1
Vraag
2
Reacties
Ben Hoogstad

Level 3
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Digitale radio - AVR Denon gaat ook uit als ik TV uitzet

Na installatie nieuwe Samsung tv ( EQ 65 QN 95a) , met aansluiting op een AVR Denon X4400H gaat de AVR ook uit als ik tv uitzet bij beluisteren radiostation

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Ben Hoogstad  Dit zou je eventueel op kunnen lossen door in het menu van de Next de zogenaamde eenknopsbediening uit te zetten. Als je  dan de linker knop op de afstandsbediening gebruikt om de TV uit te zetten dan zou de AVR en Next aan moeten blijven.

Bekijk in context

26 Reacties 26
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat zal het gevolg zijn van HDMI CEC. 

Ben Hoogstad
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Daar is hij inderdaad op aangesloten, volgens handleidingen om de drie apparaten met één afstandsbediening te bedienen. Moet ik dat anders doen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als je via de TV een radiostation beluisterd en je zet de TV uit, gaat ook de radio uit die je via de TV beluisterd als de next met de TV verbonden is en de TV verbonden is met de versterker.

 

Of heb je de Next ook rechtstreeks aan gesloten aan de versterker?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Op zich is dat goed, staat de TV aan om de radiokanalen te zoeken, dan zou ik willen wijzen op de stemgestuurde afstandsbediening. En de Next direct op de Denon  aansluiten.

Ben Hoogstad
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

 

In vervolg op het voorgaande . De aansluitingen zijn het zelfde gebleven nadat de TV vervangen is (beide Samsung) In de oude situatie werkte deze aansluiting dus wel prima. (radio station vd Next via tv scherm zoeken en dan TV uitzetten (radio blijft dan aan). Ik heb de aansluitingen nog eens nagegaan. HDMI-ARC van de TV naar HDMI-ARC ingang van de Denon. HDMI van de Next naar Denon HDMI-ingang gemerkt met CLB/SAT.

Wie weet oplossing?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dan heb je waarschijnlijk een TV gehad waar het scherm uit te zetten was en de TV verder aan bleef.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Welke afstandsbediening gebruik je is dat een neutrale Logitech Harmony?

Op zich is dit normaal gedrag zeker als er CEC opties aan staan.

De opties zijn de CEC funties van de TV uit, de TV niet eens aanzetten, enkel de Next en Denon zijn genoeg zeker met de spraakgestuurde afstandsbediening. Of de Denon weer aanzetten, als deze uitgaat.

 

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

Je kunt ook internet radio op je Denon gebruiken, heb je ook weer 1 apparaat minder aan(mits aangesloten op internet). 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Herkenbaar grapje. Dit gebeurd er bij mij ook. De enige manier, zeg maar workarround, is de Next ook optisch aansluiten op de Denon. Dan zoek je op de normale manier het radio station via de App. Dan komt de truuk. Je zet de denon op de radio. Denon moet je dan wel instellen dat die niet uitgaat als je alleen audio luistert. Dan kan de tv uit. Next en Denon blijven aan. Daarna kies je de optische ingang op de Denon.

Dit is vrij omslachtig maar werkt bij mij wel. 

Ik zal morgen nog even proberen of direct omschakelen naar de optische ingang ook voorkomt dat de Denon uitgaat. Bij de radio keuze weet ik het zeker. Of de Denon optische ingang ook ziet als audio weet ik zo niet. Mijn denon heeft geen keuze om alleen audio te kiezen. Die optische ingang moet ik op een hdmi ingang mappen en die zijn allemaal type audio/video.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@bloemen64 Optical is toch enkel audio, je kiest op de Denon dan toch die ingangsbron ? 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik heb me hier niet zo goed in verdiept hoor mannen, dus wellicht zeg ik iets stoms; maar is een CEC killer niets in dergelijke gevallen? Je kan met deze ellende beter van CEC af zijn, want dat is lang niet altijd even geweldig. 


RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Willem-A1  schreef:

Ik heb me hier niet zo goed in verdiept hoor mannen, dus wellicht zeg ik iets stoms; maar is een CEC killer niets in dergelijke gevallen? Je kan met deze ellende beter van CEC af zijn, want dat is lang niet altijd even geweldig. 



Deels mee eens maar ook dat heeft nadelen, zonder CEC kan je niet via de TV de volume van een extern apparaat aansturen. Het is ook juist het mooie dat als je TV wilt kijken de Mediabox, de TV zelf en een versterker tegelijk aangaan, liefst met maar 1 afstandsbediening.

 

Wat dat betreft is cec zowel handig als lastig, en we het gewoonweg of niet moeten gebruiken, of workarounds bedenken. Hier speelt de methode van radio luisteren via een Next ook een rol.

Eens te meer is dit topic een reden om de radiokanalen vanaf 801 weer in te voeren in plaats van de huidige app constructie.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dank @RoWi. 

je reactie valt me mee, haha. Zonder CEC is een Logitech ook nog een mooie optie. Maar die moet je nu dan wel op verkoopsites zoals Marktplaats zoeken. Ik heb een heel uitgebreide afstandsbediening van Marantz, waarmee ik van alles kan. Maar gebruik ik het... Eigenlijk niet. Maar ik vind het ook niet zo'n issue apparaten separaat in te schakelen. Mijn nieuwe Oled heeft, voor een Tv, een opvallend goed geluid, dus voor het journaal, talkshows etc. gebruik ik gewoon die. Ik heb de Humax n.l. niet via de HDMI ingangen van de Humax lopen. De XL wel. 

Tot zover mijn geleuter. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@RoWi. En @Willem-A1 als je alleen een Next en TV gebruikt dan zijn er nog wel meer mogelijkheden. 

Logipech laat ik buiten beeld. Dat kan goed en erg fout gaan. Even niet goed mikken en je sequence is naar de maan. Door cec te gebruiken heb ik geen last van muren. Ik hoef alleen de tv maar te "zien". De rest van mijn apparatuur staat in een dichte kamer kast. Op die apparatuur zit wel een afstandsbedieningsverleng oog maar dat is voor gewoon gebruik niet nodig.

 

De issue met cec is dat de tv ook een link heeft met de receiver. Tv aan. Dan gaat de receiver aan om gewoon via CI+ te kijken. Tv uit. Receiver gaat uit. Behalve als ik de receiver op de radio heb staan. Dan blijft die aan en gaat alleen de tv uit.

Die koppeling zit er hard in.

Ik kan de tv dus niet uitzetten zonder dat de receiver ook uitgaat. Dat zou niet moeten gebeuren als ik de radio app op de Next gebruik. Dat is echter voor de denon gewoon video. 

Ik kan me niet herinneren dat er een optische ingang is alleen voor audio. Er zijn 2 of 3 ingangen die ik aan een hdmi ingang kan koppelen. Daarmee kan ik de audio via hdmi vervangen door een optische ingang.

Ik zal vandaag eens kijken of de CD speler ingang ook te gebruiken valt en of die dan ook gezien wordt als "audio".

 

Ik heb nog gewoon FM radio tot mijn beschikking. Het radio issue speelt nog niet. En mijn denon kan internet radio gebruiken. Daar luister ik al naar voor sommige radio kanalen die niet op de kabel zitten.

 

Ik kom geregeld bij mensen die radio luisteren via de tv. Daar staat de tv gewoon aan en zie je wat er speelt op een vrij rustige manier.

Maar dat gaat hier niet gebeuren met een Plasma tv en de erg aanwezige radio App van Ziggo. 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@bloemen64 een optische ingang die video doorgeeft moet ik nog tegen komen, de beschrijving over het mappen op HDMI komt op mij vreemd over.

Je kiest toch de ingangs bron en klaar, ik ben niet bekend met Denon maar die beschrijving klinkt apart.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@RoWi. Ik begrijp dat er geen video over de optische verbinding gaat.

Het gaat er bij mijn Denon om hoe de ingangen geconfigureerd zijn. Daar valt van alles te kiezen. 

Screenshot_20211114-132115_Dropbox.jpg

 de twee optische ingangen kun je op een willekeurige ingang mappen.

 

Ik moet een combinatie hebben die de Denon niet als video ziet. CD zal mogelijk werken.

Screenshot_20211114-131515_Dropbox.jpg

Daarom is het waarschijnlijk verwarrend.  Ik zoek een ingang die optisch mogelijk is maar niet gezien wordt als "video/hdmi/comp" door de Denon.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@bloemen64 schreef:

"Ik kan me niet herinneren dat er een optische ingang is alleen voor audio".

 

Dat komt toch over of je denkt dat een optisch signaal ook video transporteert... 

 

"Er zijn 2 of 3 ingangen die ik aan een hdmi ingang kan koppelen. Daarmee kan ik de audio via hdmi vervangen door een optische ingang".

Zo werkt dat bij de Marantz ook zo'n beetje. Ook niet zo gek, want ze komen nu dezelfde fabriek uitrollen. 

 

"Ik zal vandaag eens kijken of de CD speler ingang ook te gebruiken valt en of die dan ook gezien wordt als "audio".

 

Heb je een CD speler met een ingang dan? Die zijn er wel, maar die zie je niet heel veel. Deze beschikken over een DAC zodat je deze kan gebruiken voor andere apparaten. 

 

"de twee optische ingangen kun je op een willekeurige ingang mappen".

Jij noemt het 'mappen'. Bij andere merken, zo ook Marantz, noemt men dat 'toewijzen aan een bronknop'. Ik heb naast 4 HDMI- ook nog 6 digitale ingangen. 3 optisch en 3 coaxiaal, en die kan je dan inderdaad aan een van de bronknoppen toewijzen, of, zo je wilt, mappen. Ik ben blij dat ik nog een aantal digitale (S/P-DIF) ingangen heb. En daarnaast overigens ook nog 2 uitgangen.

Tot zover het off-topic gebrabbel... 😉

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@RoWi. 

 

als je de digitale ingangen, of de HDMI ingangen niet eerst via het menu toewijst aan een bronknop, werken deze niet. @bloemen64 noemt dat 'mappen' en Marantz noemt dat dus 'toewijzen aan een bronknop'. Heb je dat gedaan, dan kun je dus gewoon die bronknop indrukken om bv. HDMI 1 te gebruiken. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Het is gelukt. Enige spraak verwarring en engels/nederlands helpt ook niet.

Ik heb momenteel geen optische verbinding tussen Next en Receiver. Wel tussen Humax en receiver maar dat maakt niet uit voor het principe.

In de hdmi instellingen staat de optie geselecteerd om alleen uit te gaan als er een "video" bron geselecteerd is.

De Humax is op opt1 aangesloten die geselecteerd is bij Aux1 en deze Aux1 is hernoemd naar Humax. Als ik "Humax" als ingang kies dan krijg ik dus de optische ingang die op Aux1 aangesloten zit.

Zet ik nu de tv uit dan blijf ik het geluid van de Humax horen.

20211114_150727.jpg

20211114_150610.jpg

20211114_150536.jpg

Waar je hierboven "Humax" ziet kun je "Next Radio" of iets dergelijks lezen. Zolang je maar de opt1 ingang verbind met de Next.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic