1
Vraag
2
Reacties
Christine852

Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Digitale radio: Samsung Mediabox i.c.m. Bose Lifestyle

L.S.

 

Ik heb problemen met het omzetten van analoge naar digitale radio.

Ik heb de volgende apparaten/systemen:

- Samsung SMT-C7140 (mediabox)

- Bose Lifestyle stereo-installatie.

 

Op beide apparaten zitten de mogelijkheid voor het aansluiten van een SPDIF-kabel als van een tulp-kabel. Volgens de aanwijzingen op de Ziggo-website heb ik beide mogelijkheden geprobeerd. De SPDIF-kabel in de Samsung-mediabox en op het Bose-installatie in "Optical In". De tulp-kabel op de Samsung en in de Bose-installatie in AUX. Voor de volledigheid: uiteraard òf de SPDIF òf de tulp.

 

Beide mogelijkheden lukken niet.

 

Wellicht (en hopelijk) kan iemand mij adviseren.

Hartelijk dank.

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Christine852
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik weet dat ik een keuze moet maken. Ik kies voor de digitale radio, die heeft een display en dan hoef ik alleen de digitale radio en de Bose aan te zetten. Of via de QE317.

 

Via de Mediabox begrijp ik dat die na een bepaalde tijd in slaapstand gaat.

(Klopt, de HUMAX kostte ooit € 99,--.)

 

Ik wil jullie heel hartelijk danken met het meedenken en het snelle reageren op mijn vragen. Het waren er nogal wat. 🤔 😌 Ik wens jullie prettige feestdagen. Ik zal hiermee de het probleem als Opgelost markeren.

Bekijk in context

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Samenvattend @Christine852 u heeft de keuze om € 50,00 uit te geven voor een extra apparaat terwijl de mogelijkheid voor radio luisteren via een mediabox al aanwezig is. Het abonnement aanpassen voor de Next laat ik bewust buiten beschouwing.

 

Wat nu slimmer is doe ik geen uitspraak over.

Bekijk in context

51 Reacties 51
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je hebt wel de juiste ingang geselecteerd op de Bose Lifestyle stereo-installatie?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Een eerste vraag: Zijn wel de juiste ingangen geselecteerd? Analoog zou sowieso moeten lukken, en uiteraard dien je dan die ingang op de Bose te kiezen waarop de mediabox is aangesloten, én, in bepaalde gevallen dien je dan het volume op de mediabox te verhogen/voluit te zetten. In feite is dit een uitgangssterkteregeling.

Voor optisch kan ook dat laatste gelden, maar dan is het volume op de mediabox niet altijd regelbaar. En in dat geval kan het gebeuren dat de optische ingang op een set nog niet altijd werkt/geactiveerd is. Kijk anders eens met een ander apparaat, of die ingang op de Bose in jou geval al wel werkt, als je die mogelijkheid hebt. 


Christine852
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja, heel zeker. Zoals vermeld in mijn vraag: In "Optical In" geprobeerd en in "AUX".

Christine852
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Voor de duidelijkheid: ik ontvang op de radio nog steeds het bericht van Ziggo, dat het nog op analoog staat en omgezet moet worden naar digitaal.

 

Wat bedoel je met een ander apparaat? Ik heb maar één steriosysteem. 😊

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Christine852  schreef:

Voor de duidelijkheid: ik ontvang op de radio nog steeds het bericht van Ziggo, dat het nog op analoog staat en omgezet moet worden naar digitaal.

 

Dan luister je nog steeds naar de FM. En is de juiste ingang niet geselecteerd.

Christine852
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dan is vervolgens mijn vraag: wat is de juiste ingang?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het verschilt per apparaat hoe dit moet worden gekozen.

Klopt mijn vermoeden dat er nog een coax kabel in de Bose zit? Deze kan er uit die heeft geen nut meer. De bron is nu niet meer tuner, kabel of FM dat wordt aux of optical. Als het goed is kan of op het apparaat zelf of via de afstandsbediening voor de juiste ingangsbron worden gekozen, dus een knop met opt of aux.

Christine852
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Klinkt logisch, heb de coax-kabel uit de Bose gehaald. Alleen, wat moet ik nu selecteren? In het menu van het Bose-mediacenter heb ik de digitale uitgang gezet op PCM (stond op Origineel),. Bij PCM staat vermeld: Verschaft optionele verwerking voor digitale audio. Maar ik heb nog steeds ruis op de radio. Tja, wat nu?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Er moet geen uitgang maar een ingang worden gekozen op de Bose.

 

Ik heb de handleiding nu even niet beschikbaar. PCM is voor radio een goede keuze. 

Christine852
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Oké, dat is een. Nu heb ik de "Optische bron" in het menu van het Mediacenter geselecteerd op "AUX" (Stond op "TV" . Maar nog steeds ruis.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Welk optie is er op de Samsung de TV ontvanger gebruikt, dus is de optische spdif kabel in gebruik of de tulp? 

 

Luisterde je al naar het TV geluid via de Bose via diezelfde ingang luister je normaal gesproken nu ook naar de radiokanalen die beginnen vanaf 801.

Christine852
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik probeer een weergave van de achterkant van de Bose te downloaden om jullie een duidelijker inzicht te geven in de mogelijkheden van aansluitingen op de Bose. Tot nu toe geen duidelijk figuur kunnen downloaden. Anders maak ik een foto uit mijn gebruikshandleiding. Alleen, dat zal ik morgen doen. Ik wil iedereen hartelijk danken voor de snelle reacties en het meedenken.

 

Ik kom er morgen op terug. Prettige avond.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Als je ruis hoort @Christine852 gaat er iets niet goed. Als je de mediabox bv. analoog aansluit op Tape in, moet dus Tape (in) worden gekozen op de Bose. Ruis lijkt te betekenen dat de Bose nog steeds op radio/tuner staat ingesteld.  

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Christine852 ik bedoelde met een ander apparaat, bv. een CD speler o.i.d. welke je eventueel kan aansluiten, of dat misschien al hebt gedaan. Daarmee kan je ook een andere ingang testen, zoals bv. Tape of Aux.

Christine852
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Goedemorgen,

 

Ik heb een scan toegevoegd van de achterzijde van de Bose.

 

Inmiddels heb ik geluid op de Bose, maar dat heb ik alleen als de Samsung-mediabox aanstaat. Met andere woorden: klopt het dat je nu twee apparaten moet aanzetten, de Bose-installatie èn de Samsung-mediabox?

Lekker handig.

 

Christine852
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Wat moet ik verstaan onder "Tape In"?

Christine852
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Zoals aangegeven, ik heb alleen de Bose-installatie, die heeft ook een CD/DVD-mogelijkheid.

Christine852
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nog even een aanvulling op mijn reactie van daarnet.

 

Als ik radio wil luisteren, moet ik eerst de Samsung-mediabox aanzetten, de TV (op de afstandsbediening "de radio", de zender selecteren, en natuurlijk ook de Bose aanzetten.

 

De TV kan ik uitdoen, maar de Bose (uiteraard) èn de Samsung-mediabox moeten aanstaan.

Dat zijn best veel handelingen, terwijl je eerst alleen maar de radio hoefde aan te zetten.

Bepaald geen verbetering. Een beetje belachelijk vind ik dit wel.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Wat moet ik verstaan onder "Tape In"?"

Dat is gewoon een ingang op een receiver o.i.d. Je hebt dan bv. de mogelijkheid te kiezen voor CD, DVD, Tape, Aux etc. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic