mmhmjanssen

Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Diverse problemen met TV kijken via CI+ module

Terwijl we gisteren naar RTL 4 zaten te kijken via de CI+ module in onze gloednieuwe Sony TV, lukte het niet om over te schakelen naar een andere zender. Hij wilde niet naar een gecodeerde zender zoals SBS 6 en ook niet naar een ongecodeerde zender als NPO 1. De TV uit en weer aan zetten hielp niet. Toen maar via het Zenders menu de TV opnieuw laten zoeken naar alle zenders. Hierna deed hij het weer.

 

Vandaag weer een probleem. Bij het omschakelen naar RTL 4 gaf de TV de melding dat het kanaal gecodeerd is en gaf geen beeld. Na de TV uit te hebben gezet en de CI+ module eruit en weer erin te hebben gedaan deed hij het weer na het inschakelen van de TV. 

 

Ook duurt het bij het omschakelen soms lang voordat de zender in beeld komt, waarbij soms ook een melding verschijnt dat het signaal gecodeerd is of iets dergelijks. 

 

De CI+ module heeft al heel lang gewerkt zonder noemenswaardige problemen.

Mijn TV is een Sony BRAVIA KD-50X85KP. De CI+ module (bruikleen Ziggo) is van het merk Quantis.

81 Reacties 81
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@mmhmjanssen laten we ervan uitgaan dat het dus niet aan uw TV ligt en dat u bij uw vorige TV deze problemen ook nooit heeft gehad?

Dan zijn blijven er een paar mogelijkheden over:

De coaxkabel: is die rechtstreeks, dus zonder signaalversterker verbonden met het (AOP) punt waar Ziggo uw huis binnenkomt?

De CI+ module; zou daar misschien het probleem liggen?

De smartcard is ook vaak een oorzaak.

Deze stappen heeft u ook gevolgd?

Japie33

Level 5
  • 70Posts
  • 4Oplossingen
  • 21Likes

Hoi Wim, even een vraag, de AOP zit aan de muur vandaar uit 1 kabel naar de Connect box, de andere aansluiting is volgens mij voor de radio, dan ontkom je niet aan een extra adapter of zie ik dit verkeerd, hoor graag van je.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Leuk die hulp bij het opsporen van problemen.

Start hier https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/tv-hulp-advies#/

--> Los zelf je problemen op. Beantwoord een paar vragen en krijg advies op maat. Klik op "Aan de slag"

--> Wat is er aan de hand. Klik op "mijn zenders" (want daar heb ik een probleem mee) en "Ga verder"

--> Kun je naar de zender zappen en krijg je de zender in beeld? Klik op Nee want ik krijg de zender niet in beeld

--> Hoe kijk je TV? Klik op "Met een CI+ module of andere mediabox" want zo kijk ik. Klik op ga verder

--> Zenders missen of worden overgeslagen. Klik op "hulp bij ontbrekende zenders" (enige optie)

--> Los zelf je problemen op. Beantwoord een paar vragen en krijg advies op maat. Klik op "Aan de slag"

We zijn weer terug bij stap 1!!!

 

Kom hier niet verder mee. Zoals ik al aangaf krijg ik de zaak wel weer werkend maar het is volgens mij niet de bedoeling dat ik regelmatig de CI+ module opnieuw moet plaatsen, de TV spanningsloos maken en opnieuw aanzetten, de zenders opnieuw moet laten instellen door de TV o.i.d. om de zaak weer te laten werken.

 

Waar het mij om gaat is, zijn er andere gebruikers die een zelfde soort ervaring hebben met kijken via CI+ module of bijvoorbeeld dezelfde of vergelijkbare Sony TV.

 

Ik kan me ook voorstellen dat er gewoon iets fout gaat met de interactie tussen de TV en Ziggo, want die zal er telkens zijn als ik de TV inschakel vanuit standby stand. Ik krijg namelijk (als het goed gaat) heel even een rood rondje met de tekst AAN rechtsonder in beeld. Dit wordt onmiskenbaar door Ziggo aangestuurd. Dit zag ik ook bij mijn oude (Samsung) TV.

 

Maar misschien is het wel een instelling. Ik kwam bijvoorbeeld bij geavanceerde instelling mbt CAM module de instelling "RSD detection" tegen die op OFF staat. Misschien moet die bijvoorbeeld wel op ON staan? Ook zie ik ARC: 0 en CCL refresh: 0. Zijn dit de goede waarden?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Zelf heb ik een Sony KD-55X8508C model uit 2015. Heb daarin een Quantis (Neotion/iTV CAM) CI+1.3 module met Ziggo (Multikabel) Smartcard in eigendom.

 

Heb met deze module dat de rode knop (Ziggo) on demand niet (goed) werkt. Het rode rondje rechtsonder in beeld heeft te maken met de rode knop op de AB. Daarmee start je Ziggo Ondemand via de CI+ module of HBBTV van de zender. Als dat beide ingeschakeld is weet de TV niet goed wat het moet doen als je op de rode knop drukt. Op mijn TV is de rode knop functie niet uit te zetten, daarom heb ik bij mij in het menu van de CI+ module de rode knop gedeactiveerd. Bij mij word nu met de rode knop bij bijvoorbeeld de NPO zenders een uitgekleede NPO app opgestart. Op de kabel zijn maar een paar kanalen die HBBTV in het signaal hebben. Meestal zijn daar de nodige en beter werkende installeerbare apps al voor in de plaats gekomen.

 

On demand kijken via de CI+ module doe ik dan ook al jaren niet meer. In plaats daarvan via de ZiggoGoTV app kan je beter kijken. Alhoewel die ook niet meer, sinds juni/juli, probleemloos werkt.

 

Dus een eventuele geactiveerde rode knop instelling in de CI+ module kan een oorzaak zijn die het probleem veroorzaakt.

 

Wat je AOP betreft als die een twee gats uitvoering is, Data/TV en Radio, dan is die aan vervanging toe. Radio (FM band) is niet meer van toepassing bij Ziggo.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Bij mij is de rode knop geactiveerd en kan deze deactiveren op mijn TV. Toen de problemen optraden heb ik nooit op die rode knop gedrukt. Maar ik zal in de gaten houden of de problemen vaker op gaan treden als ik wel op de rode knop druk.

Mijn AOP heb ik destijds vervangen met het spul dat ik van Ziggo kreeg bij mijn Interactieve TV pakket. Hier is volgens mij niets mis mee. Heb overigens geen internet van Ziggo dus de Ziggo Go app werkt helaas niet op mijn TV.

RMHK

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb precies hetzelfde. Heel vervelend is dat. Je betaald je abonnementsgeld. En plotseling, out of the blue doet de kaart het niet meer. Vervolgens ga je via allerlei kanalen uitzoeken hoe je dit moet oplossen. De website geeft je daarover voldoende informatie. Vervolgens kom je geen steek verder en bel je de helpdesk. Zij verlangen dat je alle stappen nogmaals doet die je al gedaan hebt (omdat je de website instructies goed hebt gelezen en opgevolgd. Dus, de helpdesk stelt vriendelijk vast dat ze je niet verder kunnen helpen en dat er een monteur moet komen. De afspraak voor de monteur wordt dan ingepland. Inmiddels ben je al een week of zo zonder het volledige zender-aanbod waar je voor betaalt. Je hebt bovendien veel tijd nodig om dit allemaal uit te zoeken en de helpdeskmedewerker aan de lijn te krijgen en ja hoor. De monteur komt... en weet je wat er gebeurd net vóórdat de monteur komt? Ik schat in dat dat ca. 1 uur is voordat hij komt. Hij zet een of ander palletje om, een knopje om, en de CI+ kaart is weer geactiveerd. Dus hij komt helemaal voor NIETS. Dit betekent dat jij er heel veel tijd mee kwijt bent, want je moet natuurlijk alles opzoeken en vervolgens op een andere verdieping vaak gaan regelen en als de monteur dan langs komt (uiteraard probeer je de afspraak nog te cancellen zodra je er achter komt dat alles werkt), dan kan je de monteur uitleggen dat het inmiddels werkt. Dan gaat de monteur weer onverrichter zaken weg. (Ondertussen moet de monteur wel betaald worden natuurlijk). Dus je snapt, de abonnementsgelden moeten omhoog als er steeds meer monteurs in kringetjes ronddraaien. Nu is het erge dat dit een week geleden bij mij is gebeurd. En nu is het wederom bij hetzelfde toestel hetzelfde euvel.

 

Ik ben zó ontevreden! Maar hoe kan je je klacht hierover indien? Dat kan dus niet. Ik heb dus weer een afspraak met een monteur via de helpdesk gemaakt en verwacht dat er een uurtje of wat voordat hij komt, het knopje weer wordt omgezet. We gaan het beleven. Ondertussen ben ik wel een beetje boos geworden met de helpdeskmedewerker geweest, terwijl die er niets aan kan doen. Als er nu een juist klachtensysteem zou zijn, zouden ze daarop kunnen sturen. Maar op deze manier? 😠

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Verwijder de module eens, installeer de zenders met ID 4444 en kijk eens hoe het zappen dan gaat. Niet van zender kunnen verwisselen lijkt me niets met de module te maken hebben, eerder een probleem van de tv.

puppie

Level 17
  • 2636Posts
  • 66Oplossingen
  • 1062Likes

@mmhmjanssen je typt dit: CI+ module in onze gloednieuwe Sony TV

welke kleur ci module de oranje versie waar 1.3 op staat? Heeft de tv niet een 1.4 versie nodig?

En is deze TV wel geschikt om met een ziggo ci module samen te werken 

je hebt hier al eens gekeken > klik

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@puppie 1.3 modules zijn de enige modules die verkrijgbaar zijn, in een voor 1.4 geschikte tv werken 1.3 modules gewoon.

1.2 modules zijn een ander verhaal.

 

Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 74Oplossingen
  • 446Likes

Dit duidt wel vaak op signaal problemen binnenshuis, maak eens foto's van je aansluitingen, connectoren en AOP als je wil natuurlijk! 

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Ja hoor, het zal de AOP niet zijn. Ik word hier wel een beetje moe van. De AOP is van Ziggo en volgens de regels van de kunst geïnstalleerd en heeft al bijna een jaar of 10 zonder problemen gewerkt zonder deze aan te raken. Als de AOP niet goed is zou je toch wel storing in het TV signaal verwachten of niet?

De CI+ module heb ik een paar jaar geleden van Ziggo zelf gekregen dus dat zit wel goed.

 

Als de TV niet geschikt zou zijn voor de CI+ module waarom heb ik dan normaal gesproken wel beeld? Bovendien, verwacht je eerder problemen met een oude TV dan met een gloednieuwe.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

De tv is geschikt voor een module. Genoeg nieuwe tv's die een defect hebben. Signaal is nooit de reden van niet goed kunnen zappen. Probeer nou gewoon wat ik gezegd heb.

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

Ik heb geprobeerd wat je gezegd hebt. Met network ID 04444 (dus ongecodeerde zenders) gaat het zappen ongeveer even snel. Maar dit is maar één van de problemen die ik hier heb benoemd.

puppie

Level 17
  • 2636Posts
  • 66Oplossingen
  • 1062Likes

AOP tien jaar geleden geplaatst, ja dan is deze zeker van het soort antiek.

in 10 jaar zijn de technieken zeker verbeterd.

en je vraagt hier aan andere klanten van ziggo hulp dus dan kun je deze vragen verwachten.

Zelf dacht ik ook dat alles in ons huis goed was met betrekking tot de kabels, maar het verschil was duidelijk zichtbaar toen ik alles netjes had vervangen naar de nieuwe standaard.

Het is maar wat je er zelf aan wilt doen.

Cool1946

Level 12
  • 651Posts
  • 16Oplossingen
  • 301Likes

Als de TV niet geschikt zou zijn voor de CI+ module waarom heb ik dan normaal gesproken wel beeld? Bovendien, verwacht je eerder problemen met een oude TV dan met een gloednieuwe.

===============

Als trouw lezer van de community valt het mij juist op dat gloednieuwe TV aangesloten op  de bestaande (verouderde) aansluiting vaak problemen oplevert. Succes met het vinden van DE oplossing. @mmhmjanssen 

mmhmjanssen
Topicstarter
Level 6
  • 123Posts
  • 0Oplossingen
  • 49Likes

De AOP is simpelweg het einde van de coaxkabel die naar mijn huis gaat. Moeten we deze coaxkabel ook om de zoveel tijd vervangen omdat deze "oud" is? De wetten van de natuurkunde zijn ook antiek maar daarom niet minder van toepassing. Een koperdraad blijft stroom geleiden. We hebben het hier niet over iets als een HDMI kabel.

puppie

Level 17
  • 2636Posts
  • 66Oplossingen
  • 1062Likes

je wilt geholpen worden of niet....

Maar bezef dan wel dat wij ook klant zijn en hier proberen te helpen.

Maar goed ik haak af en wens je veel suc6 met jouw probleem.

Japie33

Level 5
  • 70Posts
  • 4Oplossingen
  • 21Likes

Ik weet toen wij zelf wat problemen hadden dat de monteur ook oudere modules heeft vervangen voor nieuwe, en dat lijkt mij logisch in die zin dat alles sneller moet of veiliger, je zou het eens kunnen bekijken wat het doet met het vervangen van bijvoorbeeld de AOP, ik zocht even in het zoek programma “aop ziggo verouderd” en kwam nogal wat hits tegen.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Je zou ziggo kunnen vragen om de quantis module te ruilen met een @smit module, misschien dat die beter met de tv samen werkt.

Of het signaal goed is zul je ook wel kunnen zien in het menu vd tv. Die vastloper lijkt me toch echt aan de tv zelf liggen.

Uitgelicht topic