1
Vraag
2
Reacties
gjkielman

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Digitale radio via een oudere sterotoren

Hallo iedereen,

Ik stel deze vraag namens een kennis van mij. Deze kennis heeft een Sony Bravia KDL-32NX500 televisie, een Sony XO-D301 stereotoren (ongeveer 25 jaar oud) en een Humax kastje van Ziggo. Op de stereotoren zij vier boxen aangesloten met klemaaansluitingen. Tot voor kort kon hij radio ontvangen en deze beluisteren via de vier boxen. Sinds Ziggo gestopt is met analoge radio lukt dit niet meer.

Inmiddels heeft hij de mediabox next ontvangen van Ziggo maar deze mediabox kan niet worden aangesloten op de stereotoren. Ziggo heeft nu als oplossing geboden voor € 50,00 een digitale radio ontvanger op te sturen. Deze digitale radio ontvanger zou middels tulpstekkers kunnen worden aangesloten op de stereotoren. Hij heeft echter gisteren te horen gekregen dat deze digitale radio ontvanger op dit moment niet leverbaar is.

Kan iemand mij vertellen hoe hij alsnog digitale radio kan ontvangen waarbij het signaal loopt via de stereotoren naar zijn vier boxen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gert-Jan

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
Super Expert
  • 64932Posts
  • 4544Oplossingen
  • 17489Likes

Voordat je hier aan begint?

Heeft de stereotoren nog tulp ingangen vrij?

Deze Next heeft alleen een optische audio uitgang.

Vanuit de Next een optische kabel

Optische Kabel - Optische Kabel, Toslink Male naar Toslink Male, Verguld - Dikte 5mm, 1 Meter. (alle...

die naar een Optische audio omvormer - Optisch / coaxiaal met tulp uitgang

Audio-omvormer digitaal naar stereo | 1-wegs | Digitale RCA Female + - 

en met een tulp audio kabel

Tulp kabel - Tulp Kabel - Zwart, Type: Analoog - Dubbel afgeschermd, Aansluiting 1: 2x Tulp Male, Aa...

In de stereotoren in de CD ingang, niet in de PHONO ingang, want dan blaas je de ingang op.

Bert_0-1649878172370.png

Bekijk in context

9 Reacties 9
Bert

Level 21
Super Expert
  • 64932Posts
  • 4544Oplossingen
  • 17489Likes

ls er nog een tulp ingang over is op de stereotoren, dan de volgende overdenking:

Hoe ziet de achterkant van de Next eruit?

Er zijn 2 soorten next mediaboxen, 1 met een Audio mini jack uitgang die met een mini jack verloop naar tulp kan en dan in de stereotoren.

Jack naar tulp kabel - 3.5mm - Type: Stereo, Afgeschermd: Enkel, Aansluiting 1: Jack 3.5mm male, Aan...

Beide Nexten hebben een optische uitgang die via een optische kabel naar een Optische audio omvormer - Optisch / coaxiaal naar tulp en met een tulp kabel naar de stereotoren.

Wil je hier de juiste info over hebben, laat het hier weten.

gjkielman
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb hem gevraagd een foto van de achterkant van de mediabox next naar mij te sturen. Ik zal deze foto zo snel mogelijk posten in deze topic.

gjkielman
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dit zijn de foto's van de achterkant en de onderkant.PHOTO-2022-04-13-16-18-46.jpgPHOTO-2022-04-13-16-21-09.jpg

Steefb

Level 19
Expert
  • 13510Posts
  • 2637Oplossingen
  • 5399Likes

Dan heb je zoals Bert al schreef een omvormer nodig.

Let op van Digitaal naar Analoog .

https://www.google.nl/search?q=Toslink++naar+tulp

Steefb_0-1649877516897.png

RoWi.

Level 20
Expert
  • 16026Posts
  • 689Oplossingen
  • 5102Likes

Als mijn zoekwerk klopt is met deze Sony de Next of de Quantis aansluiten enkel mogelijk als de CD speler niet wordt aangesloten, hoe dan ook niet de Phono gebruiken!!

We willen uiteraard de kennis niet op kosten jagen toch is een nieuw audio systeem overwegen iets wat ik zou adviseren.

Bert en ik hadden hetzelfde gevonden.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 64932Posts
  • 4544Oplossingen
  • 17489Likes

Voordat je hier aan begint?

Heeft de stereotoren nog tulp ingangen vrij?

Deze Next heeft alleen een optische audio uitgang.

Vanuit de Next een optische kabel

Optische Kabel - Optische Kabel, Toslink Male naar Toslink Male, Verguld - Dikte 5mm, 1 Meter. (alle...

die naar een Optische audio omvormer - Optisch / coaxiaal met tulp uitgang

Audio-omvormer digitaal naar stereo | 1-wegs | Digitale RCA Female + - 

en met een tulp audio kabel

Tulp kabel - Tulp Kabel - Zwart, Type: Analoog - Dubbel afgeschermd, Aansluiting 1: 2x Tulp Male, Aa...

In de stereotoren in de CD ingang, niet in de PHONO ingang, want dan blaas je de ingang op.

Bert_0-1649878172370.png

gjkielman
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga kijken of er nog tulp ingangen vrij zijn en zal de tulp stekkers in ieder geval niet aansluiten op de phono ingang.

bburgg

Level 14
Expert
  • 891Posts
  • 98Oplossingen
  • 209Likes

Waarom gebruik je niet gewoon de analoge antenne, die Ziggo gratis aanbied?

RoWi.

Level 20
Expert
  • 16026Posts
  • 689Oplossingen
  • 5102Likes

@bburgg  schreef:

Waarom gebruik je niet gewoon de analoge antenne, die Ziggo gratis aanbied?

Letop vanaf de 29ste mei levert Ziggo deze niet meer,  en een zender als Radio 5 is niet via de ether beschikbaar. Verder zal de ontvangst via die dropveter in een betonnen woning te wensen over laten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic