1
Vraag
2
Reageer en help mee
Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Een recept om lip sync issues te testen (loopt je audio / video wel of niet synchroon)

Ervaar je lip sync issues? Beeld niet gelijk met geluid? Of misschien ervaar je het niet maar wil je toch weten of er een afwijking is? Dan hier een methode waarmee je het goed kunt vaststellen. Wel geduld en oefening nodig. Goed voor je audiovisuele vaardigheden bovendien.

 

  1. Zet je audio vertraging instelling op 0 als die op je box zit (bij Next iig wel).
  2. Neem een flink stuk dun karton of stevig papier. Ik heb een pizzadoos genomen, A4 is een beetje te klein. Knip hierin een smal gleufje van 2 mm bij 2 cm (luistert niet heel nauw)
  3. Kies kanaal 997 (testbeeld). Op het eerste gezicht lijkt die misschien goed in sync.
  4. Houd nu dat karton op armlengte voor je snufferd. Zorg dat je maximaal 1 hokje ziet in de balk waar het blokje overheen beweegt. Half hokje is nog beter. Rest van het scherm afgedekt zodat je geen afleiding hebt.
    4½. Knijp één oog dicht (klein detail maar heel belangrijk)!
  5. Ga nu oefenen oefenen en oefenen. Je schuift als het ware de kartonspleet heen en weer over de balk. Eerst helemaal links en rechts. Je ziet dan vrij gemakkelijk dat het piepje later resp eerder is dan dat het witte blokje oplicht achter je kartonspleet. Dan probeer je geleidelijk dat ene hokje te vinden waar het precies samenvalt. Bij precies 1 hokje klopt het (nagenoeg). Ga je één hokje meer naar links of rechts dan zie je de afwijking. Gek genoeg lijkt het dan net of het piepje iets langer wordt. Lukt het niet meteen, uurtje later weer proberen.
  6. 1 hokje is 1 frame en aangezien je 25 frames per seconde hebt is 1 frame dus een afwijking van 40 ms. Rechts  van het midden: audio te laat. Links van het midden: audio te vroeg. Te vroeg is geen ramp, dat kun je met de meeste apparaten compenseren. Te late audio is een groter probleem.
  7. Nog meer oefenen, echt. In het begin lukte het me heel moeizaam. Nu heb ik binnen een halve minuut een “lock”. 100% herhaalbaar en tot op een half frame nauwkeurig (= 20 ms).

 


Mijn blokje zit in de eerste helft van het 3e hokje. Dat is dus 40 + 40 + 20 = 100ms audio vertraging (ongeveer). Dit klopt met de metingen die ik met de video editor heb gedaan.

4 Reacties 4
Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Het fijne is: deze methode is zender onafhankelijk. Dat is wel belangrijk omdat zenders onderling behoorlijk kunnen verschillen. Zo heb ik bv op kanaal 20 (Eurosport) veel meer lip sync error (vertraagd geluid) dan op de meeste zenders.

Ook is er verschil tussen programma's op 1 zender en zelfs binnen 1 programma zijn er soms behoorlijke verschillen. Dit zal Ziggo nooit kunnen verhelpen. (Maar hopelijk wel de verschillen in zenders).

Tot slot is er ook nog een verschil tussen live en replay / opname. Dit verschil is in de afgelopen 2 weken al behoorlijk geslonken. Het is nu nog maar zo'n 40 ms verschil gemiddeld (met soms slechtere uitzonderingen). Blijkbaar wordt hier hard aan gewerkt maar het moet nog ietsje beter.


** Opmerking van moderator (Mark) **
De ervaringen in dit bericht zijn op basis van de huidige ervaring (op 13 november 2019) met een Mediabox Next, na verloop van tijd en bij andere mediaboxen / modules kan de ervaring anders zijn.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ik vergat nog stap 4 ½:

Knijp één oog dicht! Klein detail maar heel belangrijk.

** Mod edit (Mark): Toegevoegd in originele bericht **

Bernd Gaykema

Level 5
  • 71Posts
  • 1Oplossingen
  • 33Likes

Supertip !!

BBV8

Level 5
  • 181Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes

Blij dat ik niet de enige ben die hiermee bezig is maar ik zie inderdaad niet dat het probleem op alle zenders opgelost kan worden, bij terugkijken/opnames is het nog hinderlijker. Ik vind het echt een ramp zeker als je dolby surround lijkt t e gebruiken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic