1
Vraag
2
Reacties
Liqzor

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dolby Surround icm Sonos ARC / SUB / ONE (Stereo)

Goedemorgen,

 

Ik heb deze week mijn surround set vervangen voor een Sonos Setup, deze is met eARC aangesloten en helemaal afgeconfigureerd.

Nu merkte ik in het verleden al dat de surround Dolby wat naar mijn rear speakers verzonden wordt enorm blikkerig en totaal niet helder is. Ik merk nu dat het zelfde gebeurd bij de SONOS.

 

Zijn er plannen om dit te updaten? dit klinkt helemaal nergens naar, het lijkt wel of het vervormd door de achterse speakers doorkomt. Enkel bij bepaalde zenders en stukjes is het helder, over het algemeen is het niet om aan te horen.

Als je hem op Stereo zet stuurt hij het signaal niet volledig door naar de 5 speakers ( LPCM ? ) 

 

Beetje zonde om een enorme surround set neer te zetten als het geluid dermate slecht is, bij Netflix/Spotift is het wel kraakhelder icm. ATMOS/DOLBY.

 

Hebben meer mensen deze ervaring?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 17
Super Expert
  • 4652Posts
  • 161Oplossingen
  • 2683Likes

Deels komt dit al bij de bron vandaan. De omroep zelf maakt van het stereo signaal een pseudo nep 5.1 signaal. Er komt ook bij mij vaak "rommel" uit de surround speakers maar niet dusdanig dat het stoort. 

De Next lijkt dit geluid minder goed om te zetten naar DD dan dat mijn tv dat doet. Tijdens het kijken van het dezelfde programma hoor ik duidelijk verschil.

De tv geeft het geluid voller door dan de Next. Maar dat is al vanaf het begin. Verwacht daar ook geen verbetering in.

Enige dat vaak goed klinkt is de Talpa zenders. De rest rommelt maar wat aan lijkt het.

 

Zelf kun je er niet veel aan veranderen. De stand "stereo" klinkt inderdaad het best voor programma's die oorspronkelijk in stereo zijn. Als de bron 5.1 is klinkt het beter.

Een programma als "beste zangers" is daar een voorbeeld van. Via de Next luister ik dan op de stereo stand. Via tv op DD. 

 

 

Bekijk in context

22 Reacties 22
Liqzor
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik heb voor nu maar even op Stereo gezet ( dolby uit in de settings ) het maakt niet uit of je altijd aan/automatisch hebt, beide geven belabberd 5.1 sound. 

bloemen64

Level 17
Super Expert
  • 4652Posts
  • 161Oplossingen
  • 2683Likes

Deels komt dit al bij de bron vandaan. De omroep zelf maakt van het stereo signaal een pseudo nep 5.1 signaal. Er komt ook bij mij vaak "rommel" uit de surround speakers maar niet dusdanig dat het stoort. 

De Next lijkt dit geluid minder goed om te zetten naar DD dan dat mijn tv dat doet. Tijdens het kijken van het dezelfde programma hoor ik duidelijk verschil.

De tv geeft het geluid voller door dan de Next. Maar dat is al vanaf het begin. Verwacht daar ook geen verbetering in.

Enige dat vaak goed klinkt is de Talpa zenders. De rest rommelt maar wat aan lijkt het.

 

Zelf kun je er niet veel aan veranderen. De stand "stereo" klinkt inderdaad het best voor programma's die oorspronkelijk in stereo zijn. Als de bron 5.1 is klinkt het beter.

Een programma als "beste zangers" is daar een voorbeeld van. Via de Next luister ik dan op de stereo stand. Via tv op DD. 

 

 

Liqzor
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

hoe bedoel je via je tv ? ik heb de soundbar op HDMI aangesloten. Stereo lijkt inderdaad de beste sound te geven over alle boxen. Surround is niet goed geregeld nog... 🙂 

bloemen64

Level 17
Super Expert
  • 4652Posts
  • 161Oplossingen
  • 2683Likes

Ik heb diverse manieren om tv te kijken. Via de tv zelf (CI+ module), via een Humax, een Next en nog een FireTV 4k stick.

Via de tv zelf klinkt het geluid het best. Die zit ook via hdmi-arc op een receiver aangesloten. Al die spelers/ontvangers kan ik daarom vergelijken.

Opvallend is daarbij dat omschakelen op de tv tussen stereo en DD alleen het ruimtelijke geluid weghaalt.  De klank zelf blijft wel "vol". Op de Next gaat dat anders daar verwijderd DD ook een deel van het volle geluid. 

