Afix

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Digitale radio op Next m.b.v. Logitech programmeerbare afstandsbediening

Ik begrijp de beweegredenen van Ziggo om met analoge radio te willen stoppen, maar heb toch wel veel problemen met de slechte ondersteuning van digitale radio op de Next.

 

Ik heb met heel veel moeite mijn Logitech Harmony Touch programmeerbare afstandsbediening zo ingesteld, dat de radio app met 1 druk op de knop gestart kan worden:

  1. Power-on Next, Hifi en TV (omdat de TV automatisch aan gaat als de Next aan gaat, zodat ik 'm later weer uit kan zetten);
  2. Mute Hifi en TV (anders krijg je het geluid van de TV-uitzending over de Hifi en TV te horen);
  3. Start radio app op Next: menu, down, left, 2x select;
  4. Unmute Hifi;
  5. Power-off TV (hiervoor heb ik de power knop voor de TV nogmaals aangeleerd als extra opdracht omdat je normaliter geen power-off in een opstartprocedure kunt toevoegen).

Ik heb tevens:

  1. schermknoppen toegevoegd om direct naar een bepaalde radiozender te gaan, bv. Radio 2: menu (om vanuit elke positie naar linksboven te gaan), 2x down, right, select, left, up (om naar de 1e recente radiozender te gaan);
  2. een schermknop toegevoegd om opnieuw van TV naar radio te gaan (als de radio app per ongeluk afgesloten wordt): 2x back (om uit eventuele menu's te gaan), menu, down, left, 2x select;
  3. een schermknop toegevoegd om de TV handmatig aan/uit te zetten (als ie niet vanzelf uit ging of om even naar de radiozenders te kijken): PowerToggle TV;
  4. de Channel up/down knop geprogrammeerd om naar de volgende/vorige recente radiozender te gaan: right/left+select.

Maar ik ondervind nog wel de volgende nadelen:

  1. Je kunt niet zien welke radiozender op staat. Kies je per ongeluk de zelfde zender nogmaals, dan gaat die op mute. Makkelijker zou zijn als de naam van de radiozender in het display van de Next getoond werd;
  2. De TV gaat standaard aan als de Next aan gaat (dat is handig voor TV kijken m.b.v. de Ziggo AB maar niet nodig voor radio luisteren). Makkelijker zou zijn als er ook een aparte IR-code was om alleen de Next aan te zetten;
  3. Het is best storend om eerst het geluid van de TV-uitzending te horen. Er zit wat vertraging tussen het aanzetten van de Hifi en TV en de mute daarvan. Makkelijker zou zijn als de Next direct in een radiostand gezet zou kunnen worden (aparte IR-code, combineren met punt 2);
  4. Schakelen naar bepaalde radiozenders duurt best lang (veel down/right/left/up). Makkelijker zou zijn als de 8xx radiozender weer gebruikt konden worden;
  5. Ik heb de Next op de "snelle maar niet-energiezuinige opstart" stand moeten zetten omdat het anders erg lang duurt voordat de Next aan gaat en er vertraging toegevoegd moet worden tijdens het opstarten waardoor je lang het geluid (en beeld) van de TV-uitzending te zien krijgt;
  6. Ik heb de stand-by stand van de Next op 24 uur moeten zetten omdat de radio anders na een paar uur uit gaat (bij ons staat ie standaard de hele dag aan).
6 Reacties 6
Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Heyhoi @Afix! Zo te lezen ben je lekker aan de slag geweest, goed bezig! Maar ik lees ook dat je graag enkele nadelen aan het licht wilt brengen. We kijken graag met je mee! Wil je hiervoor je postcode en huisnummer in je Ziggo Community profiel toevoegen? Deze zijn niet openbaar te zien, zo kunnen we gelijk de juiste gegevens erbij pakken en beter met je meekijken. Na het klikken op onderstaande link, kan je op de volgende pagina naar beneden scrollen: https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info.

 

Afix
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gelijk gedaan

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Super @Afix! Ik ga je punten even één voor één bij langs om het overzichtelijk te houden. 

1. Je kunt niet zien welke radiozender op staat. Kies je per ongeluk de zelfde zender nogmaals, dan gaat die op mute. Makkelijker zou zijn als de naam van de radiozender in het display van de Next getoond werd; 

De Next heeft helaas geen alfanumeriek display, deze mogelijkheid is er dus niet. 

 

2. De TV gaat standaard aan als de Next aan gaat (dat is handig voor TV kijken m.b.v. de Ziggo AB maar niet nodig voor radio luisteren). Makkelijker zou zijn als er ook een aparte IR-code was om alleen de Next aan te zetten; 

Dit kan je al instellen! Hiervoor kan je het beste dit https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Ziggo-Next-HDMI-CEC-uitschakelen/td-p/83573 topic checken en de stappen volgen. 

3. Het is best storend om eerst het geluid van de TV-uitzending te horen. Er zit wat vertraging tussen het aanzetten van de Hifi en TV en de mute daarvan. Makkelijker zou zijn als de Next direct in een radiostand gezet zou kunnen worden (aparte IR-code, combineren met punt 2);

De Next schakelt in eerste instantie inderdaad standaard naar de tv. Wanneer je enkel de Next aanzet kan je al wel direct via de spraakbesturing aangeven dat je de radio wilt starten, je kunt ook direct je favoriete radiozender benoemen. 

 

4. Schakelen naar bepaalde radiozenders duurt best lang (veel down/right/left/up). Makkelijker zou zijn als de 8xx radiozender weer gebruikt konden worden;

Ook hiervoor kan je de spraakbesturingsfunctie gebruiken zoals hierboven beschreven, scheelt weer down/right/left/ups! 

 

5. Ik heb de Next op de "snelle maar niet-energiezuinige opstart" stand moeten zetten omdat het anders erg lang duurt voordat de Next aan gaat en er vertraging toegevoegd moet worden tijdens het opstarten waardoor je lang het geluid (en beeld) van de TV-uitzending te zien krijgt;

In dit geval vraag ik mij af hoe lang 'erg lang' is. In de trage start stand zou opstarten maximaal 10 seconden mogen duren, in de eco-stand is dit maximaal 20 seconden. Duurt het langer? Dan kunnen we daar altijd naar kijken, geef het gerust aan. Op https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/energieverbruik-en-stand-by#Next lees je meer over de stand-by stand en het energieverbruik. 

 

6. Ik heb de stand-by stand van de Next op 24 uur moeten zetten omdat de radio anders na een paar uur uit gaat (bij ons staat ie standaard de hele dag aan).

Onze boxen gaan automatisch in stand-by wanneer deze een tijd 'niet gebruikt' zijn, dit bespaart energie en is ook nog milieuvriendelijk. Gelukkig kan je dit zelf aanpassen en heb je die optie al gevonden! 



 


 


 

 


 

Afix
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

1. Je kunt niet zien welke radiozender op staat. Kies je per ongeluk de zelfde zender nogmaals, dan gaat die op mute. Makkelijker zou zijn als de naam van de radiozender in het display van de Next getoond werd; 

De Next heeft helaas geen alfanumeriek display, deze mogelijkheid is er dus niet. 

Afix> Dat is een groot gemis, zeker nu voor de radiozenders

 

2. De TV gaat standaard aan als de Next aan gaat (dat is handig voor TV kijken m.b.v. de Ziggo AB maar niet nodig voor radio luisteren). Makkelijker zou zijn als er ook een aparte IR-code was om alleen de Next aan te zetten; 

Dit kan je al instellen! Hiervoor kan je het beste dit https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Ziggo-Next-HDMI-CEC-uitschakelen/td-p/83573 topic checken en de stappen volgen. 
Afix> Daar was ik al achter gekomen, maar voor TV kijken is het wel erg makkelijk dat de TV gelijk aan gaat (en mijn vrouw gebruikt daarvoor liever de Ziggo AB).


3. Het is best storend om eerst het geluid van de TV-uitzending te horen. Er zit wat vertraging tussen het aanzetten van de Hifi en TV en de mute daarvan. Makkelijker zou zijn als de Next direct in een radiostand gezet zou kunnen worden (aparte IR-code, combineren met punt 2);

De Next schakelt in eerste instantie inderdaad standaard naar de tv. Wanneer je enkel de Next aanzet kan je al wel direct via de spraakbesturing aangeven dat je de radio wilt starten, je kunt ook direct je favoriete radiozender benoemen. 

Afix> We willen maar 1 AB (tegelijk) gebruiken, die ook de Hifi (heeft geen CEC) aan zet. Daarnaast willen we niet tegen de AB moeten praten. Die radiostand zou toch wel erg handig zijn. Wellicht is dit te realiseren door de aan/uit knop op de Ziggo AB langer ingedrukt te houden??? Dat zou geweldig zijn!

 

4. Schakelen naar bepaalde radiozenders duurt best lang (veel down/right/left/up). Makkelijker zou zijn als de 8xx radiozender weer gebruikt konden worden;

Ook hiervoor kan je de spraakbesturingsfunctie gebruiken zoals hierboven beschreven, scheelt weer down/right/left/ups! 

Afix> We willen niet tegen de AB moeten praten. Waarom hebben jullie de 8xx zenders verwijderd? Dit werkt nog wel op de standaard Ziggo box. Is veel makkelijker. En ondersteunt ook direct het zappen door radiozenders. Wij schakelen vooral tussen NPO2 en Skyradio.

 

5. Ik heb de Next op de "snelle maar niet-energiezuinige opstart" stand moeten zetten omdat het anders erg lang duurt voordat de Next aan gaat en er vertraging toegevoegd moet worden tijdens het opstarten waardoor je lang het geluid (en beeld) van de TV-uitzending te zien krijgt;

In dit geval vraag ik mij af hoe lang 'erg lang' is. In de trage start stand zou opstarten maximaal 10 seconden mogen duren, in de eco-stand is dit maximaal 20 seconden. Duurt het langer? Dan kunnen we daar altijd naar kijken, geef het gerust aan. Op https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/energieverbruik-en-stand-by#Next lees je meer over de stand-by stand en het energieverbruik. 

Afix> 20 seconden is toch wel erg lang, dan moet je in de Logitech AB een vertraging toevoegen die niet te kort is, anders komen bepaalde IR-codes niet aan. En in de tussentijd hoor je het geluid van de TV-zender 😞

 

6. Ik heb de stand-by stand van de Next op 24 uur moeten zetten omdat de radio anders na een paar uur uit gaat (bij ons staat ie standaard de hele dag aan).

Onze boxen gaan automatisch in stand-by wanneer deze een tijd 'niet gebruikt' zijn, dit bespaart energie en is ook nog milieuvriendelijk. Gelukkig kan je dit zelf aanpassen en heb je die optie al gevonden! 

Afix> En die functie zouden we wel voor de TV-stand willen houden, maar niet voor de radio-stand.

 

Dus kom aub met een "radio-stand" die:

a) bv. te activeren is door de aan/uit knop van de Ziggo AB ingedrukt te houden

b) de TV niet aan zet

c) gelijk naar de radio app gaat

d) het geluid van de meest recente radiozender laat horen

e) bij voorkeur ook zappen tussen favoriete radiozenders ondersteunt

f) en niet uitschakelt na de stand-by timeout

 

En als er dan ook nog een display op de Next komt, met de recente radiozender, dan zou dat helemaal top zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Opmerking bij punt twee, het uitzetten van CEC veroorzaakt bij sommige merken televisies ook nog eens dat het geluid niet op een externe bron wordt afgespeeld.

 

@Afix wat een karwei,dit zo in te stellen, wat mij verbaasd is het stukje TV aan en uit. Als je dan toch een Harmony hebt dan stel je deze toch zo in dat bij radio luisteren de TV niet aangaat. Tenzij dat dus enkel gaat door de setting van de Next te veranderen, wat blijkbaar geen optie is.

Afix
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

CEC uitzetten werkt wel, maar zoals gezegd gebruikt mijn vrouw liever de Ziggo AB om TV te kijken en dat betekent dat ze dan 2 knoppen in moet drukken om 'm aan te zetten EN ook om 'm uit te zetten. Dus ik denk dat ik het maar zo laat. Dan gaat de TV dus ook aan als we via de Logitech AB de radio aan zetten, maar hij gaat ook weer automatisch uit. Ik vraag me alleen af of dat niet schadelijk is voor de TV 😞

 

Als Ziggo radio echt serieus wil blijven aanbieden, dan lijkt me die "radio-stand" toch echt de oplossing.

Uitgelicht topic