Vraag
Reacties
Aankondigingen
gjstroom
Level 4

Discovery geluid heeft korte drops

Al een aantal dagen merk ik korte drops (hikjes) in de audio op Discovery.

Ik heb dit bij mij zelf en bij mijn vader thuis gemerkt, beide in Heemskerk, lijkt dus niet aan mijn aansluiting/apparatuur te liggen. Beide met een Samsung tv en CI+.

Het probleem lijkt alleen te zitten in ac3 audio, mpeg2 audio lijkt in orde.

Uitgelicht
Alex
Community Moderator

Eerder stond hier een bericht dat het probleem is opgelost, maar daar is iets meer nuance bij nodig: 

In de afgelopen periode hebben er meerdere problemen gespeeld met betrekking tot de audio van Discovery. We zagen onder andere dat het wegviel bij het zappen naar diverse zenders, als uitval op het kanaal zelf. Het eerste probleem is volledig opgelost. Van het tweede probleem horen we graag jullie recente bevindingen.

0 Kudos
Ga naar reactie
51 Reacties 51
Meldingen
Aan Uit
emilm
Level 1

ik heb dit issue ook sinds paar dagen , ook icm Samsung tv en CI+  en zover ik weet ook alleen op Discovery. Geluid bij andere zenders is ok zonder haperingen.

0 Kudos
RonN123
Level 3

Ik heb volgens mij al een paar maanden dit probleem. Ik dacht dat het aan mijn tv lag. Maar je opmerking over mpeg2 audio heeft me aangespoord om wat instellingen te passen, de audio lijkt eindelijk goed te zijn 👍🏼 Bedankt!

Het gaat bij mij overigens om een LG tv, wel met CI module.

Neemt niet weg dat het oorspronkelijke probleem uiteraard nog bestaat. Hopelijk komt er een oplossing.

Marinus
Level 16

LG C1 met CI+ module in West Brabant. 

Ook hier korte hokjes bij Discovery Channel. Ik kan mij herinneren dat ik dit in een grijs verleden ook wel eens gehad heb, maar dat is toen ook weer |spontaan" verdwenen.

De afgelopen week viel mij dit slechte geluid bij diverse programma's ook op.

PS: Welke instellingen moet ik aanpassen op een LG.

Het beeld bij deze TV is goed, maar de menu's zijn verschrikkelijk.

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen allemaal en fijn dat jullie je ervaringen bij ons kenbaar maken zodat we er wat mee kunnen doen.

Nu zijn er inderdaad problemen bekend qua geluid op Discovery maar dan voornamelijk met de Next Mini en de Dolby installatie. 

Nou zo te zien hebben jullie allemaal een CI+ module, dus wijkt het af van de bekende meldingen.

Dat betekent dat we toch op onderzoek moeten.

Hebben jullie allemaal het geluid rechtstreeks via de TV? Of zit er een surround systeem tussen?
En welk merk/type CI+ module hebben jullie in de TV?

0 Kudos
Marinus
Level 16

@Jamyla 

• TV = LG C1 55"
  • geluid = rechtstreeks op de TV geen surround systeem of soundbar aangesloten
  • CI+ module = Quantis 1.3 met (zeer) oude eigen smartcard

Met dank aan @RoWi. dit topic bij KPN https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/wegvallend-geluid-discovery-channel-613169 

0 Kudos
RonN123
Level 3

Ik weet niet meer welke knop het is, ik gebruikt nu universele afstandsbediening. Maar je kunt bij voorbeeld Eurosport wisselen tussen Nederlands en Engels commentaar. Die instelling verander ik dan steeds bij Discovery.

0 Kudos
RonN123
Level 3

SMIT module dacht ik. Via optische kabel met een soundbar verbonden.

0 Kudos
Marinus
Level 16

Laatste tijd minder gekeken en ook minder last gehad van de korte geluidsstoringen.

Maar vandaag (21:00 uur) was het weer even zover.

0 Kudos
Judith
Community Moderator
Community Moderator

Hi @gjstroom en @emilm we willen dit probleem graag onder de loep nemen omdat er meerdere mensen zijn die deze problemen ervaren. Hoe is de stand bij jullie, speelt dit probleem nog? En ook alleen op Discovery of ook op andere zenders? 

0 Kudos
Marinus
Level 16

@Judith 

Gisteren (9-05-2024) een paar korte dropouts. Hier valt goed mee te leven.

Maar..... rond 10:00 een volledige signaalonderbreking gedurende <1 minuut.

• beeld op zwart, zonder voorafgaande verslechtering
  • melding op de TV dat er geen signaal was

Tegen de tijd dat ik op een andere zender wilde gaan kijken was het beeld weer terug.

TV = LG C1 met CI+ kaart

0 Kudos
Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@Marinus dankje voor het delen van de bevindingen.

Speelt dit nog steeds? Een workaround is om de instellingen aan te passen naar Stereo, om het eens te testen. Zou je dat willen nagaan? 

We horen het graag!

0 Kudos
Marinus
Level 16

Speelt dit nog steeds?

Soms wel, soms niet. Vandaag niet naar discovery gekeken. Morgen eens testen.

Voor zover ik weet staat mijn TV ingesteld als stereo. Er zijn geen extra speakers o.i.d. aangesloten, dus ....

0 Kudos
Marinus
Level 16

@Jacob 

Gisteren geen dropouts gemerkt.

Lijkt ook afhankelijk van welk programma het is. Bepaalde programma’s lijken het wel te hebben en andere niet.

De audio op de TV staat op “auto”. (Keuzemogelijkhei o.a. Mpeg en aac)

0 Kudos
Ryan
Community Moderator
Community Moderator

Dan lijkt het voor nu goed te gaan @Marinus Zou je het nog kunnen aankijken? Zodra het weer voorkomt, horen we het graag!

mannie
Level 2

Ik heb een nieuwe sony Bravia tv gekoppeld via de HDMI arc verbinding met een Sonos soundbar. Ook ik heb al enkele maanden last van deze dropouts. Vandaag tussen 12 en 14 uur zodanig dat het programma gold rush niet te bekijken was. Is ook alleen op kanaal 17 discovery.  Ik heb een horizon next. Vannacht was wel de internetverbinding weggevallen. Misschien ook de oorzaak van de vandaag wat vaker optredende dropouts.

0 Kudos
Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@mannie dankje voor het doorgeven en ja, dat is natuurlijk een vervelende onderbreking van een leuk avondje tv kijken.

Hoe is het afgelopen dagen gegaan? Komt dit nog steeds voor? 

0 Kudos
mannie
Level 2

Ja komt nog steeds voor.

0 Kudos
Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@mannie we zien inderdaad dat het euvel nog speelt, waarvoor ook sorry.

Een workaround is om de instellingen aan te passen naar Stereo. Dan speelt het probleem niet.

Daarnaast zou ik graag de volgende informatie van je willen:

Sinds wanneer speelt het probleem? 
Komt het probleem ook voor op ziggogo.tv? 
Komt het probleem ook voor op de Ziggo GO app?

Model & type TV : 
Model & type soundbar/versterker:
Probleem omschrijving inclusief eventuele foutcode(s):
Op welke wijze aangesloten: 
Huidige resolutie op de mediabox: automatisch of manual:
Audio instellingen: Ingeschakeld / Audio gesynschroniseerd / Stereo
Hoeveel seconden valt het geluid weg:

Dan kan ik voor je doorzetten naar de desbetreffende afdeling! Dankje!

0 Kudos
mannie
Level 2

Voor mij geen optie op op stereo te zetten aangezien het alleen op discovery kanaal 17 voorkomt.

Daarnaast zou ik graag de volgende informatie van je willen:

Sinds wanneer speelt het probleem? 
Komt het probleem ook voor op ziggogo.tv?  GEBRUIK IK NIET
Komt het probleem ook voor op de Ziggo GO app? GEBRUIK IK NIET

Model & type TV : SONY BRAVIA XR
Model & type soundbar/versterker: SONOS BEAM EN SUB MINI
Probleem omschrijving inclusief eventuele foutcode(s): DROP IN AUDIO EN GEEN FOUTCODES
Op welke wijze aangesloten:  HDMI ARC
Huidige resolutie op de mediabox: automatisch of manual: 4KTV
Audio instellingen: Ingeschakeld / Audio gesynschroniseerd / Stereo MATCH CONTENT
Hoeveel seconden valt het geluid weg: SOMS TOT WEL ENKELE SECONDEN

0 Kudos