Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
33kempen
Level 2

Digitale Radio aansluiten door een coax kabel

Nu het analoge radiosignaal stopt, overweeg ik een nieuwe tuner-versterker aan te schaffen. In de gebruikershandleiding van zo'n apparaat zie ik een ingang voor een antenne. Kan ik daar ook de coax-kabel op aansluiten die in mijn huidige apparaat op de FM ingang zit. Uiteraard na eerst de kabel aangesloten te hebben op de TV uitgang van de opdruksplitter. Vanochtend werd mij in een winkel dat DAB + radio alleen uit de ether te halen was en niet via de kabel. Lijkt mij vreemd. Er is overigens ook internetradio mogelijk met het apparaat wat ik op het oog heb, maar als ik dat niet via WIFI maar bekabeld wil, dan moet ik eerst weer een nieuwe kabel leggen.

0 Kudos
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steefb
Level 20

DAB is dan wel digitaal maar wordt niet door ziggo geleverd. Voor DAB is een losse antenne nodig.

Ontvangst kan erg wisselend zijn en is afhankelijk van plaats en kwaliteit van de antenne en van waar je woont.

Voor de digitale radio van ziggo is een dvb-c tuner nodig, deze zit niet of vrijwel nooit in een  tuner/versterker.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
Pasi
Level 19

@33kempen  schreef:

De nieuwe tuner/versterker die ik overweeg aan te schaffen (Marantz Network CD Receiver M-CR612) heeft zowel DAB + radio als internetradio...

Aan DAB+ hebt u alleen maar wat, als u weinig eisen stelt aan de kwaliteit ( o.a. dynamiek ) van het geluid. Tevens zijn het aantal zenders beperkt en is het Nederlandse DAB+ opzet niet gemaakt om goed geluid te waarborgen, maar vooral om geld te bezuinigen. B.v. één van de eisen voor DAB+ is, dat in een 192Kb stream, twee zenders moeten zitten. Dat is natuurlijk veel te weinig voor kwalitatief goed geluid. Sterker nog, met 1 zender in een 192Kb stream, is het nog geen top kwaliteit.

Tevens heeft DAB+ in huis vaak slechte ontvangst, wat u met de standaard meegeleverde binnenhuis 'antenne' niet kan verhelpen.

U hebt veel meer aan een goede internetradio optie. De internet streams hebben natuurlijk ook kwaliteits verschillen, maar dan kan u zelf kiezen waarna u wilt luisteren, van laag tot CD-kwaliteit. Maar ook de zender keuze is reuze, want daarmee hebt u toegang tot de wereld. Bijna alle zenders hebben ook een internet stream met vaak ook nog meerdere kanalen. Maar er zijn ook talloze andere zenders, die helemaal geen echte zender ( 'ethernet transmitter' ) hebben en alleen maar een stream uitsturen, waardoor er echt uit heel veel streams te kiezen is.

Om u een idee te geven dat er veel streams zijn, start u eens deze link. Een visueel voorbeeld van hoeveel streams er wel zijn ( en grote kans dat dit nog lang niet alle streams zijn ), overigens zegt dat niets over de kwaliteit van de zenders.
Maar zo kan u een idee krijgen en zich met één muis klik geheel ergens ander wanen. B.v. met een stream in de buurt van uw favoriete vakantie locatie en zo stiekem toch in die stemming komen.

EN, er zijn genoeg streams die geen ( of heel weinig ) reclame uitzenden !!!

Bekijk in context

Ga naar reactie
10 Reacties 10
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

"In de gebruikershandleiding van zo'n apparaat zie ik een ingang voor een antenne. Kan ik daar ook de coax-kabel op aansluiten die in mijn huidige apparaat op de FM ingang zit."

Nee, dat heeft geen zin, want de FM tuner in de tuner versterker zal niets laten horen zodra de analoge FM radio is afgeschakeld. zal niet werken.

Er komt alleen digitaal radio signaal via de coax kabel en daar heb je een digitale ontvanger voor nodig.

Ik gebruik nu een Humax 5300c met de optische uitgang naar de audio versterker.

Ziggo heeft een oplossing voor de radiozenders: Digitale radio ontvanger | Klantenservice | Ziggo

De uitgang hiervan, optische of tulp kan dan in je versterker.

Bert_0-1625231238033.png

0 Kudos
33kempen
Level 2
Topicstarter

De nieuwe tuner/versterker die ik overweeg aan te schaffen (Marantz Network CD Receiver M-CR612) heeft zowel DAB + radio als internetradio. Heeft die dan geen digitale tuner ? Er is een ingang voor DAB/FM antenne 75 Ohm.

Bij mijn huidige tuner/versterker (analoog) zit de coax kabel ook in de antenne-ingang.
0 Kudos
Steefb
Level 20

DAB is dan wel digitaal maar wordt niet door ziggo geleverd. Voor DAB is een losse antenne nodig.

Ontvangst kan erg wisselend zijn en is afhankelijk van plaats en kwaliteit van de antenne en van waar je woont.

Voor de digitale radio van ziggo is een dvb-c tuner nodig, deze zit niet of vrijwel nooit in een  tuner/versterker.

0 Kudos
Ga naar reactie
33kempen
Level 2
Topicstarter

Bedankt, dan weet ik genoeg. Of de digitale ontvanger van Ziggo nemen of de internet-radio van de Marantz gaan gebruiken.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@33kempen  schreef:

De nieuwe tuner/versterker die ik overweeg aan te schaffen (Marantz Network CD Receiver M-CR612) heeft zowel DAB + radio als internetradio...

Aan DAB+ hebt u alleen maar wat, als u weinig eisen stelt aan de kwaliteit ( o.a. dynamiek ) van het geluid. Tevens zijn het aantal zenders beperkt en is het Nederlandse DAB+ opzet niet gemaakt om goed geluid te waarborgen, maar vooral om geld te bezuinigen. B.v. één van de eisen voor DAB+ is, dat in een 192Kb stream, twee zenders moeten zitten. Dat is natuurlijk veel te weinig voor kwalitatief goed geluid. Sterker nog, met 1 zender in een 192Kb stream, is het nog geen top kwaliteit.

Tevens heeft DAB+ in huis vaak slechte ontvangst, wat u met de standaard meegeleverde binnenhuis 'antenne' niet kan verhelpen.

U hebt veel meer aan een goede internetradio optie. De internet streams hebben natuurlijk ook kwaliteits verschillen, maar dan kan u zelf kiezen waarna u wilt luisteren, van laag tot CD-kwaliteit. Maar ook de zender keuze is reuze, want daarmee hebt u toegang tot de wereld. Bijna alle zenders hebben ook een internet stream met vaak ook nog meerdere kanalen. Maar er zijn ook talloze andere zenders, die helemaal geen echte zender ( 'ethernet transmitter' ) hebben en alleen maar een stream uitsturen, waardoor er echt uit heel veel streams te kiezen is.

Om u een idee te geven dat er veel streams zijn, start u eens deze link. Een visueel voorbeeld van hoeveel streams er wel zijn ( en grote kans dat dit nog lang niet alle streams zijn ), overigens zegt dat niets over de kwaliteit van de zenders.
Maar zo kan u een idee krijgen en zich met één muis klik geheel ergens ander wanen. B.v. met een stream in de buurt van uw favoriete vakantie locatie en zo stiekem toch in die stemming komen.

EN, er zijn genoeg streams die geen ( of heel weinig ) reclame uitzenden !!!

Ga naar reactie
33kempen
Level 2
Topicstarter

Bedankt voor de informatie over kwalitetsverschil DAB en Internetradio

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@33kempen  schreef:

Bedankt, dan weet ik genoeg. Of de digitale ontvanger van Ziggo nemen of de internet-radio van de Marantz gaan gebruiken.

Als je toch gaat of wil investeren vergeet de Quantis dat is de 50 euro niet waard. De Marantz is een meer toekomst bestendige keuze. Je zal inderdaad wel een netwerk kabel moeten trekken voor het beste resultaat.

Hoe kijk je TV via een CI module of een mediabox.

0 Kudos
33kempen
Level 2
Topicstarter

We kijken TV via een mediabox

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@33kempen  schreef:

We kijken TV via een mediabox

Deze krijgt ook de radiokanalen binnen. Met een Humax vanaf kanaal 801 met de mediabox XL of Next via een app. Dat signaal kan via een externe geluidssysteem worden gespeeld, zonder dat de tv aan moet.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator

Hoi @33kempen

Goed dat je op zoek bent naar een alternatief nu het analoge radio signaal stopt. Ik zie dat je hier mooi op weg bent geholpen, er zijn verschillende opties! Zoals @RoWi. al aangeeft is radio luisteren via je mediabox ook een optie 🙂 Als je nog vragen hebt, stel ze hier gerust. 

0 Kudos