1
Vraag
2
Reageer en help mee
ladykoko

Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Digitale radio via sony suround en ziggo next

Hallo ook ik heb geen analoge radio meer. Nu wil ik via optische kabel next naar sony 5.1 suround systeem de digitale radio afspelen maar… hoe werkt dat? Waar zet ik de sony suround op? Op aux of fm of?? 
Als ik nu de radio op tv aanzet moet tv aanblijven dat wil ik biet

Morgen komt

 

onderstaand de sony suround waar dus nog een optische  kabel aan moet

5508AA95-4456-4E84-8461-98C558626D26.jpeg

de kabel binnen

30 Reacties 30
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik zie alleen een optische ingang met daarbij TV. Dat betekent dus dat op de Sony dus ook TV moet worden gekozen als bron. De andere zijde van de optische kabel gaat dan in de Next. Dan moet het al werken. Je zet dus altijd de receiver o.i.d. op die ingang welke bij de aansluiting wordt genoemd. In bepaalde gevallen dien je echter zelf de set in te stellen en de betreffende ingangen zelf toe te wijzen aan een bronknop. Op FM zetten heeft geen zin meer, want er is immers geen signaal meer aanwezig op de coax naar de radio. Die kan je dus verwijderen. 

Ik zie dat er ook nog HDMI ingangen aanwezig zijn, en ook die kunnen eventueel worden gebruikt, maar of die werken, of nog toegewezen moeten worden aan een bronknop kan ik zo niet zeggen. Ik kan zo ook niet aangeven of de receiver het beeld van die HDMI ingangen doorgeeft als deze in stand-by staat. Dat is ook niet altijd het geval, en dan moet de receiver altijd aan om Tv te kunnen kijken. Met de optische aansluiting heb je daar geen last van. 

ladykoko
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Sorry snap het niet helemaal. Het gaat er mij om dat ik de tv niet moet aanzetten om radio te luisteren. Verder waar ik de sony surround op moet zetten.  Er is maar 1 hdmi aansluiting op next dus die wordt al gebruikt. Daarom maar de optische aansluiting van next naar suround systeem van sony.(dat is geen tv apparaat) bij de analoge radio zet ik de sony op fm en als ik tv kijk op tv. Wat nu als ik digitale radio dadelijk wil luisteren zonder dit via de tv moet doen

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag, 

dat had ik al begrepen, en dat is natuurlijk ook wel logisch, want je Tv de hele dag aan, alleen voor de radio is doorgaans niet wat je wil.

Maar daarom kan je dus de Next verbinden met de Sony, middels een optische kabel. Nu zie ik dat er al een in de Tv aansluiting zit (optisch/SP-DIF) maar ik weet niet of deze uit de Tv vandaan komt of al uit de Next. Maar verbind je de Next middels een optische kabel meteen met de Sony, kan je al het geluid van de Next horen via de Sony, zonder dat de Tv aan moet. Alleen kan je op de Next niet op de gebruikelijke manier een radiozender opzoeken, maar kan je via de voicecontrol (afstandsbediening van de Next) een zendernaam inspreken, bv. NPO1 of Radio 538 etc. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Er is maar 1 hdmi aansluiting op next dus die wordt al gebruikt".

 

-->Daar is er altijd maar één op aanwezig. Is doorgaans ook genoeg. Maar op de Sony zie ik nog wel HDMI ingangen en dat is tegenwoordig ook vaak hoe het werkt. Je sluit alle apparaten met HDMI middels die aansluiting aan op de receiver o.i.d. en gaat vanuit de receiver (HDMI OUT/HDMI ARC OUT) naar de Tv. Maar dat hoeft dus niet als je gewoon de/een optische ingang op je geluid set kan gebruiken. 

"bij de analoge radio zet ik de sony op fm en als ik tv kijk op tv. Wat nu als ik digitale radio dadelijk wil luisteren zonder dit via de tv moet doen".

-->Dat eerste vervalt, daar er geen analoge radio meer is. Als de Next middels een optische kabel is aangesloten op de optische ingang (TV) van de Sony, kies je dus ook nu gewoon voor Tv. Alleen houdt je nu de toets met de microfoon (spraakbesturing) op de afstandsbediening van de Next ingedrukt en spreek je de zendernaam in van de radiozender waar je naar wilt luisteren. Is heel eenvoudig dus. 

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Mocht het optisch of hdmi niet lukken, ik zou overigens niet weten waar om niet, is dit ook nog een optie.

 

Mini jack naar tulp.

002.jpg

ladykoko
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Maar hoe kom

ik dan op de digitale radio en een zender? Bv sky radio

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

@Willem-A1  schreef:

Alleen kan je op de Next niet op de gebruikelijke manier een radiozender opzoeken, maar kan je via de voicecontrol (afstandsbediening van de Next) een zendernaam inspreken, bv. NPO1 of Radio 538 etc. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Steefb ik begreep dat de optische kabel zelfs al was aangesloten op de Next en Sony. Of die kabel moet van de Tv naar de Sony lopen. Dat weet ik niet, maar goed, wat het aansluiten betreft heb ik toch een vrij goede uitleg gegeven dacht ik. 

ladykoko
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Optische kabel moet ik nog binnen krijgen naar wilde van re voren de info. Maar al bedankt boor de info. Hopelijk gaat het werken. Nu luister ik radio via bluetooth op de sony hime cinema en een app op mijn telefoon

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@ladykoko waar is de optische kabel die nu in de Sony zit dan op aangesloten? Als dat op de Tv is, kan je deze eruit halen en aansluiten op de Next... Dus van Next naar Sony.

ladykoko
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Zoals ik al zei moet

ik

de optische kabel nog binnen krijgen. Zie wel aansluiting op de next nu nog kijken waar in de sony deze in kan als dat mogrlijk is tenminste

ladykoko
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Zie nu ook dat er volgens mij al een optische kabel in de home cinema zit naar tv moet ik dan een splitter hebben of iets om deze ook als radio te omzetten?

ladykoko
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

5C1C2E86-F3A1-4915-889C-76300976C483.jpeg

FFDE023E-768B-435D-8EAE-62EBB44D8CDC.jpeg

De tv heeft toch ook optische kabel nodig die er nu in zou zitten ? Ik ben een leek dus snap het niet zo.

hoop dat jullie me kunnen helpen.

zoals ik het nu zo zie zit er al een digitale kabel van tv naar sony cinema set. Mocht ik ook nog digitale radio willen via de next.. dan moet ik een splitter op home cinema set zetten en daar kabel op van home cinema set naar next?

of heb ik het mis?

ladykoko
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Moet ik dit nu gaan gebruiken?

6733A5A8-8807-44DE-B5F6-50288D83169C.png

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Als je voor tv en radio alleen de next gebruikt, dus niet de interne tuner van de televisie kan die optische kabel tussen tv en homecinema-set weg. Alle audio (van zowel tv als radio) gaat dan rechtstreeks van next naar homecinema-set.

ladykoko
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dus de kabel ipv op tv op next aansluiten? Of toch splitter? 

ladykoko
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Je bedoelt toch dat ik die kabel van tv af moet hale en dan next naar sony suround?

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Willem-A1 schreef: “Ik zie dat er ook nog HDMI ingangen aanwezig zijn, en ook die kunnen eventueel worden gebruikt, maar of die werken, of nog toegewezen moeten worden aan een bronknop kan ik zo niet zeggen. Ik kan zo ook niet aangeven of de receiver het beeld van die HDMI ingangen doorgeeft als deze in stand-by staat. Dat is ook niet altijd het geval, en dan moet de receiver altijd aan om Tv te kunnen kijken. Met de optische aansluiting heb je daar geen last van. ”

Misschien heb ik ergens overheen gelezen, maar wat Willem voorstelde is denk ik de meest simpele oplossing en zo werkt het bij mij thuis ook. De HDMI-kabel van de Mediabox Next naar een HDMI-ingang van je Sony 5.1 surround systeem.
Waarschijnlijk zit er achterop je Sony ook een HDMI-out of monitor; daarop sluit je de TV aan. En om Willem te herhalen: via je source-knop selecteer je de Mediabox Next en tegen je afstandsbediening zeg je “Sky Radio”. Je TV hoeft dan niet eens aan te staan en hoef je volgens mij ook geen optische kabel te gebruiken omdat beeld en geluid via de HDMI-kabels loopt.

Waar je rekening mee moet houden is dat je Sony 5.1 surround systeem nu het centrale systeem is dat niet alleen het geluid, maar ook het beeld naar je TV regelt.

Disclamer: Ik weet niet of mijn bijdrage echt zoden aan de dijk zet.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

@ladykoko  schreef:

Dus de kabel ipv op tv op next aansluiten? 


Ja.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic