Jocola
Raadgever
  • 155Posts
  • 1Oplossingen
  • 103Likes

DVB-C radio

https://www.expert.nl/technisat-cablestar-400 
 Nu heb je bij de QE317 altijd een versterker of actieve speakers nodig om radio te beluisteren, maar ik heb geen belangstelling voor zo’n dergelijke combinatie.

Nu kwam ik deze  radio (zie bovenstaande link) tegen en de vraag is kan deze ook gebruikt worden om de ongecodeerde radiozenders op het Ziggo netwerk te ontvangen ?

Ik zag op andere websites dat deze radio over een dvb-c tuner beschikt.

Ik wil gewoon simpel plug en play radio kunnen beluisteren en dan bedoel ik gewoon een splitter (POA01-B) in de kabeldoos TV aansluiting in het ene gat en zo’n dergelijke  all in one radio in de andere aansluiting. 

Welke Ziggo expert kan mij bevestigen dat deze ook geschikt is.

22 Reacties 22
WillemIII
Gedreven Liefhebber
  • 57Posts
  • 5Oplossingen
  • 6Likes

Bij Bol.com goedkoper !

Jocola
topicstarter
Raadgever
  • 155Posts
  • 1Oplossingen
  • 103Likes

@WillemIII Bedankt voor de tip, maar dat had ik toevallig zojuist ook al ontdekt

Jocola
topicstarter
Raadgever
  • 155Posts
  • 1Oplossingen
  • 103Likes

https://www.wwz.ch/de/privatpersonen/telekommunikation/digitalradio 

Nog even wat verder wezen zoeken op het internet.

In Zwitserland waar analoge radio in 2021 ook wordt uitgeschakeld wordt o.a. dit apparaat aanbevolen als eventuele optie door de kabelprovider WWZ aldaar.

Dan zou het op Ziggo kabelnetwerk toch mogelijk kunnen werken ? 

Ik wacht nu verder  maar een reactie van Ziggo af.

Pasi
Expert
Expert
  • 4084Posts
  • 233Oplossingen
  • 1547Likes

@Jocola  schreef:

...Dan zou het op Ziggo kabelnetwerk toch mogelijk kunnen werken ? 

Ik wacht nu verder  maar een reactie van Ziggo af.

Mocht iemand anders ( hier op dit forum ) dit apparaat toevallig ook hebben, dan zou u een duidelijk antwoord kunnen krijgen. Maar de kans is veel groter, dat niemand dat apparaat heeft en ook Ziggo gaat u echt niet veel wijzer maken dan hooguit "...het zou misschien kunnen werken...".

Maar niet geschoten is altijd mis en zo wordt u misschien ook Ziggo's beta-tester voor dat apparaat 😲.

Suc6

RoWi.
Expert
Expert
  • 8219Posts
  • 347Oplossingen
  • 2038Likes

https://www.technisat.com/en_XX/CABLESTAR-400/352-12037-22780/

Als ik hier de specificaties bekijk zie ik geen problemen, zolang Ziggo Mpeg2 voor de radiokanalen blijft gebruiken.

https://www.gebruikershandleiding.com/Technisat-CABLESTAR-400/preview-handleiding-924438.html

Netwerk code invoeren lijkt ook mogelijk pagina 15 van de handleiding.

[Menü > Kanalsuche > Network-ID].

Ook nog een wekfunctie dit lijkt in alle opzichten een betere keuze dan de Quantis.

Ps via Amazon nog goedkoper.

Pasi
Expert
Expert
  • 4084Posts
  • 233Oplossingen
  • 1547Likes

@RoWi.  schreef:

...Als ik hier de specificaties bekijk zie ik geen problemen, zolang Ziggo Mpeg2 voor de radiokanalen blijft gebruiken.

Was Ziggo niet van plan om juist Mpeg2 te vervangen door Mpeg4? 

Ziggo's roeptoeter TotaalTv schreef :
"...In de toekomst geven wij alles door in MPEG4 formaat, dat kunnen zowel SD- als HD-zenders zijn", laat VodafonZiggo-woordvoerder Gerjan van der Laan desgevraagd aan Totaal TV weten...".

Nu is TotaalTv niet echt te vertrouwen, maar dit soort technische details ( Mpegs2 > Mpeg4 ) zouden ze toch niet zonder enige externe informatie, zomaar 1-2-3 uit de duim zuigen .... toch ?

RoWi.
Expert
Expert
  • 8219Posts
  • 347Oplossingen
  • 2038Likes

@Pasi  schreef:

@RoWi.  schreef:

...Als ik hier de specificaties bekijk zie ik geen problemen, zolang Ziggo Mpeg2 voor de radiokanalen blijft gebruiken.

Was Ziggo niet van plan om juist Mpeg2 te vervangen door Mpeg4?

Voor de TV kanalen wel zover ik weet of dat ook voor de radiokanalen ook het geval is weet ik niet, dat lijkt wel zo logisch, dan hoop ik dat de quantis ook met mpeg4 overweg kan, zoniet is dat kwalijk.

@Pasi net je aanvulling gelezen, dat "alles" brengt mij in verwarring, toch verwacht ik eerder dat het op de kanalen met beeld slaat dan de kanalen zonder beeld. 

Daarover mag vanuit Ziggo wel meer uitleg worden gegeven.

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 3804Posts
  • 102Oplossingen
  • 1917Likes

Ziggo zal niet zosnel het audio fomat aanpassen. Mpg2 en 4 zijn voor het beeld.

Als het een normale dbv-c tuner is dan zie ik geen probleem. Dat is een standaard en moet Ziggo zich ook aan houden.

Mijn oude Humax werkt ook nog steeds net als mijn tv. Die herkennen dat het "radio" kanalen zijn. Zolang dat blijft zal ieder apparaat dat dvb-c ontvangt de niet gecodeerde zenders laten zien/horen.

Blijkbaar heeft Ziggo zich beperkt tot een kleine kring leveranciers en alleen gekeken naar een vervanger van de radio tuner. Dan heb je al een versterker en speakers. Het genoemde apparaat zal een heel klein deel van de gebruikers aanspreken.

Een soortgelijk apparaat zonder dvb-c ontvanger maar met DAB+ en internet radio is flexibeler en meer toekomst zeker. Het kan zijn dat het radio station dat je wilt luisteren niet in de ongecodeerde groep zit. Dan heb je er niets aan.

Pasi
Expert
Expert
  • 4084Posts
  • 233Oplossingen
  • 1547Likes

@RoWi.  schreef:

...net je aanvulling gelezen, dat "alles" brengt mij in verwarring, toch verwacht ik eerder dat het op de kanalen met beeld slaat dan de kanalen zonder beeld. 

Daarover mag vanuit Ziggo wel meer uitleg worden gegeven.

Als men gaat wachten, totdat Ziggo daar zinnige en éénduidige informatie over geeft, dan kan men wachten tot sint-juttemis.

RoWi.
Expert
Expert
  • 8219Posts
  • 347Oplossingen
  • 2038Likes

Blijkbaar heeft Ziggo zich beperkt tot een kleine kring leveranciers en alleen gekeken naar een vervanger van de radio tuner. Dan heb je al een versterker en speakers. Het genoemde apparaat zal een heel klein deel van de gebruikers aanspreken.

Blijkbaar weten ze bij Ziggo exact hoeveel klanten er nog van de FM via kabel gebruikmaken, ik las ergens het getal 5 procent, voor de klanten met een tuner/ audioset van voor de jaren 90 is dit apparaat in mijn ogen een uitkomst. Geen gepruts met kabeltjes of adapters en dergelijke en maar 1 redelijk betaalbaar apparaat aanschaffen, in plaats van ook nog eens een versterker en speakers of soundbar.

Dit toestel heeft ook DAB mogelijkheid, wat de kanalen in de ongecodeerde groep betreft dat geld ook voor de Quantis, die is voor die kanalen net zo nutteloos.

Pasi
Expert
Expert
  • 4084Posts
  • 233Oplossingen
  • 1547Likes

@bloemen64  schreef:

...Een soortgelijk apparaat zonder dvb-c ontvanger maar met DAB+ en internet radio is flexibeler en meer toekomst zeker. Het kan zijn dat het radio station dat je wilt luisteren niet in de ongecodeerde groep zit. Dan heb je er niets aan.

Inderdaad.

Als men beslist alleen wil luisteren naar de zenders, die alleen via Ziggo's coax beschikbaar zijn, dan moet men inderdaad dit soort apparatuur kopen/proberen.

In alle andere gevallen, is een internetradio ( of een versterker met die optie ) een veel beter én toekomst vastere keus. Want bijna alle radio zenders hebben ook één ( of vaak juist meer ) internet stream en zo zijn radio-zenders van over de hele wereld te ontvangen.

Sinds ik een paar jaar geleden m'n Yamaha RX-V481D heb gekocht, luister ik alleen maar naar internet streams ( en niet naar DAB+, want dat heeft in Nederland een bijzonder slechte geluidskwaliteit ). Voor mensen die nog nooit van internet streams gehoord hebben, is deze link leuk om dat te ontdekken, te kijken en te luisteren.

RoWi.
Expert
Expert
  • 8219Posts
  • 347Oplossingen
  • 2038Likes

Deels of topic grappig die kaart en de stipjes om zo visueel lokale streams te vinden.

Hoewel ik de beide reacties van @Pasi en @bloemen64 snap en deel is er genoeg te zeggen voor de afweging van @Jocola  ik zie de genoemde Technisat als een goed alternatief voor onbruikbaar geworden FM tuners.

Pasi
Expert
Expert
  • 4084Posts
  • 233Oplossingen
  • 1547Likes

@RoWi.  schreef:

...Dit toestel heeft ook DAB mogelijkheid, wat de kanalen in de ongecodeerde groep betreft dat geld ook voor de Quantis, die is voor die kanalen net zo nutteloos.

In Nederland heeft men DAB+

Ps. Mijn toevoeging, zijn alleen maar een poging om de TS een breder 'beeld' te geven.

RoWi.
Expert
Expert
  • 8219Posts
  • 347Oplossingen
  • 2038Likes

Die specificatie mist helaas of het DAB of DAB+ betreft, gezien het vaak belabberde ontvangst binnenshuis  zou ik dit toestel daar niet voor kiezen.

Als DVB radio met ingebouwde speakers is het een test waard lijkt mij.

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 3804Posts
  • 102Oplossingen
  • 1917Likes

Aan een DAB ontvanger heb je niets meer. Die zouden niet meer verkocht moeten worden. Vaak wordt echter het + teken weggelaten.

Jocola
topicstarter
Raadgever
  • 155Posts
  • 1Oplossingen
  • 103Likes

@bloemen64 Dat deze Technisat radio ook DAB aan boord heeft is voor mij niet van belang.

Het is mooi meegenomen, maar ik besef ook wel dat DAB ontvangst binnenshuis vaak belabberd is alhoewel een plek dichtbij het raam of in de vensterbank vaak wel goed resultaat geeft, maar daar gaat het niet om.

Ik wil alleen van Ziggo weten of deze door mij benoemde ontvanger net als de QE317 gewoon gebruikt kan worden.

Ik weet ook wel dat ik met de Next de naam van een radiostation kan inspreken of via de radio app een radiostation kan kiezen en het geluid via mijn TV naar de soundbar gaat, maar ik wil ondanks dat ik wel handig ben geen geklooi maar gewoon klik radio aan voorkeuze toets in drukken en radio luisteren.

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 3804Posts
  • 102Oplossingen
  • 1917Likes

@Jocola ik heb de handleiding opgezocht en daar staat niets vermeld over DAB en Internet radio.

Hij heeft alleen DVB-C ontvangst. De link naar de website van Expert is handig maar de website geeft compleet verkeerde info.

Ik zie in de handleiding dat je de hele band kunt scannen voor radio stations maar ook de benodigde info voor Ziggo kunt invoeren.

Is zie deze radio daarom ook als een QE317 ontvanger met ingebouwde luidsprekers.

Zou daarom gewoon moeten werken. Hij voldoet aan de DVB-C standaard.

bloemen64_3-1631535032592.png

De aansluiting op de "radio" lijkt de juiste (IEC-Female) te zijn.

bloemen64_2-1631534918640.png

WillemIII
Gedreven Liefhebber
  • 57Posts
  • 5Oplossingen
  • 6Likes

Jocola
topicstarter
Raadgever
  • 155Posts
  • 1Oplossingen
  • 103Likes

De kogel is door de kerk en heb gisteren de Technisat Cablestar 400 besteld !!

Mogelijk komt die vandaag en anders morgen binnen.

Ik zal mijn bevindingen over dit apparaat hier wel posten.

Rest mij nog een vraag:

In de meterkast is op mijn AOP een POA01-B splitter aangesloten met daarachter 1 de Connectbox en 2 de Hirschmann versterker met 2 vertakkingen naar boven en 1 naar de woonkamer naar de Next mediabox.

Nu moet straks daar het signaal gesplitst worden met een splitter en nu heb ik hier nog een kabelkeurTV opsteek splitter liggen van Technetix PTS-02KK .  Voldoet deze om het signaal te splitsen of moet ik er een POA01-B bij bestellen ?