1
Vraag
2
Reacties
TWILDE

Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Digitale radio aansluiten

Van de digitale radio naar de versterker is me wel duidelijk, maar hoe sluit ik de digitale radio aan op de wandcontactdoos? Ik heb begrepen dat de radio aansluiting niet bruikbaar is, moet op de TV aansluiting!

Maar hier zit al de kabel naar de mediabox in. Een splitter? Die ziggo hiervoor aanbiedt?

Ik heb een contactdoos met 3 aansluitingen, vlnr DATA, TV, RADIO. Past hier die splitter op, zodanig dat de DATA plug kan blijven zitten?

Vraag 2.

Kan ik dan met coax vanaf deze splitter ca. 10 m naar de digitale radio?

66 Reacties 66
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@TWILDE 

Mischien is het makkelijker/ mogelijk  om van de tabellen een schermafbeelding te maken.  Hoe dat moet verschilt per apparaat.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@TWILDE Dit is al genoeg om te zien dat er een bak ruis op je modem zit, maar ook dat je genoeg signaalsterkte binnenkrijgt.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

TWILDE
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Bert 

Genoeg signaal dus, op het modem gemeten, zoals ik begrijp.

Ziggo heeft het liefst dat we in de meterkast gaan internetten, TV kijken, radio luisteren en telefoneren, maar ik wil dit in de huiskamer, de kabel komt binnen in de meterkast, daar zit een verbinding (door de bekabelaar geleverd, weet niet meer of dit al Ziggo was) naar de huiskamer. De originele coax was van kwaliteit 1975 en bovendien kapotgetrokken in de veel te krappe bochtjes in het beton, dus maar verlengd naar een meer logische plaats in de huiskamer. Een gebietste groene kabel, zelfde als in de straat gebruikt werd. Eindje van de rol?

De logische plaats is achter de TV, aldaar de AOP, het modem, de splitter (op de AOP), de mediabox en de versterker met hun voedingsapparaten (allemaal geschakelde voedingen, dus vervuiling van het net in de buurt). Verder staan daar TV natuurlijk, dolby surround installatie, DVD en hun draden naar PC en telefoon.

En niet te vergeten natuurlijk, de coax kabel naar de radio en de stereo installatie die ik niet ook nog eens op die plek wil hebben. 10 meter was te kort, er zit 15 meter coax met Hirschman pluggen tussen. Die kabel was te kort gestript, heeft de aardige monteur herstelt. En om het te laten werken, daar is nou die versterker voor, waar overigens alleen de TV en de digitale radio op zit.

Een heel verhaal, het werkt wel en het binnenkomende signaal is niet te zwak, toch?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De zwakke plek kan het punt zijn waar de verbinding zit naar de huiskamer, een foto daarvan kan nuttig zijn.

Zoals eerder geschreven door imark, als het TV beeld en geluid goed is moet het digiatel radio signaal ook goed zijn, het is exact hetzelfde signaal, de oorzaak zit dan toch in de splitters en overige installatie materiaal.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Ziggo heeft het liefst dat we in de meterkast gaan internetten, TV kijken, radio luisteren en telefoneren, maar ik wil dit in de huiskamer, de kabel komt binnen in de meterkast, daar zit een verbinding (door de bekabelaar geleverd, weet niet meer of dit al Ziggo was) naar de huiskamer."

 

Ziggo garandeert het modem binnen 3 meter van de eerste plaats waar Ziggo binnenkomt.

 

"De logische plaats is achter de TV, aldaar de AOP,"

Dit is niet de logische plaats, want dat is in ieder huis op een andere plek en zou Ziggo telkens het AOP aan moeten passen als die plaats wijzigt.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert  schreef:

 

"De logische plaats is achter de TV, aldaar de AOP,"

Dit is niet de logische plaats, want dat is in ieder huis op een andere plek en zou Ziggo telkens het AOP aan moeten passen als die plaats wijzigt.


Van oudsher is de AOP in de woonkamer redelijk standaard net als de ISRA bij telefonie. Waar de cai kabel binnenkwam daar werdt de TV neergezet, soms met een langer stuk coax. Dus ja de woonkamer is zeker de meest logische plaats voor de AOP als het om radio en tv gaat en een goed wifi signaal. Het nadeel is het verdelen van de internetkabels door de rest van het huis dan is de meterkast het meest practisch, echter niet voor het wifi deel. Voor de klanten zonder een uitgebreid netwerk, kan ik niet anders dan @TWILDE gelijk geven wat betreft de meest "logische" plek, dat dit niet de meest practische, of voor installateurs de goedkoopste plek is staat er buiten. Als we puur naar de plek kijken waar we doorgaans het beste signaal nodig hebben dan is dit in de woonkamer.

 

Nog steeds komen aansluitpunten niet altijd in de meterkast als een andere ruimte het dichtst bij de weg is. Bij mijn schoonouders zitten de AOP, de ISRA en nu ook de glasvezel FTU in dezelfde hoek van de woonkamer. Precies achter de TV.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Je ziet dat allerlei aanleggeschiedenis hier een grote rol speelt. In bijvoorbeeld Amsterdam zie je bij veel etagewoningen dat de kabel aan de binnenkant van de gevel is doorgelust. Dat was goedkoper dan om het via de meterkast te doen. Er is indertijd door de verschillende installatiebedrijven die de netten in opdracht van de gemeentes aanlegden behoorlijk wat afgeklooid. Ik kan me nog herinneren hoe idioot de twee wandcontactdozen in het huis van mijn moeder zijn aangelegd. Maar iedereen slikte het maar omdat de kabel een enorme verbetering was ten opzichte van de eigen antennes voor tv en radio.

 

Verder is het natuurlijk zo dat degenen die indertijd de oorspronkelijke kabelnetten hebben aangelegd geen glazen bol hadden waarin ze konden zien dat zo'n twintig jaar na aanleg van het net er opeens dataverkeer en telefonie via het kabelnet zouden gaan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic