Goede dag beste lezers,
Heeft iemand ervaring met het DRAADLOOS aansluiten via bluetooth van een hoofdtelefoon? Zo zie ik bij Sennheiser hoofdtelefoons met een soort basisstation https://www.sennheiser-hearing.com/nl-NL/p/rs-195/ .
En helemaal ideaal voor ons zou zijn als we, vanwege gehoorproblemen , twee van die kasten op een Mediabox Next zouden kunnen aansluiten, bv via een soort splitter van een (optisch of analoog) ingangssignaal, om onafhankelijk het geluid te kunnen regelen.
Alles bij elkaar wel wat kostbare set-up maar verstaanbaarheid is ons wel wat waard.
Suggesties van harte welkom. Rens
Opgelost! Ga naar oplossing.
"Het enige wat niet goed gaat is dat de Next geluidsinstelling op Dolby / PCM wel geluid doorgeeft op tv en bijvoorbeeld YouTube, maar op de Netflix app geen geluid doorgeeft naar de headsets."
De headsets zijn stereo en dan kan meestal Dolby / PCM 5.1 niet verwerkt worden door een stereo apparaat.
Mogelijk kan de TV die signalen wel aan en omzetten.
Maar waarom precies het ene wel werkt en het andere niet?
Dan zou het signaal exact gemeten moeten worden welke er precies doorkomt en zou je de exacte specificaties moeten weten van alle apparaten.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dag Rens,
Zo te zien sluit je dit basisstation aan via optische kabel of 3.5mm jack. Dit lijkt me dus prima te combineren met een Next (of de TV waarop de Next is aangesloten). Optische splitters om het geluid (van Next of tv) te verdelen naar twee bestaan (voorbeeld) maar ik ken de werking hier niet helemaal van. In theorie is het dus prima te doen 🙂
Beste Alex en andere experts,
Nog even twee vervolgvragen:
1.) Ik zie dat er optische splitters zijn in actieve uitvoering met een stroomvoorziening maar ook passieve versies, die goedkoper zijn, zonder stroomvoorziening. Ervaringen?
2.) Ik wil dus op mijn mediabox NEXT op de TOSLINK uitgang de splitter en daarop twee digitale headphone versterkers aansluiten. Vlgs de gebruiksaanwijzing van de versterker moet ik dan PCM selecteren op de bron, in mijn geval de Box dus. In de gebruiksaanwijzing van de Box lees ik dat de digitale uitgang nr.7. "Audio optical out S/PDIF" is. Anders dan door proberen, zou dit moeten werken? Dank
Hey @Rens51,
Wat goed dat je aan het kijken bent naar hoe je in huis de tv ervaring kunt optimaliseren. Je hebt hiervoor een heel mooi plan bedacht en het is dan ook niet verkeerd om eens te horen wat daar de ervaringen mee zijn.
Ik zal eerlijk zeggen dat ik hier geen kaas van heb gegeten. Ik hoop dan ook dat @AlexHelpt je vervolgvragen nog kan beantwoorden of dat er anders iemand anders langs komt om je daarmee te helpen 😉
Heel veel succes gewenst in ieder geval!
Helaas houdt mijn kennis hier ook op - behalve inderdaad alleen de notie 'proberen'. De Mediabox Next kan sinds de laatste versie de audio uitsturen als (Multichannel) PCM.
Misschien heeft audiokenner @robbo (of een andere passant) nog enige tips 🙂
Ik heb zoiets voor mijn gehoorapparaat. Deze heb ik aangesloten via een optische splitter aan de optische uitgng van de TV. En dat gaat uitstekend. De andere aansluiting gaat naar de radioset. Ook een aansluiting gemaakt vi de 2e aansluiting van de radio en de mediabox maar dat geeft iets vertraging in het geluid.
Beste Carlien, de gewaardeerde antwoorden zijn deels een oplossing.
Ik weet nog niet of een optische splitter wel of niet actief (dus met stroomvoorziening) dan wel dat passief voldoende zou zijn, dit doordat voor de uitgangen de sterkte van de mediabox bv niet wordt aangegeven in de specificaties (en dus de noodzaak voor al- of niet versterken).
De door mij hierboven genoemd basis stations van Sennheiser zijn vlgs Sennheiser door de elektronica tekorten op zijn vroegst pas leverbaar na de zomer, blijkt mij nu. Dus uitproberen is nog even niet aan de orde. Zodra dat mogelijk is ga ik hiermee verder. Overigens is hier wellicht een interessante markt voor Ziggo voor mensen met gehoorbeperkingen.
Ah ja, dan is het inderdaad even afwachten totdat je de basis stations ontvangen hebt om dat te testen! We horen dan graag van je hoe dat gegaan is!
Daarom is het zo fijn dat we de Community hebben zodat zulke onderwerpen hier besproken kunnen worden. Ik ben benieuwd. 😉
Even een update. De eerder genoemde Sennheiser RS 195 hoofdtelefoons kwamen ineens weer beschikbaar. Ik heb er nu twee met dus twee basisstations. Aangesloten op de Mediabox Next via de digitale Toslink uitgang op de Next, een Marmitek TS12 Toslink splitter en dan via Toslink naar de basisstations. Bijna alles werkt goed. De twee basisstations en headsets kunnen onafhankelijk worden ingesteld en bediend. Prima. Het enige wat niet goed gaat is dat de Next geluidsinstelling op Dolby / PCM wel geluid doorgeeft op tv en bijvoorbeeld YouTube, maar op de Netflix app geen geluid doorgeeft naar de headsets. Daarvoor moet deze Next geluidsinstelling worden uitgeschakeld. Bij luisteren van de Next naar tv werkt het geluid op PCM instelling voor Netflix wel. Vreemd!
Dus doel is bijna bereikt.
"Het enige wat niet goed gaat is dat de Next geluidsinstelling op Dolby / PCM wel geluid doorgeeft op tv en bijvoorbeeld YouTube, maar op de Netflix app geen geluid doorgeeft naar de headsets."
De headsets zijn stereo en dan kan meestal Dolby / PCM 5.1 niet verwerkt worden door een stereo apparaat.
Mogelijk kan de TV die signalen wel aan en omzetten.
Maar waarom precies het ene wel werkt en het andere niet?
Dan zou het signaal exact gemeten moeten worden welke er precies doorkomt en zou je de exacte specificaties moeten weten van alle apparaten.
Bedankt voor de reacties. Groet, Rens
Beste Rens,
Wat betreft een BT extracor:
Wat betreft een BT transmitter:
Wat betreft koptelefoon/Docking station:
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je een goede oplossing voor draadloze audio.
Mvg,
Rob
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.