1
Vraag
2
Reacties
Buurman

Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

DVB-C Radio

Omdat de Quantis QE 317 DVB-C radio tuner voor mij geen optie was heb ik gisteren de TechniSat Cablestar 400 DVB-C radio besteld en deze zojuist heb aangesloten.

 

Het is een 2 x 10 watt stereo tafelmodel radio met 2 ingebouwde speakers met ingebouwde DVB-C tuner om de ruim 60 ongecodeerde Ziggo digitale radiozenders mee te ontvangen.

Mijn eerste indruk na het uitpakken en installeren is erg goed.

Nadat ik een TV splitter in de kabelaansluiting had gedrukt om de Next en Radio te kunnen gebruiken en de stroomadapter voor de radio had aangesloten kon het installeren beginnen.

Via het menu heb ik een automatische scan van zenders laten uitvoeren en na enige minuten waren alle 60 digitale radiozenders gevonden (801 t/m 862).

Het was niet eens nodig om een network-ID in te stellen.

Het geluid is prima en via het menu kan men naar wens nog wat toon instellingen doen.

Ook kan men 20 favorieten instellen.

De radio beschikt over een klok/alarm instelling, een AUX in en een koptelefoon aansluiting.

De radio beschikt NIET over een afstand bediening, Bluetooth, WiFi of internet aansluiting .

De radio is dus specifiek bedoelt voor digitale radio ontvangst van ongecodeerde Ziggo radio zenders (60).

Het is uiteraard geen HiFi installatie van topkwaliteit met een flink uitgangsvermogen, maar de geluidskwaliteit is goed en ruim voldoende om een normale woonkamer van muziek te voorzien.

Het niet beschikken over een afstandsbediening is misschien een minpunt maar als men niet vaak van zender of volume instelling  wisselt moet dat geen probleem zijn.

De QE317 is uiteraard ook een prima radiotuner, maar wij beschikten niet over een geluidsinstallatie en de aanschaf er van lag niet in onze planning en de QE317 aansluiting op een paar actieve speakers was ook geen optie en te omslachtig en teveel bedrading in het zicht. Vandaar onze keuze voor deze TechniSat Cablestar 400 radio. 

Zonder verder teveel reclame te maken zou deze radio voor meer mensen een goed alternatief zijn die met niet teveel toeters en bellen straks willen (moeten) overschakelen van analoge naar digitale radio op het Ziggo kabel netwerk.

TechniSatCablestar400.jpg

28 Reacties 28
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Buurman  schreef:

...de QE317 is geen specifiek Ziggo apparaat want die werkt ook op andere kabelnetwerken in Nederland en België. Het zou me niks verbazen dat die mogelijk ook wel werken op  Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse kabelnetten.  Het zou toch te gek zijn als straks iedereen van analoge is afgesloten de QE317 de enige Ziggo geadviseerde keuze is om digitale radio te beluisteren...  


 "...de QE317 is geen specifiek Ziggo..."
Ik weet het ( maar zat er, in de Ziggo versie, geen speciale Ziggo software in ? ).

"...Het zou toch te gek zijn..."
Nee hoor, welkom in de wereld van Ziggo. Ze hebben een alternatief geboden en zo dus voldaan aan de minimum eis. Daarmee is de zaak voor Ziggo afgedaan en daarmee moet de 'wereld' het doen. Ziggo is er tenslotte niet voor u, maar u voor .....

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"...de QE317 is geen specifiek Ziggo..."
Ik weet het ( maar zat er, in de Ziggo versie, geen speciale Ziggo software in ? )."

nee. En in de Humax 5500c ook niet. Die is alleen al zo ingesteld dat hij meteen werkt op het Ziggo netwerk. Op die laatste is het Ziggo logo aanwezig, maar die kan je bv ook inzetten voor Delta etc. net als dat kan met de, aan de 5500c gelijke 5550c welke bedoeld is voor de retail, maar ook gewoon werkt met Ziggo. Verschillen zijn er verder niet. Maar de verkoop van de Quantis loopt wel goed, en dat vind ik dan weer een opsteker voor Humax/Quantis. Wil men wat anders is men daar natuurlijk gewoon vrij in. Er is meer keuze, en wellicht komt er ook nog wel meer bij. 

Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

@Willem-A1 Als ik in het bezit was geweest van een mooie geluidsinstallatie dan had ik zeker de Quantis QE317 aangeschaft, maar een aantal jaren geleden heb ik een compact  JVC  hifi setje en alle cd’s van de hand gedaan. Dus vandaar mijn keuze voor deze optie. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Buurman 

 

ik snap het. We moeten ook ieder zijn of haar besluit respecteren. Ik ben nog wel in het bezit van een mooie set, en vind het jammer dat al het tastbare verdwijnt, dus hier nog CD (inclusief CD recorders), SACD, MD, LP, Blu-ray en DVD. Streamen is natuurlijk makkelijker, maar ik vind het gewoon leuk om de kast even door te struinen, en items te hebben die je bijna, of zelfs niet meer vindt. Maar daarentegen luister ik dan weer niet veel radio. 

Zoveel mensen, zoveel wensen 😉

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

...Maar daarentegen luister ik dan weer niet veel radio...


@Willem-A1: dan morgen toch maar eens NPO Radio 5 gaan luisteren... 😉

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Kan je nagaan wat ik allemaal mis als ik geen radio luister haha. O, ja, ik luister wel radio, maar dan meestal alleen in de auto, al ben ik het al snel zat als ik teveel van die moderne herrie hoor, wat ook onder muziek schijnt te vallen... 🤔

Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

De Technisat Cablestar 400 als alternatief voor de QE317 is nu ook getest en gepromoot op TotaalTV  👍

Als ze prijs nu wat aantrekkelijker gaan maken dan zou dit product wel eens redelijk tot goed kunnen verkopen. 

Er is ook een mogelijke optie om dit product voordeliger te scoren bij een mediaketen vlak over de grens (D)

Getest: Luxe digitale kabelradio TechniSat Cablestar 400 | Totaal TV

 

Met vriendelijke groet,

Een tevreden gebruiker van dit product 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Pasi 

inmiddels draait de Quantis QE317 hier. Maar ook hier met vrij vervelende geluidsonderbrekingen. Daar moet ik dus nog wat aan doen. Ik moet dus ook aan een retourband stopfilter denk ik. Als dat echt de oplossing is, is het wellicht handig als Ziggo deze erbij gaat leveren/verkopen. Nu de tijd even nemen het apparaat beter te leren kennen. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Al een retourband stopfilter besteld, samen met de nodige adapters. Maar als proef, want ik hou niet zo van doorlussen, had ik wellicht ook even de Quantis op mijn Humax 5400c kunnen aansluiten. Die heeft geen last van het retoursignaal van de XL, dus geeft dat waarschijnlijk ook niet door. Maar goed, die kan er nu zo tussenuit zonder dat ik dan zonder signaal op de Quantis zit. De coax dan even doorverbinden kan, maar dan loop je weer tegen de storingen/geluidsonderbrekingen aan bij de Quantis. Liever dan dus maar separaat aansluiten, en eens kijken of een retourband stopfilter gaat werken. En ik moet nog afsluitweerstanden hebben, dus daarvan gaat er een in de coax uitgang van de QE317. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic