Vraag
Reacties
heemskerk44
Level 2

Digitale radio: Mogelijkheden

Over het algemeen ben ik erg tevreden met Ziggo, maar afgelopen week kreeg ik een email dat Ziggo stopt met analoge radio.
Ik heb al jaren een mooie radio- en versterker-installatie, waar ik elke dag meerdere uren naar klassieke muziek luister. Mijn radio is dan ook verbonden met de huidige 'radio-antenne' van Ziggo. (één van de twee muurpluggen van Ziggo)
Nu gaat Ziggo het antennesignaal er af halen. Want dat is analoge radio.
Het alternatief dat wordt aangeboden is digitale radio. Dat klinkt wel leuk, maar dat is het niet. Wil ik nu muziek kunnen luisteren dat moet mijn TV dus aanstaan. Daar voel ik weinig voor: de hele dag de tv aan!
Ik kan ook de mediabox verbinden met mijn radio via een optisch kabeltje. Dat werkt uiteraard, maar ik kan dan alleen via het TVscherm een radiokeuze maken. Daarbij kan ik 'alleen' kiezen uit de radiostations die Ziggo aanbiedt. Bovendien moet ik dan gebruik maken van 3 apparaten: versterker, mediabox en tv-apparaat.
Een mogelijkheid is ook: Radio via internet . Dat klinkt ook interessant, maar dat is niet eenvoudig. Volgens mij moet je een pc (met monitor) aan je audioinstallatie koppelen of je moet een zeer geavanceerde tuner hebben met internetaansluiting. Daarbij moet je ook eerst lid worden van bepaalde digitale radiodiensten. 
Ook doet Ziggo het voorstel om een FM-antenne aan mijn radio te koppelen. Ha...ha.... probeer dat maar eens bij een complexe geluidsinstallatie. Een groot verschil qua geluid met het antennesignaal dat ik eerst had. Ruis op het signaal. Dat is een oplossing uit de 20e eeuw.
Een laatste mogelijkheid is om - via Ziggo - een digitale decoder aan te schaffen. Kosten 50 euro! Dat zou enigszins mijn probleem oplossen omdat ik dan geen TV hoef aan te zetten overdag.
(Ik ben nog wel gebonden aan de zenders die Ziggo aanbiedt).
Ziggo is met zijn TV- en radiopakket bepaald niet goedkoop.
Nu wordt een bepaald onderdeel weggehaald. Dat is toch een vermindering van de service? Ik zou het goed van Ziggo vinden wanneer zij die digitale decoder gratis aanbieden.
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
3 Reacties 3
Steefb
Level 20

Mocht je een mediabox xl of next hebben.

Radio bedienen zonder de televisie aan te hebben?
Dat kan als je de mediabox hebt aangesloten op je stereo of soundbar in combinatie met de afstandsbediening met stembesturing. Dit werkt zo:

Houd de knop ingedrukt op de afstandsbediening. Blijf deze knop ingedrukt houden tot je de opdracht gegeven hebt.
Spreek rustig en duidelijk je boodschap in. Bijvoorbeeld ''Radio 2" of "Classic FM"'. De mediabox zal hierna de gevraagde radiozender gaan afspelen.
Als de tv automatisch aangaat bij het aanzetten van de mediabox, kun je die apart uitzetten via de afstandsbediening. Als de box aanblijft, zal het geluid te horen zijn via het aangesloten geluidssysteem.
Heb je door hoe dit werkt? Dan hoef je de tv niet meer aan te zetten als je radio wil luisteren.

Bij de andere mediaboxen kun je gewoon een kanaal intoetsen.

Ded
Level 1

Ik had nog een scary naar tulp stekker zaak aangesloten de tv kan gewoon uit want via de xlbox gekoppeld. Werkt prima. 

0 Kudos
fred6
Level 6

Slecht gelezen of niet begrepen

Ziggo biedt al jaren ca 100 radio zenders in digitale kwaliteit op de xl en next box.

Even een jack/jack  van € 2 of optisch kabeltje aansluiten tussen aux box en aux eigen installatie

Met voice AB geen tv nodig anders alleen als mooi radio display EVEN tijdens het zender zoeken

0 Kudos