1
Vraag
2
Reacties
TWILDE

Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Digitale radio aansluiten

Van de digitale radio naar de versterker is me wel duidelijk, maar hoe sluit ik de digitale radio aan op de wandcontactdoos? Ik heb begrepen dat de radio aansluiting niet bruikbaar is, moet op de TV aansluiting!

Maar hier zit al de kabel naar de mediabox in. Een splitter? Die ziggo hiervoor aanbiedt?

Ik heb een contactdoos met 3 aansluitingen, vlnr DATA, TV, RADIO. Past hier die splitter op, zodanig dat de DATA plug kan blijven zitten?

Vraag 2.

Kan ik dan met coax vanaf deze splitter ca. 10 m naar de digitale radio?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
TWILDE
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@iMark 

@RoWi. 

@Bert 

@WillemIII 

@de andere lezers

Vandaag de monteur op bezoek gehad, signaal gemeten, is op het randje. Nieuwe AOP gemonteerd, geen verbetering. De splitter (2-weg) geeft een demping wat het er niet beter op maakt, maar ja, ik wil radio, maar ook TV. De hier al genoemde 3-weg splitter (beter te benoemen als verdeler) geeft nog meer demping, volgens opgave van de fabrikant maar liefst 18 dB. Dit maakt het niet beter, maar slechter, Ziggo verkoopt dit ding dan ook niet. Oplossing is een versterker, door de monteur aangebracht, werkt perfect, ook was er een nieuwe kabel nodig om het modem aan te sluiten. Ben benieuwd wat dit allemaal wel niet gaat kosten. Leuk dat ziggo deze radio voor een schappelijke prijs aanbiedt, maar er komt wel wat bij en dat staat niet in de folder. Tevreden? Ja, wel over het resultaat, maar niet over de manier waarop dit is gegaan. Volgens de aansluitinstructies is dit allemaal niet nodig. De praktijk is kennelijk anders.

Bekijk in context

66 Reacties 66
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Kin je een foto hier plaatsen van die aansluitingen?

delangeman

Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb dezelfde soort vraag. Bij mijn schoonouders zit de antenne aansluiting in de woonkamer voor. Daar staat ook de tv (mediabox) en de tv antenne aansluiting gaan met een splitter naar de media box en naar een tv boven.

 

De radio aansluiting gaat met een kabel onder de vloer door naar de andere kant van de kamer waar de radio staat.

 

Nu heb ik begrepen als ze straks radio via het digitale kastje van Ziggo willen luisteren, dat de tv antenne aansluiting in dat kastje moet en niet de radio antenne aansluiting. Vervolgens de antenne aansluiting doorlussen naar de tv (media box)

 

Maar dat betekend in hun geval dus dat de bestaande tv (mediabox) aansluiting ook eerst weer via de vloer naar de andere kant van de kamer moet en weer terug!!

 

Klopt dat ???

 

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

@TWILDE Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

Een kind kan de was doen... 😉

Piet.

TWILDE
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt Piet, maar dit wist ik al, hier staat ook dat je  de TV aansluiting moet gebruiken, vandaar mijn vraag

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@TWILDE de contact doos lijkt verouderd dat is al iets.

De QE317 heeft een doorlus optie de aansluitvolgorde is de Digitale radio op de TV aansluiting uit de muur en vanuit de ontvanger een coax naar de TV of de splitter uit mijn andere reactie.

Ziggo schrijft tegenwoordig ander overname punten voor, met de genoemde splitter kan er naar elk apparaat direct een kabel, zonder de doorlus optie te gebruiken.

TWILDE
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

20210411_162759.jpg

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
TWILDE
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

gedraaid, de rode is dus Data, de groene TV en de vuil-witte de oorspronkelijke radio plug

TWILDE
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@delangeman 

Vergelijkbaar met mijn situatie, maar dit wil ik nou juist voorkomen, heen en weer met een kabel. Maar als je de gebruiksaanwijzing leest staat daar nou juist in dat dit doorlussen nou juist niet met alle mediaboxen gaat! Weer lekker duidelijk, waarom staat er niet met welke mediabox het wel kan? Vandaar dat je met een splitter aan moet sluiten op de TV aansluiting, kan je met 1 kabel naar de mediabox en met de andere naar de digitale radio, maar dan moet dit wel passen, mij niet duidelijk.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@TWILDE welke Mediabox is aanwezig? Met elke box kunnen we al jaren digitale radio luisteren. Het grootste probleem daarmee is dat de TV dan aan moet, tenzij er een audiokabel bijvoorbeeld een optische spdif naar een audioset kan.

Ik zou zeker niet doorlussen als dit anders kan. Het is vooral de MB XL die hier niet mee om kan gaan.

TWILDE
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Die doos is door Ziggo ca 4 jaar geleden aangebracht, met de nieuwe mediabox perfect beeld.

In de gebruiksaanwijzing staat nu juist dat doorlussen problemen geeft, niet doen dus.

Trouwens, die wandaansluiting zit achter m'n TV, daar wil ik die radio niet aansluiten, mijn stereo installatie staat aan de andere kant in de kamer. Vandaar mijn idee om een splitter op de TV aansluiting te zetten, vandaar met een korte coax kabel naar de mediabox en met een lange coax kabel naar de digitale radio. Moet die splitter wel passen op dat kastje, kan overal foto's zien van de voorkant, maar niet van de achterkant, past die naast de DATA aansluiting, was mijn vraag, dat de Radio aansluiting overlapt wordt maakt niet meer uit, is toch eerdaags afgelopen.

TWILDE
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@RoWi. 

In dat kastje wat er nu zit , zit vast ook een splitter, of meer scheidingsfilter?

Hij verdeeld het signaal in DATA,TV en RADIO.

Is volgens mij wat anders dan het product van de link, die verdeelt het signaal over 3 identieke uitgangen. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De poa 1B ziet er zo uit van de achterkant let even niet op de uitgangen op deze afbeelding.

Screenshot_20210411-171328_Chrome.jpg

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Klopt, daarom de opmerking dat het huidige 4 jaar oude punt niet meer in gebruik is bij Ziggo.

TWILDE
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@RoWi. 

Een splinternieuwe MediaboxXL ontvangen deze week, de oude maakte het geluid van een stofzuiger.

Radio via de TV, ja, leuk, staat de TV de hele dag aan, dit hebben ze graag bij Samsung.

Ik bedoel de digitale radio ontvanger die Ziggo aanbiedt voor €50, maar er is bezuinigd op de gebruiksaanwijzing. Komt hier op neer, sluit hem aan op de TV aansluiting en aan de andere kant op je stereo installatie. Kind kan de was doen schreef Piet al. Daar vindt je de link. En hoe dat dan moet met die TV, Nou, eh, niet doorlussen. Vandaar mijn vraag, past er een splitter op de middelste aansluiting op dat kastje.

TWILDE
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@RoWi. 

Lijkt me wel te passen, zeker zonder het plastic kapje

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Het is een kwestie van doorlussen.

Coax van wandcontactoos (TV) naar digitale radio antenne in. Vervolgens coax van digitale radio (antenne out) naar Mediabox of tv.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Even voor de volledigheid, de Digitale radio ontvanger heeft wel een doorlus mogelijkheid, maar kan geen retoursignaal doorgeven via de coax, zoals de Mediabox XL nodig heeft.

TWILDE
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Bert 

@iMark 

AH, nu komt de aap uit de mouw, in de gebruiksaanwijzing/aansluitinstructies staat ook dat doorlussen niet met alle mediaboxen gaat. NIET doorlussen dus.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic