1
Vraag
2
Reacties
XPS

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De Ziggo zoekfunctie verkiest Viaplay resultaten boven beschikbare Replay TV afleveringen

Ik kijk graag naar het programma Below Deck op Star Channel. Er worden dagelijks meerdere afleveringen van uitgezonden, dus via Replay TV zijn er altijd een hoop afleveringen terug te vinden om te kijken.

Deze afleveringen zijn helaas ook beschikbaar op Viaplay, waar ik geen abonnement op heb.

Als ik op de Next box een aflevering wil kijken, dan geeft de zoekfunctie (met het vergrootglas linksboven) de voorkeur aan de Viaplay zoekresultaten. Dit zou niet het geval moeten zijn.

Zelfs als die specifieke aflevering beschikbaar is via Replay TV van de reguliere Star Channel TV uitzendingen, dan toont de Next box vaak de Viaplay afleveringen in de zoekresultaten.

En dat werkt dus niet want ik heb er geen abonnement op.

Het zoekresultaat prefereert en vertoont dus vooral de Viaplay afleveringen en geeft daar de voorrang aan, terwijl de betreffende afleveringen bijvoorbeeld gisteren op TV zijn uitgezonden en op die manier vrij beschikbaar zijn via Replay TV. Maar dat wordt niet getoond bij het zoeken naar de afleveringen van deze serie.

De enige manier om naar de juiste aflevering te gaan is om dit steeds via de TV Gids te doen.

Zelfs wanneer ik op die manier via de TV Gids naar de juiste aflevering kijk en dan naar de optie "Afleveringen" ga om de volgende te bekijken, dan nog steeds komt de box met de Viaplay afleveringen! Dus ook wanneer die aflevering net uit is gezonden en daarom beschikbaar zou moeten zijn.

Wat het vooral irritant maakt, is dat de box bij het kiezen van de volgende aflevering meteen ten onrechte de Viaplay app opent, wat dus geen zin heeft.

De Next box zou in de zoekresultaten voorrang moeten geven aan de vrij beschikbare afleveringen in Replay TV en niet aan zoekresultaten van een externe streamingdienst waar een abonnement voor benodigd is.

Een ander alternatief zou zijn om de mogelijkheid te krijgen om apps te verwijderen.

Hier wordt al jaren om gevraagd door veel gebruikers.

Graag een oplossing voor deze onterechte voorkeursbehandeling.

6 Reacties 6
Meldingen
Aan Uit
bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5433Posts
  • 197Oplossingen
  • 3306Likes

Goed verwoord. Is ook opnieuw gemeld dat de zoek funktie eigen opnames en/of replay negeert als het bij een streamingdienst ook te vinden is.

Tot nu toe is er weinig mee gedaan door Ziggo.

Dit lijkt een beetje opzet om je naar een abonnement te dwingen, via Ziggo dan.

Misschien dat dit topic nog een beetje extra mee helpt om het zoeken aangepast te krijgen.

Hetzelfde geld ook voor het afspelen van een opname die nog loopt. Via zoeken wordt dan de replay afgespeeld waardoor je de reclame niet kunt doorspoelen. Je moet dan zelf de opname uit de opname lijst aanklikken.

Ook hier hetzelfde: de replay voorrang geven omdat je dan de reclames ziet?

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9686Posts
  • 1125Oplossingen
  • 4397Likes

Hi @XPS,

Allereerst dank voor het uitgebreid omschrijven van je ervaring, op deze manier kan ik me inderdaad voorstellen dat het frustrerend is om bepaalde afleveringen te zoeken/kijken, Vooropgesteld: Het is inderdaad mogelijk dat je resultaten krijgt van bepaalde streamingdiensten, maar hij zou hier niet (altijd) de voorkeur aan moeten geven. Sterker nog: We hebben hier ook het programma "Below Deck" getest en ervaren wat anders dan wat jij omschrijft. Hier kwamen we wel eerst uit bij de uitzendingen op STAR Channel.

De stappen waren:

-Zoekopdracht "Below Deck", alle varianten van de show worden getoond

-We kiezen het eerste zoekresultaat. Hij gaat dan automatisch naar de "meest relevante aflevering" voor mij persoonlijk. In dit geval heb ik die show nog niet eerder gekeken en gaat hij naar S10E01 op Star Channel (replay) 

-Daaronder heb ik de opties voor "Kijk op TV" of "Stream", laatstgenoemde is inderdaad Viaplay

-Kies ik voor 'Kijk op TV' dan krijg ik de lijst met afleveringen op STAR Channel

De crux lijkt te liggen bij "meest relevante aflevering" die voor iedereen anders kan zijn. Welke aflevering(en) heb je als meest recent gekeken? Had je wellicht al een deel gekeken van de laatste aflevering? Ik begrijp uit je bericht dat je geen Viaplay hebt en daar dus ook niet eerder afleveringen op hebt gekeken? Linksom of rechtsom is het wel gek dat jij direct naar Viaplay wordt verwezen, helemaal als je via de gids gaat. Daar gaat mogelijk echt iets niet goed. Heb je dit ook nog bij andere programma's gemerkt?

XPS
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Alex, 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Wat leuk en wat goed dat jullie het hebben getest.

De stappen die je beschrijft zijn heel handig, want daardoor kan ik precies zien wat er bij mij anders gaat.

Indirect ben ik hierdoor ook tot een oplossing gekomen.

De eerste stappen komen nog overeen: 

- Zoekopdracht "Below Deck" -> alle varianten van de show worden getoond.

- Kies het eerste resultaat. Bij mij gaat hij dan ook meteen naar de "meest relevante aflevering".

Maar waar bij jou de opties staan vermeld: "Kijk op TV" of "Stream", daar staat bij mij alleen: "Ook te zien op" en in die rechthoekige button eronder staat naast het Viaplay logo: "Beschikbaar". Zie foto in bijlage.

Nu heb ik jaren geleden, in het allereerste seizoen dat Viaplay begon met uitzenden, gebruik gemaakt van een introductiekorting van Ziggo op een Viaplay abonnement. Dat liep af en heb ik niet verlengd vanwege de hoge prijs.

Ik denk nu dat deze situatie is ontstaan doordat ik ooit wel Viaplay heb gehad.

Ik heb nu een workaround gevonden door een nieuw profiel aan te maken op de box.

Als ik in het nieuwe profiel zoek op "Below Deck", dan gaat het wel goed.

Ook heb ik dan wel de opties  "Kijk op TV" of "Stream".

In het nieuwe profiel zie ik inderdaad ook bij "Afleveringen" dat de Star Channel uitzendingen allemaal worden weergegeven en er wordt geen prioriteit meer gegeven aan de Viaplay resultaten. Ik ben blij dat het nu goed gaat.

Het is misschien goed voor jullie om te weten dat er dus kennelijk permanente veranderingen worden aangebracht in een profiel bij het (tijdelijk) abonneren op een bepaalde dienst en dat eventuele discrepanties opgelost kunnen worden door het aanmaken van een nieuw profiel.

Nogmaals dank en vriendelijke groeten.

XPS
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor je reactie.

Gelukkig heb ik een oplossing kunnen vinden voor het probleem met de zoekresultaten en het afspelen ervan.

Maar ik heb inderdaad ook gemerkt dat tijdens een opname "Kijk" of "Kijk vanaf het begin" de Replay TV start in plaats van de lopende opname.

Enige manier is inderdaad om het te starten vanaf de lijst met opnames. Maar dat wist je 🙂

Vind ik ook niet ideaal, maar er valt mee te leven als je weet dat het op die manier moet.

Nogmaals dank voor je feedback.

Groeten.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9686Posts
  • 1125Oplossingen
  • 4397Likes

Hi @XPS,

Helder! Top dat we in ieder geval de oorzaak hebben achterhaald én dat je inmiddels een workaround hebt bedacht door een nieuw profiel aan te maken. Het is inderdaad goed om te weten dat dit blijkbaar lange tijd wordt onthouden. Zoals ik inmiddels heb begrepen is dit vooralsnog 'as designed'. Dit komt mede omdat de Mediabox niet (altijd) kan zien of er daadwerkelijk is ingelogd bij een app zoals Viaplay of niet en als er dus eenmaal is gekeken, hij hier de 'meest relevante aflevering' op blijft bewaren.

De geschiedenis voor 'meest relevante aflevering' heeft wel een maximale bewaartermijn, maar deze is erg lang (wat overeenkomt met het feit dat het lang geleden is dat je dit hebt gekeken). Ik heb het in ieder geval intern gedeeld, dank voor de uiteenzetting!

Kameleon1987

Level 11
  • 539Posts
  • 14Oplossingen
  • 637Likes

Wellicht dan een mogelijkheid tot filters inbouwen. Ik hoef op netflix, youtube, amazon prime en skyshowtime na van anderen geen resultaten te zien. Dus zou mooi zijn als resultaten hiervan dan ook uitgezet kan worden.