1
Vraag
2
Reageer en help mee
Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Eerste ervaringen Viaplay

Vorige maand heb ik gebruik gemaakt van de aanbieding van Viaplay voor een abonnement t.b.v. 99 euro over de eerste 12 maanden. De reden voor mijn keuze was dat Ziggo de app niet heeft toegevoegd aan de apps op de Mediabox XL, alsmede dat ik naast de F1 ook geïnteresseerd ben ik het aanbod van films en series.

 

Op 1 maart moest ik wel even gebruik maken van de zoekfunctie om de Viaplay app te vinden. Vervolgens deze geïnstalleerd en met de reeds een paar weken eerder beschikbaar gekomen accountgegevens ingelogd.

 

Inmiddels twee afleveringen bekeken van de serie The Following en als proef vanmorgen stukjes teruggekeken van UK Open Darts.

 

Menu:

Over het menu ben ik zeer tevreden. Heel overzichtelijk, wat bij andere streamingdiensten zoals Prime Video m.i. flink te wensen overlaat, c.q. voor verbetering vatbaar is. Zappen gaat heel snel.

Verder Kijken Naar is functioneel om een serie die je volgt (of een film die je nog niet volledig hebt bekeken) te vervolgen. Minder functioneel vind ik Anderen Kijken Naar, want ik begrijp niet wat hiervan het nut is.

 

Beeldkwaliteit:

The Following en het darts biedt een beeldkwaliteit die ik heel acceptabel vind. Helaas geen UHD.

 

Ondertiteling:

Dit vind ik een heikel punt. In de eerste plaats vind ik de letters iets te klein, maar ergerlijker is het zwarte kader waarbinnen de ondertitels in beeld komen. In de app valt dit niet bij te stellen. Helaas is de functie ondertitels bij instellingen op mijn smart tv niet geactiveerd.

 

Terugkijken:

Ik heb vanmorgen deels 2 uitzendingen van gisteren UK Open Darts teruggekeken.

Wat mij opvalt is dat de uitzending niet direct start, er wordt 2 minuten afgeteld. Dat vind ik uiterst merkwaardig en ik zal binnenkort hierover een vraag stellen aan Support Viaplay.

 

Al met al zijn mijn ervaringen met Viaplay redelijk positief.

Ik lees hier en daar kritiek over het aanbod, maar daar ben ik het niet mee eens. Kwestie van persoonlijke smaak natuurlijk.

 

35 Reacties 35
Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

@Zeeburgia geheel mee eens. Ik had alleen gisteren bij het kijken naar darts een probleem, ik wilde iets anders zien maar kon met geen mogelijkheid het darten verlaten, ik kon met terug knop op mijn AB van Apple TV niet terug naar het hoofdschema van viaplay, moest uiteindelijk met behulp van mijn iPad de boel oplossen. Maar verder dik tevreden (tot nu).😉

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat anderen kijken zie je ook bij Netflix en Ziggo terug, dat is om de aandacht op bepaalde titels te vestigen.

De instellingen van de ondertiteling van een (smart) TV heeft helaas geen invloed op de apps weet ik uit eigen ervaring.

 

Het aanbod inderdaad smaken verschillen, echt groot is het aanbod in mijn ogen niet vergeleken met Prime Video en Netflix of Disney+. Starzplay content is wel een pluspuntje.

 

Op zich werkt het menu van Prime Video voor mij prima, inderdaad lijkt Viaplay net iets logischer.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Als ik met de app via m’n iPad stream op Chromecast, dan vind ik die ondertitels met zwarte vlakjes ook behoorlijk hinderlijk. Bij PrimeVideo kun je die ondertitels via instellingen naar je eigen voorkeur instellen. Op m'n andere TV via AppleTV werken de ondertitels perfect.
Omdat omdat mijn Chromecast via wifi is verbonden en de kwaliteit van het beeld beter zou kunnen, overweeg ik tóch een tweede AppleTV te gebruiken. Tegelijkertijd ben ik dan minder afhankelijk van de Mediabox Next, waar ik maar moet afwachten welke app’s Ziggo wèl of niet installeert.

Zeker in vergelijking met de prijs en het aanbod van bijvoorbeeld Netflix, mag Viaplay nog wel flink aan de weg timmeren om de hoeveelheid en aanbod van content naar een hoger plan te trekken. Maar met de aangekochte uitzendrechten van de Formule 1 hebben ze waarschijnlijk diep in hun budget moeten graven en is er minder over om te investeren.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

Op een Nokia X20 met Android 12 mobiele telefoon kun je de ondertiteling wijzigen in de Instellingen -> Toegankelijkheid -> Voorkeuren voor ondertiteling.

Nu witte letters, met zwart contour, zonder zwarte achtergrond.

Zou heel handig zijn als dat ook in de app en via de browser mogelijk is.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Bert je hebt (weer) gelijk. Je kunt (ook op een Apple) de ondertiteling gewoon aanpassen.

 

Ik werk al sinds 1986 met Macintosh computers, maar blijkbaar heb ik nog steeds niet door wat je allemaal wel en niet kunt instellen. 😦

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

@Wim C. Leg het even uit aub, hoef ik niet zo te zoeken.🤔

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Hatolex uitleggen hoe je op een iPad of iPhone de ondertitels kunt aanpassen?

Mijn uitleg betreft een iPad met iOS 15.3.1 

Ga naar Instellingen → Toegankelijkheid → Ondertitels en bijschriften: daar vind je verschillende opties.

Succes!

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

@Wim C.   Dank 🙏 

Rob2022

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Maar als je dan vervolgens via iPhone of iPad dat via Chrome naar tv streamt, dan blijft helaas de zwarte achtergrond. Het werkt alleen als je op je iPad of iPhone gaat kijken. 
Althans bij mij.
Wie heeft  er een oplossing?
Of moeten we de zwarte balken accepteren. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Rob2022  schreef:

Maar als je dan vervolgens via iPhone of iPad dat via Chrome naar tv streamt, dan blijft helaas de zwarte achtergrond. Het werkt alleen als je op je iPad of iPhone gaat kijken. 
Althans bij mij.
Wie heeft  er een oplossing?
Of moeten we de zwarte balken accepteren. 


Een Chromecast haalt de stream direct bij Viaplay op, inclusief de ondertiteling met de oorspronkelijke settings. Instellingen op een telefoon of tablet hebben zover ik weet daar geen invloed op.

Dan ben je weer afhankelijk van de opties die je TV heeft. Netflix doet dat dan net iets beter, met huncentraal geregelde instellingen voor de ondertiteling.

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik vind de ondertiteling van Viaplay er ook niet uitzien, behalve op de Apple TV. Wel vind ik dat de aanbieders eens moeten gaan nadenken over de mogelijkheden om de plaats van ondertiteling zelf te kunnen uitrichten. Regelmatig staat het op een overgang van zwarte rand naar beeldinhoud. Dat vind ik vreselijk lezen. In de bioscoop staat de ondertiteling ook altijd netjes in de film zelf. Voor de prijs die Viaplay vraagt mag UHD best well in 2022

Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Ik heb gisteren hierover een melding gedaan aan de helpdesk van Viaplay met het verzoek om via een update van de app de omkadering van de ondertitels op te heffen zodat de ondertitels transparant in beeld komt.

In hoeverre men bij Viaplay gevoelig is voor deze kritiek, is natuurlijk de vraag. Het kan gewicht in de schaal leggen als meerdere klanten hierover gaan klagen.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Zeeburgia mijn ervaring is dat als één klant of abonnee iets vindt dan zijn er behoorlijk wat meer die hetzelfde vinden. Ik heb al uitgevonden dat Viaplay redelijk makkelijk benaderbaar is.
@wewanl ondertiteling wordt, net als het geluid, meegestuurd in aparte kanalen, dus lijkt me dat aanpassing in een volgende versie van de app uitvoerbaar moet zijn. 

Rob2022

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zal via helpdesk Viaplay ook het verzoek gaan doen om de ondertiteling aan te passen zodat de hinderlijke omkadering van de ondertitels verwijderd worden zodat de ondertitels transparant in beeld komen. Iets wat we in alle media in Nederland gebruikelijk is. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Rob2022 schreef: ”Maar als je dan vervolgens via iPhone of iPad dat via Chrome naar tv streamt, dan blijft helaas de zwarte achtergrond. Het werkt alleen als je op je iPad of iPhone gaat kijken. 
Althans bij mij.”

Je hebt gelijk: Chromecast negeert de instellingen op je iPhone of iPhone en gooit er zelf ook nog een sausje overheen. Ergens zou je dat via de Google Home-app moeten kunnen instellen, maar ik heb dit nog niet kunnen vinden.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De Chromecast doet niks, en via de Home app is die optie er niet.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@RoWi. als ik op m’n iPad Viaplay kijk dan heb ik normale ondertitels en als dezelfde content bekijk op Chromecast dan zit er een doorzichtig-zwart vlak onder de tekst. Waarschijnlijk komt dit omdat mijn iPad feitelijk niet zelf streamt, maar stuurt alleen het adres door naar Chromecast waar de content vandaan komt. Daar komen ook de ondertitels vandaan en daar giet Chromecast een eigen sausje overheen.

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

Ik heb zondag UK Open Darts livestream gekeken via Viaplay-app op Android-tv. Ik merkte micro-stutters in het beeld; elke 5 seconden leek een frame wel even dubbel te staan. Iemand nog meeer last van (gehad) met livestreams op Viaplay?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Klopt, dat gaf ik elders al aan. Een Chromecast giet nergens iets overheen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic