Vraag
Reacties
Peter6568
Level 1

Decoder off, lampje blijft wit

Ik heb mijn next aan gesloten op mijn yamaha versterker om het geluid over de boxen te laten gaan. De tv gaat dan ook via de versterker. Nu gaat het beeld soms op zwart en geeft de versterker decoder off maar het lampje van de decoder blijft wel wit dus is nog wel aan. Iemand enig idee waar dit aan ligt.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
15 Reacties 15
Willem-A1
Oud Community-lid

Als dat na een aantal uren kijken is zonder handelingen te verrichte/de apparaten te bedienen, is het waarschijnlijk de Next die 'denkt' niet meer te worden gebruikt. Nu ken ik dat menu niet, maar kijk eens in de Next of je iets kan vinden over energiebesparing/energiebeheer/automatisch uitschakelen. 

Ferdy Bossy
Level 9

@Peter6568 Indien de digitale ingang van de versterker gebruikt wordt, treed misschien HDCP  beveiliging op. Maar je kunt natuurlijk ook de analoge (3,5mm stereo jack <> RCA verloop kabel) uitgang proberen, elke ingang behalve de pick-up is geschikt.

0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

De Next kan in standby gaan. Standaard staat dat op 4 uur. Dat kun je verlengen tot 24 uur.

Misschien dat het dan opgelost is?

Willem-A1
Oud Community-lid

@Ferdy Bossy HDCP is alleen aanwezig op HDMI. De digitale (S/P-DIF) in- en uitgangen moeten altijd blijven werken. Ik heb ook nog nooit gezien dat ze dat op een bepaald moment niet meer doen, of er al moet al een defect zijn. SACD kan niet over een digitale uitgang worden getransporteerd, maar dat is hier niet aan de orde. 

Wat ik eerder aangaf en wat @bloemen64 ook aangeeft kan wel: bepaalde apparaten, ook Tv's kunnen na een X aantal uren in stand-by gaan, als deze in die tijd niet worden bediend. Het apparaat 'denkt' dan niet meer te worden gebruikt. Maar bij het Tv kijken zal dat niet zo snel gebeuren omdat je altijd wel een keer overschakelt van zender o.i.d. Maar heb je een mediabox en je bedient dus de Tv eigenlijk niet, kan die na een X aantal uren in stand-by gaan. Doorgaans zie je vooraf wel een melding en is even bedienen, zoals het volume aanpassen genoeg om hem 'wakker' te houden. Anders moet je deze weer opnieuw inschakelen. 

Nu kan deze optie vak nog worden uitgeschakeld, al is dat bij sommige Tv's al flink moeilijk gemaakt, maar eigenlijk wil men daar vanaf, daar het een functie is om energie te besparen, en deze functie nutteloos wordt als je dat zo kan veranderen. Maar of het ook echt doorgaat wat men wil is de vraag.

Ferdy Bossy
Level 9

@Willem-A1 Bedankt voor de informatie.

0 Kudos
Ferdy Bossy
Level 9

@Peter6568 Hoelang blijft het beeld zwart? Ook bij mij als de tv / mediabox net aan staat, wordt het scherm even zwart. Geen analoog signaal, zorgt voor 'n beeld wat je kunt vergelijken met zwarte sneeuw op 'n wit scherm. Digitaal hoe beter de kwaliteit hoe minder de ruis, des te minder video (zwart) / audio (absoluut geen geluid). Als er geen signaal is, geeft de versterker aan dat decoder uit staat, logisch er is geen bron signaal. Waarschijnlijk zijn de kabels niet 100%

0 Kudos
Peter6568
Level 1
Topicstarter

Dankje voor de reactie, soms met het aanzetten  blijft het beeld al zwart soms ook een seconde en dan komt het beeld weer terug. Alle kabels zijn goed en hij doet het niet altijd. 

0 Kudos
Peter6568
Level 1
Topicstarter

Tv gaat bij het aanzetten van de next soms al op zwart soms ook tussen door even op zwart

0 Kudos
Peter6568
Level 1
Topicstarter

Zomaar even gaat het beeld op zwart ook geen geluid. Maar soms met aan zetten van de next en dat de tv en versterker automatisch ook aan gaan staat er ook decoder off. Als ik hem dan uit en weer aan zet doet hij het weer wel. Alle kabels zijn nieuw.

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid

Heb je het al eens anders aangesloten gehad @Peter6568 ? Is voor de Next bijgevoegde, of in ieder geval geschikte HDMI kabel gebruikt? Sluit de Next eens rechtsreeks aan op de TV i.p.v. op de receiver. @Bert weet meer over de Next en kan waarschijnlijk ook nog wel zijn licht laten schijnen op dit issue. 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Willem-A1 Helaas weet ik te weinig over issues met een versterker achter een Next, er zijn veel verschillende issues met versterkers die ook allerlei verschillende specificaties hebben met allerlei verschillende eigen instellingen, dat ik nog geen overeenkomst zie of lees.

Jos
Community Moderator
Community Moderator

Goed dat je het aangeeft @Bert alles weten maakt niet gelukkig en heb je toch even je licht erover laten schijnen. Zijn er nog andere tips?

@Peter6568 Misschien lees ik er nog overheen, hoe is deze Yamaha set aangesloten op de Mediabox Next?  

0 Kudos
Peter6568
Level 1
Topicstarter

De coaxkabel natuurlijk met een vaste internet aansluiting. Van uit de next een hdmi naar hdmi 2 en hdmi out op de yamaha naar de tv. Zo staat het met een tekening aan gegeven. Weten jullie of er bij de next instellingen en dan bij beeld en geluid krijg je hdmi resolutie 4k bij moet staan, bij mij staat er alleen 1080p en 1080i en lager natuurlijk?

0 Kudos
Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Duidelijk verhaal! Met een 4K-tv in gebruik zou je inderdaad bij Beeld en Geluid - HDMI-resolutie de optie 4K moeten zien. Bij jou staat hier nu enkel 1080p, 1080i, 720p en 576p @Peter6568? Wil je daarvoor de tips onder 'Geen 4K optie zichtbaar?' in dit topic eens doornemen en kijken of je de optie dan ziet? 

0 Kudos