Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
henk0078
Level 3

Digitale ontvanger in combinatie met een HDD recorder en/of Videorecorder

Beste Ziggo
Ik heb van u de digitale ontvanger gekregen. U beschrijft de installatie van ontvanger naar TV via de scartkabel. Echter ik heb nu een aansluiting van mijn TV via de videorecorder en HDD recorder. Mijn vraag is hoe mijn videorecorder en HDD Recorder aan te sluiten in samenhang met de digitale ontvanger. Moet ik dan de scartkabel inpluggen in de HDD recorder? Graag een duidelijke uitleg van het aansluitschema dat helaas ontbreekt in uw installatieboekje

Groet
H van Glabbeek

--------------------------------------------------------------------------------
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
73 Reacties 73
henk0078
Level 3
Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de AVS video editor inmiddels aangeschaft en daarmee is het mogelijke reclame etc te verwijderen. Verder kan het resultaat direct op een DVD worden gebrand waarbij je kunt instellen op de resolutie, dus alles is passend te maken op 1 DVD.
Ben voorlopig nog wel even bezig om dit uitgebreide editor programma op zijn mogelijkheden te doorgronden, maar de eerste resultaten zijn erg goed.
Kun je me uitleggen wat SD dan betekent, want ik vind dat niet in de manual
Groet
Henk
Willem-A
Level 1
SD staat voor Standard Defininiton, dus een lage resolutie. Zoals je weet staat HD voor High Resolution.

Vaak zie je tegenwoordig 576I, 576P, 720P, 1080I, 1080P. Maar SD is eigenlijk 480. Dat verliep/verloopt via scart.

Maar er zijn nog veel meer resoluties. Deze zie je minder, maar er zit dus nog van alles tussen. Via Internet zijn deze wel terug te vinden.
Willem-A
Level 1
Defininiton mag ook als Definition warden geschreven... :wink:
gerdagj
Level 1
Mijn HDD recorder van Pioneer is een wonder van vernuft. Steeds weer verbaas ik me over de uitgekiende mogelijkheden. Ik heb de recorder al vele jaren en neem er bijna dagelijks overdag programma's mee op, die ik dan 's avonds bekijk. Nu schaft ZIGGO binnenkort het analoge signaal af en wordt alles digitaal. Daarmee vervallen veel mogelijkheden van de recorder. Er zijn duizenden gedupeerden, niet alleen gebruikers, maar ook fabrikanten. Kan iemand, bij voorkeur Ziggo ZELF, een oplossing aanbieden die meer is dan een suggestie, en die goed getest is? Het is zo makkelijk van de Ziggo medewerker om te verwijzen naar deze pagina's met de mededeling "Ziggo ondersteunt de recorder niet. Veel oplossingen die hier worden gegeven staan vol van afkortingen die niet worden uitgelegd, of eindigen met de mededeling: dat zou moeten werken. Ik vermoed dat D.O. een Digitale ontvanger is. Zo'n kastje heb ik jaren terug gekocht, maar heb halverwege de installatie afgebroken, uitsluitend wegens de onduidelijkheid over de HDD. En wat is Ziggo gebied, UPC gebied? Een kaartje? smartcard? Humax?
Graag een helder artikel waarin iedere leek in het bezit van een recorder kan lezen hoe hij nog gebruik kan maken van zijn recorder.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Dag gerdagj

er is anders al zeer veel geschreven over het gebruik van een DVD recorder nadat het analoge signaal is vervallen. Overigens heeft b.v. Caiway al lang geen analoog signaal meer, en gaat het naast Ziggo ook stoppen bij Delta. Fabrikanten van de DVD recorder zullen daar niet mee worden gedupeerd, daar deze al enige tijd niet meer word gefabriceerd.

Wat Ziggo of UPC gebied is kun je zo zien op de site van Ziggo. Als je b.v. je postcode ingeeft zie je al of b.v. de Humax bruikbaar is in jou gebied. Is deze dat 'niet' dan woon je in (oud)UPC gebied. Maar ik schrijf net al tussen aanhalingstekens daar de Humax altijd bruikbaar is voor de vrije zenders, welke dus zonder smartcard kunnen worden ontvangen. En daarop kan zoals vaak genoemd, de DVD recorder worden aangesloten. Maar goed, dat verandert inderdaad wel het e.e.a. aan de situatie zoals deze nu is. Via de Guide van de DVD recorder werken gaat b.v. niet meer. Maar met b.v. de Humax 5200c kun je ook al die vrije zenders opnemen op de interne harde schijf. Daarnaast heeft Ziggo de nieuwe digitale decoder (Humax 5500c) voor mensen welke nu alleen maar de mogelijkheid hebben analoog te kijken en dat straks moeten missen. Maar ook deze werkt alleen met de vrije zenders.

Natuurlijk zijn er nog meer opties, maar dan zul je zeer waarschijnlijk je abonnement moeten wijzigen. Het is een wat vervelende situatie voor een aantal mensen, maar het analoge signaal is al zeer lang aanwezig en, net als andere verouderde technieken, ook een keer aan verandering/verbetering toe. En er moet ook ruimte worden gemaakt voor nieuwe doeleinden. En als je straks een tijdje digitaal kijkt zul je zien dat dit er veel fraaier uitziet.

En zoals gezegd sterft de DVD recorder toch al steeds meer uit. Daar ben jij natuurlijk niet mee geholpen, maar het is helaas wel de realiteit en dus moeten we andere manieren gaan zoeken en andere apparaten gaan gebruiken. De vooruitgang gaat nu eenmaal ook razendsnel, mij wel eens wat té snel, maar dat kunnen we ook niet meer stoppen.

Maar wellicht wil een van de moderators, zoals Anne H Ziggo nog even reageren. Maar daar dit een klanten helpen klanten site is, zullen doorgaans andere klanten reageren.
0 Kudos
gerdagj
Level 1
Willem-A, Hartelijk dank voor je reactie. Een van de problemen voor iemand als ik, met een vaste manier van programma's kijken na ze eerst te hebben opgenomen, is dat je opeens geconfronteerd wordt met een compleet ander systeem. Het zou aardig zijn als Ziggo ZELF op de site de problemen op een rijtje kon zetten, met uitleg van begrippen. Je zegt "er is anders al zeer veel geschreven over het gebruik van een HDD recorder nadat het analoge signaal is vervallen". Dat is nu juist het probleem. Ik zit de hele dag te lezen en word niet veel wijzer. Ik zit voortdurend te Googelen, om te zien wat een HUMAX is, wat een APV Editor is, hoe je ftp't van een TV (of een Humax?) naar een PC. Gewoon 1 gedegen artikel dat alles uitlegt. Je zegt o.m.
"De vooruitgang gaat nu eenmaal ook razendsnel, mij wel eens wat té snel, maar dat kunnen we ook niet meer stoppen."
En dan vraag ik me af wat nu die vooruitgang is. Een beetje beter beeld? De HDD heeft kennelijk z'n tijd gehad, net als Windows XP. Net zoals ik nu naast m'n oude XP desktop een Windows 10 laptop gebruik, wil ik ook best overstappen naar een Humax, mits dat mij soortgelijke mogelijkheden geeft. De meeste opgenomen programma's verwijder ik na bekijken. Soms bewaar ik iets, veelal na editen, en zet het op een DVD. Kan dat allemaal met de Humax?
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Dag gerdagj

één uitleg voor dit alles is er eigenlijk niet, daar er tal van mogelijkheden zijn. En het is wellicht niet even eenvoudig voor iedereen, en ook daar heb ik uiteraard zeer veel begrip voor, maar met de berichten welke je leest zou je wel wat verder moeten komen.

Ik denk echter niet dat Ziggo het allemaal in één bericht kan bundelen, vanwege de genoemde mogelijkheden. Er is n.l. veel meer dan wat er al is genoemd. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet raadzaam is als er eens een moderator op je vragen reageert.

Ik snap dus ook best dat het voor velen een confrontatie is, en ook Ziggo wil er alles aan doen mensen toch weer een beetje op weg te helpen, en daarom levert men de eerste, nieuwe Humax 5500c gratis in bruikleen aan diegenen welke alleen maar de mogelijkheid hebben analoog te kijken, en dus op een mooie manier kunnen overstappen naar digitaal, waarbij het dan echter wel om alleen de vrije zenders gaat. Maar ten opzichte van analoog gaat men er dan zeker op vooruit. Maar helaas is niet alle 'pijn' te verzachten. Voor mensen met een DVD recorder blijft het toch wat lastig...

Met een Humax, afhankelijk van het type, kun je inderdaad gebruik maken van FTP. Daar is wel wat kennis voor vereist, maar op die manier kun je dan (beperkt) bestanden uitwisselen met je PC. Het is dus ook mogelijk zo je opnames op de PC of een ander medium over te zetten.

Hier vind je daarover meer info: https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209

Dit is sowieso bruikbaar op de Humax 5200c. Ook al zou je in oud UPC gebied wonen kun je met dit model altijd alle zenders welke je daar wel kan ontvangen (de vrije zenders) opnemen op de interne schijf. De bestanden kunnen dan ook op een externe schijf worden overgezet:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/tip-opnames-vanaf-de-humax-op-schijf-zetten-en-deze-laten-inlezen-door-de-pc-23291

De vooruitgang is in eerste instantie inderdaad een beter beeld, maar wellicht ook weer sneller Internet. En straks zal men ook ruimte moeten gaan maken/vinden voor 4K Tv. Heb je een HD-Ready of Full-HD Tv is het zeker een stuk fraaier als je digitaal gaat kijken. Dat zal je echt verbazen en zeker positief verrassen.

De Humax is natuurlijk niet te vergelijken met een DVD recorder, maar is wel een apparaat dat dus gebruik kan maken van FTP. Dat kan b.v. met de mediabox XL niet. Die heeft echter wel weer andere mogelijkheden, die ik nu even in het midden laat, maar met de Humax kun je dus opnemen in de kwaliteit van de uitzending/zender, je kan de opnames terug kijken en wissen, of dus via FTP overbrengen naar de PC. Maar dat gaat allemaal niet zo eenvoudig als bij de DVD recorder. Zo kun je op de Humax geen bestanden bewerken, dus geen reclames etc. verwijderen.

Maar je kan de Humax dus wel aansluiten op je DVD recorder om zo opnames vanaf de schijf van de Humax op DVD te zetten. Nadeel is daarbij wel dat je die opnames doorgaans niet eerst op de interne schijf van de DVD kan zetten, bewerken en dan op een DVD overzetten. Je zal dan nagenoeg altijd tegen een kopieerbeveiliging aanlopen, en dus moet de opname meteen op een DVD worden gezet.

Het is allemaal best ingewikkeld, maar nogmaals, één uitleg met alle gegevens erin is best moeilijk.

Maar ik zal vragen of Anne H Ziggo er eens naar wil kijken.
gerdagj
Level 1
Beste Willem-A,

Wederom dank. Ik was zojuist aan de telefoon met iemand van de Ziggo klantenservice (om iets totaal anders), maar dit probleem kwam ter sprake en hij nam alle tijd. Ten eerste om te kijken of mijn TV geschikt is voor digitaal (niet dus). Ten tweede over de digitale decoder (Samsung DCB-B270R) die ik in 2010 kocht, maar nooit installeerde. Die wordt niet meer geleverd, maar zou wel werken om het digitale signaal te ontvangen. Is dat inderdaad de voorloper van een Humax? Ik probeer om een vervanging te zoeken voor mijn huidige constellatie voor het moment dat analoog hier echt gaat verdwijnen (postcode 2341NE). Ik kom dan bij Humax uit, b.v. 5200c en 5400c. De laatste (uit 2014) wordt de nieuwe Humax genoemd. In het enige review voor de 5400c bij de Humax shop stond dit:
-------------------------------
"HUIDIGE ERVARINGEN
zeer tevreden over deze digitale kabelontvanger van Humax
Sedert enkele maanden gebruik ik de Humax 5400. Ik heb hem door een expert aan laten sluiten (misschien had ik het zelf ook gekund). Het gebruiksgemak is heerlijk, ik heb niet eens de gebruiksaanwijzing hoeven lezen, al heb ik later nog een paar snufjes ontdekt. Er kan ongelooflijk veel opgeslagen worden. Een klein minpuntje. Ondanks dat je 2 programma's tegelijk op kunt nemen kun je tijdens die 2 opnames niet naar een ander programma zappen. We wijken dan uit naar de gewone kabel of de schotel.
Quantis Electronics: Dank u wel voor de review. Dat u niet kunt zappen en wel twee programma's kunt opnemen komt doordat er twee tuners in zitten, en geen drie. Als u hulp nodig heeft, of vragen, dan kunt u altijd ons service team raadplegen. Zij helpen u dan verder."
-------------------------------
Mijn vraag aan Willem-A: Betekent dit dat je WEL kunt zappen als je maar één programma aan 't opnemen bent ?
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Dag gerdagj

Ik reageer later nog even wat inhoudelijker, maar men heeft verschillende merken en modellen geleverd, waaronder Samsung, Cisco, Panasonic en Humax. En van die laatste levert men nog de 5300c, een eenvoudige PVR, waaraan een externe schijf gekoppeld kan worden voor opname en time shift, maar met maar 1 tuner. Zappen kan dan dus vaak niet als je aan het opnemen bent. En men heeft nu dus de 5500c. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Bij de 5200c/5400c ligt dat heel anders. Daar kun je wel mee naar een ander kanaal als je aan het opnemen bent en in bepaalde gevallen kun je zelfs 2 zenders opnemen en een 3e bekijken. Dat ligt aan de zenderstreams welke ik eerder noemde. Natuurlijk kun je ook een opname bekijken en 2 zenders opnemen.

De 5200c en 5400c zijn op hetzelfde platform gebouwd, en dus identiek. Alleen is het design van de 5400c iets veranderd en heeft dit model een schijf van 1000Gb ofwel 1 Terrabite, waar de 5200c er een heeft van 500Gb.

De 5200c staat echter altijd wel te koop op marktplaats voor lage prijzen. Maar dat moet je dan natuurlijk wel aandurven. Wel moet je dan, als je in oud Ziggo gebied woont nog aan aan smartcard komen, maar je zou dan een module of de Humax 5300c bij Ziggo kunnen huren waarvan je de smartcard gebruikt. Neem je de Humax 5300c dan kun je deze altijd nog voor de vrije zenders, zonder smartcard dus, gebruiken bij een 2e Tv.

Zo, nu heb je toch alweer wat info.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
PS: in de review staat dat je bij het opnemen van 2 zenders niet kan zappen. Dat is niet helemaal juist. Je kan dan alleen nog beperkt andere zenders bekijken. Welke dat zijn kun je zien als je 2 zenders opneemt en dan op de OK toets drukt. Alle zenders in het wit aangegeven kun je dan nog bekijken. Die in het grijs aangegeven zijn niet.
0 Kudos
Anne H
Community Developer
Community Developer
Welkom op onze Community gerdagj! Zoals Willem-A al aangeeft komen wij moderators zo nu en dan voorbij om te kijken of alles goed gaat in de topics 🙂 Ik zie dat je al heel veel specifieke informatie hebt gekregen. Je bent inhoudelijk al in goede handen zie ik.

Als ik tussen de regels doorlees dan merk ik dat je er vooral tegenaan loopt dat je van een oud en vertrouwd systeem helemaal moet overstappen en wennen aan een nieuw systeem. Ik kan me goed voorstellen dat je dat helemaal niet prettig vind. Het is niet onze bedoeling om je te forceren. Tegelijkertijd ben je wel min of meer verplicht want het analoge signaal gaat er echt helemaal uit, sorry daarvoor!

Net zoals mijn collega's van de helpdesk ondersteun ik geen randapparatuur. Wij leveren bij Kabel TV alleen signaal, support op apparatuur ligt bij de leveranciers daarvan. Er komt daarom vanuit Ziggo zelf geen kant-en-klaar en volledig geteste en uitgeschreven oplossing voor (oude) opname apparatuur die niet geschikt is voor de nieuwe standaard in tv kijken.

Wat kunnen wij wel doen? Jou hier op de Community in contact brengen met andere klanten zodat je het wiel niet nog een keer hoeft uit te vinden. En dat is gelukt 🙂 Ik neem je aanbeveling om een aantal afkortingen en termen duidelijk te noteren zeker mee!
Tulp111
Level 2
henk0078 wrote:
Dank voor alle reacties.
Ik heb nu de volgende aansluitingen gemaakt:
De scart uitgang van de D.O. verbinden met de scart ingang (bij mij AV2) van de HDD recorder en de scart uitgang (AV1) van de HDD verbinden met de TV. De HDD instellen op AV2, dan wordt het signaal doorgegeven aan de TV. Je kijkt dan naar het kanaal ingesteld op de D.O.
Als je wilt opnemen programeer je de HDD (timer ) op de gewenste tijd en stelt het gewenste kanaal in op de D.O. Inderdaad kun je bij live opnamen alleen opnemen wat je ziet.
Een oplossing zou zijn een 2e D.O. aanschaffen (30 Euro) en inderdaad via een antennesplitter werken.
Antenne 1 naar D.O. 1 en naar de HDD en Antenne 2 via de D.O. 2 naar de TV.
Dit laatste heb ik niet geprobeerd. Graag jullie reactie

Ik begrijp het laatste niet. Waar moet de antennesplitter komen?
0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Tulp111,
een splitter sluit je aan op de contactdoos (AOP) van Ziggo waar het signaal het huis binnenkomt, een 1- of 2-gats aansluiting.
0 Kudos
Tulp111
Level 2
Ah, dus waar nu de coax-kabel in zit. In het verhaal van Henk0078 'antenne' vervangen door 'coax', dan snap ik het wel.