1
Vraag
2
Reageer en help mee
wpm.spaninks

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

De Horizon is inmiddels vervangen door de mediabox next mini. Vertraging tussen geluid en beeld.

De (nieuwe) Next Mini met de (nieuwe) kabels aangesloten, incl de JBL, model Bar Studio, soundbar. Zonder aangesloten soundbar geen probleem. Met aangesloten soundbar zit er een vertraging tussen beeld en geluid           De "oplossing" ; (Menu-Instellingen-Beeld en Geluid-Audiovertraging-Met pijltje de audiovertraging  aanpassen totdat beeld en geluid  gelijk lopen) werkt onvoldoende. Bij het pijltje naar rechts wordt "de kwaal" alleen maar erger (meer naar links is niet mogelijk) M,vr,Gr, Willem,  

23 Reacties 23
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@wpm.spaninks  schreef:

De (nieuwe) Next Mini met de (nieuwe) kabels aangesloten, incl de JBL, model Bar Studio, soundbar. Zonder aangesloten soundbar geen probleem. Met aangesloten soundbar zit er een vertraging tussen beeld en geluid           De "oplossing" ; (Menu-Instellingen-Beeld en Geluid-Audiovertraging-Met pijltje de audiovertraging  aanpassen totdat beeld en geluid  gelijk lopen) werkt onvoldoende. Bij het pijltje naar rechts wordt "de kwaal" alleen maar erger (meer naar links is niet mogelijk) M,vr,Gr, Willem,  


Ik weet niet precies hoe je het nu doet maar op deze manier moet het goed gaan.

 

TV 4 X HDMI  aansluiting ? 

 

Next mini op HDMI 1 aansluiten.

De soundbar sluit je aan op de TV de HDMI aansluiting die ARC ondersteund.

Andere apparaten voor zo ver dat mogelijk is ook op een HDMI aansluiting van de TV aansluiten.

 

Het doorlussen veroorzaakt vaak audio vertraging.

 

 

wpm.spaninks
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Ronihd (superexpert): omdat ik de ik geen superexpert ben heb ik alle aansluitingen conform jouw aanwijzingen nagelopen en die waren gelukkig ook allemaal goed.

Vervolgens ben ik met de "module"  BEELD EN GELUID gaan "experimenteren" bij DOLBY AUDIO in de stand  VOLG SIGNAAL  is het verschil het minst, maar nog steeds aanwezig. De AUDIO VERTRAGING staat in de stand 0 ms. PS; wat bedoel je met DOORLUSSEN in jouw vorige bericht ?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@wpm.spaninks  schreef:t in de stand 0 ms. PS; wat bedoel je met DOORLUSSEN in jouw vorige bericht ?

Dat je de mini bijvoorbeeld aansluit op de soundbar en via de soundbar op de TV .

Of lees versterker ipv soundbar en er dan van uitgaande dat de soundbar/versterker een beschikt over meerdere hdmi aansluitingen.

 

Lees even deze >>>   https://community.ziggo.nl/t5/Van-Nieuwkomer-tot-Expert/Alles-over-de-Super-Experts/ba-p/657087

 

wpm.spaninks
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Ronihd; bedankt voor al je aanwijzigingen. Jammer dat ze niet tot een concrete verbetering leiden. Op dit moment zitten wij (nog) met het probleem.; het geluid en beeld loopt (heel) soms, min of meer, synchroon, meestal enig zins niet synchroon en soms helemaal niet sycnhroon.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @wpm.spaninks, hoe gaat het inmiddels met het beeld en geluid? Wij zijn erg benieuwd. 

wpm.spaninks
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Het probleem "vertraging tussen beeld en geluid" is nog steeds aanwezig, Bij het aanzetten van de TV gaat het, meestal even goed, om vervolgens beeld en geluid niet meer synchroon te laten kopen. Het verschilt per zender. M.vr.Gr. Willem.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@wpm.spaninks Bedankt voor de terugkoppeling! Loopt het geluid via een soundbar of externe apparatuur? Dan wil ik je vragen om te testen of het geluid wel synchroon loopt via de tv. 

wpm.spaninks
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

De next mini is op HDMI 1aangesloten. De soundbar op HDMI 3 (ARC) aangesloten.

Acm78

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Vragen of ze een hdmi2.0 kabel afsturen de bijgeleverde is hdmi1.4b zelfde probleem hier en met een hdmi2.1 of 2.0 kabel is het probleem verdwenenen.

wpm.spaninks
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb de kabel gebruikt die in het pakket van de "Mini" zat. Die label vermeld; HDMI, High speed with ethernet, 4 K, ultra HD. Ik kan niet zien of dit een kabel hdmi1.4b of hdmi2,1 of 2.0 is, ?

Acm78

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Maar ik wel neem van me aan highspeed met ethernet is 1.4b

je wil een ultra high speed hebben dat is hdmi2.0b of 2.0

wpm.spaninks
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Op 10-11-22 contact opgenomen met Ziggo, en jouw oplossing voorgedragen. werd niet aangenomen. In plaats daarvan werd ik ,met veel zorg, door het menu Fabrieksinstellingen "geloodst". Het zag er hoopvol uit. Helaas dezelfde avond nog was het oude probleem weer terug. Omdat er was verteld dat als het probleem niet was opgelost dat ik 11-11-22 weer terug moest bellen heb ik ik 11--1 1 weer contact opgenomen. Alles (weer) uitgelegd, incl. jouw "kabelverhaal". Dit werd  (weer) niet gekocht. De oorzaak zou liggen in de TV (Samsung), Sounbar JBL Aangedragen oplossingen; 1 zelf de betrokken HDMI kabel kopen,(zou deze toch helpen ?)  2 Een optische (glasvezel) kabel proberen/ kopen. 3Contact opnemen met Samsung. Toch vreemd dat dat de oude mediabox dit soort problemen niet had, die had alleen warmte- en uitvalproblemen.

 

Acm78

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Zelf nog wat geëxperimenteerd want de vertraging kwam ook met de HDMI2 kabel terug, er zit een instelling in het beeld en geluid menu genaamd “frame snelheid aanpassen” als je die op aan zet is de vertraging weg.

Denk dat het te maken heeft met een frame audio desynchronise door dat de source frame rate anders is dan de HDMI output frame rate.

 

ps Heb ook Samsung en had hier al contact over gehad met ze mbt tot zelfde probleem met mij PlayStation deze hadden mij toen een hdmi2.1 kabel aangeraden en die lost bij de ps4(4K-HDR&dolbydigital) het probleem op.

wpm.spaninks
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Helaas; de oplossing "framesnelheid aanpassen" op aanzetten levert geen positief resultaat op (stond overigens, op advies van Ziggo, op uit). Op advies van Media markt ben ik nu aan het experimenteren met; "TV geluid" uit en alleen "Soundbar geluid" aan. Dit ziet er hoopvol uit. Mocht dit ook niet (blijven)  werken ga ik de optische (glasvezel) verbinding uitproberen.

wpm.spaninks
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Helaas, de pret was van korte duur. Het probleem is er nog steeds met de Mediabox Next. Een v d adviezen van het Forum was: een optische kabel proberen. Helaas bleek dit ook niet de oplossing te zijn. Samsung zegt "als 't probleem bij de  oude Mediabox er niet was en nu bij de nieuwe Mediabox Next, type Arris wel, moet het probleem bij Ziggo liggen (balletje, balletje)". Het vreemde is wel dat soms bij het aanzetten alles oke is en dan vervolgens na een bep. tijd het beeld en geluid weer niet synchroon gaan lopen. Moet ik nu de conclusie trekken dat deze Mediabox niet goed kan "samen werken met een JBL Soundbar type Bar Studio ?

wpm.spaninks
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Aanvulling; als ik de tv aanzet loopt alles keurig synchroon. Na enige tijd is weer foute boel. Als ik de hdmi kabel uit de soundbar haal en weer terugplaats is alles weer synchroon. om vervolgens weer na enige tijd niet  synchroon te lopen .  ? ? ?

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@wpm.spaninks bedankt voor de aanvulling en top dat je zelf ook weer zoveel test. 

Jammer dat het allemaal nog niet het gewenste effect heeft, dus wie weet hebben @robbo en/of @Teun nog een handige tip voor je?

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@wpm.spaninks . Heb zojuist even gebeld met de monteur van ziggo, maar het probleem herkent hij niet helaas. Ik zit ook even te denken . Zou het kunnen zijn dat de tv of de mini in eco modus staat? Zo maar even een gedachte gang.          Teun.

wpm.spaninks
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Teun, die niet waagt die niet wint. Ik heb je gedachtegang gevolgd. De Mediabox Next stond inderdaad in de Eco Modus. Ik heb hem nu op "Trage Start" gezet. En.............. naar enige minuten ging de zender die aan stond ; van NIET- synchroon naar  WEL- synchroon. Hopelijk blijft het nu ook zo. Als  het morgen nog steeds zo is, bericht ik je even. Tot zover bedankt. Willem

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic