mmhmjanssen

Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Diverse problemen met TV kijken via CI+ module

Terwijl we gisteren naar RTL 4 zaten te kijken via de CI+ module in onze gloednieuwe Sony TV, lukte het niet om over te schakelen naar een andere zender. Hij wilde niet naar een gecodeerde zender zoals SBS 6 en ook niet naar een ongecodeerde zender als NPO 1. De TV uit en weer aan zetten hielp niet. Toen maar via het Zenders menu de TV opnieuw laten zoeken naar alle zenders. Hierna deed hij het weer.

 

Vandaag weer een probleem. Bij het omschakelen naar RTL 4 gaf de TV de melding dat het kanaal gecodeerd is en gaf geen beeld. Na de TV uit te hebben gezet en de CI+ module eruit en weer erin te hebben gedaan deed hij het weer na het inschakelen van de TV. 

 

Ook duurt het bij het omschakelen soms lang voordat de zender in beeld komt, waarbij soms ook een melding verschijnt dat het signaal gecodeerd is of iets dergelijks. 

 

De CI+ module heeft al heel lang gewerkt zonder noemenswaardige problemen.

Mijn TV is een Sony BRAVIA KD-50X85KP. De CI+ module (bruikleen Ziggo) is van het merk Quantis.

81 Reacties 81
mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

@Bert

Het probleem doet zich (o.a.) voor als ik kijk naar RTL 4. Dan is het niet gek als ik naar de signaalsterkte van dit kanaal kijk. Wat die storing betreft, daar heb ik een tijd geleden onderzoek naar gedaan. Toen bleek dat één van de Belgische kanalen op dezelfde frequentie zat als één van de 4G masten hier in Nieuwegein. Nadat ik dit probleem heb gemeld heeft Ziggo die zender verplaatst naar een andere frequentie. En ik kom weer terug op mijn eerdere opmerking: als de CI+ module eenmaal verbinding heeft gemaakt heb ik geen enkel probleem met het beeld. Geen storende blokjes, niks.

 

@Robbo

Ja ik gebruik toevallig een door Ziggo bij het installatiepakket geleverde signaalversterker. Merk op dat de kwaliteit van het signaal 100% is, niet de sterkte. Die is "slechts" 93 van 100. Als het signaal te sterk zou zijn dan zou je daar toch 100/100 verwachten?

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@mmhmjanssen Ik zou toch even uit testen om zonder de versterker aan te sluiten of evt. de minst versterkende aansluit punt op versterker. ( Test dus even ea uit).

 Singaal waarde zijn prima Echter mijn ervaring is een max van 80 % inz sterkte gaat altijd in de meeste gevallen goed. Maar er overheen ( nogmaals bij veel mediaboxen bv Humax en bv Xl gaat het vaak fout. Mijn vermoeden is ook bij modules) 

 

Verder wees zeker dat aansluitapparatuur nog van deze tijd zijn wat Bert ook al suggereerde. 

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Ik heb de TV nu op de 0 dB uitgang van de Tratec FRA-752/N versterker aangesloten. Ik gebruik ook nog regelmatig uit nood mijn gouwe ouwe CISCO DVB omdat er geen vergelijkbare nieuwe apparaten te koop / huur zijn bij Ziggo. Ziggo bedankt!

Die CISCO gebruik ik om programma's van de commerciëlen op te nemen, omdat ik dan die irritante reclames kan skippen. Daarom gebruik ik dus de versterker. Ik heb ook  nog wel een paar splitters liggen maar die verlagen het signaal en vooral aan één zijde. 

Ik ben benieuwd of het probleem hiermee is opgelost. Ik laat het wel weten. De ervaring is dat ik toch wel eens in de 2 weken de CI+ module moet resetten, hetzij door die eruit te halen en er weer in te stoppen, hetzij door de TV opnieuw te laten starten (via het instellingen menu). Met de aan/uit knop op de afstandsbediening lukt het niet.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ok succes met testen. Fijn dat je het laat weten of dit het probleem oplost. Maar ook om alles uit te sluiten een goede test lijkt mij... @mmhmjanssen 

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Ik kan melden dat dit het probleem niet heeft opgelost. Afgelopen week en zojuist weer geen signaal op gecodeerde zenders.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@mmhmjanssen Dan blijft er toch niet veel meer over dan deze mogelijke eerder geschreven oplossingen, waar ik nog geen reactie van je op heb gezien:

 

Een AOP van 10 jaar oud is coax technisch gezien, zwaar verouderd, er was toen nog b.v. geen afscherming nodig tegen 4G 5G Digitenne en nog veel meer zenders die nu in huis gebruikt worden en werden volop niet met volledig metaal afgeschermde stekkers gebruik, zoals de open stekkers met alleen plastic kapjes als afscherming.

In 2012 is Kabel Keur Het keurmerk voor goede coax TV kabels | Kabel Keur en Ziggo geschikt gekomen Ziggo geschikt - Televisie kijken zonder storingen - Coaxkabelwinkel

Daarnaast kan er corrosie in de wandcontactdoos zijn ontstaan in de loop van de jaren en/of het AOP is simpelweg defect geraakt, het is een galvanisch gescheiden doorgifte punt, geen 1 op 1 verbinding zoals met b.v. een kroonsteentje.

 

Smartcardproblemen oplossen | Klantenservice | Ziggo

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@mmhmjanssen Dat is jammer! 

 

Ik heb nog een testje. Zet eens de de instelling automatisch updaten uit. 

 

( CONTROLEER DAN WEL REGELMATIG OF ER UPDATES ZIJN EN OPDATE HANDMATIG) 

 

De kans is dan wel weer als er een update is geïnstalleerd dat ea weer qua zenders in de war is. Als dit althans evt de oplossing is 

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Ik neem aan dat je automatisch updaten van de systeem software bedoelt. Heb deze uitgezet. Kijken of dit werkt.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Het uitzetten van automatische updates heeft niet geholpen want vandaag weer geen beeld op RTL 4 vanwege problemen met CI+ module.

 

Dus maar eens de suggestie van @Bert opvolgen. Kijken of en hoe we de AOP kunnen / moeten vervangen.

De Ziggo website voor "Digitale en Interactieve televisie installeren" gevolgd:

Stap 1. Hoe technisch ben ik. Antwoord: Best technisch.

Stap 2. Televisie installeren. Ik kies voor "Nieuw installatiepakket" want ik wil zien welke nieuwe AOP er zou worden geleverd.

Stap 3. Ga je een NextMini installeren? Antwoord: nee.

Stap 4. Eerst internet, dan televisie installeren. Keuze: ik wil alleen televisie installeren.

Stap 5. De hoofdaansluiting zoeken. Waar zit je hoofdaansluiting? Antwoord: in de woonkamer.

Stap 6. Hoe ziet de aansluiting eruit? Ik klik op 2-gats, want die had ik oorspronkelijk toen ik mijn installatiepakket interactieve televisie bestelde een aantal jaren geleden.

Stap 7. Je hebt een wandcontactdoos met 2 gaten. Vraag: kun je een coaxkabel aansluiten op de tv-aansluiting? Antwoord: Ja, er is een aansluiting vrij (ga er maar even van uit dat ik hier alleen mijn TV aansluit, wat uiteindelijk niet de bedoeling is).

Stap 8. Hoeveel televisies heb je? Antwoord: Ik heb een televisie.

Stap 9. Je gebruikt één televisie. Gebruik je ook internet van Ziggo? Antwoord: nee.

Stap 10. Een televisie aansluiten. Je kijkt op één televisie. Gebruik daarom de vrije tv-aansluiting op de hoofdaansluiting. Wanneer je alleen een tv gebruikt, heb je verder geen splitter nodig. Klik op "verder".

Stap 11. De coaxkabel aansluiten. Sluit nu de coaxkabel voor de tv of mediabox rechtstreeks aan op de hoofdaansluiting. (Afbeelding met coax stekker die wordt aangesloten op "TV" bus.) Druk op "verder"

De hoofdaansluiting is nu klaar en nu volgen er stappen voor het aansluiten van de TV of digitale ontvanger.

 

Conclusie: Helemaal niets over een nieuwe AOP installeren. Ik kan het niet meer zo een twee drie terugvinden, maar ik dacht ook ergens gevonden te hebben op de Ziggo website, dat je de televisie aan kan sluiten op een bestaande aansluiting. Niets over een nieuwe AOP installeren.

 

Ik kan verder nog melden dat in de Installatiehandleiding Interactieve Televisie van Ziggo, versie 1.3 Augustus 2010, die ik bij mijn installatiepakket kreeg, bij de installatie van de AOP een foto staat van de Tratec TRAS/1000B. Die heb ik dus blijkbaar destijds geïnstalleerd.  

 

Als de AOP zo kritisch is dan snap ik niet dat er bij de installatie stappen geen melding wordt gemaakt van het vervangen van een oude aansluiting. De plaatjes bij het stappenplan dat ik hierboven beschreef laten een zeer antieke AOP zien! De 2-gats doos die ik destijds heb vervangen. Dus je zou kunnen zeggen dat mijn huidige aansluiting zelfs beter is dan die in het stappenplan. Vreemd allemaal.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Er staat geen handleiding voor het aop vervangen op de site, omdat het niet de bedoeling is dat je het zelf doet.

 

Vervangen gebeurt, indien nodig, door een ziggo monteur (gratis).

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Hoe weet je dat dit nodig is?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Plaats hier een foto.

 

Vermeld ook de up- en downstreamwaarden van je modem.

 

Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn ... - Pagina 2 - Ziggo Community

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@mmhmjanssen  schreef:

Hoe weet je dat dit nodig is?


@mmhmjanssen " Hoe ziet de aansluiting eruit? Ik klik op 2-gats, want die had ik oorspronkelijk toen ik mijn installatiepakket interactieve televisie bestelde een aantal jaren geleden."

 

Omdat een 2-gats in veel gevallen problemen veroorzaakt, de FM radio uitgang wordt niet meer gebruikt en is open voor instraling van 4G 5G enz. enz. enz. en meer dan 10 jaar oud kan er van alles mee mis zijn, zoals eerder geschreven.

 

Ziggo stuurt geen AOP meer naar klanten, er waren daarna te veel monteurs nodig om allerlei foute aansluitingen opnieuw aan te sluiten en de, met regelmaat, te vaak opnieuw afgeknipte groene kabels opnieuw van buiten op te moeten laten voeren door een aannemer, omdat ze te kort geworden waren.

 

Zorg er wel voor dat je eigen kabels en stekkers en splitters Kabel Keur zijn en Ziggo geschikt, anders kan een monteur mogelijk aantonen dat het aan je eigen bekabeling ligt en dan zijn de kosten voor een monteur € 50,00.

 

Een foto van je hele aansluitingen situatie zou zoveel meer duidelijk maken en dat scheelt een hoop discussie en tijd en moeite.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Ok daar gaan we dan. Om gezeur over de kabels te voorkomen heb ik de TV aangesloten met een nieuwe Ziggo gecertificeerde Hirschmann 4G/LTE proof coaxkabel. De kabel die ik tot vandaag gebruikte zat bij het installatie pakket. Moet dus nog even wachten totdat het probleem zich weer manifesteert. Maar stuur alvast de foto's. 

Ik heb geen kabelmodem maar internet via een ADSL verbinding. Daarom stuur ik foto's van de signaalwaarden die mijn TV ziet. Zo te zien zitten hier ook Error rates bij. Ziet er volgens mij perfect uit.

20230124_121500.jpg

20230124_122135.jpg

20230124_131731.jpg

20230124_122937.jpg

20230124_123154.jpg

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@mmhmjanssen "Om gezeur over de kabels te voorkomen"

Zeuren doen monteurs gelukkig over het algemeen niet 🙂, ik schreef niet voor niets aantonen.

"anders kan een monteur mogelijk aantonen dat het aan je eigen bekabeling ligt"

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Helder verhaal, @mmhmjanssen

Er is al heel veel getest en heb daarom een monteur ingepland om het AOP te vervangen en de rest allemaal voor je na te kijken. De monteur komt 26-01 tussen 8.00 & 13.00 bij je langs. Je krijgt nog even een mail ter bevestiging. Neem deze nog even goed door. 

 

 Mocht dit niet gelegen komen, kun je de afspraak verplaatsen in Mijn Ziggo. 
Laat je na de afspraak even weten hoe het gegaan is? 

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

@Jiri, bedankt voor het inplannen van de monteur. Laat uiteraard weten hoe het is gegaan.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

@Jiri, gisteren via MijnZiggo de afspraak verzet van de ochtend naar de middag. Dat was gelukt en ik zou een email krijgen ter bevestiging. Kreeg even later een email met "we hebben uw afspraak met de monteur afgezegd" met de datum en tijd van de originele afspraak. Die afspraak was ook uit mijn agenda verwijderd. Tot nu toe nog geen email gehad die de nieuwe afspraak bevestigt. Ook is de nieuwe afspraak nog niet in mijn agenda geplaatst. Is dit normaal?

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @mmhmjanssen

Ik snap dat dit wat verwarring oplevert. De afspraak staat goed ingepland vandaag 26 januari, tussen 12.00 en 18.00 uur. 

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

@Jiri, @Bert, @Japie33@puppie, @Tjeerd85

Een Ziggo monteur heeft zojuist mijn Tratec  TRAS/1000B AOP vervangen door een nieuwe AOP van het merk Braun. Sluit in ieder geval één mogelijke oorzaak van het probleem uit. Wordt vervolgd.

Uitgelicht topic