Sommige tv programma's zijn daar erg gevoelig voor. Hoe meer die opgewaardeerd zijn hoe meer de Next daar op reageert. Net alsof die er ook nog weer een verbetering op doet. En twee keer lijkt teveel van het goede.

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15759Posts
  • 677Oplossingen
  • 4959Likes

Wat al is aangegeven wat komt er binnen, doet een omroep het goed dan geeft deze de oorspronkelijke geluids spoor door. Bij praat programma's is het maar de vraag of de audio in Dolby is vastgelegd, Stereo of zelfs mono zal al voldoen. Dan is er nog de tussenliggende stap de TV distributeur hoort het signaal met rust te laten en wezenlijk de mediabox ook die mag enkel de juiste decoder toepassen. En uiteraard hoe gaat het sonos systeem zelf met het aansturen van het geluid om. Sonos heeft toch True Play mogelijk dat gebruiken?

Staat het Sonos systeem in gesteld op automatisch bij Audio  ompressie en eventueel de equalizer instellingen aanpassen.

 

 

 

 

 

Liqzor
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

audiocompressie - ongecomprimeerd. true play paar keer opnieuw gedaan.

 

Het gaat erom dat bij bepaalde zenders een totaal humming effect door de rear speakers komen, ik snap dat sommige zenders geen volledig 5.1 beeld doorgeven echter is dit een vervelend geluid. heb hem voor nu op stereo staan, wellicht dat ze in de toekomst nog gaan upgraden. aan mijn set ligt het iig niet, vorige set had hetzelfde. 

 

Stereo klinkt voor nu het beste icm. Ziggo. 

 

Zoals al reeds aangegeven Netflix werkt prima met dolby

Jeceka

Level 6
  • 255Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Hallo,

Jazeker,ik heb al 2 jaar hetzelfde probleem.Zeg maar,wat ik alsnog moet proberen,ik heb het denk ik gedaan.....

De hoofdzenders geven een redelijk geluid.Bij reclames is het somt om niet aan te horen!

Regionale zenders ook slecht.

Ik heb een Sonos receiver plus One boxen  van 2000 staan.Ook niet om aan te horen.Geluid loopt ook niet synchroon met de Sonos boxen.

Heb contact opgenomen met klantenservice.Goed contact hoor.Maar geen resultaat!!Advies was,om Bij Sonos contact te zoeken,over het probleem.Hen eerst maar even de Sonos losgekoppeld van het systeem.Resultaat was,dat de vervormijn niet weg is,Dus het ligt niet aan de Sonos installatie.

Hen appje gestuurd naar klantenservice,voor verder advies.Maar mijn lekenverstand zegt,dat Ziggo geen goed signaal kan leveren.

Ik wacht nog even af,maar overweeg,om een advies aan een buitenstaander te vragen.Of Consumentenbond.

Bij Ziggo komen ze er nog niet uit.Maar ik geef ze nog 1 kans,om met een oplossing te komen.

Ik moet correct blijven,in mijn reacties.Ben niet een beetje boos,maar.......Ik wacht nog even af.

Jeceka

Level 6
  • 255Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Correctie: Sonos ARC soundbox en 2 ONE surround boxen van 2000 euro.

 

Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 2529Posts
  • 336Oplossingen
  • 989Likes

Hallo @Jeceka

Ik kan mij voorstellen dat dit je frustreert. Voor zo'n investering verwacht je gewoon een goed geluid. 

Je hebt hier meerdere keren contact over gehad lees ik. Er zijn meerdere monteurs bij je geweest en er liep zelfs een klachtencase. Alles loopt op het zelfde uit en dat is dat het aan het apparatuur ligt omdat het zonder de boxen wel goed werkt. Mijn collega's komen er niet met je uit en verwijzen je door naar de Community. Goed dat je het probleem hier dan ook voorlegt. 

In jouw verhaal lees ik nu dat het probleem ook speelt wanneer je de boxen niet aangesloten hebt en dat is nieuw in dit verhaal. Hier moeten wij dan ook zeker iets mee. 
Wat ervaar je precies? 
Sinds wanneer speelt dit?
Hoe heb je het aangesloten? 

Jeceka

Level 6
  • 255Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

 

Hallo,

Dank voor je snelle reactie.Inderdaad,ik wordt er moedeloos van.Even een korte inkijk op mijn probleem.

2 jaar geleden nieuwe TV gekocht.Daarbij ook een Sonos soundbar plus 2 losse One speakers.

Problemen vanaf het begin.Monteurs geweest en geen oplossing gevonden.Na een jaar zoeken en bellen,enz,enz,enz.

 

 De conclusie van de medererker van Ziggo: " Het is wat het is en u moet het maar aanvaarden,dat er alles aan is gedaan,het signaal is goed,enz ,enz,enz"

Ik was en ben enorm teleurgesteld,omdat het een kostbare installatie is en ik mij er enorm aan erger.Maarja,het is,zoals het is.................

Na ruim een jaar,toch maar weer eens een poging wagen,vandaar het contact met jou.

 

Nu verduidelijking van het probleem.

Het geluid van de meeste TV zenders is redelijk.Alleen de reclames geven een erg vervormd geluid.RegionaleTV  zenders geven een zeer variabel geluid,de een keer redelijk en een andere keer erg vervormd.Ook de sterkte van het geluid varieerd heel erg.Geluid van de soundbar is ook redelijk.Op de surround boxen is nu en dan een soort surround geluid te horen.De radio zenders van TV &replay zenders zijn ronduit slecht te noemen.Van de 129 zenders geven een paar een goed geluid.Maar ook dat is zeer variabel en de sterkte van het geluid varieert erg!!!

Dat is in feite het probleem,sinds ik de installatie heb.

Maar,dat zijn de storingen MET de Sonos installatie......

We hebben dezelfde gedachte wat dat betreft.Ik had de Sonos installatie nl al eens losgekoppeld van de TV,om te kijken,wat het geluid zal zijn,ZONDER de Sonos installatie.Dus TV met interne luidspreker van de TV.Geheel,wat ik had verwacht...........Hetzelfde probleem,alleen nog erger.

Er is geen enkele monteur,of contact van Ziggo  geweest,die heeft gevraagd,om de Sonos los te koppelen......Mijn complimenten daarvoor en ook een beetje naar mijzelf.....

Kortom:De storing zit in ieder geval NIET in het gebruik van de Sonos installatie.

De storingen zijn er al,bij het gebruik van ALLEEN de Televiesie.Die overigens ook 2 jaar oud is.

Aansluiting vanaf de Next box naar TV .Uiteraard via HDMI.

 

Als leek,op dit gebied,maar wel veel ingelezen,denk ik,dat Ziggo niet vodoende signaal aanleverd,om een constante geluidsverbinding te verzorgen.

Ik heb al eeens voorgesteld om er door een echte specialist naar te laten kijken.Wil er zelfs voor betalen,maar Ziggo zegt,dat ik die zelf moet zoeken...

Tot zover,bedankt voor de snelle reactie.Ik zit alweer behoorlijk in de stress en Ik hoop,dat je met deze informatie iets kan doen.

 

 

Groet, Jan

 

Jeceka

Level 6
  • 255Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Het bericht is waarschijnlijk niet goed overgekomen.Ik wacht op een reactie van een Ziggo medewerker.Of moet ik een ande topic aaanmaken?

Jeceka

Level 6
  • 255Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Geen goede oplossing.De geluidkwaliteit is ook heel slecht,als ik de Sonos ARC en de surround speakers niet gebruik.

Geluid op alleen de TV varieerd ook heel sterk van kwaliteit en geluidsterkte.

Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 2529Posts
  • 336Oplossingen
  • 989Likes

Allereerst: Sorry dat ik nu pas reageer. Ik kom nu pas aan jouw bericht toe. 

Bedankt voor jouw uitgebreide verhaal. Het blijft een lastige kwestie, maar gezien je het probleem ook ervaart wanneer je enkel de TV en Mediabox aangesloten hebt, wil ik dit toch verder onderzoeken. Even voor de duidelijkheid: we laten de Sonos links liggen. Het gaat alleen om de rechtstreekse verbindingen van Mediabox naar tv.

Ik zie dat je naast de "Gewone" Next, ook een Next Mini hebt. Zie je kans om deze Next Mini eens aan te sluiten op jouw tv om te kijken of je dan ook geluidsproblemen ervaart? Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe het gaat wanneer je de "gewone" Next uittest op de TV waar de Next Mini op aangesloten zat. Een soort van kruistest om zo maar te noemen. Ik hoor jouw bevinding graag. 

Als laatste wil ik je vragen om zowel de instellingen van de TV als die van de Next te controleren en andere instellingen te proberen om te kijken of dat iets oplost. 
Deel je jouw ervaringen met ons?

Jeceka

Level 6
  • 255Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Hallo Jiri,

Fijn dat je reageert.Misschien ben ik een beetje ongeduldig.Maar,ik sta ermee op en ga ermee naar bed.Grapje hoor.Ik wil eindelijk wel eens van de ellende af en ga ermee bezig.Ik reageer binnenkort.

Jeceka

Level 6
  • 255Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Hallo ,

Even een reactie op je bericht,het wordt door ziggo als oplossing aangegeven,zie ik nu.

Helemaal geen oplossing dus.Ik heb hetzelfde probleem met het geluid.

Zie mijn verdere contact met Jiri.

Bij mij is nog geen oplossing gevonden.

Groet, Jan

Jeceka

Level 6
  • 255Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Hallo Jiri,

Mijn reactie op de vraag om de Next box  en de mini Next box te verwisselen.

Dat ging niet gemakkelijk,omdat ik de mini aan het toestel had gekoppeld,die met een houder aan het plavond hangt.....

Hele klus dus,maar als het voor een goed doel is,dan moet het maar.

Helaas,het doel is nog steedsniet gevonden.

Voor de duidelijkheid,ik heb de beide TV toestellen getest,ZONDER de Sonos set aan te sluiten.Dus bij de begininstelling

Heb allerlei instellingen geprobeerd op beide toestellen,maar geen verbetering van het geluid,helaas.

Om toch zeker te weten,of het aan de instellingen lag,heb ik beide TV toestellen dus terug gezet naar de begininstellingen van beide TV toestellen.Helaas,geen verbetering van het geluid.

Mijn conclusie is dus,dat het in ieder geval NIET aan de Sonos installatie ligt.Omdat ik de storingen heb heb gehoord,ZONDER dat de Sonos ingeschakeld stond.

Volgens mij moet het dus aan de toevoer van het geluid liggen,die Ziggo aanleverd.Hoe dat allemaal in zijn werk gaat,dat weet ik niet.

Hoe dan ook,ik heb het nog weer even beluisterd,om aan te geven,wat bij mij het probleem is.

Om te beginnen is er een positief punt:Het beeld is uitstekend!!!!

Het geluid van de TV is over het algemeen goed,Maar bij RTV Noord en regionale zenders is het heel erg slecht.niet een beetje slecht,maar heel slecht.Wel is het wisselend.Ook bij de muziekzenders op TV!! Zodanig dat ik het uit moet zetten.Tevens is hetgeluid op de muziekzenders op TV ook heel slecht.

Ik luister ook veel naar de radio op TV.Daarvan is ongeveer 10 % redelijk,de rest is slecht!Wat mij tevens opvalt,is dat de kwaliteit van het geluid,heeeel erg variabel is.Als ik wissel tussen TV noord en de radiozender van NOORD,dat is het ineens keihard!

De uitzending van Radio Noord op de radio zenders was vannacht om 2 uur goed.Om  4 uur vanmiddag ronduit slecht.Hetzefde geld voor bijna alle zenders.Heel erg variabel.De kwaliteit is heel erg afhankelijk van het tijdstip.Ook de sterkte van het geluid tussen de radio zenders varieert heel sterk.Dit is voor alle radio zender hetzelfde resultaat.Voor de TV is het ook zo met het geluid.Spraak is redelijk goed,maar muziek is niet om aan te horen.

Maar,ik wil Radio en TV kijken,als het mij uitkomt.

Kortom,ik heb geluk,als een zender geen storing geeft....De reclames op TV zijn niet om aan te horen.Heel  irritant!!!En dat bij ALLe reclames.Ik merk,als muziek en spraak bij elkaar komen,dan is het een puinhoop.

Fffffffffffffffffffff,ik weet het even niet meer,wat te doen.Heb nu en dan het idee,dat ik een van de weinigen ben,die er last van heeft.Heb nl ook berichten gelezen,die het geluid goed,tot redelijk vonden......Ik ben geen expert,maar ik denk,dat het signaal wat Ziggo doorgeeft,niet voldoende is,om een goed,tot redelijk geluid te produceren.Als ik de 129 radio zenders op TV beluister,mag ik blij zijn,als ik 5 goede uitzendingen hoor.

En met name op TV Noord,op de televisie !!En zo zijn er nog veel meer op te noemen.

Overigens,heb ik eens geluisterd bij de buren,die dezelfde slechte kwaliteit van de radio op TV hadden.....

Er is maar 1 oplossing,om alles uit te sluiten...TV uitzending heb ik daar niet bekenen.

Bij Ziggo moet er toch iemand aanwezig zijn,om bij mij thuis te kijken,waar de oorzaak ligt.Als iedere Ziggo hetzelfde probleem zou hebben,dan ik heb,zouden er weinig Ziggo abonnees zij,vrees ik.

Ik ben bereid om de kosten van het onderzoek voor mijn rekening te nemen.Zelf,kom ik er niet meer uit en de situatie zoals het nu is,onaanvaardbaar.

Ik hoop,dat je mijn verhaal een beetje begrijpt,Het is veel informatie.Het zal misschien ook wat verward overkomen.Dat kan,omdat ik door de hele situatie inderdaad ook verward ben..........

Toch hoop ik op een oplossing.

Goed weekend gewenst!

 Groet, Jan

 

 

bloemen64

Level 17
Super Expert
  • 4652Posts
  • 161Oplossingen
  • 2683Likes

In het algemeen zal het zo zijn dat Ziggo doorgeeft wat er binnen komt.

 

Dat het de ene keer harder is dan de andere keer komt vooral door de zenders zelf.

 

Van de genoemde zenders luister ik er zelf geen een. Woon niet in het noorden.

 

Als het geluid direkt op een tv al slecht is dan kan dat alleen vanuit de bron komen.

 

De radio App op de Next gebruik ik soms. Voor de zenders Veronica, radio10, 538 en dat soort. En die klinken vooral 's avonds lichtelijk overstuurd. Niet altijd.

De zelfde zender via het radio kanaal op de tv klinkt dan beter. De App krijgt hetzelfde signaal binnen. De App lijkt het geluid te hard door te geven waardoor het vervormt.

 

Dit is al meerdere keren besproken en gemeld maar niets aan gedaan. Vanwege de reden "Ziggo geeft alleen maar door". En aan hun App kan het niet liggen natuurlijk.

 

Hier gaat alleen iets aan veranderen als meer mensen er over klagen. Dat lijkt niet te gebeuren. Ikzelf luister er niet meer naar en gebruik internet radio. Zo zullen er meer mensen zijn die klagen opgegeven hebben.

Radio is niet belangrijk. Dat is duidelijk. Sommige bronnen zenden ook rommel uit. Daar is ook niets aan te doen.

 

Komt nog bij dat hoe beter de geluids installatie is hoe slechter het klinkt.

Via een flatscreen alleen zal het wel "aardig" klinken. Goed genoeg voor Ziggo in ieder geval zo lijkt het.

Jeceka

Level 6
  • 255Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Hallo Bloemen. Dank voor je reactie. 

Het is bij mij zeker een groot probleem...... al 2 jaar. Wat een puinhoop is het. In eerste instantie, denk je, dat het door mijn instellingen komt. Heb 100 keer een andere instelling geprobeerd. 

Verdere bevindingen van mij zijn te lezen in mijn contacten met Jiri. Waar de wisseling van de Next boxen ook al geen resultaat geeft. 

Ik weet het niet meer....

Het is langzamerhand mijn idee, dat wij tot een zeldzame groep behoren.

Die WEL last hebben van een slecht geluid bij Ziggo.... 

Hoofdzakelijk een slecht geluid dus op de radiozenders zowel op de radio app, als op de normale zenders. Even een voorbeeld:

TV zender RTV Noord sterk wisselend geluid. Op de app van RTV Noord is het geluid soms beter en knalt de TV uit... En zo kan ik tientallen voorbeelden noemen....

Ik heb een aantal woorden voor het geluid van Ziggo.  Zal ze niet allemaal noemen, totdat het tegendeel bewezen is:  PUINHOOP!!!!!!

Wordt vervolgd..... 

bloemen64

Level 17
Super Expert
  • 4652Posts
  • 161Oplossingen
  • 2683Likes

@Jeceka ik heb vanavond een tijdje naar RadioNoord geluisterd. Via de App en via het radio kanaal ergens in de 2xxx. Klonk niet slecht. Stereo geluid duidelijk. Laag en hoog aanwezig. Ook geen verschil tussen App en TV kanaal.

 

Heb ook een aantal andere stations beluisterd en kan niet zeggen dat het erg slecht was. Sommige kanalen lijken een beetje te "pompen". Te veel compressie of zo iets. Dat luistert niet lekker.

 

Ik begrijp ook dat het geluid bij de buren ook slecht is.

Dan zou in uw regio er iets anders op de kabel staan dan hier in brabant. Dat kan natuurlijk.

Hier is het oud Ziggo gebied (fZiggo).

 

Ik zou het geluid wel eens willen horen. Dat kan alleen via een opname en die opname plaatsen op youtube en die hier delen. Dat kan allemaal via een mobiele telefoon.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic