wel of niet mee eens bent ) dat je nu als je geen media box wilt of op een 2e toestel een CI+ module wilt en je hebt geen bruikbare smartcard uit het verleden je een module en kaart huurt voor 2 euro per maand.

Heb je wel een kaart dan kan je gewoon een CI+ module kopen en dan kan je de oude smartcard als hij zichtbaar is in je mijn Ziggo hem gewoon activeren.

 

@caesar  schrijft:

Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.

Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken,

 

In mijn optiek is een cI+ module geen eindapparaat..... een module die je in je TV schuift is alleen maar noodzakelijk als je extra diensten wil afnemen om de gecodeerde zenders te decoderen. Zo niet kan je gewoon en ook digitaal naar een beperkt aantal zenders kijken en heb je geen CI+ module nodig.

 

 en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.

 

Weer dat MOET Waar baseer je dat op ? strak MOET Ziggo zeker ook dat modem wat je wilt voor jou kopen ?? 

 

En weer door 😉 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Ronihd de TV is hoe dan ook een eind apparaat, en daarmee vallend onder de eindapparaten keuze. Ziggo ziet zelf in veel uitingen een CI module ook als een STB.

Verder is er in mijn ogen geen nieuw beleid ontwikkeld, Liberty Global die al moeder was van UPC heeft het UPC beleid door getrokken naar alle Ziggo klanten. Omdat UPC links en rechts een iets mindere reputatie had dan Ziggo is voor deze naam gekozen, pure marketing.

 

En inderdaad deel ik de optiek dat Ziggo niks moet, tenzij dit zo is bepaald. TV via Ziggo is een product/ dienst van Ziggo dus zelfs al kunnen we weer eigen CI modules aanschaffen is het een illusie te denken dat een smartcard zonder kosten word geactiveerd, kortom financieel schieten we er niks mee op. 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic