1
Vraag
2
Reacties
VanAbswoude

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Digitale Radio: Quantis QE 317 - signaal valt weg

Goedemiddag.

 

Wij hebben sinds enkele weken de digitale radio "Quantis QE 317" in gebruik nadat het analoge signaal werd afgesloten. 

 

In eerste instantie werkte hij prima, maar sinds een week of 2 veel last van het signaal dat constant voor enkele seconden wegvalt.

 

Heb de radio gereset en een andere coax kabel geprobeerd, maar dat veranderde niets. Waar ik wel achter kwam was dat als ik op de splitter op de hoodaansluiting de witte kabel eraf haalde (deze gaat in een versterker, en van daar naar het modem en de mediabox xl tv-box) en dus alleen de radio nog aangesloten was, het signaal constant bleef en niet meer wegviel. Dit doet vermoeden dat het probleem wat de storing veroorzaakt  wellicht via het versterker doosje komt.

 

Ik heb afbeeldingen van de hoofdaansluiting, versterker en modem bijgevoegd.

 

Hopelijk kan ik hier een oplossing vinden, alvast bedankt.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@VanAbswoude Top dat het gelukt is om het werkend te krijgen door een en ander anders aan te sluiten. Ik zou inderdaad eerst de versterker aansluiten op de inkomende (groene) coaxkabel. En vanuit de antenneversterker pas gaan afsplitsen naar andere tv's/radio's in huis.

Bekijk in context

VanAbswoude
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Splitter aangesloten op de versterker heeft het probleem idd verholpen 👍

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Het kan zijn dat door de niet afgeschermde uitgangen op je versterker, signaal naar binnenkomt en door de versterker op de coax netwerk wordt gezet.

 

In de doos van de versterker zouden afsluitingen kunnen zitten om de open uitgangen af te sluiten, zoals hier te zien is:

 

Bert_0-1631020624338.png

 

VanAbswoude
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Op de enige niet gebruikte uitgang zit al zo'n afsluiting.

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Het zou zo maar eens kunnen dat er dicht bij uw huis een radiozender actief is die af en

toe iets uitzend. Of dit het geval is dat kunt U zelf eenvoudig controleren. Dit omdat iedere

radiozender een zend antenne nodig heeft, en iedere zend antenne geregistreerd moet zijn.

De website van het antenne register vindt U  HIER . Alleen even flink inzoomen en U ziet

zelf waar in uw buurt wat voor een zendantenne er staat, klik er maar eens eentje aan en

U ziet links in uw scherm wat voor een antenne dit is. Dit zou best eens de oorzaak kunnen

zijn van wegvallende zenders, slecht beeld op een paar zenders, etc.

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

En deze? @franske1958 

 

Bert_0-1631025279988.png

 

Hier zit een paar huizen verder een zendamateur met verschillende antennes op zijn dak, waar ik ook wat ruis van zag in het modem signaal op 1 frequentie en aan de andere kant KPN en Vodafone 4G en 5G zenders met wat ruis in het modem op hun frequentie.

Niet echt storing ervaren, maar wel nog een niet afgesloten splitter afgesloten en geen ruis meer gezien.

VanAbswoude
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Bert  daar zit ook een kabel op (coax naar de bovenverdieping) 

 

op de kaart in die link is de dichtstbijzijnde een amateur op ong 200 meter (en er is een grote zendmast op 400-500 meter)

Chrisvanw

Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Even over de muurdoos waar de splitter inzit! Als je het deksel eraf schroeft zie dan een witte of groene kabel? Het feit dat het beter werkt met een plug in de splitter geeft aan dat je signaal te zwak is.

had je de coax versterker al eerder?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag @VanAbswoude en een warm welkom op de Community,

Zo te lezen hebben experts @Bert en @Chrisvanw al de nodige tips & adviezen gegeven waarmee je de oorzaak kunt achterhalen en zodoende het probleem op kunt lossen. Wil je nog eens kijken naar de wandcontactdoos en splitter zoals @Chrisvanw vraagt? Deel anders een foto van de aansluiting en splitter, dan kunnen wij aan de hand daarvan verder analyseren.

VanAbswoude
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Chrisvanw  @Paul 

 

Ik heb net even kunnen kijken, het is een groene kabel die achter het deksel aan de muur zit.

 

Probeer nu ook even de radio aangesloten op de versterker op de uitgang waar de coax naar de bovenverdieping zit en vooralsnog lijkt dat te werken. Bedenk nu ook, zou het kunnen om de splitter die aan de muuraansluiting zat, op de versterker te doen en vandaar naar radio + tv boven te splitten? Zal dat later ook eens proberen.

Chrisvanw

Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Lijkt me in ieder geval beter het signaal komt dan beter de coax versterker in en zal dit ook op een hoger niveau doorgeven.

De groene kabel geeft aan dat het de hoofd aansluiting is die binnen komt.

robelsak

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Had ook last van korte onderbrekingen op de QE317, deze werden veroorzaakt door het retoursignaal van mijn Cisco 8485DVB HD PVR. Opgelost door het plaatsen van een retourband stopfilter direct op de antenne input van de QE317. O.a. Verkrijgbaar via: 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/gereedschap/braun-telecom-m-hpf-85/  Letop dat je beide verloopstukjes ook nodig hebt. Hierna al twee maanden zonder onderbrekingen! 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@VanAbswoude Top dat het gelukt is om het werkend te krijgen door een en ander anders aan te sluiten. Ik zou inderdaad eerst de versterker aansluiten op de inkomende (groene) coaxkabel. En vanuit de antenneversterker pas gaan afsplitsen naar andere tv's/radio's in huis.

VanAbswoude
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Splitter aangesloten op de versterker heeft het probleem idd verholpen 👍

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@VanAbswoude Dankjewel voor de terugkoppeling. 👍Super dat het met het aanpassen van de installatie is opgelost! Laat je het weten als wij je verder nog ergens mee kunnen helpen?
Alvast heel veel kijk- en luisterplezier gewenst!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic