1
Vraag
2
Reacties
TonRe

Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Digitale radio

Is er een overzicht van digitale surround versterker/ontvangers die direct geschikt zijn voor het doorgeven van de digitale zenders van Ziggo? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Nee, maar elke dvb-c radio zou goed moeten zijn.

Digitale surround versterker/ontvangers met dvb-c zijn er naar mijn weten niet.

 

Een radio kan je wel weer op vrijwel elke digitale surround versterker/ontvanger aansluiten.

Bekijk in context

22 Reacties 22
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Nee, maar elke dvb-c radio zou goed moeten zijn.

Digitale surround versterker/ontvangers met dvb-c zijn er naar mijn weten niet.

 

Een radio kan je wel weer op vrijwel elke digitale surround versterker/ontvanger aansluiten.

TonRe
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik wil graag proberen een extra ontvanger te vermijden. Roepen naar de afstandsbediening van de Mediabox kan ook, maar dit helaas te vaak mis en de geluidskwaliteit blijft achter. Het alternatief is dan een versterker/ontvangen met internet radio. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Mee eens versterker/receivers met DVB-C bestaan niet, dat is ook logisch de V staat voor Video niet voor audio. Er bestaan wel Audio/Video systemen die geven het tv beeld door, wat uit een mediaspeler komt. Deze hebben geen TV tuner, dat is een DVB-c ontvanger uiteindelijk.

 

De term digitale radio  is misleidend/verwarrend omdat het puur TV kanalen zijn zonder bewegend beeld. Eens te meer vreemd dat Ziggo niet voor de norm DAB de audio tegenhanger van DVB heeft gekozen, op zichzelf ook logisch dat was een te grote wijziging.

 

Wat @Steefb al aangaf elke DVB-C tuner is geschikt, bij sommigen als voordeel dat je deze ook voor de niet gecodeerde TV kanalen kan gebruiken.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Als je "radio" wilt blijven luisteren via de kabel dan zal dat via een andere ontvanger moeten. Zoals hierboven ook gemeld is. 

Het kan een bestaand apparaat zijn zoals een digitale receiver zoals een Humax. Of een nieuw kastje zoals Ziggo kan leveren.

Wil je een zelfde soort aansluiting en gebruik dan is ongeveer iedere receiver die je tegenwoordig kunt kopen ook een alternatief. Daarmee kun je internet radio ontvangen en het enige dat je daar voor moet doen is een andere selectie maken op je receiver. Geen FM maar internet.

Dan heb je afhankelijk van je receiver genoeg keuze om de FM stations te vervangen.

DAB+ kan ook maar dan is ook een extra kastje die afhankelijk is van een goede ontvangst.  En dat is hier in de buurt nog niet zo. Binnen is het ronduit slecht.

 

Keuze te over. Als je een geschikte receiver hebt zou ik die gaan gebruiken.

Er zijn ook genoeg losse speakers te koop die ook verbinden met je Wifi en dan via een app de "radio" zender kiezen.

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

U schrijft dat radio via internet een alternatief is. Het is maar hoe U het bekijkt.

Neem als voorbeeld internet tuners van Marantz, die werken via "Vtuner" .  Helaas vraagt V tuner

voortaan 4 Dollar per jaar hiervoor. Op zich een erg laag bedrag ware het niet dat lang niet iedereen

doet aan internetbankieren. Voor deze mensen houdt het hierbij dus op.  Voor andere internet  radioproviders moet U eerst verplicht een account aanmaken met een niet in bezit zijnde smart phone

en ook maandelijks een bedrag betalen overmaken door middel van niet aanwezige internet bankieren.

Ook wordt vaak verteld dat DAB+ een optie is.  Heb heel internet afgezicht naar een geschikte DAB+

tuner of een DAB+/FM tuner. 43 CM behuizing, zilverkleurig en moet, net als mijn huidige tuner versterker,

te gebruiken zijn zonder afstand bediening.  Helaas bestaan die niet. Hoezo keuze te over??

 

Arrows

Level 9
  • 244Posts
  • 14Oplossingen
  • 54Likes

Ik luister via TuneIn internet radio via mijn soundbar, hiervoor heb ik geen account hoeven aanmaken, noch voor hoeven te betalen. Via TuneIn kan je bijna elke radio zender ter wereld beluisteren. Op de werkplek gebruik ik Juke op de computer, ook hiervoor is geen account benodigd en hoef je niet te betalen. Mag voor beide apps wel ;).

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

Een terechte vraag, @TonRe. Ik snap je punt. Ik ben, naast al de handige tips en adviezen die hier staan, ook nog even wezen kijken en vond dit

Nog iemand die hier vast meer over wil en kan vertellen is @Simba24. Deel gerust je ervaring of mening, samen komen we we wel uit! 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
TonRe
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor de vele suggesties. Helaas alleen nog geen surround versterker inclusief digitale tuner met knoppen. Heb nu "tijdelijk" de Mediabox XL gekoppeld aan de surround versterker en een print gemaakt van de zender namen. Vervolgens roepen naar de afstandsbediening. Wat dan weer opvalt is dan de digitale aansluiting op de Mediabox XL niet lijkt te werken voor het overbrengen van signaal naar de versterker. 

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Bedankt voor de tip, maar dat is niet wat ik zoek. Hier zit  ook een internet tuner in.

Gaat over DAB+ en niet over DVB-C,  daar is die QE 317 voor

Heb even gedacht aan een van deze twee

https://nl.yamaha.com/nl/products/audio_visual/hifi_components/t-d500/index.html

https://eu.onkyo.com/nl-NL/audio-hifi/audio-players/tuner/t-4030/p/157352

Helaas is bij beide niet uit de handleiding te halen of deze ook volledig zijn te gebruiken

zonder die afstand bediening.  Mijn voorkeur voor audioapparatuur zijn apparaten die,

behalve natuurlijk de muzikale kwaliteiten, dat zijn apparaten waarbij ofwel geen afstand

bediening bij zit, dan wel nooit gebruikt hoeft te worden. Dan blijf ik mijn huidige receiver

wel gebruiken. Bij mijn  DRA-500AE zal ook best wel een afstand bediening bij hebben gezeten,

Maar die zou best eens voorgoed verdwenen kunnen zijn omdat die hier toch nooit gebruikt wordt.

Kennelijk bestaan dergelijke DAB+ apparaten niet, dus dan maar een grotere FM antenne

plaatsen en hopen dat mijn favoriete station nog lang op de FM band blijft uitzenden.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@franske1958 dat er geen DVB-C op zit wist ik die zijn er simpelweg niet in die afmetingen.

De Yamaha waar naar je linkt is blijkbaar niet meer leverbaar althans volgens die site, blijkbaar een verouderd model als ik op tweakers kijk.

Wat de afstands bediening betreft hooguit 1 keer de volume instellen en de ingangsbron meer zal niet nodig zijn. Als het enkel is om geluid uit de Quantis te krijgen is een simpele geluidsbalk al goed.

 

De QE 317 kan je via een tulp-tulp kabel prima op je huidige Denon aansluiten.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@TonRe bedoel je de optische uitgang?

TonRe
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Klopt.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

@TonRe Vreemd dat het geluid niet doorkomt via de optische kabel aangesloten op de versterker. 
Werkt het wel wanneer je deze rechtstreeks op tv aansluit?
Heb je eventueel ook een andere kabel gebruikt?

TonRe
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De kabel en de versterker werken correct. 

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

@TonRe Top, dan kan het daar niet aan liggen. Werkt het wel wanneer je het rechtstreeks op tv aansluit en niet via de versterker?

TonRe
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De mediabox is middels een hdmi kabel gekoppeld aan de tv. De tv is voor het geluid middels een optische kabel verbonden met de surround versterker. Dit werkt prima, maar een mediabox en een tv aanzetten om naar een radio zender te luisteren, is een stap te ver. 😉

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Dat kan ik mij voorstellen en moet ook zeker zonder tv kunnen. 

Heeft het eerder wel gewerkt via de optische kabel? 
Kun je anders de HDMI aansluiten op de surround of de mediabox via een tulp/jack aansluiten op jouw surroundset om te kijken of dat wel werkt?
 

Hier staat een stappenplan welke iets meer uitleg geeft over de aansluitopties die er zijn

TonRe
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De aansluitingen op de Mediabox XL zijn helaas beperkt. De HDMI aansluiting is nodig voor de TV en deze werkt. Er is geen tulp aansluiting. Wel een 3,5 mm jack. Deze gaat nu naar 2 tulp. Dit werkt, maar is niet optimaal. Heb bij ziggo een antenne besteld. Ontvangst laat te wensen over. Vervolgens maar een antenne plug gepakt met een langere kabel zonder afscherming. Ontvangst is beter, maar helaas een beperkt aantal zenders.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic