1
Vraag
2
Reacties
hb1295

Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

Digitaal signaal instellen op receiver zonder dat TV aan moet.

 

Ik heb een nieuwe receiver. Het digitale signaal gaat vanuit aansluiting wand naar de mediabox next.

Via HDMI ARC  naar tv...

Nu wil ik ook uiteraard geluid op de tuner receiver.

Voorheen kon dat via coax vanuit wand naar de antenne receiver.

Dat signaal wordt niet meer door gegeven.

Nu had ik om kabels gevraagd bij Ziggo maar daar heb ik nu niets aan.

De vraag is hoe los ik het op zonder dat tv telkens aan moet.

De media next is via HDMI verbonden aan versterker.

Maar stel ik doe er een optische kabel aan vanuit de Next naar de receiver.

Gaan ze elkaar dan bijten of kan ik dan wel muziek ontvangen via tuner ?

Ik had een optische kabel op tv maar die zit nu via HDMI Arc. 

Dus wilde ik die kabel gebruiken.  Echter had men die kennelijk verkeerd om in de poort.

Die zat muurvast en brak af waardoor eindpunt nog in de poort zit.

Ik kan er zo niet bij want tv hangt aan muurbeugel en zal er keer af moeten.

Maar kan je die optische kabel nog repareren als dat plugje er uit is ?

De eerste vraag is cruciaal of geluid dan gaat werken via tuner zonder tv aan te zetten.

Wie heeft de ideale oplossing?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Een HDMI kabel die 4K en 60fps aan kan is goed genoeg en in de webshop van Ziggo  https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur voor Euro 5,50 te verkrijgen.

Dure kabels zijn echt niet nodig. Dure kabel leveren echt niet een beter signaal in video of geluid. Digitaal signaal is aan of uit (als de error correctie het niet meer aan kan).

Bekijk in context

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

Ik heb oplossing gevonden. Zoals gezegd : "Ik wil dus AUDIO/RADIO met stem bedienen zonder TV aan te zetten ".  Daarvoor gebruik ik een optische geluidskabel en verbind die vanaf de mediabox Next naar de receiver poort CBL/SAT.  Dan ga ik als volgt te werk. Ik zet in het menu op TV de instelling TV+Receiver tegelijk op uit. Als alles weer uit staat zowel TV, Mediabox Next als receiver wil ik radio luisteren. Dan schakel ik mediabox next in met afstandsbediening van ZIGGO ( rode knop rechts boven ) en met de powerknop afstandsbediening receiver zet ik receiver aan. Meaiabox next en receiver zijn gekoppeld. Ik pak afstandsbediening Ziggo en spreek mijn zender in. Dan wil ik later tv kijken... dan pak ik afstandsbediening Ziggo en druk links boven op TV die staat ingesteld op bron CBL/SAT en druk op voorkeuzezender bijvoorbeeld 4 ( RTL 4 ) of ik spreek dat in. Wil ik tv uit dan doe ik dat met knop TV links boven op afstandsbediening Ziggo. En wil ik mediabox uit ( energie 🙂 ) dan druk ik ook de rode knop rechtsboven in van afstandsbediening Ziggo. Dat is dus de afstandsbediening die de mediabox Next bedient. Heel verhaal maar is beetje spelen met de knoppen.....   Maar je blijft dus nog zitten met twee afstandsbedieningen want via afstandsbediening receiver kan je mediabox niet rechtstreeks aan zetten wel de TV als je in menu mediabox Next aan vinkt dat  versterker en TV tegelijk uit gaan . Misschien zijn er andere opties maar hier werkt het nu.

Bekijk in context

40 Reacties 40
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@ steefb ja klopt maar wil feitelijk tuner kunnen gebruiken zonder TV. en moet anders menu steeds wijzigen want wil feitelijk via een afstandsbediening TV en receiver tegelijk aan zetten. Ik krijg momenteel helemaal geen signaal op de tuner. Zenders zijn wel zichtbaar maar geen geluid. Momenteel heb ik subwoofer nog niet geplaatst maar zal er niet mee te maken hebben ? Alhoewel die rechtstreeks op de receiver gaat straks.  Wel werkt het dus via TV en daar wel gewoon geluid. Gisteren het probleem uitgelegd bij klantenservice. Ik kreeg vandaag pakket coaxkabels maar daar heb ik niets aan. Er loopt al een verbinding naar Mediabox next. En daar kan maar 1 kabel in + evt nog een optische geluidskabel maar wat heeft dat op effect naar TV want die zit dus al via HDMI op ARC en dat werkt wel goed. Bovendien wat heb je anders aan tuner en daar bijbehorende instellingen . ze zouden toch onafhankelijk moeten kunnen werken ( TV en AUDIO ) . Want stel ik heb geen TV en geen Mediabox Next  en alleen een audio receiver met speakers. Hoe zou ik dan signaal krijgen ? want die kabel uit wandcontactdoos kan niet op antenne van de receiver. Die heeft namelijk schroefdraad.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Ik denk dat je het nog een keer moet lezen.

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


@hb1295  schreef:

 Want stel ik heb geen TV en geen Mediabox Next  en alleen een audio receiver met speakers. Hoe zou ik dan signaal krijgen ? want die kabel uit wandcontactdoos kan niet op antenne van de receiver.


Zonder Tv of Next is er geen radio ontvangst, het fm signaal staat niet meer op de kabel.

 

Het radio signaal wordt nu via dvb-c verstuurd. Simpel gezegd radio via ziggo is een tv signaal zonder beeld.

 

Je radio tuner kan alleen via een  fm antenne ethersignalen ontvangen.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@hb1295 Simpel gezegd; wat jij wil kan niet meer. Ziggo ea zijn gestopt met het radio signaal voor je tuner (AV-versterker). In jou geval, ga radio luisteren d.m.v. TuneIn (Internet radio). Eventueel kan je ook nog een FM antenne aansluiten op je Denon. Heeft niet de voorkeur.
Ook kan je een digitale ontvanger aanschaffen zoals in bovenstaande link genoemd wordt.

Een laatste mogelijkheid, via Hdmi de Next aansluiten op je Denon. Dan via de Radio app de zender opzoeken en je TV uitschakelen. Mogelijkheden zat 😉.

Edit: zie ook Steefb hierboven😊

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Er bestaan “HDMI to HDMI + audio” converters/extractors, even googelen levert diverse mogelijkheden, prijzen en webwinkels op. Aansluiten tussen de Next en TV en je hebt een aparte audio uitgang, zonder dat je de TV hoeft aan te zetten.

 

voorbeeldje:

 

Karel_0-1665850670829.jpeg

 

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Die optische kabel kan je niet repareren, die zal je moeten vervangen door een nieuwe. De TV via HDMI arc en een (nieuwe) optische kabel tegelijkertijd naar de receiver moet je gewoon uitproberen. De radio zenders kan je op de Next dacht ik met voice control kiezen, dus zonder dat de tv aan hoeft te staan.

 

Voor DAB/FM radio zal als je dat wil gebruiken een aparte antenne moeten aansluiten, dat zit niet op de kabel.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"Maar stel ik doe er een optische kabel aan vanuit de Next naar de receiver."

 

Dat gaat werken, want je kiest dan een andere ingang op je receiver.

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

Ieder dank voor bijdrage. Die oplossingen ken ik en werkt ook. Echter waarom kan Ziggo wel digitaal signaal door geven maar kan je dat niet splitsen. Met een optische kabel zou dat kunnen en dus wat bert zegt je source op die ingang zetten.  Want nu ziet de reciever de FM-zenders op de display maar heb ik geen geluid via knop tuner op receiver. Voordeel is dat je daar je muziekinstellingen kan kiezen. Alleen vroeg ik mij af het zonder de tv te kunnen doen. Dat kan maar moet je weer met twee afstandbedieningen werken. De stem-bediening werkt nu alleen via menu op tv... en in dat menu kan je dus naar radio en je zenders zien. Dat deed ik voorheen ook wel en moest dan op afstandsbediening knop tv uit zetten. Echter als ik wil kiezen tv+receiver tegelijk aan dan kom ik zo in dat menu.  Wil ik dat niet dan de afstandsbediening receiver. Maar via telefoon kan je ook luisteren . Ik had ook geen verwachtingen van de oplossing zoals ik zou willen. Doodeenvoudig omdat je vanuit het kastje AOP geen kabel naar je receiver kan leggen en nu alleen maar naar je mediabox next. Wat moeten we zonder de next he?  Nog tips welke optische kabel geschikt is of maakt dat niet veel uit voor het signaal van Ziggo ?  Maar als je er vragen over hebt bij klantenservice dan stuurt men je een nieuwe AOP plus 2 kabels waar ik niks aan heb.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

De optische kabel aansluitingen zijn gestandaardiseerd. Er kan wel verschil zijn in soepelheid/stugheid en lengte van de kabel. 

 

De FM zenders hebben helemaal niets meer van doen met Ziggo. Dat zijn eerder opgeslagen zenders ontvangen via een antenne of voor geprogrammeerd door de fabrikant.

 

Ziggo levert de signalen in streams voor DVB-C en video/audio/text/epg/data streams standaarden over ethernet. De audio en video signalen uit de Next voldoen aan standaarden voor HDMI en toslink (optisch alleen audio).

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

In feite heb ik dus geen optische kabel nodig ( al is het wat omslachtig ) . De source radio kiezen is dan het beste. Alleen zit ik met die vraag of ik dan toch geluid kan aanpassen via afstandsbediening receiver ? Kennelijk doe ik iets fout. Ik zet tv niet aan. Ik selecteer source ( stem af op ) MEDIABOX ( betreffende HDMI ) . Dan andere afstandsbediening om stem te gebruiken ( toch weer twee afstandsbedieningen nodig ) . Maar dat werkt niet ! Kennelijk omdat ik geen digitaal audiosignaal op receiver heb.  Ik heb de geboden oplossingen geprobeerd. Maar het werkt alleen i.c.m. TV .   TV + receiver tegelijk aan... dan radio kiezen en tv uit.  Maar via afstandsbediening receiver afstemmen op Mediabox dan lukt het niet helaas zonder TV erin te betrekken.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Volgens mij heb je nu van de Next HDMI naar de TV en van de TV HDMI arc naar de receiver. Dus als je de TV uit hebt staan heb je op de receiver geen Next audio.

 

Wil je audio vanaf de Next als de televisie uit staat, dan zal je een aparte directe audio verbinding tussen de Next en receiver moeten hebben.

 

Als je source radio kiest op je receiver dan kies je de tuner van de receiver en heb je een aparte antenne nodig om de FM of DAB zenders in je omgeving ook daadwerkelijk te kunnen ontvangen.

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@ Karel Als ik het goed begrijp ( moet het nog controleren of de HDMI van de Next aan TV zit ) dan kan ik die van TV afhalen en op een source zetten van de receiver ( bijvoorbeel d op AUX ? ) . En de ARC uiteraard zo laten van receiver naar TV . Destijds geïnstalleerd door leverancier TV  want die zeiden altijd dat mediabox ( had toen de gewone nog ) altijd via TV moest lopen.  De vraag is ook of ik perse op ARC de HDMI 2.1 moet hebben ? Ik heb nu deze HDMI-kabel op ARC : IXOS XHT-628-150  ( 1.4 )   Die waren destijds nog maar liefst rond de € 100,-- ! ) . En beeld en geluid via TV is gewoon goed. Tegenwoordig heb je weer andere versies natuurlijk. Maar is dat zoveel verbetering ?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Als ik de foto van de receiver goed begrijp kan volgens mij de HDMI van de Next naar HDMI input 1 CBL/SAT, en een HDMI kabel van Monitor out naar de TV. Dus de audio/video gaat van de Next naar de receiver en door naar de TV. In dit geval zal hoofdwaarschijnlijk de receiver ook aan moeten staan als je TV wil kijken.

 

HDMI Arc van de TV gebruik je om het geluid van de TV of een andere HDMI input op de TV door te sturen naar de receiver of soundbar of iets dergelijks. In dit geval gaat de audio/video van de Next naar de TV en de audio door naar de receiver.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Een HDMI kabel die 4K en 60fps aan kan is goed genoeg en in de webshop van Ziggo  https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur voor Euro 5,50 te verkrijgen.

Dure kabels zijn echt niet nodig. Dure kabel leveren echt niet een beter signaal in video of geluid. Digitaal signaal is aan of uit (als de error correctie het niet meer aan kan).

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Er zijn een aantal mogelijkheden om radio stations via de Next te beluisteren:

  1. Next -> HDMI -> TV -> TV Optical Out -> Receiver Optical in 1 of 2
  2. Next -> HDMI -> TV -> HDMI arc -> Receiver (Monitor OUT)
  3. Next -> HDMI -> Receiver (input1 CBL/SAT) -> Receiver (Monitor OUT) -> HDMI -> TV
  4. Next -> HDMI -> TV -> HDMI arc -> Receiver (Monitor OUT) en
    Next -> Optical Out -> Receiver Optical in 1 of 2 (CBL/SAT)
  5. Next -> Optical Out -> Receiver Optical in 1 of 2 (CBL/SAT)

 

Radio luisteren ontvangen via de Next moet op zijn minst bij:

1,2, 3 de Next aan, de TV aan en de Receiver aan

4, 5 de Next aan en de Receiver aan

 

Bij TV kijken via de Next op zijn minst bij:

3 de Next aan, de Receiver aan en de TV aan   

 

Op de web pagina https://manuals.denon.com/AVRX1700H/EU/NL/index.php staat linksonder een download link van de handleiding en daarin vanaf pagina 51 staat enigszins de aansluitingen uitgelegd.

 

Voor de aansluiting van een TV aan de Receiver wordt een High Speed HDMI kabel met Ethernet aanbevolen. Die hoeft ook niet duur te zijn als die maar aan de specificaties voldoet.

 

 

 

 

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@Karel De uitleg is mij bekend.  Echter blijft feit je met twee afstandsbedieningen moet werken. In ieder geval als je TV niet aan wil hebben en toch radio blijft het een heel gedoe,

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@KarelDank voor uitvoerige uitleg.  Het gaat mij dus om punt 4 en 5.

De Arc heb ik al maar punt 5 kan/kon ik nog niet uitproberen.  Dat is nu precies waar het om gaat. Klantenservice heeft dat niet zo uitgelegd toen ik om bekabeling vroeg. Als ik optisch verbind met Mediabox next en mijn receiver dan moet het mogelijk zijn ik ook stembediening kan doen zoal nu via TV aan ? Ik wilde dat uittesten want had optische kabel die in wand-TV zat niet meer nodig voor TV-geluid.  Helaas brak die af en punt zit nog vast in de poort. Die zat overigens muurvast en bij installeren door monteur TV kennelijk niet echt goed ingeplugd. Dat is dus balen... Ik moet dus nieuwe optische kabel kopen. Dat begin puntje kabel wat nu nog vast zit komt wel een keer. Ik kan daar moeilijk bij want is TV die op muurbeugel aan de wand hangt.

Het gaat er nu dus om of punt 4 bij mij gaat werken zodat ik niet met twee afstandsbedieningen in de weer moet en TV ook nog eens aan als ik radio wil luisteren. De DAB heeft maar beperkte zenders helaas... Dat werkt nu wel op receiver met de losse bijgeleverde antenne.  Op zich mooi maar had ZIGGO die DAB-verbinding ook niet aan kunnen leveren als signaal ? De kabels die men mij heeft toegestuurd die passen niet op de antenne-ingang receiver zoals voorheen met Coax wel kon. Misschien biedt men dat nog ooit aan , alhoewel de mediabox Next de besturing betreft voor zowel TV als receiver maar dan moet ik wel bekabeling hebben. Een goede provider moet zorgen dat alles werkt in feite maar dat moet de klant nu zelf maar oplossen. Top dat je hebt geholpen en hoop andere mensen er ook wat aan hebben. Die handleiding is dus maar deels de oplossing. Meestal is het OF HDMI Arc OF de optische voor TV maar nu gaat het over receiver ZONDER dat TV ook nog aan moet , dus de bediening AUDIO via de Next. Ik hoop dat dat wel gaat werken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"Op zich mooi maar had ZIGGO die DAB-verbinding ook niet aan kunnen leveren als signaal ?"

 

Ontvangst - Digital Radio NL

Met DAB+ luister je via de digitale ether naar je favoriete radiozender. Alle landelijke en regionale publieke en commerciële radiostations die je kent van FM zitten erop. Daarnaast zijn ten opzichte van FM extra digital only radiostations te beluisteren. Voor het digitale DAB+ signaal heb je wel een radio-ontvanger met DAB+ techniek nodig.

 

DAB+ kan niet over de coax kabel en de Next heeft geen DAB+ ontvanger.

 

"Een goede provider moet zorgen dat alles werkt in feite maar dat moet de klant nu zelf maar oplossen."

Dat is vrijwel onmogelijk voor alle duizenden verschillende TV en audio apparaten, die consumenten zelf aanschaffen, met allerlei verschillende mogelijkheden en allerlei verschillende aansluitingen.

Een provider biedt iets aan en inderdaad moet je dan als consument het zelf uitzoeken hoe en/of het werkt met je eigen of nieuwe apparatuur.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic