1
Vraag
2
Reageer en help mee
Gaston1

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Digitale radio via optische kabel en mediabox

Ik probeer digitale radio te luisteren. Heb de instructies gevolg van de website van Ziggo maar het werkt niet.

Ik heb een Marantz SR6005 versterker. Daar zitten 2 optische ingangen en 1 optische uitgang. Ik heb een optische kabel aangesloten op de mediabox en op de versterker en ik krijg toch geen digitale radio. Wat moet ik nog doen?

18 Reacties 18
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke mediabox heb je in gebruik?

 

Hardop gedacht: Heb je de juiste ingang op de Marantz SR6005 gekozen om het geluid te kunnen horen wat uit de mediabox komt?

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Welke radiozender heb je op de mediabox en is de juiste ingang op de receiver geselecteerd?

Gaston1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De Horizon mediabox

Gaston1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wat bedoel je met radiozender op de mediabox? Als ik die aanzet krijg ik automatisch de laatste tv zender die ik heb gekeken.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Op de mediabox moet je je radiozender zoeken, deze mediabox vervangt je tuner.

 

Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

Gaston1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Op de mediabox zit maar 1 aansluiting. Op de versterker heb ik het geprobeerd op zowel de optische in en de out. Ik krijg beide keren als ik dan radio selecteer de boodschap van ziggo te horen. Misschien moet ik nog wat extra instellen op de versterker?

Gaston1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ok maar hoe doe ik dat? Met de afstandsbediening?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

De radio van je Marantz kun je niet meer via ziggo gebruiken. Dus radio selecteren kan niet meer.

 

@Bert schreef Heb je de juiste ingang op de Marantz SR6005 gekozen om het geluid te kunnen horen wat uit de mediabox komt?

 

Op de mediabox moet je je radiozender zoeken, deze mediabox vervangt je tuner.

 

 

Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

 

Onthoud de naam van de ingang
Let bij het aansluiten op de naam die bij ingang op de stereo staat waarop je de kabel aansluit. Dan weet je welke knop op je afstandsbediening je moet indrukken om het geluid van de mediabox te kunnen beluisteren.

Meer informatie vind je in de handleiding van je stereo.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @Gaston1 en een warm welkom op de Community,

Goed dat je jouw weg naar dit forum gevonden hebt. Zo te lezen zijn er verschillende tips en adviezen gegeven door de hier aanwezige experts. Laat je weten of je hiermee verder komt?

Gaston1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb op de marantz de aansluitingen opt in. Dit zijn twee aansluitingen en ik heb opt out. Dit is 1 aansluiting.

Ik heb de kabel nu in de mediabox zitten en in opt in. Op de Marantz afstandbediening heb ik niet de mogelijkheid op deze ingangen te kiezen. Ik snap dat de mediabox de tuner van de Marantz versterker vervangt alleen het lukt mij niet om radiozenders op de mediabox te zoeken. Ik krijg alleen maar de tv zenders te zien.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Gaston1  schreef:

Ik heb op de marantz de aansluitingen opt in. Dit zijn twee aansluitingen en ik heb opt out. Dit is 1 aansluiting.

Ik heb de kabel nu in de mediabox zitten en in opt in. Op de Marantz afstandbediening heb ik niet de mogelijkheid op deze ingangen te kiezen. Ik snap dat de mediabox de tuner van de Marantz versterker vervangt alleen het lukt mij niet om radiozenders op de mediabox te zoeken. Ik krijg alleen maar de tv zenders te zien.



"...Ik krijg alleen maar de tv zenders te zien..." : dit maakt het niet echt duidelijk, wat nu het echt probleem is. Misschien is het handig uw vraag te splitsen in 2 delen. Namelijk, het aansluiten van de Mediabox op uw Marantz en daarna hoe op de Mediabox een radio zender te kiezen.

 


Hebt u ondertussen al wel geluid ( tv of radio dat maakt nu even niet uit ) van de Mediabox, op de Marantz?

Als u de optisch kabel ( vanaf de Mediabox ), op de 'Opt in' van de Marantz hebt aangesloten én u hebt op de Marantz daarna de 'Opt in' aan gekozen als source/bron, dan zou u geluid ( tv of radio ) moeten horen ( als ook de Mediabox aanstaat ! ). Ik weet niet of zo het geluid van de Mediabox standaard hard staat, maar misschien moet u het geluid op de Mediabox wat harder zetten, waardoor het geluid via de Marantz ook harder wordt.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Waarschijnlijk moet je de optische ingang nog toewijzen aan een bron die je dan met een knopje op de ab kunt selecteren, moet je even opzoeken in de gebruiksaanwijzing.

Gaston1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Pasi,

Het is in zoverre gelukt dat ik ook de TV aan moet zetten en dan naar radio moet gaan en dan een zender moet kiezen. Ik kan dan de tv uitzetten. Ik zie dan op de display van de box de radiozender. Kan alleen geen andere zender kiezen. Dan moet de TV weer aan. De source op de versterker is de TV.

Het lukt tot mijn frustratie niet om de opt 1 te selecteren voor de mediabox. 

Op de versterker zitten de volgende keuzes:

TV-Radio-Aux1 en 2-CD-BD-SAT-M export-VCR-DVD-iPod USB

De media box zit onder TV. Die is aangesloten met HDMI kabels. 1 van de mediabox naar de TV en 1 van de TV naar de Versterker.  Volgens mij kan het niet de bedoeling zijn dat ik iedere keer de TV moet aanzetten toch. Heb nog gezocht in de gebruiksaanwijzing van de versterker of ik iets met de afstandbediening van de versterker kan doen maar daar kan ik ook niets selecteren.

Gaston1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ben druk aan het zoeken geweest in de gebruiksaanwijzing maar ik kan niets vinden om een bron te selecteren. Kom de mediabox ook nergens tegen om die te koppelen. Is erg frustrerend.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

 

Al genoemd zag ik net.

Deze reactie was dubbelop.

 

Wel nog een aanvulling.

@Gaston1 betreft het dit model? https://tweakers.net/pricewatch/292761/marantz-sr6005-zilver/specificaties/

 

Dan is de Mediabox via HDMI op de Marantz aansluiten genoeg deze als ingang bron kiezen. Dan de HDMI uit naar de TV, op deze manier zijn optische kabels overbodig.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Gaston1  schreef:

Beste Pasi,

Het is in zoverre gelukt dat ik ook de TV aan moet zetten en dan naar radio moet gaan en dan een zender moet kiezen. Ik kan dan de tv uitzetten. Ik zie dan op de display van de box de radiozender. Kan alleen geen andere zender kiezen. Dan moet de TV weer aan...


....Volgens mij kan het niet de bedoeling zijn dat ik iedere keer de TV moet aanzetten toch. Heb nog gezocht in de gebruiksaanwijzing van de versterker of ik iets met de afstandbediening van de versterker kan doen maar daar kan ik ook niets selecteren....



Beide Ziggo Mediaboxen hebben spraakbesturing, waarmee u o.a. zenders kan kiezen/wisselen. Dan is het aanzetten van de tv niet direct meer noodzakelijk. Heeft u nog geen 'luisterende' afstandsbediening, dan kan u die gratis aanvragen.

M.b.t. het koppelen van een afstandbediening : misschien kan u de Marantz bedienen met de AB van de Mediabox, maar of u daar blij van wordt ( vaak worden maar een paar standaard functies ondersteund ) dat moet u zelf bepalen.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Het staat op pagina 50 tm 53 van de gebruiksaanwijzing.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@youriy zit goed v.w.b. het kiezen van een bronknop. Op Marantz receivers kunnen een paar, maar ook vele (vooral de wat oudere zonder HDMI, of waarbij dat destijds pas is toegepast) digitale in- en uitgangen aanwezig zijn. Dat kan optisch zijn, maar ook coaxiaal. De UITGANG(en) is/zijn ervoor om een apparaat aan te sluiten wat digitaal kan opnemen, zoals een Minidisk of CD recorder. De digitale ingangen zullen echter niet zomaar werken en kunnen ook niet worden gekozen als bron. Maar wel kan je bv. de optisch 1 ingang toewijzen aan bv. de bronknop Tv, optisch 2 aan bv. Aux, of wat er maar aanwezig is. Later kun je deze ingangen altijd weer onderbrengen onder een andere bronknop. Je kan zelfs ook nog analoog aansluiten onder diezelfde bronknoppen en kiezen voor analoog of digitaal. De handleiding goed doornemen kan dus zeker geen kwaad. Al is het alleen maar dat deel wat van belang is, daar je anders ook nooit alles kan onthouden. 

Zoals al is geschreven kan het werken via HDMI op de receiver natuurlijk ook. Maar die moet dan wel altijd aan staan om het signaal door te geven aan de Tv* (*Nieuwere receivers beschikken vaak over een stand-by instelling waarbij deze ook het signaal aan de Tv doorgeven als de receiver in stand-by staat). Dit wordt Pass Trough genoemd. Maar dit zorgt dan wel voor een hoger stand-by verbruik van de receiver omdat daarin een deel van de elektronica blijft werken. Sluit je optisch of coaxiaal aan heb je daar geen 'last' van. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic