Liqzor
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dolby Surround icm Sonos ARC / SUB / ONE (Stereo)

Goedemorgen,

Ik heb deze week mijn surround set vervangen voor een Sonos Setup, deze is met eARC aangesloten en helemaal afgeconfigureerd.

Nu merkte ik in het verleden al dat de surround Dolby wat naar mijn rear speakers verzonden wordt enorm blikkerig en totaal niet helder is. Ik merk nu dat het zelfde gebeurd bij de SONOS.

Zijn er plannen om dit te updaten? dit klinkt helemaal nergens naar, het lijkt wel of het vervormd door de achterse speakers doorkomt. Enkel bij bepaalde zenders en stukjes is het helder, over het algemeen is het niet om aan te horen.

Als je hem op Stereo zet stuurt hij het signaal niet volledig door naar de 5 speakers ( LPCM ? ) 

Beetje zonde om een enorme surround set neer te zetten als het geluid dermate slecht is, bij Netflix/Spotift is het wel kraakhelder icm. ATMOS/DOLBY.

Hebben meer mensen deze ervaring?

1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 3777Posts
  • 100Oplossingen
  • 1907Likes

Deels komt dit al bij de bron vandaan. De omroep zelf maakt van het stereo signaal een pseudo nep 5.1 signaal. Er komt ook bij mij vaak "rommel" uit de surround speakers maar niet dusdanig dat het stoort. 

De Next lijkt dit geluid minder goed om te zetten naar DD dan dat mijn tv dat doet. Tijdens het kijken van het dezelfde programma hoor ik duidelijk verschil.

De tv geeft het geluid voller door dan de Next. Maar dat is al vanaf het begin. Verwacht daar ook geen verbetering in.

Enige dat vaak goed klinkt is de Talpa zenders. De rest rommelt maar wat aan lijkt het.

Zelf kun je er niet veel aan veranderen. De stand "stereo" klinkt inderdaad het best voor programma's die oorspronkelijk in stereo zijn. Als de bron 5.1 is klinkt het beter.

Een programma als "beste zangers" is daar een voorbeeld van. Via de Next luister ik dan op de stereo stand. Via tv op DD. 

Bekijk in context

6 Reacties 6
Liqzor
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik heb voor nu maar even op Stereo gezet ( dolby uit in de settings ) het maakt niet uit of je altijd aan/automatisch hebt, beide geven belabberd 5.1 sound. 

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 3777Posts
  • 100Oplossingen
  • 1907Likes

Deels komt dit al bij de bron vandaan. De omroep zelf maakt van het stereo signaal een pseudo nep 5.1 signaal. Er komt ook bij mij vaak "rommel" uit de surround speakers maar niet dusdanig dat het stoort. 

De Next lijkt dit geluid minder goed om te zetten naar DD dan dat mijn tv dat doet. Tijdens het kijken van het dezelfde programma hoor ik duidelijk verschil.

De tv geeft het geluid voller door dan de Next. Maar dat is al vanaf het begin. Verwacht daar ook geen verbetering in.

Enige dat vaak goed klinkt is de Talpa zenders. De rest rommelt maar wat aan lijkt het.

Zelf kun je er niet veel aan veranderen. De stand "stereo" klinkt inderdaad het best voor programma's die oorspronkelijk in stereo zijn. Als de bron 5.1 is klinkt het beter.

Een programma als "beste zangers" is daar een voorbeeld van. Via de Next luister ik dan op de stereo stand. Via tv op DD. 

Bekijk in context

Liqzor
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

hoe bedoel je via je tv ? ik heb de soundbar op HDMI aangesloten. Stereo lijkt inderdaad de beste sound te geven over alle boxen. Surround is niet goed geregeld nog... 🙂 

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 3777Posts
  • 100Oplossingen
  • 1907Likes

Ik heb diverse manieren om tv te kijken. Via de tv zelf (CI+ module), via een Humax, een Next en nog een FireTV 4k stick.

Via de tv zelf klinkt het geluid het best. Die zit ook via hdmi-arc op een receiver aangesloten. Al die spelers/ontvangers kan ik daarom vergelijken.

Opvallend is daarbij dat omschakelen op de tv tussen stereo en DD alleen het ruimtelijke geluid weghaalt.  De klank zelf blijft wel "vol". Op de Next gaat dat anders daar verwijderd DD ook een deel van het volle geluid. 

Sommige tv programma's zijn daar erg gevoelig voor. Hoe meer die opgewaardeerd zijn hoe meer de Next daar op reageert. Net alsof die er ook nog weer een verbetering op doet. En twee keer lijkt teveel van het goede.

RoWi.
Expert
Expert
  • 8061Posts
  • 338Oplossingen
  • 1989Likes

Wat al is aangegeven wat komt er binnen, doet een omroep het goed dan geeft deze de oorspronkelijke geluids spoor door. Bij praat programma's is het maar de vraag of de audio in Dolby is vastgelegd, Stereo of zelfs mono zal al voldoen. Dan is er nog de tussenliggende stap de TV distributeur hoort het signaal met rust te laten en wezenlijk de mediabox ook die mag enkel de juiste decoder toepassen. En uiteraard hoe gaat het sonos systeem zelf met het aansturen van het geluid om. Sonos heeft toch True Play mogelijk dat gebruiken?

Staat het Sonos systeem in gesteld op automatisch bij Audio  ompressie en eventueel de equalizer instellingen aanpassen.

Liqzor
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

audiocompressie - ongecomprimeerd. true play paar keer opnieuw gedaan.

Het gaat erom dat bij bepaalde zenders een totaal humming effect door de rear speakers komen, ik snap dat sommige zenders geen volledig 5.1 beeld doorgeven echter is dit een vervelend geluid. heb hem voor nu op stereo staan, wellicht dat ze in de toekomst nog gaan upgraden. aan mijn set ligt het iig niet, vorige set had hetzelfde. 

Stereo klinkt voor nu het beste icm. Ziggo. 

Zoals al reeds aangegeven Netflix werkt prima met dolby