1
Vraag
2
Reageer en help mee
ladykoko

Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Digitale radio via sony suround en ziggo next

Hallo ook ik heb geen analoge radio meer. Nu wil ik via optische kabel next naar sony 5.1 suround systeem de digitale radio afspelen maar… hoe werkt dat? Waar zet ik de sony suround op? Op aux of fm of?? 
Als ik nu de radio op tv aanzet moet tv aanblijven dat wil ik biet

Morgen komt

 

onderstaand de sony suround waar dus nog een optische  kabel aan moet

5508AA95-4456-4E84-8461-98C558626D26.jpeg

de kabel binnen

30 Reacties 30
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Edit: verwijderd 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@ladykoko inderdaad: van de Next naar de Sony en van de Sony naar de TV.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Zie nu ook dat er volgens mij al een optische kabel in de home cinema zit naar tv moet ik dan een splitter hebben of iets om deze ook als radio te omzetten?"

Die optische kabel zal nu waarschijnlijk van Tv naar Sony gaan. Maar als je altijd via de Next kijkt, is dat niet nodig. 

Zie de eerdere reactie van @youriy Dat is precies de spijker op zijn kop, en zoals ik dat eerder ook bedoelde. Je haalt eenvoudigweg de optische kabel uit de Tv, en sluit deze aan op de Next. Dat is alles. 

 

Je hebt inderdaad maar één optische ingang op de Sony, maar dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij er meer apparaten op die manier moeten worden aangesloten op de Sony set. Een Tv sluit je er bv. op aan als je daarop apps etc. gebruikt, maar het is de vraag of je dat ook echt doet. Denk dus niet te moeilijk en maak gewoon de optische verbinding tussen Next en Sony. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Wim C. natuurlijk helpt ook jou reactie mee, maar gezien het al vrij moeilijk is voor @ladykoko wilde ik de HDMI ingangen verder maar even buiten beschouwing laten, juist door datgeen dat je van me hebt gequote. HDMI ingangen werken standaard vaak nog niet, en moeten dus worden geactiveerd door deze toe te wijzen aan een bronknop. En dat is nou weer net een dingetje denk ik... Nu moet dat bij digitale ingangen vaak ook, maar ik zie er nu maar één, waar Tv bij staat, en verwacht dus dat deze ook al werkt als voor Tv word gekozen op de Sony. Anders zou die optische kabel er nu ook voor nets tussen zitten.

Om het dus wat eenvoudig te houden in deze denk ik dus dat het in dit geval het beste is als @ladykoko gewoon de optische kabel uit de Tv haalt en aansluit op de Next. Dat is dan alles wat moet gebeuren. Een nieuwe optische kabel is dan niet eens nodig en dan kan ze het geluid vanaf de Next, dus Tv én radio zo weergeven op de Sony, door daarop voor Tv te kiezen. Heb je iemand die er eigenlijk zelf al meer in thuis is, kan je wel over HDMI en het toewijzen van die ingangen beginnen, maar dat lijkt me nu lastig. Misschien werken ze al, maar met het optisch aansluiten kan ook gewoon even de Tv aan zonder dat de Sony aan moet. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@ladykoko ik zie dat er al veel nuttige tips zijn gegeven, ik heb zelf wel een paar vragen.

De HDMI kabel die ik zie komt deze vanaf een DVD speler of vanaf de TV?

De optische kabel lijkt als ik goed lees vanaf de TV te komen het TV geluid van de Next wordt dan al via de surround geluisterd klopt dat? 

 

Ik mis voor een compleet beeld welke kabel waarmee verbonden is met name de aanwezige HDMI kabel.

 

Als u nu TV kijkt gaat dan de Next en de surround set aan en welke optie wordt dan bij de surround gekozen is dat de ingangsbron TV optisch?

Waar ik verder benieuwd naar ben is het model van dit systeem, heeft deze alleen HDMI ingangen of ook een HDMI uitgang?

 

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@RoWi. hij heeft HDMI-ingangen en een HDMI-TV(ARC) vandaar ook mijn suggestie om als volgt aan te sluiten: Mediabox Next > HDMI-in + HDMI-TV(ARC) > TV

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik snap de reacties en de vragen, en ook de optie via HDMI te werken, maar nogmaals, het is hier de vraag of de HDMI ingangen standaard al werken. Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat het HDMI signaal word verstoort als de Tv word uitgeschakeld. Dat is iets wat we vaker zien. Het geluid valt dan steeds even weg, of blijft weg, waardoor de Tv dus toch aan moet blijven om alles goed te laten werken. 

Daarom dus mijn advies het nu gewoon via de optische ingang te doen, en het niet al te moeilijk te maken. We zien toch allemaal dat het nu al moeilijk is voor @ladykoko en dat zij veel vragen heeft hoe te werk te gaan? En als het werkt middels de optische aansluiting is dat alles wat ze nodig heeft. 

Ik laat dit onderwerp verder rusten, want wil ook niet steeds dingen gaan herhalen. Ik hoop dat ze mijn advies ter harte neemt, en anders is het verder aan jullie/anderen. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Wim C.  schreef:

@RoWi. hij heeft HDMI-ingangen en een HDMI-TV(ARC) vandaar ook mijn suggestie om als volgt aan te sluiten: Mediabox Next > HDMI-in + HDMI-TV(ARC) > TV


Ow heb ik daar overheen gelezen, ik kom dit niet tegen vandaar mijn vraag!

 

Wat @Willem-A1 al schreef het is al lastig genoeg zoals Willem al schrijft : Het meest eenvoudige oplossing is de optische kabel die nu uit de TV komt in de Next klaar.

 

Om eenvoudig radio te luisteren is de Next een onding zolang we niet normaal kanaalnummers kunnen invoeren.

 

ladykoko
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

dank jullie wel. De uitkeg over dat hdmi vind ik erg summier. Als het wat uitgebreider zou uitgelegd had kunnen worden misschien wel. Maar alles gaat nu goed met de suroeund systeem. Wil het nu eerst met de optische kabel gaan proberen misschien met twee. Maar dat moet nog binnenkomen. Wel allemaal omslachtig . Zat ook aan zo n kastje nog te denken van 50 euro maar dan heb je alweer een apparaat erbij. Zodra ik de optische kabel heb uitgeprobeerd.. dan laat ik het wel weten 

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@ladykoko  schreef:

Zat ook aan zo n kastje nog te denken van 50 euro maar dan heb je alweer een apparaat erbij.

Dat extra kastje moet op dezelfde manier aangesloten worden, dat lost je probleem niet op..

ladykoko
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Nee maar dan heb je wel een display ziet de zenders erop en afstandsbediening erbij

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic