1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Eigen CI+ modules na 27 januari weer mogelijk.

Ik heb bij Consuwijzer nagevraagd of de gedwongen huur van een CI+ module na 27 januari nog toegestaan is. Dan treedt namelijk de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten in werking.

 

Dat blijkt vanaf die datum niet meer te mogen. Je mag vanaf die datum je eigen CI+ module gebruiken, en Ziggo moet je dan een smartcard verstrekken om die module te kunnen gebruiken.

 

Dat betekent dat je dan ook weer een Humax decoder met een embedded CI module kunt gebruiken. Ziggo zal er een smartcard voor moeten afgeven.

617 Reacties 617
Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

En wat is daar het grote voordeel van?

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Wat kost zo'n module in huur, en wat kost zo'n module in aanschaf?

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

In huur een paar euri, weet ik uit ervaring, en indien kapot of anderszins, gratis omruil zonder problemen, en eventueel ondersteuning mocht het (om wat voor rede) even niet lukken met de installatie.  Wat wil een mens nog meer.

Francois83

Level 11
  • 607Posts
  • 31Oplossingen
  • 201Likes

Wat een goed nieuws betekend dan er op de factuur €2 of €4 per extra ontvanger minder in rekening mag gebracht worden 

Als je zelf de module of een decoder zelf gekocht hebt

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Hatolex 

Je hebt in Europa op alles minimaal twee jaar garantie, en in de praktijk raken die modules vrijwel nooit defect. Verder valt er weinig te installeren aan zo'n ding, module in de TV drukken, kaartje er in, en klaar.

amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 190Likes

Dan wordt het verschil met KPN wel erg groot, zij vragen voor extra settop boxen 5,00 per stuk, als dat bij Ziggo voor niets is dan middels een CI module, dan loont het om bij Ziggo te blijven met 5 aangesloten tv's. Kansen voor Ziggo, of begrijp ik iets verkeerd?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ziggo kan en mag echter wel een bedrag per smartcard in rekening brengen, dat zal echt niet gaan veranderen.

 

@amvih 

Houd er wel rekening mee dat die € 5,00 niet alleen voor het kastje is. Daar zit zover ik weet ook licentie afdracht naar de content leveranciers bij. En wat te denken van de mogelijkheden die je via een mediabox wel hebt en niet met een CI module en smartcard.

Heb je genoeg aan enkel live TV dan is een CI module uiteraard voldoende.

 

@caesar je hebt dus enkel gevraagd hoe dat met een CI module zit. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Francois83  schreef:

Wat een goed nieuws betekend dan er op de factuur €2 of €4 per extra ontvanger minder in rekening mag gebracht worden 

Als je zelf de module of een decoder zelf gekocht hebt


Dat gaat echt niet gebeuren.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi. 

Nee, ik heb ook gevraagdhoe dat met Humax boxen zit. Daar moet Ziggo ook weer een kaartje voor leveren.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Francois83  schreef:

...dan er op de factuur €2 of €4 per extra ontvanger minder in rekening mag gebracht worden...


Ach .... nu krijg je de smartcard 'gratis' bij de CI+ module, straks krijg je een gratis 'CI+ module' bij de smartcard. De prijs is, links- of rechtsom, natuurlijk hetzelfde.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Het enige voordeel hiervan is dat als er weer smartcard verstrekt gaan worden, je wel weer eigen ontvangers kunt gebruiken bijv. boven op de slaapkamers.

Maar of je nu 4 euro betaald voor een ontvanger of 4 euro voor een smartcard.... boeien.

Tenzij je een ontvanger hebt met een dikke harddisk en op de slaapkamer ook wilt kunnen opnemen.
Voor de rest allemaal lood om oud ijzer.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik zie nog niet gebeuren dat Ziggo weer smartcards gaat uitgeven. En als ze dat wel doen, ga je daar echt wel voor betalen. Ze houden nogal van innen, dus ze gaan de smartcards echt niet gratis uitgeven. Maar als ze wel weer smartcards ter beschikking stellen, gaan ze dan ook IRdeto smartcards uitgeven in fUPC gebied? Want daar zullen de Humax gebruikers erg content mee zijn. 

Maar goedkoper gaat het echt niet worden. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Richard G. 

ook nu kun je eigen ontvangers gebruiken op de slaapkamer etc. Alleen moet je het dan doen met de vrije zenders waarvan er helaas veel in SD zijn. 

Ook in fUPC gebied geld dat. Ik heb daar een tijd geleden een topic voor aangemaakt:

Wat moet je weten als...  

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ach ja voor en nadelen. Wat @caesar aangaf : een module zal niet zo vaak defect zijn. Dat is zo, echter je komt toch vaak tegen dat bij een nieuwe tv,  tv> update etc dat module niet meer werkt/of herkent wordt. Bij oudere gehuurde module wordt deze meteen omgeruild... of wordt ondersteuning geboden neem ik aan .. Bij koop uiteraard de garantie... 1 of 2 jaar? bij huur levenslange garantie ivm huur. Een module kost tussen de €50 en €60,00 huur 2 a 3 euro p/m ieder zijn keus🙂. Maar het gaat er om dat je weer  eigen apparatuur kan gebruiken, in Fziggo gebied en nu dus ook Fupc . De keuze is reuze😃) Maar ik hou het maar bij huren.. Mocht er toch iets verouderd /defect zijn.. etc etc

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@Willem-A1Dat is me bekend en SD vind ik nog niet zo erg maar het is gewoon te beperkt. Niet van toepassing op mij overigens, ik heb al vele jaren geleden zelf smartcards gekocht dus ik heb dat probleem niet.
Ik schreef een algemeen bedoelde reactie.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@robbo 

Een Irdeto 1.4 module zal niet verouderen. Irdeto 2.0 lijkt een USB stick te worden, dat is natuurlijk veel handiger, ook voor eigen settopboxen.

 

Als een CAM module 5 jaar meegaat, dan heb je er bij Ziggo € 120 voor betaald, in de winkel kosten ze ca. € 50. Zelfs daarop wil Ziggo nog winst maken.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

O ja je hebt een goed punt! @caesar ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt... maar ben gewoon even aan het brainstormen.. Mijn keuze is toch een mediabox, 😉 toch meer functies etc.

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

@caesar , gelet op de reacties hier zat ik er in mijn eerste bijdrage niet zo heel veel naast. 😉

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Voor extra TV's kan dit dus wel handig zijn. Maar met een Humax 5300 ontvanger wordt het helemaal leuk. Daar kun je dan weer alle programma's mee ontvangen, opnemen, en via het netwerk op je NAS zetten.

 

Ik kan mij ook voorstellen dat er DVB-C ontvangers op de markt komen met zo'n nieuwe USB smartcard stick, in plaats van die grote modules van nu.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic