1
Vraag
2
Reageer en help mee
ShelLuser

Level 8
  • 228Posts
  • 10Oplossingen
  • 83Likes

(Delen ervaring met oplossen) => Nieuw modem en ineens geeft de Next box kuren?

Hi gang!

 

Het leek mij wel zo netjes om even mijn ervaringen te delen in de hoop dat dit anderen misschien op weg kan helpen met hun problemen, wie weet...  Punt is: ervaringen als deze geven mij echt de indruk dat Ziggo een nette middenweg heeft weten te vinden tussen het toegankelijk houden van hun apparatuur voor geeks zoals mijzelf, maar het ook nog eens toegankelijk te houden voor mensen die zich niet zo met techniek bezig zijn. En ik vind het eerlijk gezegd best strak opgezet allemaal.

 

De situatie

Mijn moeder kreeg een nieuw modem / router: de "SmartWifi". Het leek allemaal zo simpel: even de kabels omzetten naar het nieuwe modem, ook even goed opletten met de telefoon aansluiting en dan plug & play, klaar. Toch?  Niet dus...  In plaats daarvan kregen we om de x minuten (15 - 20) een melding op de TV dat de mediabox niet meer online was.  Dat duurde even en vervolgens werkte het weer. Schiet weer allemaal lekker op vandaag.

 

Ik merkte het ook op mijn Surface & Galaxy smartphone: wegvallen van de verbinding.

 

Wat doe je in zo'n situatie?  Ik durf te wedden dat je eerste gedachte zal zijn: dat nieuwe modem is de enige verandering, dus dat is logischerwijs de oorzaak van de ellende. Weg ermee!  Als dit op jou slaat dan raadt ik je aan even door te lezen 😉

 

Zoeken naar een oplossing

 

Regel #1 binnen IT: Een laatste wijziging of aanpassing is niet per definitie meteen een oorzaak van eventuele problemen maar kan net zo goed een "boodschapper" zijn: een symptoom.

 

Regel #2: Probeer een oorzaak van de problemen te vinden door mogelijke oorzaken af te vinken en uit te sluiten.  En dat doe je door als eerste de huidige situatie in kaart te brengen....

 

Dus..  opzet bij mijn moeder, een beetje een nasleep van wijlen mijn vader die net zo'n pietlut was als ik en ook een sterke affiniteit met IT had. Er is niet 1 router, welnee, we hebben er 2. WIFI op de Ziggo router is altijd uitgezet en in plaats daarvan maakte we gebruik van een eigen router. Werkte prima. Ik heb op die router ingelogd en in eerste instantie was er niks aan de hand.

 

Maar toch die idiote foutmelding nu en dan. Voor de mede geeks: CS9993 & CS2112.

 

En dan ga je afvinken..  op het moment van de hik viel mijn WIFI verbinding ook weg, dat was dus de oude router. Kan de nieuwe router een oorzaak zijn? Neen. Hooguit krijg je foutmeldingen dat je niet meer op Internet zit, maar de WIFI verbinding zelf blijft normaliter overeind. Eerste voorbarige conclusie: hik met de eigen router. Dus alles uitgezet, 5 minuten laten zitten, aangezet. Eerst Ziggo router, 1 - 2 minuten wachten, toen de eigen ZyXEL router.

 

Stap 2: WIFI op de Ziggo router activeren, smartphone overzetten naar de nieuwe router en vervolgens lekker TV kijken. En wat denk je? Er kwam weer een foutmelding op de mediabox, snel de smartphone gepakt en PingTools (Pro) bekeken. Gewoon verbinding, geen probleem. Surface bekeken: WIFI was weggevallen.

 

AHA!

 

Er is dus wel degelijk iets aan de hand met de oude router. De enige vraag die nu nog rest is waarom dit de mediabox beinvloedt. Ik doe vervolgens een "bypass": ik haal de oude router (tijdelijk?) uit het netwerk door een switch neer te zetten die de aansluitingen kan overnemen; vervolgens sluit ik de switch direct op de nieuwe Ziggo router aan ipv de oude router.

 

EN we gaan weer TV kijken 🙂

 

Ja hoor..  10 ofzo minuten verder, weer die ellendige foutmelding. Is het dan toch een hik met de nieuwe router?

 

Herinner je je nog regel #2?  Die is nog steeds actief hoor, en dus...  de instellingen van de Next mediabox doorlopen (echt een mooi & fijn apparaat). EN ja hoor: DNS 2: 10.0.0.100. Dat is het interne IP adres van de oude router, dat kan dus e.e.a. verklaren. Op zijn minst is daar je link met de mediabox & oude router.

 

Netwerk instellingen van de Next aangepast, voor alle zekerheid even uit & aan gezet en ... weg foutmeldingen.

 

Was nog even grappig ook want ik doe dus opnieuw een test (Instellingen => Systeem => Diagnostiek) en zie nog steeds die vermaledijde 10.0.0.100 staan. Dus zet ik de oude router volledig uit. En alles bleef gewoon werken. Errrr, wha?!

 

Wat ik dus even over het hoofd zag was dat de nieuwe SmartWifi router veel betere ondersteuning voor IPv6 heeft, en de Next was daar ook al helemaal op ingesteld. Ofwel: niks geen IPv4 meer. Dat zijn van die kleine dingen die best wel positieve impact kunnen hebben.

 

En dus...  hoeft mijn moeder zich geen zorgen meer te maken over enge monteurs, want de boel werkt  weer gewoon zoals het hoort. Enige is dat we de oude router hebben moeten afdanken, "**bleep** happens".

 

Waarom 2 routers vraag je je misschien af?  VPN. Nee, niet voor "extra veiligheid", geloof vooral niet al die onzin reclames, maar enkel om verbinding te houden met familie. Na het overlijden van mijn vader een paar jaar terug hebben we er eigenlijk nooit meer iets mee gedaan, dus dat zal mijn moeder niet gaan missen. Die wil gewoon d'r Netflix, Ziggo movies & series en af en toe eens terug kunnen kijken. En uiteraard moet d'r smartphone het ook doen 🙂

 

Ik denk... gooi het even in de groep.  Ik vind het best strak dat ik direct de error codes op kon zoeken op de Ziggo site, ik vind het ook geweldig dat de nieuwe router mij alle opties biedt die ik wil. SmartWifi maar ik kan die hele zooi wel gewoon uitzetten als ik dat wil, en dat is gewoon sterk. Vind ik althans. Het is voor eind gebruikers, maar desondanks kan ik nog altijd de logs uitlezen: "DHCP FAILED - Discover sent, no offer received". 

 

Echt hoor: geef niet meteen de laatste verandering de schuld en probeer daarna systematisch alles na te lopen en mogelijke oorzaken uit te sluiten. Stap voor stap, geen haast. Grote kans dat je zelf ook tot een oplossing of oorzaak kunt komen.

 

Bedankt voor het lezen, wilde het even kwijt, en hopelijk kan iemand anders hier ook iets mee.

1 Reactie 1
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@ShelLuser TOP, dit gaat zeker een aantal mensen weer op weg helpen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic