1
Vraag
2
Reacties
Marcel N

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Digitaal radio signaal wordt minder

Mijn (op leeftijd) ouders zijn over naar digitale radio. Het werkt, maar zenders zoals Arrow en verder in de zenderlijst, beginnen naar verloop van tijd een slecht signaal af te geven waardoor het geluid schokkerig klinkt.

 

De Humax is via een glas naar koper converter aangesloten op hun stereo installatie. Zijn er meer mensen die dit ervaren? Zo ja, wat zou een mogelijke oplossing zijn?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marcel N
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Paul. Het heeft even geduurd, maar hier de laatste stand van zaken van wat er allemaal is gebeurd. De door jou opgestuurde Humax Mediabox was niet de oplossing. Onze huidige had namelijk ook de mogelijkheid om live te pauzeren en op te nemen. Kwamen we achter na installatie :-). Maar helaas wrd ook bij deze nieuwe Humax werd het signaal van Arrow na verloop van tijd weer slechter. Ik kan het niet verklaren, want echt alles vanaf AOP in de meterkast t/m de kabel naar de Mediabox is vervangen.

Nog steeds teleurgesteld door alles omdat het niet werkt, klantenservice opgebeld. Uitgelegd dat de gekregen Humax niet voldeed aan onze wensen (pauzeren en opnemen). Nu bleek dat onze Humax ons eigendom is / was!! Hoe dat kan, wij kunnen ons niet herinneren dat we ooit iets hebben gekocht, maar dat doet niet ter zake.  Met de dame van klantenservice e.e.a. in ons abbonement omgezet en nu hebben we thuis de Mediabox Next.

Geloof het of niet, maar tot op heden nergens last van met Arrow of wat anders!! Ik kan het niet verklaren, maar alles werkt. Leuke bijkomstigheid is ook nog dat door de nieuwe Mediabox we een scherper beeld met TV kijken hebben...... 😀

Bekijk in context

28 Reacties 28
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Welke Humax hebben ze in gebruik?

Marcel N
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Een Humax iHDR-5200C

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Voor zover ik me herinner zou je ook via de RCA/tulp audio uitgangen het geluid naar een versterker moeten kunnen krijgen.

 

Maar het kan ook aan het signaal liggen, dat wordt even zoeken.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van een andere coax wandcontactdoos waar de Humax op aangesloten zit?

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Marcel N, welkom hier!

 

Wat fijn dat het overzetten naar digitale radio helemaal is gelukt bij jouw ouders thuis. Het zal vast even wennen zijn. Ik hoop dat dit ze wat lukt :-). Het is natuurlijk wel prettig als alle zenders het gewoon goed doen. 

@Bert wil je graag helpen om dat voor elkaar te krijgen. Had je zijn laatste berichtje nog gezien?  

Marcel N
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bert, zie de foto's:20210923_082939.jpg20210923_082505.jpg20210923_082437.jpg

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Wat zie je bij zo'n zender die stoort voor een kwaliteit?

Menu - instellingen- systeem - signaaldetectie. 

Marcel N
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Geluid komt goed binnen, maar naar ongeveer een kwartier wordt het bagger. Bij kanaal 801 t/m 810 gewoon geen probleem. Foto is genomen tijdens het bagger geluid 🙂

20210923_105201.jpg

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Tja, het signaal is goed. Ik heb er geen verklaring voor. Je zou een fabrieksreset kunnen proberen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Is het signaal voor een Humax niet aan de hoge kant?

Voor zover ik me meen te herinneren is het signaal voor een Humax het best tussen 30 en 70%.

 

Kun je eens een lagere versterking proberen?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Bert schreef:

"Voor zover ik me herinner zou je ook via de RCA/tulp audio uitgangen het geluid naar een versterker moeten kunnen krijgen".

Klopt. Met de 5200c is dat inderdaad mogelijk. Met de 5300c welke Ziggo nog uitgeeft kan dat niet. Daarop is alleen een optische uitgang aanwezig. Maar als ik het issue zie ligt het niet aan de manier van aansluiten op de versterker. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

WillemA1_0-1632427730694.jpeg

Op deze foto zie ik overigens dat gewoon de analoge uitgang is gebruikt. Niet de optische uitgang in combinatie met een Digitaal/Analoog Converter (DAC).

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Is het signaal voor een Humax niet aan de hoge kant?

Voor zover ik me meen te herinneren is het signaal voor een Humax het best tussen 30 en 70%".

De waarden zijn goed, maar liggen wel hoger dan gemiddeld doorgaans het geval is. Die moeten liggen tussen 10% en 90% maar ik hou dit altijd op 20% en 80%. Dan ben je eigenlijk altijd zeker van je zaak. De sterkte mag dus wel iets omlaag, want dit kan ook nog wat wijzigen bij andere zenders. En dan kan het allemaal net aan zijn.

 

Maar hoe zit het met de ontvangst van de Tv zenders @Marcel N ? Gaat het daarbij wel goed? Soms is er iets mis met een van de tuners, doorgaans tuner 2, maar soms zien we dat ook bij tuner 1. In bepaalde gevallen is het dan nagenoeg altijd aanwezig, in andere, als de Humax opwarmt. Maar ik zie naast de wat hogere sterkte geen BER fouten. De BER staat mooi op 0. @Marcel N je kan eens kijken wat er gebeurt als je de versterking, zoals @Bert al aangeeft wat verlaagt, door een andere uitgang op de versterker te gebruiken, naar zo'n 50 á 60%, maar of dat baat is even de vraag, want de sterkte is niet té hoog. Is deze dat wel word de Humax overstuurt en zie je dezelfde ellende als met een te lage sterkte. En bij een té hoge sterkte zal je dan ook zeker issues gaan waarnemen bij het Tv kijken. 

Een andere manier van testen is het aansluiten van de Humax even rechtsreeks op het AOP. Kijk dan nog eens naar de waarden, maar belangrijker; hoe is en blijft dan de weergave van de radiozenders. 

Marcel N
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Willem-A1, ik ga kijken wat er gebeurd. TV signaal is gewoon goed en tot op heden nog geen probleem. Wat ik gewoon niet snap, waarom is het Arrow Classic Rock en Metal Madness (ja , moet een zender proberen :-)) waar het signaal slechter wordt? Bij b.v. Radio Oost geen enkel probleem. 

Wat ik ook nog ga proberen bij mijn ouders is, als we het geluid via de tv laten gaan, of  er dan ook problemen komen met het geluid van Arrow......

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@Marcel N Waarom je de ene radiozender wel goed ontvangt en de andere niet, kan te maken hebben met het feit dat een of meer specifieke transportstreams verstoord worden. Arrow Classic Rock zit bijvoorbeeld op een andere transportstream dan Radio Oost. Het is belangrijk eerst eventuele storingsinvloeden in de binnenhuisinstallatie uit te sluiten. De makkelijkste manier om mogelijke oorzaken binnenshuis te elimeren is door een nieuwe coaxkabel (met kabelkeur) rechtstreeks tussen het aansluitpunt (AOP) en je digitale radio ontvanger aan te sluiten. Heb je geen nieuwe coaxkabel voor handen? Dan kan ik er kosteloos een toesturen in de lengtes 1.5, 3 of 5 meter. 

Marcel N
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Paul. De TV staat de gehele ochtend al aan op Arrow. Via de TV geen enkel probleem. Jou oplossing m.b.t. kabel, we kunnen het in ieder geval proberen. Doe maar 3 meter.

Mocht het niet werken komt de kabel retour. 

 

Zou het ook nog kunnen zitten in de kabel vanaf de versterker in de meterkast -> aansluitpunt?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@Marcel N Het is absoluut mogelijk dat de oorzaak tussen het aansluitpunt en meterkast zit, of ligt aan het aansluitpunt (AOP) en/of signaal van buitenaf. Maar laten we inderdaad eerst kijken hoe de digitale radiozenders het doen met de nieuwe coaxkabel (3 meter) die ik kosteloos opgestuurd heb. Zo sluiten we in iedergeval de binnenhuisinstallatie uit. Binnen 3 dagen moet je de coaxkabel met de brievenpost in huis ontvangen. Deel je jouw bevindingen onder dit topic?

Marcel N
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Paul, ga ik zeker doen. Hoop dat andere er ook wat aan hebben straks. Mocht het niet lukken, heb jij zo voor mij een aansluitpunt (merk / typenummer) wat voldoet aan de huidige kwaliteit voor het Ziggo signaal? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Marcel N Het eerste aansluitpunt van Ziggo en de eerste splitter en korte kabels worden gratis door een Ziggo monteur geïnstalleerd en valt tegenwoordig onder de verantwoordelijkheid van Ziggo.

Als een klant het nu uitvoert en er gaat iets mis, dan zijn de kosten voor de klant.

 

Vroeger mocht je dat zelf en werd er een aansluitpunt gestuurd, maar dat ging te vaak en te destructief mis, waardoor er te veel monteurs, veel grotere problemen moesten gaan rechtzetten.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Marcel N 

ik ben wat laat, maar zie dat je al een reactie hebt gehad waarom het op de ene zender kan misgaan en de andere niet. Maar gezien het op de Tv zenders goed gaat lijkt het niet op oversturing van de Humax. Desondanks mag de sterkte wel een tandje minder. Doorgaans zal dit zonder versterking zo op de 50-60% liggen. Heb je een Humax met 2 tuners zal de 2e tuner doorgaans wat meer aangeven als je het op de standaard methode, dus via het menu, uitleest. Probeer het in ieder geval onder de 80% te houden. 

Succes!

Groet,
Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic