1
Vraag
2
Reacties
TL

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Digitale radio: Humax 5200C via Onkyo reciever TX-NR818

Ik wil  de Humax 5200C aansluiten op de Onkyo reciever TX-NR818 gebruiken om digitale radio te beluisteren.

Welke kabels heb ik hier voor nodig  en op welke ingang sluit je dit aan?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Op de foto's valt me iets op: de oude coax stekker aan de kabel in de Humax. Vervang deze voor een goed afgeschermde stekker, of stekkers van bv. Hirschmann. Nu kan er 4-5G signaal op binnenkomen en de boel verstoren. 

Voorts zie ik een surround receiver, waarbij het natuurlijk ook wel mooi is als je het Tv geluid van de Humax daarop kan weergeven. Dat kan ook analoog, maar dat is stereo, terwijl er veel uitzendingen in Dolby Digital zijn. 

Mijn advies zou in dit geval dus zijn de Humax middels HDMI op de receiver aan te sluiten en van de receiver met een HDMI kabel naar de Tv te gaan. Die laatste aansluiting is er al zie ik. 

Kort samengevat:

Sluit de Humax met de HDMI kabel aan op de receiver;

Kijk even of je wellicht de gebruikte HDMI ingang van de receiver nog moet toewijzen/koppelen aan een bronknop, zoals bv. decoder o.i.d;

Stel de Humax via het menu in op Dolby. 

Een andere optie is het aansluiten van de Humax middels een optische kabel op de receiver. Ook dan kan je gebruik maken van Dolby Digital geluid en zal de radio in stereo zijn, net als met HDMI. 

Let op: Zet wel het volume (uitgangssterkte) op de Humax voluit en regel verder het volume op Tv en versterker. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Bekijk in context

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

 "De HDMI  stekker uit de Humax gehaald en  aangesloten op de receiver"

Dat moet natuurlijk zo kunnen, want daarvoor zijn deze HDMI ingangen aanwezig. Maar vanaf de HDMI UITGANG van de receiver moet er dan natuurlijk wel ook een HDMI kabel naar de Tv lopen, en de receiver dient natuurlijk ingeschakeld te worden. In bepaalde gevallen geeft een receiver ook het HDMI signaal door naar de Tv als de receiver in stand-by staat, maar dat nu maar even terzijde. 

-->Maar ik schreef eerder al dat het vaak wel zo is dat de gebruikte HDMI ingang nog niet werkt. Die moet je vaak nog koppelen/toewijzen aan een bronknop, zoals bv. Blu-ray, DVD o.i.d. afhankelijk van de bronnen welke op de receiver te kiezen zijn. En als er ook geen geluid van de Humax te horen is via de receiver, is dit waarschijnlijk ook het punt van discussie. Kijk dus even in het menu van de receiver, want daarin moet te vinden zijn hoe je HDMI- en/of digitale ingangen kan toewijzen aan een bronknop. Staat ook wel in de handleiding, maar vaak werkt het via het menu wat eenvoudiger. Je moet daar uiteindelijk toch in terecht komen. 

Bekijk in context

14 Reacties 14
Sjouke_

Level 5
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 81Likes

Hoi TL,

Het aansluiten van eigen audio apparatuur vereist vaak wat werk maar kan het eindresultaat wel erg ten goede komen!

Als ik het zo zie lijkt de Onkyo reciever TX-NR818 een HDMI signaal te accepteren dat vervolgens doorgestuurd kan worden naar je TV.

In dat geval kun je de HDMI output van je Humax 5200C op de HDMI input van je Onkyo reciever TX-NR818 aansluiten, waarna HDMI output naar je TV kan voor beeld terwijl audio door de Onkyo reciever TX-NR818 "gefilterd" en naar je speakers verstuurd wordt!

Voor radio luisteren kun je de radio functie op de Humax 5200C aanzetten (of uitzetten wanneer je weer TV wilt kijken).

 

Edit: Zoals Bert aangeeft kun je ook de optische audio uitgang op je Humax 5200C gebruiken en die naar de Onkyo receiver sturen, zo blijft het HDMI beeld signaal op de TV direct terwijl alle audio al direct afgescheiden en naar je receiver gestuurd wordt!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik heb vanuit een Humax een optische kabel naar mijn Onkyo en dat geeft een heel mooi helder geluid.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

HDMI van de Humax  naar de Onkyo en een HDMI van Onkyo naar Humax.

 

Of HDMI van Humax naar TV en HDMI van de TV naar Onkyo en ARC doet de rest.

 

Of optische kabel van Humax naar Onkyo.

 

Of mini jack naar tulp van Humax naar Onkyo.

 

Ingang van Onkyo naar eigen keuze, alleen de Phono niet gebruiken .

 

huberto

Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

https://tweakers.net/pricewatch/307523/onkyo-tx-nr818/specificaties/

Audio-ingangen: 8x 2.0 Tulp Analoog, 3x Digitaal Coax (S/PDIF), 3x Digitaal Optisch (S/PDIF)

 

https://myhumax.info/wp-content/uploads/2014/12/Gebruiksaanwijzing-iHDR5200c.pdf

huberto_0-1648556784444.png

 

Wordt niet helemaal duidelijk of de Audio L/R ingang of uitgang is, maar S/PDIF is sowieso out. Wellicht kan een Humax-kenner dit even aanvullen?

 

Je opties:

  1. Audio via je TV naar de Onkyo, als die route al bestaat
  2. Optische TOSLINK-kabel van de SPDIF-uitgang van de Humax naar één van de gelijke ingangen op de Onkyo.
  3. Proberen: stereo RCA-kabel (rood-wit) van de Humax naar een van de vele ingangen van de Onkyo. Is wel analoog, maar je speakers en je oren zijn ook analoog. Voor radio geen probleem.
TL
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Twee foto,s 1 van de humax  en 1 van de receiver.

Ben op dit gebied best wel een leek als het om  audio gaat20220329_150829.jpg20220329_150807.jpg

TL
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wie kan mij vertellen wat ik nu precies nodig ben om digitale. radio ontvangst te krijgen.

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Of HDMI van Humax naar TV en HDMI van de TV naar Onkyo en ARC doet de rest".

 

 

Maar dan moet wel de Tv steeds aan, want anders werkt ARC niet. Overigens is het ook maar de vraag of de ARC functie het geluid van de Humax wel doorgeeft. Dat is ervoor het Tv geluid via de receiver weer te geven. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Wordt niet helemaal duidelijk of de Audio L/R ingang of uitgang is, maar S/PDIF is sowieso out. Wellicht kan een Humax-kenner dit even aanvullen?"

 

De Humax heeft alleen maar uitgangen. De analoge aansluitingen zijn dus uitgangen, evenals de optische. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Op de foto's valt me iets op: de oude coax stekker aan de kabel in de Humax. Vervang deze voor een goed afgeschermde stekker, of stekkers van bv. Hirschmann. Nu kan er 4-5G signaal op binnenkomen en de boel verstoren. 

Voorts zie ik een surround receiver, waarbij het natuurlijk ook wel mooi is als je het Tv geluid van de Humax daarop kan weergeven. Dat kan ook analoog, maar dat is stereo, terwijl er veel uitzendingen in Dolby Digital zijn. 

Mijn advies zou in dit geval dus zijn de Humax middels HDMI op de receiver aan te sluiten en van de receiver met een HDMI kabel naar de Tv te gaan. Die laatste aansluiting is er al zie ik. 

Kort samengevat:

Sluit de Humax met de HDMI kabel aan op de receiver;

Kijk even of je wellicht de gebruikte HDMI ingang van de receiver nog moet toewijzen/koppelen aan een bronknop, zoals bv. decoder o.i.d;

Stel de Humax via het menu in op Dolby. 

Een andere optie is het aansluiten van de Humax middels een optische kabel op de receiver. Ook dan kan je gebruik maken van Dolby Digital geluid en zal de radio in stereo zijn, net als met HDMI. 

Let op: Zet wel het volume (uitgangssterkte) op de Humax voluit en regel verder het volume op Tv en versterker. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@TL  schreef:

Wie kan mij vertellen wat ik nu precies nodig ben om digitale. radio ontvangst te krijgen.

 


 

Voor Ziggo digitale radio is een dvb-c tuner de voorwaarde.

 

Die zit in de (Humax, Next,Xl enz.) boxen.

Ook vrijwel alle moderne tv's hebben zo'n tuner.

En bijvoorbeeld de Quantis radio die ziggo aanbiedt

 

Alles over radio (ziggo.nl)

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Wie kan mij vertellen wat ik nu precies nodig ben om digitale. radio ontvangst te krijgen".

Zie mijn vorige post. Als je met HDMI gaat werken heb je niets nodig. Je kan dan zo de HDMI stekker van de Humax uit de Tv halen en in een HDMI ingang van de receiver plaatsen. Doe dit wel als de apparaten uit zijn. 

 

Het kan dus alleen zo zijn dat de HDMI ingangen nog niet werken zonder deze aan een bronknop toe te wijzen. Maar dat kan je trouwens ook treffen met de optische ingangen van de receiver. 

 

TL
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Willem-A1

Ik heb gedaan wat jij hier heb geschreven.
De  HDMI stekker uit de tv gehaald en aangesloten op de  humax. door deze wissel heb ik geen beeld meer op tv.

Ook niet bij  het switchen van HDMI ingangen

Heb tot op heden nog geen geluid.

TL
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Correctie. De HDMI  stekker uit de Humax gehaald en  aangesloten op de receiver

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

 "De HDMI  stekker uit de Humax gehaald en  aangesloten op de receiver"

Dat moet natuurlijk zo kunnen, want daarvoor zijn deze HDMI ingangen aanwezig. Maar vanaf de HDMI UITGANG van de receiver moet er dan natuurlijk wel ook een HDMI kabel naar de Tv lopen, en de receiver dient natuurlijk ingeschakeld te worden. In bepaalde gevallen geeft een receiver ook het HDMI signaal door naar de Tv als de receiver in stand-by staat, maar dat nu maar even terzijde. 

-->Maar ik schreef eerder al dat het vaak wel zo is dat de gebruikte HDMI ingang nog niet werkt. Die moet je vaak nog koppelen/toewijzen aan een bronknop, zoals bv. Blu-ray, DVD o.i.d. afhankelijk van de bronnen welke op de receiver te kiezen zijn. En als er ook geen geluid van de Humax te horen is via de receiver, is dit waarschijnlijk ook het punt van discussie. Kijk dus even in het menu van de receiver, want daarin moet te vinden zijn hoe je HDMI- en/of digitale ingangen kan toewijzen aan een bronknop. Staat ook wel in de handleiding, maar vaak werkt het via het menu wat eenvoudiger. Je moet daar uiteindelijk toch in terecht komen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic