Streambuster

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dolby Digital Sync Next Box

Beste Ziggo,

Al sinds een jaar of wellicht langer is er al door heeeeeel veel abonnees gemeld dat het geluid door de geluidsinstelling/optie "Dolby Digital" of "Volg signaal"  in het menu van de Next niet synchroon loopt met het beeld, als met gebruik maakt van de optisch uitgang van de tv naar bijvoorbeeld een soundbar + 5.1 opstelling. Dus de Next via hdmi aangesloten op tv en vervolgens optical out van tv naar bv een soundbar of receiver 

Er wordt veel beloofd, (werd al beloofd dat dit in update 4.29 zou worden verholpen) maar nog steeds is dit probleem aanwezig!

Begrijp dat mensen investeren in goed geluid en waar voor hun geld willen. Het zou zonde zijn dat Ziggo door hun kabelontvanger "Next" deze ervaring om zeep helpt door simpel te zeggen; kies dan maar ff niet voor Dolby Digital...." Denk erom dat u hierdoor trouwe klanten (waaronder ik zelf) kan verliezen door dit welbekende probleem. AUB doe er wat aan!!

20 Reacties 20
Grimgrim

Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Zelfde geldt ook nog steeds als je gebruikmaakt van arc. Dus Next via hdmi naar tv en geluid tv via hdmi naar soundbar.  Geluid is dan alleen in sync,  indien dolby uitstaat.  

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

En als je de box nu eens rechtstreeks op soundbar/receiver aansluit? even afhankelijk van aansluitmogelijkheden: bv bij 1 hdmi poort uit die naar tv en evt optisch box> naar soundbar/receiver. En aangeven dat geluid bij aangesloten bron via optisch moet gaan in het menu van receiver/soundbar. 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Streambuster
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt voor je reactie.

 

Ik gebruik niet de optische uitgang van de Next om deze vervolgens rechtstreeks op de soundbar aan te sluiten, en dat ga ik ook niet doen. Waarom niet? Omdat ik meer randapparatuur heb zoals bijvoorbeeld een blu-ray speler en een PS4.

Van deze bronnen moet ik uiteraard ook audio krijgen op mn 5.1 opstelling. (Sonos)

Ik heb een TV welke is uitgerust met 5.1 pass-through, en geeft 5.1 signalen dus zonder vervorming rechtstreeks van (hdmi) bron door over de optical out. Daarvoor heb ik destijds specifiek deze tv aangeschaft.

Ik krijg dus wel degelijk 5.1 geluid uit de Next op mn surroundset, daar gaat het niet om. Het probleem is dat enkel bij de Ziggo Next het 5.1 signaal (geluid) niet synchroon loopt met het beeld. Bij overige hdmi bronnen wel. (zelfs bij de voorgaande Horizon XL box geen issue)

Als er op een tv- zender (via Ziggo) dus een film gekeken wordt en deze 5.1 geluid uitstuurd, krijg ik deze ook gewoon netjes als 5.1 signaal binnen op mn Sonos opstelling, het probleem is dus puur dat deze dan niet synchroon loopt!

Bij tv-zenders welke bij een programma een stereo 2.0 of PCM signaal mee sturen, krijg ik ook gewoon stereo op mn Sonos en loopt het geluid wel synchroon.

Zet ik in het menu vd Next-box de D.D. optie op "uit", dan loopt het geluid wel synchroon, maar maakt de Next van een met film welke van origine een 5.1 signaal uitzend een stereo (pcm) signaal. Logisch. Mn Sonos laat dan ook zien dat ik stereo (pcm) binnen krijg, maar de 5.1 ervaring is hierdoor wel weg. De lip-sync bij enkel de Dolby Digital optie en bij de "volg signaal" optie in de Next loopt dus niet goed. (wordt met een andere vertraging) door uitgestuurd.

 

Ik vindt het typisch dat het probleem al zo vaak genoemd wordt, en de service maar met mogelijke oplossingen komt alsof het probleem bij de gebruiker ligt.

Laat ik wel zeggen dat ik het op prijs stel dat er gereageerd wordt, dus bij deze mijn dank.

Echter begrijp ik hierdoor wel dat het werkelijke probleem bij de Next-box zelf nog steeds niet is/wordt opgelost.

Gemiste kans.

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Streambuster Ik ga er even nu vanuit dat je een soundbar hebt? Ik weet dat je bij de meeste soundbars bij de bron je aan kan geven hoe audio weer gegeven moet worden. Audio out/in put Kies dan bij rand apparatuur de hdmi ( tv) kies je voor tv kijken kies dan optisch. ( bij rechtstreeks aansluiten mediabox> soundbar , zo dat het geluid van de mediabox wordt weergegeven. Test dit even uit... En kijk of synchroon beter gaat. Dit is wellicht de manier om ook rand apparatuur gewoon weer te geven.

Streambuster
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Beste Robbo,

 

Zou je mbt hetgeen iets specifieker kunnen zijn? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.

Ik heb inderdaad een Sonos Playbar als soundbar. Deze heeft enkel een optische ingang.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Streambuster Ok dus geen HDMI.. Ja dan is het inderdaad beperkt. Het probleem kan zijn ( Ik zeg bewust kan) Dat wellicht de optische aansluiting van de tv dolby 2.0 is? Ik weet dat meer merken tv's  de optische aansluiting 2.0 is, en specifiek de 5.1 en andere formats via de hdmi gaat. Verder heb je al geprobeerd om in het menu zowel tv en mediabox om de  synchronisatie ( op de next audio vertraging genoemd) ea uit te testen. ( deze meestal in het menu geluid/audio te vinden) 

Streambuster
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zoals vermeld laat de optische uitgang van mij netjes een 5.1 signaal door. Deze krijg ik ook maar geluid loopt niet synchroon als ik voor DD kies in de next menu geluidsinstellingen.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Streambuster Maar de vraag of je ook al eens geprobeerd hebt om in het menu synchronisatie van tv en evt mediabox ( audio vertraging) ea hebt uitgetest.?

Streambuster
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ja heb ik al getest. Zowel via instellingen van de Next als op de tv instellingen. Echter moet naar mijn idee de vertraging net andersom zijn (- ipv +) en dat kan niet. En zou dat wel kunnen, wat dan als een TV zender 2.0 uitstuurd. Dat zal betekenen dat stereo vermogens weer niet synchroom loopt.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Heeft de soundbar ook de mogelijkheid om inz.  synchronisatie instellingen te doen? @Streambuster 

Streambuster
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik kan zowel op de soundbar (Sonos app) , op de TV, als op de Next de audiovertraging (lipsync) instellen. Deze staan allen op nul. (0)

Ik kan bij al deze keuzes enkel voor meer + (plus) kiezen en niet voor - (min).

Het geluid is bij de stand (0) namelijk nog steeds veel te laat. Ik moet de min (-) richting in maar dat kan niet.

 

Nogmaals, als ik kies in de Next voor Dolby Audio "uitgeschakeld" heb ik er (bij zenders welke wel 5.1 meesturen) geen last van.

Logisch want je zet de 5.1 in de next om naar stereo en dan gaat blijkbaar dus wel goed.

Diversen zenders en/of programma's sturen vanuit hun basis een stereo of een 5.1 signaal uit.

Het geluid zal normaliter in beide gevallen netjes synchroon moeten lopen met het beeld enkel de geluidservaring is uiteraard anders.

Bij de Next instelling Dolby Audio "uitgeschakeld" loopt t geluid in alle gevallen nog steeds synchroon ongeacht wat de zender uitstuurd, echter alles wordt nu door de Next omgezet naar stereo. Je hebt dus niets meer aan je 5.1 set, deze heeft geen meerwaarde meer.

Nu komt het: 

Je kiest nu in de Next voor de Dolby Audio "Altijd aan" of "Volg signaal" en in deze gevallen loopt nu het geluid bij zenders / programma's welke vanuit de basis een stereo signaal uitzenden wel synchroon, maar de diegene welke vanuit de basis een 5.1 signaal uitzenden niet (meer) synchroon.....! Dus duidelijk een Next issue. Je zou dit als provider kunnen oplossen voor de Dolby Audio "Altijd aan" of volg signaal een aparte audiovertragingsoptie te implementeren in de Next welke alleen intreedt als er ook vanuit de basis een 5.1 uitgezonden wordt, en bij een stereo signaal niets doet.

Dolby Audio "altijd aan" heeft naar mijn idee helemaal geen meerwaarde. Wie gaat er nu een stereo signaal omzetten naar 5.1 ?

De keuze "Volg signaal" is de meest logische instelling, maar zorg er dan ook voor dat dit ook daadwerkelijk werkt, en dat doet het dus niet. De audiovertraging is in dit geval dus niet goed bij zenders / programma's die dus daadwerkelijk 5.1 uit de basis meesturen.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ik ben toch benieuwd als de box eens rechtstreeks op soundbar wordt aangesloten. Even om te testen. En om ea uit sluiten. 

Streambuster
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dan lijkt t wel goed te gaan.... Maar nu kan ik m'n overige randapparatuur qua geluid niet meer afspelen. Heb enkel een (1) optische ingang op mn soundbar en meer niet.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Kan je even aangeven welk merk tv en model tv cq Sonos? Dan wil ik best nog een keer brainstormen voor je . Ik kom er morgen even op terug .

Streambuster
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

TV Samsung QE55QN95AAT

Sonos Playbar Soundbar icm Sonos Sub + 2x Sonos play 1 (maakt 5.1 opstelling)

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ik zou nog even terug komen om nog even te brainstormen. @Streambuster 

 

Even eerst samenvatten, je gaf aan: bij selectie stereo en rechtstreeks aansluiten lijkt alles goed te gaan. Ik raad dit ook aan mn rechtstreeks aansluiten als het mogelijk is dat ook te doen ( Echter bij jou wat beperkte mogelijkheden.)  Dus mijn inziens dat Next en mediabox ok zijn. En wat ik vermoed de verbinding >mediabox>tv>soundbar via optisch niet lekker loopt. Mijn vermoeden. Ik heb ook een Samsung nog net geen jaar oud waar wat ik al aangaf de optische spdif aansluiting dolby 2.0 is. Ook mijn 2 vorige samsung tv's was dit het geval. Natuurlijk kan dit bij jou anders zijn. Vaak wordt door de fabrikant de HDMI gebruikt voor de andere audio formats, En de huidige Soundbars meer mogelijkheden hebben inz hdmi poort. Meestal is deze specifieke info te lezen in de manuel ( tips/handleiding)  app van je tv. Zou je deze een door kunnen lezen? Dit is de handigste manier om er achter te komen. ( Je kan ook even testen om de soundbar los te koppelen. En dan even tv audio speakers aanzetten. een dolby 5.1 zender te kiezen. Vaak hoor je dan geen geluid. Zapp je bv naar een brt zender en je hoort wel geluid, Dan kan ik met zekerheid zeggen dat ook bij jou tv de spdif 2.0 is.  En dan gaan we even verder brainstormen..

Ekner

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Heb dit probleem ook nog steeds, al diverse malen in (nu gesloten) discussies aangegeven maar blijkbaar niet belangrijk genoeg om wat te doen voor je klanten.

Samsung tv QE55Q85R met Samsung HW-Q70R, NVidia Shield TV Pro alles aangesloten via HDMI en soundbar op HDMI Arc. 

1 via Shield, films via Kodi, Prime, Netflix via TV en soundbar geluid en lipsync perfect.

2 via TV, Prime, Netflix, etc .. geluid en lipsync perfect

3 Next via tv naar soundbar, lipsync probleem. En nog steeds zoals door iedereen aangegeven, GELUID is te langzaam waar dit normaliter beeld zou zijn. Dus enige optie is Dolby uitzetten, te belachelijk voor woorden .. volgens mij is het de 998 pagina waar je mooi kunt testen? De piep komt dus ook altijd NA het beeld. Tig updates later nog steeds niks.. om moedeloos van te worden.

Dus het enige moment dat het niet goed gaat is als je de Next gebruikt, fijn al die apps erop maar ik gebruik mijn Nvidia Shield wel.

Streambuster
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Beste Ekner,

 

Ene kant fijn om te horen dat ik een medestrijder heb, andere kant inderdaad triest dat er maar niets aan gedaan wordt.

Ben ondertussen ook bezig op,een topic bij Samsung. Je kunt m bekijken via de link: https://eu.community.samsung.com/t5/televisie/sync-dolby-digital-5-1-over-spdif-optical-out/td-p/391...

Het topic staat onder "opgelost" maar dat is het helaas (nog) steeds niet.

Sommige Samsung tv's hebben de mogelijkheid 5.1 signalen door hun "Pass-through" te sturen. Dat heeft die van mij in elk geval en die van jou hoogstwaarschijnlijk ook. Het lijkt als het daar misgaat. Ik krijg mooi 5.1 DD geluid op mn surroundset, maar loopt helaas niet synchroon. Als ik de optische kabel direct van de Next op de surroundset aansluit gaat het goed, maar "over" de tv dus niet  Dan krijg ik een geluidsvertraging. Of kan dit beter een geluidsversnelling noemen. ..?

Want inderdaad, alle sync-opties op zowel de Ziggo next, de surroundset als de tv bieden je de mogelijkheid dit te corrigeren maar allemaal de verkeerde kant op! Moet in negatieve richting (-) ipv positieve richting(+) zijn!

Uitgelicht topic